junker 22 kontra drabant 22
Fra : Erik Christiansen

Dato : 29-06-04 16:57

Hej alle
Jeg overvejer at købe en sejlbåd og har i den forbindelse haft kig på junker
22 og drabant 22.

Jeg har ikke sejlet sejlbåd før, men meget andet og jeg ved derfor ikke
hvilken en af de to nævnte som vil være det bedste køb for mig. Drabanten er
koster lidt mere end Junkeren, dog ikke meget. Jeg har fornemmelsen af at
der er lidt mere fart over Drabanten og lidt mere familie over Junkeren. Er
dette sandt?

Er der nogen der ude som kan anbefale en af de nævnte, eller en helt anden,
som en god begynderbåd. Der skal være plads til to voksne og to børn med
overnatningsmuligheder.

På forhånd mange tak
Erik

Fra : Ole N

Dato : 29-06-04 20:16

"Erik Christiansen" <ec@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
anden,
> som en god begynderbåd. Der skal være plads til to voksne og to børn med

Hej Erik

Jeg var i samme situation som dig sidste år, og købte båd ved nytår (det er
vist billigere at købe om vinteren).
I den forbindelse forsøgte jeg vhja bøger og blade osv. at finde den
optimale båd til max. 45000 kr.
Jeg har en artikel fra Bådnyt 1977 hvor de tester syv 22' både (Ingen Junker
eller Drabant). Der er fire dommere som alle giver forskellige karakterer
til de forskellige både (det er tydeligt at nogle af dommerne har deres
favoritter!). Nå, men samlet vinder LM 22 over Maxi 68 og Etap 22. Båden
vinder (kun) på "Rig, sejl og hal". Jeg valgte selv en Etap 22, som Bådnyt
skriver ville have vundet, hvis den havde haft bedre kursstabilitet (og det
er sgu rigtigt nok at man skal have fat i roret næsten hele tiden), og jeg
har ikke fortrudt købet, da det er en dejlig familiebåd. (gav 36.000 for en
båd i ok stand).

Er man "racergal" kan man se på websejler.dk hvilket handicaptal de
forskellige både har. Det er selvfølgeligt et uretfærdigt udregningssystem
da nogle både er gode på kryds og andre til spilersejlads osv., men jeg
synes det giver et fingerpeg ad hvor hurtig en båd er. Her er ser Drabanten
meget hurtig ud, med TA tal på 718 hvor imod Junkeren ligger på knap 800...
Men hvis du ikke skal sejle kapsejlads betyder det vel ikke det store, hvis
Junkeren er bedre indrettet til Jeres familie.

Hvis jeg havde penge nok, tror jeg at jeg ville købe en Nordship 666, ellers
er der mange Maxi 68 til salg, så der kan man sikkert gøre et godt køb.

mvh OleN

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-06-04 21:05

Erik Christiansen wrote:
> [...]
> som en god begynderbåd. Der skal være plads til to voksne og to børn med

For en del år siden havde jeg (sammen med en studiekammerat) en Juncker
22, og det var en ganske udemærket båd. Den er som du selv skriver, ikke
nogen racer, men meget stabil at sejle med.
Den var meget hård på roret selv i let vejr, det hjalp at flytte masten
et godt stykke frem, så var den til at håndtere, vi fik også syet en
spiler til den og det gjorde det meget sjovere, og så kunne den næsten
sejle sit mål hjem på Sjælland Rundt. Vores var forsynet med en 7hk Vire
indenbordsmotor med fast skrue - det gjorde den ikke hurtigere - men
praktisk var det nu.
En af fordelene er at den er langkølet - og stikker ikke ret dybt (svjh
ca 90cm), så den kan komme tæt på land på hygge sejladser.
Hvis I skal skal være 4 personer ombord vil i komme til at lære hinanden
godt at kende
Alt i alt en robust, solid båd der ikke lader sin besætning i stikken
heller ikke i hårdtvejr (jo vi var med i SR 1984)

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-04 22:56

På ejendommeligvis fremsatte Erik Christiansen følgende påstand:

> [...]

> Er der nogen der ude som kan anbefale en af de nævnte, eller en helt
> anden, som en god begynderbåd. Der skal være plads til to voksne og

Jeg kender ikke en Drabant godt nok til at sige noget om den, men jeg
kender en Junker...

Som andre siger, så er det en god og solid båd, og du skal gå efter
dem, der er bygget på Holterbro Plastværk. De andre svinger en del i
kvaliteten. Det er en rigtig lille havkrydser, så det er naturligvis
ikke nogen hurtigsejler.

Men jeg vil mene, at den er *alt* for lille til fire personer. Der er
kun ringe plads i kahytten, men til gengæld er der fin plads i
cockpittet. Det bliver ikke sjovt på de lange stræk, og man kan f.eks.
ikke stå op og lave mad i en Junker 22.

Der er heller ikke rigtig plads til, at man kan komme rundt om
hinanden i kahytten, når man laver mad. Al pladsen er faktisk i
cockpittet..

Bemærk, at mange Junkere er i en slem stand. Det er en typisk
begynderbåd og ofte bliver de ikke vedligeholdt i tilstrækkelig grad.
Priserne svinger meget og ofte får man ikke det, man betaler for, hvis
man kigger på, hvad er istandsættelse vil koste.

Min kammerat har een han hat istandsat totalt, og du kan se billeder
her: www.myboat.dk/junker og her: www.tersgov.dk/gallery

Men hvad er budgettet?

www.nimbus26.dk er også til salg. Det er en kammerat, der har den og
den er i tip-top stand. Der er fin plads i kahytten. Jeg kan bare ikke
lide cockpittet, men det er jo forholdsvis nemt at lave om, hvis man
er fiks på fingrene.

Jeg kunne forestille mig, at han er villig til at sælge for 43-45
tusinde, men jeg kan naturligvis ikke love noget på andres vegne.

Nimbusen er også en god solid havkrydser, som i øvrigt er underrigget.
Den bærer fulde sejl selv i go' vind. Der er en langt bedre kahyt end
i Junkeren...

Claus

Fra : Jens Mogensen

Dato : 30-06-04 19:11

Hvis du er interesseret i at høre, hvordan en Junker 22 klarer turen fra
Esbjerg, gennem Panama kanalen til Tahiti, så læs her :
http://home22.inet.tele.dk/sejlture/Trojka/Trojka.htm

mvh
jens

> [...]
anden,
> som en god begynderbåd. Der skal være plads til to voksne og to børn med

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-07-04 10:46

Heldigvis faldt Jens Mogensen <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> over tastaturet og
skrev følgende i news:40e301bd$0$217$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvis du er interesseret i at høre, hvordan en Junker 22 klarer turen
> fra Esbjerg, gennem Panama kanalen til Tahiti, så læs her :
> http://home22.inet.tele.dk/sejlture/Trojka/Trojka.htm

Det kan man da kalde en frisk tur

(men han har da brugt en del af sit held )

--
/carsten

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-07-04 09:07

> [...]
anden,
> som en god begynderbåd. Der skal være plads til to voksne og to børn med

Hej Erik

D22 sejler forrygende, men at opholde sig 4 personer på ferie i den, vil nok
skabe familiære problemer, lige meget hvor gode venner man er. En J22 er som
Claus skriver ofte lidt misligholdt og pladsen under dæk er heller ikke
noget at prale af. Prøv at søg i Sverige efter en Maxi 68. Her kan du få den
til under den pris du nævner. Det er en god begynder båd, med forholdsvis
meget plads i kahytten. Bare det at der er forkahyt til børneværelse, kan
være en befrielse. Desuden er den 240 cm bred, så der er god plads i
hovedkahytten.
Hilsen
Steffen
eks. D22 og Maxi 68

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 11-07-04 01:32

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> junker

Drabanten
> er
> Er

> anden,

Hejsa!

Har selv sejlet meget drabant 22 (min far har en) og en del i junker 22 - og
efter min mening er en junker 22 noget af det mest kedelige at sejle - ja
den er sikker - men den har ikke noget der minder om fartpotentiale. Den har
lidt mere plads i kahytten en D22'eren.

Jeg kunne ikke drømme om at sejle på tur med mere end 2 personer i en
drabant 22 - men alt er jo muligt. Jeg er da bekendt med mange der sejler på
tur 4 personer i en svendborg senior (18 fod). Drabanten er en herlig båd,
der kan flytte sig, også selvom vinden skulle vælge at komme lige derfra
hvor man skal, også i blæsevejr, så skal man bare rebe ned, så der ikke
kommer for meget krængning.

Den J22 jeg har sejlet, sejlede jeg blandt andet i en god vesten kuling fra
Ebeltoft til Århus, og jeg var glad når jeg kunne få den til at holde mellem
60 og 70 grader til vinden.

Så alt i alt ville jeg ikke være 1 sekund i tvivl - en drabant 22 skulle det
være. (men ingen af delene bliver det, jeg er blevet for luksuspræget og
skriver pt. dette fra en Bandholm 35 i Kiel, efter lige at have været en
smuttur i hamburg)

Mvh,

Martin Rise Christensen