At sortere ?
Fra : Ronni

Dato : 05-05-01 15:54

Hej NG

Jeg er ved at lave det sådan en "Favorites online" hvor jeg kan have alle
mine favorites.

Det er nu sådan at den først skal sortere efter om det givne navn er en
mappe eller et link
og derefter sortere hver af disse alfabetisk.
Altså først dele hele udtrækket fra db'en i links og mapper og dernæst
sortere hver gruppe
alfabetisk før udskrivning.

Er det noget man kan gøre i selve SQL sætningen hvor man henter dataene
eller skal det
gøres efter og i så fald hvordan ?

/Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Morten Winther

Dato : 05-05-01 16:04

"Ronni" <riwen@ofir.dk> wrote in message news:9d145r$spg$1@sunsite.dk...
> [...]
> sortere hver gruppe
> alfabetisk før udskrivning.
>
> Er det noget man kan gøre i selve SQL sætningen hvor man henter dataene

Jeps, kig under ORDER BY i din SQL manualos.

/ morten

FUT: dk.edb.database

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 05-05-01 16:05

On Sat, 5 May 2001 16:53:57 +0200, "Ronni" <riwen@ofir.dk> wrote:

>Er det noget man kan gøre i selve SQL sætningen hvor man henter dataene
>eller skal det
>gøres efter og i så fald hvordan ?

I selve SQL sætningen.

SELECT * FROM whereever ORDER BY folderorfile,name

Så bliver det først sorteret efter folderorfile som er den kolonne hvor
du skriver om det er en mappe eller en fil, og derefter efter navn.

Du kan evt tilføje DESC eller ASC for at bestemme om den skal sortere
fra a-z eller omvendt.

Eksempel:
SELECT * FROM whereever ORDER BY folderorfile DESC,name ASC

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Ronni

Dato : 05-05-01 17:05

hmmm.... ok, jeg skrev det på en dårlig måde
Jeg hiver alt data ud fra en database, hvor der først skal sorteres
efter den ene kolonne og dernæst den anden kolonne.

Folder, var bare navnet på min ene kolonne i tabellen.

/Ronni

Fra : Jonas Delfs

Dato : 05-05-01 19:38

"Ronni" <riwen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> hmmm.... ok, jeg skrev det på en dårlig måde
> Jeg hiver alt data ud fra en database, hvor der først skal sorteres
> efter den ene kolonne og dernæst den anden kolonne.

ORDER BY felt1, felt2 DESC ?

> Folder, var bare navnet på min ene kolonne i tabellen.
>
> /Ronni

- Jonas

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 05-05-01 20:39

On Sat, 5 May 2001 18:05:17 +0200, "Ronni" <riwen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>efter den ene kolonne og dernæst den anden kolonne.
>
>Folder, var bare navnet på min ene kolonne i tabellen.

Ja, det ved jeg, det var også det jeg svarede på...
Mit eksempel sorterede først på det ene og så på det andet...

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/