køb af hvalp.
Fra : René

Dato : 29-06-04 08:04

hva skal man kigge efter og spørge om når man er ude og se på hvalpe?
vi skal ud og se på golden hvalpe idag og er i tvivl om hvordan vi ser om de
er sunde og raske , opdrætter er ok og så videre? de er med stamtavle hva
skal man se efter på sådan en tænker her på hd osv?

--
MVH René

www.golf2.dk
www.racerc.dk
http://www.vrcr.dk
http://www.gshobby.com/sitecarts/sitecarts.cgi
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUU90&P=0

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 29-06-04 08:08

"René" <æøå@æøå.æøå> skrev i en meddelelse
> [...]
> er sunde og raske , opdrætter er ok og så videre? de er med stamtavle hva
> skal man se efter på sådan en tænker her på hd osv?

Hej René

Prøv at gå ind på min hjemmeside under "At købe hvalp" - der kan du finde
nogle gode tips. Jeg opdrætter cocker spaniels, men det er jo ligegyldigt,
måden at opdrætte på er jo den samme.

Hvalpens forældre er HD-fri hvis status er A eller B.

Held og lykke og god fornøjelse!

Venlig hilsen
Charlotte Eglin
www.candour.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 08:22

On Tue, 29 Jun 2004 09:03:35 +0200, "René" <æøå@æøå.æøå> wrote:

> [...]
>er sunde og raske , opdrætter er ok og så videre? de er med stamtavle hva
>skal man se efter på sådan en tænker her på hd osv?

hd har jeg ikke forstand på men du skal vist se billeder af
forældrehundene før du kan vide dig bare lidt sikker ! ellers vil jeg
mene at du kan dømme en hvalp ret meget på hvordan forældrehundene er
, jeg ville aldrig købe hund et sted hvor de ikke har begge
forældrehundene som jeg ville kunne se. Ellers skal hvalpen ikke være
sky eller bange på nogen måde, det syntes jeg at er det vigtigeste !
udsensmæsigt hvis du altså er interseret i at stille den op til
udstillinger, så må du tjekke en racestandard for at se hvordan tænder
ører osv skal se ud ifølge den, og her ville jeg nok vælge at gå ind
på DKK hjemmesiden og lade dem linke dig vej

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 29-06-04 08:29

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> On Tue, 29 Jun 2004 09:03:35 +0200, "René" <æøå@æøå.æøå> wrote:

> , jeg ville aldrig købe hund et sted hvor de ikke har begge
> forældrehundene som jeg ville kunne se.

Sikke noget vrøvl - hvordan vil du have at en opdrætter der evt. har rejst
til Tyskland, Norge eller Sverige for at parre sin tæve med en god han, kan
have faderen til hvalpene? Men selvfølgelig skal man kunne se moderen.

Mvh Charlotte Eglin

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 08:56

On Tue, 29 Jun 2004 09:28:34 +0200, "Charlotte Eglin"
<mail@candour.dk> wrote:

> [...]
>have faderen til hvalpene? Men selvfølgelig skal man kunne se moderen.

ja det er altså bare min mening, jeg ville kræve at se begge
forældrehunde ! tænk hvis de ikke har faren og den så er vildt agrasiv
eller mærkelig eller ligende ? vi er jo forskellige men det er måden
jeg ville og har vælgt en hvalp på, for mig betyder det meget at se
forældrehundene da man som hovedregel kan sige at hvalpen bliver som
dem.

og hvis der var en opdrætter der havde rejst til tyskland for at få
paret sin tæve og jeg dermed ikke kunne se hanhunden, så ville jeg
bare ikke købe en hvalp der, sådan tænker jeg, at det at tjekke
forældrehundenes psyke er vigtigere end om der ligger et papir på
bordet hvor der står noget fint om en stamtavle fra tyskland.

men hvis du ville være tilfreds med at se en stamtavle fra tyskland
istedet for at se hunden, så er det jo din sag

Fra : Peter

Dato : 04-07-04 14:03

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> have faderen til hvalpene? Men selvfølgelig skal man kunne se moderen.

Ja du har helt ret, når min nabo solgte hvalpe og faderen kom et andet sted
fra, så fremviste han blot en anden hund af racen og folk troede at de så
faderen. Verden vil bedrages.

Fra : René

Dato : 29-06-04 08:35

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> [...]
> ører osv skal se ud ifølge den, og her ville jeg nok vælge at gå ind
> på DKK hjemmesiden og lade dem linke dig vej

nej vi vil ikke bruge den til udstilling kun hyggehund
hvis man ikke kan se faren er det så negativt?
vi vil gerne have en rolig hvalp der ikke bliver for "dominerende" som
voksen kan man tjekke det på nogen måde? vi vil gerne have en rolig
familiehund.
Er det bedst hvis hvalpene har gået inde i huset eller hvordan er det?
Nu er det så en hvalp med stamtavle vi skal op og se på. Er der forskel på
stamtavler?

mette

Fra : Claus

Dato : 29-06-04 08:53

> [...]
> Er det bedst hvis hvalpene har gået inde i huset eller hvordan er det?
> Nu er det så en hvalp med stamtavle vi skal op og se på. Er der

Hej.
Med chance for at få "slag" vil jeg mene , det er lige før det er
negativt hvis opdrætteren oxo har faren til hvalpene, det ville være
mærkeligt hvis lige ens egen hanhund var den bedste til ens tæve.

DKK stambog er et "must" alt andet duer ikke.

Claus
der ikke ved en brik om goldens.

Fra : x Vuf x

Dato : 29-06-04 13:37

Tue, 29 Jun 2004 09:52:32 +0200, Claus wrote:
> [...]

>negativt hvis opdrætteren oxo har faren til hvalpene, det ville være
>mærkeligt hvis lige ens egen hanhund var den bedste til ens tæve.

Hvorfor ville det dét? Opdrætteren har nok udvalgt sin avlshund
med stor møje og besvær og taget højde for arveanlæg i forhold
til den tæve, han/hun parrer den med!

>DKK stambog er et "must" alt andet duer ikke.

Sikke noget indoktrineret bavl at lukke ud!

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Claus

Dato : 29-06-04 16:17

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Tue, 29 Jun 2004 09:52:32 +0200, Claus wrote:
>
> Hvorfor ville det dét? Opdrætteren har nok udvalgt sin avlshund
> med stor møje og besvær og taget højde for arveanlæg i forhold
> til den tæve, han/hun parrer den med!

Du følte dig ramt.?
Der er lidt for mage opdrættere der lige netop mener at deres egen
hanhund er den bedste i verden og bruger den ukritisk på deres egne
tæver, jeg har set lidt for mange hunde inden for brugshunde avl, der er
ganske ubrugelige til træning, mange gange hører man så at opdrætteren
havde begge forældre til hvalpene.
Hvis man vil avle seriøst, så søger man den bedste partner til sin tæve
og det er altså ikke altid ens egen han

> Sikke noget indoktrineret bavl at lukke ud!

Næ..det er bare en konstatering, hvad kan de andre klubber tilbyde?..
intet. Hvis de var så gode så kan jeg ikke forstå hvorfor vi ser så
mange hunde i vores klub med mærkelige stambøger, det må vel være fordi
de andre ikke kan tilbyde noget som helst.

Køb en rotte , schæfer eller malle med en sjov stambog og se hvor mange
steder du kan tage prøver med den.
Landets største Rottweiler opdrætter er lige blevet udlukket i 5 år pga.
af svinske forhold i hans kennel. Om et kort atykke tid så sælger han
hvalpe med stambøger fra andre klubber, for det er kr. i kassen til
klubben.

Claus

Fra : x Vuf x

Dato : 29-06-04 16:44

Tue, 29 Jun 2004 17:16:41 +0200, Claus wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> skrev...

>Du følte dig ramt.?

Når man svarer dig, e det kun fordi, man føler sig ramt?
Hvis dét er tonen, så har jeg ikke mere at snakke med dig om!

>Der er lidt for mage opdrættere der lige netop mener at deres
>egen hanhund er den bedste i verden og bruger den ukritisk på
>deres egne tæver

Jeg kan selvfølgeligt ikke udtale mig om, hvilke opdrættere, du kender!

>jeg har set lidt for mange hunde inden for brugshunde avl, der er
>ganske ubrugelige til træning, mange gange hører man så at opdrætteren
>havde begge forældre til hvalpene.

Nu er jeg af gode grunde ikke ret meget inde i brugshunde, men generelt
er det sådan, at hvis/når en hund ikke dúr til træning eller udstillng,
så er det ejerens skyld og ikke opdrætterens! Forudsat naturligvis at
hunden overholder standard o.s.v.

>Hvis man vil avle seriøst, så søger man den bedste partner til sin tæve
>og det er altså ikke altid ens egen han

Netop derfor går vi jo tit ud, og kan derfor ikke ha' begge forældre.
Det var jo egentlig dét, tråden startede med.

> [...]
>mange hunde i vores klub med mærkelige stambøger, det må vel være fordi
>de andre ikke kan tilbyde noget som helst.

Nu skar du lige lidt rigeligt væk...

Jeg kan ikke se sammenhænget med "mærkelige" stambøger.
Derudover er det rigtigt, at små klubber ikke kan tilbyde så meget,
som en stor klub med sure ansatte, der verbalt angriber folk, hvis
de formaster sig til at ringe op og stille spørgsmål! En lille klub
er afhængig af frivillige personer, der arbejder måsen ud af bukserne
for klubben. I DHL er der skam tilbud nok, bare man bor på Sjælland (suk).

Men bor du på Fyn og har plads til træning indendørs eller udendørs,
skaffer jeg da gerne nogle folk til at komme og træne. Ja sågar en træner
kan jeg forsøge at skaffe. ALT naturligvis på frivillig gratis basis!
Du får fa.... ikke DKK til at gøre nogetsomhelst gratis!

>Køb en rotte , schæfer eller malle med en sjov stambog og se hvor
>mange steder du kan tage prøver med den.

Aner jeg ikke. Jeg er ikke inde i de racer!

> [...]
>af svinske forhold i hans kennel. Om et kort atykke tid så sælger han
>hvalpe med stambøger fra andre klubber, for det er kr. i kassen til

Ville du være sød at sende mig data på vedkommende pr. mail,
så jeg kan modarbejde dette?

Fra : Claus

Dato : 29-06-04 23:52

> [...]
udstillng,
> så er det ejerens skyld og ikke opdrætterens! Forudsat naturligvis at

Der tager du meget fejl, der er masser af hunde af brugsracer der intet
er værd på en trænings plads og det er i høj grad avlen der er noget
galt med.

> Netop derfor går vi jo tit ud, og kan derfor ikke ha' begge forældre.
> Det var jo egentlig dét, tråden startede med.

Og det var oxo det jeg skrev men ikke det du svarede mig--eller.?

> [...]
(suk).

> Aner jeg ikke. Jeg er ikke inde i de racer!

Hvis du har en rotte , malle eller schæfer og vil træne brugsarbejde
IPO,BHP eller PH så har du sørme et problem hvis du ikke har en DKK.
stambog
De mindre klubber kan ikke levere varen, jeg synes ikke DKK er super
godt men det er den klub med flest samarbejdene specielklubber, det gør
at der er masser af tilbud.
Hvis man er en seriøs opdrætter så stambogsfører man sine hunde i DKK
for at give sine hvalpe købere så mange valgmuligheder som muligt.

> Ville du være sød at sende mig data på vedkommende pr. mail,
> så jeg kan modarbejde dette?

Det er bare at gå ind på Rottweilerklubbens hjemmeside der står der
nogle oplysninger om det.

Claus

Fra : x Vuf x

Dato : 30-06-04 00:21

Wed, 30 Jun 2004 00:52:10 +0200, Claus wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> skrev...

>Der tager du meget fejl, der er masser af hunde af brugsracer
>der intet er værd på en trænings plads og det er i høj grad
>avlen der er noget galt med.

Kan du se, der står "generelt"? Jeg aner ikke, hvad du hentyder
til, da jeg aldrig har trænet brugshund og heller aldrig agter
at befatte mig med det!

>Og det var oxo det jeg skrev men ikke det du svarede mig--eller.?

Æhhh...Som du beskærer de indlæg, kan jeg ikke besvare dit spørgsmål.
Tråden startede med, at Punish aldrig ville købe hund, hvor man ikke
havde begge forældre!

>Hvis du har en rotte, malle eller schæfer og vil træne brugsarbejde
>IPO,BHP eller PH så har du sørme et problem hvis du ikke har en DKK.
>stambog

Er du blind? Jeg har ingen hunde af de racer og agter heller ikke
at anskaffe en! Hvor er så mit problem?

>Hvis man er en seriøs opdrætter så stambogsfører man sine hunde i DKK
>for at give sine hvalpe købere så mange valgmuligheder som muligt.

Hvis man er en seriøs opdrætter laver man sunde, tillidsfulde og glade
hvalpe, som har alle chancer for et langt liv hos den nye ejer!

>Det er bare at gå ind på Rottweilerklubbens hjemmeside der står der
>nogle oplysninger om det.

DU kommer med påstanden i al offentlighed, så det påligger dig at
føre bevis derfor!

Fra : Claus

Dato : 30-06-04 09:16

> Kan du se, der står "generelt"? Jeg aner ikke, hvad du hentyder
> til, da jeg aldrig har trænet brugshund og heller aldrig agter
> at befatte mig med det!

Du skriver "generalt" fejler hundene ingenting det er ejeren der er
problemet hvis en hund ikke duer. Sådan er det bare ikke, der er mange
hunde der er svage i psyken eller mangler de anlæg racen skal have og
hvad skal en ny ejer gøre ved det..??

Jeg begynder at tro at jeg har læst dit indlæg forkert. hvis vi er enige
i, at det optimale er at gå ud og finde en god han istedet for at bruge
sin egen middelmådige....så må du undskylde at jeg fremturer.

> Er du blind? Jeg har ingen hunde af de racer og agter heller ikke
> at anskaffe en! Hvor er så mit problem?

Nej ..jeg er ikke blind..endnu.....og jeg ved udmærket godt at du ikke
har de racer. Men den måde du svarer på gør folk kan tro at de kan
købe en hvilken som helst race med en sjov stambog, uden det risikerer
at give problemer og det er ikke helt sådan at tingene hænger
sammen...vel ?

> Hvis man er en seriøs opdrætter laver man sunde, tillidsfulde og glade
> hvalpe, som har alle chancer for et langt liv hos den nye ejer!

helt rigtigt. Og så giver man dem en stambog fra DKK.

> DU kommer med påstanden i al offentlighed, så det påligger dig at
> føre bevis derfor!

Jeg har ikke nævnt manden med navn så jeg skal ikke føre bevis for noget
som helst. !!!
Men hvis du havde været med i DKK så havde du læst om det i
medlemsbladet.
Nu er jeg bare så venlig at fortælle hvor du kan få de oplysninger du
ønsker.

Claus

Fra : x Vuf x

Dato : 30-06-04 14:25

Nu har en general ikke meget med sagen at gøre, men Jeg skrev også:
> [...]

>i, at det optimale er at gå ud og finde en god han istedet for at bruge
>sin egen middelmådige....så må du undskylde at jeg fremturer.

Ja og nej. Hvem siger, ens egne hanner er middelmådige? I det mindste
mine er udvalgt efter MEGET hårde kriterier, men alligevel er det da
ikke givet at en specifik han kan bruges til alle ens tæver!

> [...]
>købe en hvilken som helst race med en sjov stambog, uden det risikerer
>at give problemer og det er ikke helt sådan at tingene hænger

Det har jeg ingen anelse om. De opdrættere jeg kender af brugshunderacer,
arbejder temmeligt seriøst. Gjorde de ikke dét, var de ikke i min
bekendtskabskreds ret længe!
Du har heller ikke svaret mig på endnu, hvad en "sjov" stambog er?

>helt rigtigt. Og så giver man dem en stambog fra DKK.

ALdeles da NUL! Jeg har sort på hvidt fra DKK, at mine hvalpe er
tillidsfulde, glade og følger standarden. Alligevel forlangte DKK,
at jeg skulle holde mine hunde i bokse med løbegårde. Desuden skulle
tæver med hvalpe isoleres fra flokken helt til alle hvalpe var solgt.
DET var den største grund til, at jeg gik ud af DKK!

>Jeg har ikke nævnt manden med navn så jeg skal ikke føre bevis
>for noget som helst. !!!
>Men hvis du havde været med i DKK så havde du læst om det i
>medlemsbladet.

Du klandrer de små klubber i et offentligt forum for at ta' den slags
kritikløst ind, og den smædekampagne kan man læse om i "Hunden"?

>Nu er jeg bare så venlig at fortælle hvor du kan få de oplysninger du
>ønsker.

Der står måske, hvem DKK har smidt ud, men der står nok intet bevis
for, at andre klubber ta' dem kritikløst ind, og det var dét, der
var din påstand, som du gerne må føre bevis for!

Fra : Claus

Dato : 30-06-04 15:06

> Ja og nej. Hvem siger, ens egne hanner er middelmådige? I det mindste
> mine er udvalgt efter MEGET hårde kriterier, men alligevel er det da
> ikke givet at en specifik han kan bruges til alle ens tæver!

Det er da bare mærkeligt at alle opdrættere har den bedste han ..ik.?

> Det har jeg ingen anelse om. De opdrættere jeg kender af
brugshunderacer,
> arbejder temmeligt seriøst. Gjorde de ikke dét, var de ikke i min
> bekendtskabskreds ret længe!

Hvad mener du med at de arbejder temmelig seriøst, hvordan??.

> Du har heller ikke svaret mig på endnu, hvad en "sjov" stambog er?

Det er alt andet end en DKK stambog

> [...]
> tæver med hvalpe isoleres fra flokken helt til alle hvalpe var solgt.
> DET var den største grund til, at jeg gik ud af DKK!

Det er dit valg.

> Du klandrer de små klubber i et offentligt forum for at ta' den slags
> kritikløst ind, og den smædekampagne kan man læse om i "Hunden"?
Der er ingen smædekampange i DKK bladet men der står hvem der er blevet
smidt ud og med mit kenskab til den omtalte kennel , er jeg ret sikker
på at de hvalpe får en "sjov" stambog her efter dags

> Der står måske, hvem DKK har smidt ud, men der står nok intet bevis
> for, at andre klubber ta' dem kritikløst ind, og det var dét, der
> var din påstand, som du gerne må føre bevis for!

Der har gennem tiden været opdrættere der bruger stambøger fra andre
klubber , når de er blevet strittet ud af DKK
Samtidig ser jeg hunde med "sjove" stambøger hvor forældre dyerne er så
dårlige at de ikke kunne opnå avlsret i DKK..tandmangler HD eller andet
eller hundene er aldrig blevet HD fot eller blevet udstillet, se det
borger for en hvis kvalitet.

Og igen jeg skal ikke føre bevis for noget som helst, men du kan jo true
med et sagsanlæg..det er jo meget populært for tiden:

Læg mærke til de eneste klubber jeg har nævnt ved navn er mine egne, at
du så føler dig ramt er mig inderligt ligegyldigt.

Claus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-06-04 17:14

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af svinske forhold i hans kennel. Om et kort atykke tid så sælger han
> hvalpe med stambøger fra andre klubber, for det er kr. i kassen til

Hej Claus

Jeg kan ikke andet, end sidde og undre mig over dette indlæg. Du bruger
citater fra Sonja's indlæg. Til trods for, at disse citater blev brugt i
samme forbindelse imod det som du snakker imod. Netop i et indlæg fra
Punish, som kun ville købe hund, hvis de havde begge forældre. Så at anvende
Sonja's protester mod dette, mod Sonja, til trods for, at du jo faktisk
siger det samme, forekommer kryptisk.

M.V.H.....Benny..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 18:40

> [...]
>Sonja's protester mod dette, mod Sonja, til trods for, at du jo faktisk

nå der stod jeg helt af det blev sku da indviklet, jeg vil end
ikke lægge sag an imod nogen, da jeg ikke ved hvem

Fra : Pwh

Dato : 29-06-04 19:56

Punish the deed, not the breed wrote:
> nå der stod jeg helt af det blev sku da indviklet, jeg vil end
> ikke lægge sag an imod nogen, da jeg ikke ved hvem

Så gør som Jimmy, læg sag an mod hele bundet, vi har nok
generet dig allesammen på et eller andet tidspunkt )

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 20:05

On Tue, 29 Jun 2004 20:56:22 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Så gør som Jimmy, læg sag an mod hele bundet, vi har nok
>generet dig allesammen på et eller andet tidspunkt )
>
>/Jens

hoho ja og måske brygger jeg lidt på en megaklage/sagsanlæg som måske
vil få release i morgen lidt over 12

Hilsen punish der kan mærke sveden på panden i takt med at uret tikker

Fra : Claus

Dato : 29-06-04 23:21

"Benny Mortensen" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
anvende
> Sonja's protester mod dette, mod Sonja, til trods for, at du jo

Hrj Benny-

De citater er fra et svar fra Sonja på mit indlæg. derfor bruger jeg
dem.

Claus

Fra : x Vuf x

Dato : 30-06-04 00:22

Tue, 29 Jun 2004 18:14:28 +0200, Benny Mortensen wrote:

> [...]
>Sonja's protester mod dette, mod Sonja, til trods for, at du jo faktisk

Tak fordi du påpegede det Benny.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-06-04 14:06

> [...]
>
> Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
> som du vil, din gud skal behandle dig...

Hej Sonja

Så havde min hukommelse altså ikke svigtet mig ...
Jeg var lige ved at blive forvirret, da jeg læste svaret fra Claus.

M.V.H.....Benny..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 17:32

On Tue, 29 Jun 2004 17:16:41 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>havde begge forældre til hvalpene.
>Hvis man vil avle seriøst, så søger man den bedste partner til sin tæve

,,,,tjae måske du har ret inden for brugshunde det ved jeg ikke meget
om, andre vælger en flot hund med et godt temperament og sørger for at
der ikke bliver noget indavl, og så er det jo nok, jeg ved ikke hvad
krav man har for brugshunde, det er måske noget andet end for
sofahunde ?

> [...]
>mange hunde i vores klub med mærkelige stambøger, det må vel være fordi
>de andre ikke kan tilbyde noget som helst.

,,,hvad skulle de kunne tilbyde hvis man bare vil have en familiehund
til at hygge sig med ?

> [...]
>af svinske forhold i hans kennel. Om et kort atykke tid så sælger han
>hvalpe med stambøger fra andre klubber, for det er kr. i kassen til

,,det lydder da uheldigt men det gælder vel ikke alle hundemishandlere
at de bare kan blive medlem de andre steder ?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 17:32

On Tue, 29 Jun 2004 14:36:55 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospam.dk>
wrote:

>Hvorfor ville det dét? Opdrætteren har nok udvalgt sin avlshund
>med stor møje og besvær og taget højde for arveanlæg i forhold
>til den tæve, han/hun parrer den med!

,,,ja det har jeg skam også gået ud fra og hvorfor skulle folk dog
ikke vælge de bedste hunde de kunne finde ? tjae alt andet ville jo
være meget mærkeligt ! jeg ved ikke så meget om store kenneler og
hundefabrikker men der hvor jeg har købt hund og dem jeg kender har
købt hund har været i stueopdræt hos en familie der måske har lavet
højst 3 hvalpekuld på deres hunde og så var det deres oplevelse indtil
hundene bliver gamle og dør af alderdom og de eventuelt får nye hunde
de kan lave 3 kuld på hmmmm det tror jeg nu at er meget normalt at en
familie hygger sig med de oplevelser det giver at få hundehvalpe, det
er vist kun hundefabrikker der avler på den anden måde, men måske jeg
tager fejl jeg er ikke selv avler jo

>Sikke noget indoktrineret bavl at lukke ud!

ja min første hund havde en stamtavle fra dru tror jeg nok det hedder
, men den var overført fra england hvor den var en af de fineste i
hele landet, men dkk ville have at de skulle betale penge og gå til
udstillinger med hundene selv om de væltede i pokaler i forvejen
så det med stamtavlerne er vist ikke noget man kan regne med uden at
sætte sig meget ind i det, jeg er egentlig ligeglad med stamtavlen den
ligger jo bare i en skuffe

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 09:14

On Tue, 29 Jun 2004 09:35:24 +0200, "René" <æøå@æøå.æøå> wrote:

> [...]
>Er det bedst hvis hvalpene har gået inde i huset eller hvordan er det?
>Nu er det så en hvalp med stamtavle vi skal op og se på. Er der forskel på

ja der er forskel på stamtavlerne men om den ene er bedre end den
anden ved jeg ikke, det mener jeg faktisk ikke at man kan sige "men
ved at det næsten er en religionssag for nogle ", jeg har kun brugt
min stamtavle til at tjekke at der ikke er linieavl/indavl i min hund
! men hvis du ikke har en fra dkk så kan du ikke komme til deres
udstillinger men det er jo ligemeget når i ikke er interseret i det.

jeg ved ikke om man direkte kan sige at det er negativt ikke at kunne
se begge forældrehundene, men de viser jo som regel hvordan hvalpen
vil blive, og det er da meget rart at at se det efter min mening !men
det er nok vigtigere med visse hunderacer end med andre, og nu er
golden jo en superrar hunderace så i kan nok ikke gå så meget galt i
byen efter min mening

om den bliver dominerende som voksen, har når vi snakker golden helt
sikkert noget/meget at gøre med hvordan den opdrages og socialiseres,
det eneste du kan være sikker på er at hanhundene altid vil være mere
dominerende som voksne end tæverne vil, hvis du køber en goldentæve så
kan man vist ikke få en meget mere omgængelig hund hvad andre hunde og
mennesker angår efter min mening

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 09:22

>Er det bedst hvis hvalpene har gået inde i huset eller hvordan er det?

og foresten ja det bedste er da at den har gået inde i huset så er den
jo vand til mennesker og hvis de har børn er det helt optimalt

held og lykke

Fra : Pwh

Dato : 29-06-04 10:10

> og foresten ja det bedste er da at den har gået inde i huset så er den
> jo vand til mennesker og hvis de har børn er det helt optimalt

Det var også en af de ting der vejede tungest da jeg så på Angel,
hvalpene var placeret det sted i huset hvor der kom flest mennesker
og børn rendte ud og ind mens jeg var der, jeg satte ligesom Punish
stor pris på at begge forældrene også var der.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 29-06-04 06:49

>vi vil gerne have en rolig hvalp der ikke bliver for >"dominerende" som
>voksen kan man tjekke det på nogen måde?
>"René" <æøå@æøå.æøå> wrote in message

Hej René

Hvis du bare er koncekvent i din opdragelse af hvalpen er du jo med til at
forme hvordan den bliver som voksen.
Jeg var også lidt bange for at vores hund ville blive lidt aggrasiv ( han er
blandet af bla. amstaff og rottweiler ), men vi satte ham på plads da han
var helt lille og nu har vi den skønneste hund som bare er så sød og kærlig.

Det er en god idé at bruge meget til på at socialisere den. Tage i
hundeparker osv. Der vil man jo møde større hunde som kan sætte den på
plads. Det kan godt se lidt voldsom ud, men de kan somregl godt selv styre
det.

Vi gjorde det, at hver gang vores hund havde gjort noget vi ikke ville have
så som at bide sig fast i os ( det gør hvalpe jo ), så lagde vi ham om på
ryggen og holdte ham nede indtil han overgav sig ( lagde stille ). Sådan
vandt vi kampene over ham.

Alt held og lykke med jeres nye hund.

Venlig hilsen

Karina

Fra : x Vuf x

Dato : 29-06-04 13:32

Mon, 28 Jun 2004 19:22:26 -1200, Punish the deed, not the breed wrote:

>jeg ville aldrig købe hund et sted hvor de ikke har begge
>forældrehundene som jeg ville kunne se.

Engang imellem, er vi nødt til at parre ude. D.v.s. at vi finder
en passende hanhund udenfor vores eget opdræt; ergo har man ikke
faderen at vise frem. Jeg gør så gerne dét, at jeg har fotos at
vise frem og en adresse og tlf.nr. til hans ejer.

Fra : Pwh

Dato : 29-06-04 13:53

x Vuf x wrote:

> Engang imellem, er vi nødt til at parre ude.

Sonja dog, hvad siger din mand til det

/Jens (der ikke har glemt den der med Labrat)

Fra : x Vuf x

Dato : 29-06-04 14:39

Tue, 29 Jun 2004 14:53:27 +0200, Pwh wrote:

>Sonja dog, hvad siger din mand til det

Ved du hvad Jens...Jeg har 9 hunde.
Synes du ikke, at jeg har husdyr nok?
De eneste haner her i huset er Domingo og Disco! -D

Fra : Pwh

Dato : 29-06-04 17:15

x Vuf x wrote:

> Ved du hvad Jens...Jeg har 9 hunde.
> Synes du ikke, at jeg har husdyr nok?
> De eneste haner her i huset er Domingo og Disco! -D

Ja den kan jeg jo ikke rigtigt give igen på, så er du jo i din
gode ret til at parre ude alt det du lyster

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 30-06-04 00:28

Tue, 29 Jun 2004 18:14:55 +0200, Pwh wrote:

>Ja den kan jeg jo ikke rigtigt give igen på, så er du jo i din
>gode ret til at parre ude alt det du lyster

hehe...Jeg kan godt se nu, at jeg udtrykte mig forkert.
Det er naturligvis tæverne, der bli'r parret ude!
Jeg ku' jo ikke vide Jens, at du sku' ha' det hele
klippet ud i pap! ;-D

Fra : Pwh

Dato : 30-06-04 16:34

> hehe...Jeg kan godt se nu, at jeg udtrykte mig forkert.
> Det er naturligvis tæverne, der bli'r parret ude!
> Jeg ku' jo ikke vide Jens, at du sku' ha' det hele
> klippet ud i pap! ;-D

Det plejer jeg da at skulle have )

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 30-06-04 21:35

Wed, 30 Jun 2004 17:34:08 +0200, Pwh wrote:

>Det plejer jeg da at skulle have )

<Suk>... Ja ja, jeg skal se, om jeg husker det
en anden gang...næste gang.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 17:32

On Tue, 29 Jun 2004 14:53:27 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Sonja dog, hvad siger din mand til det
>
>/Jens (der ikke har glemt den der med Labrat)

lurer jeg et sagsanlæg der er på vej ?

Fra : Pwh

Dato : 29-06-04 17:42

> lurer jeg et sagsanlæg der er på vej ?

Min advokat Fru Jegskalnokfåsonjanedmednakken er allerede
igang med at stykke en sikker vinder sammen

/Jens (som glæder sig over de Amerikanske tilstande vi nu har i gruppen)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 18:34

On Tue, 29 Jun 2004 18:41:34 +0200, "Pwh"

>Min advokat Fru Jegskalnokfåsonjanedmednakken er allerede
>igang med at stykke en sikker vinder sammen
>
>/Jens (som glæder sig over de Amerikanske tilstande vi nu har i gruppen)

hehe ja jeg har også en ny sag kørende, sidst min hund tyggede i en
anden hund og fik munden fyldt med blod, da måtte jeg børste tænder på
ham og han kunne ikke lide det, og jeg spildte tandpasta på gulvtæppet
der er håndsyet plus ned af mine armanibukser, og da jeg løb for
at hente en klud at tøre op med faldt jeg og fik et blåt mærke så den
sag regner jeg skam også med at får mig til at småstinke af penge
snart

Fra : x Vuf x

Dato : 30-06-04 00:29

Tue, 29 Jun 2004 18:41:34 +0200, Pwh wrote:

>Min advokat Fru Jegskalnokfåsonjanedmednakken er allerede
>igang med at stykke en sikker vinder sammen
>/Jens (som glæder sig over de Amerikanske tilstande vi nu har i gruppen)

Jaaa, det begynder da at snerpe derhenefter! *G*

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 29-06-04 17:32

On Tue, 29 Jun 2004 14:32:20 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>faderen at vise frem. Jeg gør så gerne dét, at jeg har fotos at
>vise frem og en adresse og tlf.nr. til hans ejer.

ok det er da også fint nok at folk kan få muligheden for at besøge
ejeren af den anden forældrehund ! så ville jeg da også være tilfreds,
bare man kan se begge forældrehundene så er det jo ligemeget om de bor
det samme sted

Fra : x Vuf x

Dato : 30-06-04 00:31

Tue, 29 Jun 2004 04:32:12 -1200, Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
>ejeren af den anden forældrehund ! så ville jeg da også være tilfreds,
>bare man kan se begge forældrehundene så er det jo ligemeget om de bor

Jo, men det kan jeg jo ikke garantere, at de folk vil ha' mine
hvalpekøbere rendende. Jeg kan kun håbe på det.

Fra : qfha

Dato : 29-06-04 09:34

"René" skrev d. 29-06-04 08:04 dette indlæg :
> [...]
hva
> skal man se efter på sådan en tænker her på hd osv?

--------------

Nu skal du høre Rene.

Først skal vi lige gøre os klart hvilken type hvalpe vi taler om. Skal
det være med stambog eller uden.
Hvis med. Så skal du gå ind på goldens hvalpeliste, og se hvilke der kan
fåes i øjeblikket.

http://www.goldenretriever.dk

Er det en derfra, er du allerede nogenlunde på vej. Så opfylder
forældredyrene nogle minimumskriterier sundhedsmæssigt og
exteriørmæssigt, så det ikke kan gå helt galt.

Herefter skal du tage ud at se på flere kuld. Find den type som tiltaler
dig. Nogle er små og mørke andre store og lyse. Kig på forældredyrene. 9
ud af 10 gange har opdrætteren ikke hannen, men de har nok et billede du
kan se eller en adresse du kan tage hen til. hvis du vil. Men du kan
være sikker på, at hvis en af disse opdrættere har brugt en fremmed han
til deres tæve er den ok. (Hvem vil betale i dyre domme for en dårlig
parring, når man kan vælge og vrage blandt de gode).
Derimod ser man af og til opdrættere gå lidt på kompromis, når de selv
ejer hanhunden.
Men kig på tæven kan du lide hende og hendes væsen, så er der stor
sansynlighed for, at du også vil kunne lide hvalpen.
Det næste du skal vurdere er opdrætteren, har du tillid til denne , kan
du lide de forhold opdrætteren opdrætter under. Hvis du har tillid til
dette kan du gå videre. (Men husk nu, du skal se et par kuld).
De fleste opdrættere vil være medbestemmende for, hvilken hvalp som
passer til dig og din familie. Tag det positivt, for de kender deres
hvalpe, og hvis du vil have en rolig hvalp skal du ikke have brushanen i
kuldet, men tage den lidt stille (ikke at forveksle med den sløve). Kan
du tage den op og lægge den på ryggen i dine arme, som en baby, uden den
protesterer voldsomt, samt falder til ro ret hurtigt, plejer det at
indikere en rolig harmonisk hvalp, som vil blive en god familiehund.

Held og lykke med søgningen.

http://www.kandu.dk/

Fra : KennelKipler

Dato : 29-06-04 10:01

Hej René

Det du skal kigge på hos hvalpene er om de ser sunde og raske ud.
Øjnene skal ikke løbe ej heller næsen.
Pelsen skal være fin og så tæt som hvalpepels nu er, de skal være i en
fornuftig foderstand.
Kig efter om kløerne er fine og nyklippede.
Kig hvalpen efter for ganespalte, navlebrok og om numsen ser fin ud.

Og så skal du selvfølgelig se om de er skræmte eller tør komme hen uden
problemer, om de kan lide man tager dem op, og nusser dem.

Med hensyn til moderen og ser alle tæver med hvalpe slidte ud,
fuldstændig som nybagte mødre.
Men hvordan med hendes patter, er de meget blodige, smører hendes ejer
dem?
Hvis hvalpene har nået de 4-5 uger, er de så begyndt at få lidt mad, så
moderen aflastes, og så hvalpene selv vender sig til fast føde.

Det er helt normalt at ejerne kun har tæven, for som andre har skrevet
er det sjældent at ens egen han er den bedste til ens egen tæve.
Hvis du vil se faderen må du køre forbi dem som har ham. Jeg kender folk
der har købt hund i Frankrig, og de var da selvfølgelig nede og se
kennelen og møde folkene, også for at se moderen. Faderen var så fra
Belgien, så turen måtte også lige der forbi.

Brug din sunde fornuft og lyt til din indre stemme.
Du skal klicke med opdrætteren, for så er det nemmere senere hen hvis
der opstår noget.

Hvis du kender noget til goldens skal du jo bruge stamtavlen for at se
om der er nogle gode hunde i.

Men selve HD problematikken, der syns jeg du skal bede om
forældredyrenes HD-index, og har de dem ikke, så kan det hurtigt checkes
på dansk kennel klubs side.
Alt over 100 forbedrer racens gennemsnit indenfor HD.
Brug stambogen til at se om de er AA fotograferet og alt højere end 1
duer ikke IMO.

Det var hvad jeg lige kunne komme på.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rikke Andersen

Dato : 29-06-04 12:21

Hvor i landet bor du?

Jeg ved at rigtig mange kredse af DKK afholder nogle før du køber hund
kurser der varer en aften og koster 25-50 kr at deltage i.

Der kommer de rundt om rigtig mange gode ting man skal have overvejet inden
man anskaffer sig en hund. Hvis du har mulighed for at deltage i sådan et
arrangement tror jeg du vil føle at alle pengene er givet godt ud.

Stamtavlen i sig selv er jo kun et stykke papir du ikke har noget at bruge
til hvis du ikke vil konkurrere, men den skulle gerne være en rettesnor for
hvad for arvemateriale hunden indeholder. En stamtavle er bestemt INGEN som
helst garanti for at det er en sund og rask eller god hund på nogen måde,
men hvis man sætter sig ind i hvad forældre, bedsteforældre og oldeforældre
indeholder af sygdom og temperament så har man en større idé om hvad hvalpen
står for. Men det kræver jo ret meget indblik og tid til at forske.

Hvis jeg var dig ville jeg sætte mig ned og lave en ÆRLIG liste over hvad I
forventer at jeres nye liv med en hund. Hvor skal den bo, hvad forestiller I
jer at I vil lave med den. Skal den bare være der som et hyggeligt "møbel"
der snuder rundt ude i haven når I er derude og som ligger i sofaen om
aftenen. Har I sommerhus hvor den er med hver weekend, skal ungerne måske gå
til agility med den eller kunne far eller mor tænke sig at bruge den til
jagt....... osv osv osv. Det kan betale sig at være ærlig overfor sig selv
omkring disse ting. Når man ved det så er det meget lettere at finde ud af
hvilke racer der kunne passe jer og hvad for nogen der absolut ikke kan.

Når det er bestemt ville jeg besøge en masse opdrættere, se deres hunde og
lade dem fortælle om deres erfaringer osv. Efterhånden danner I jer et
billede af hvad I kunne tænke jer og I får set nogle forskellige hunde. Lige
pludselig er der så en opdrætter I har tillid til og som har den hund i
kunne tænke jer.

Hvis I skal have hunden de næste 12-15 år så må I da hellere bruge 3/4 år på
at finde den rigtige end styrte ud og købe noget forkert.

Mange hilsner

Rikke Andersen
http://www.bobbe.dk

Fra : DCH

Dato : 29-06-04 17:44

Hej
I vinters havde vi selv et kuld golden hvalpe og var meget opmærksomme
på hvad hvalpe køberne ville vide...

Noget af det der på sin vis (bemærk ordene) er vigtigere end HD-hofter
er hvorledes hundens albuer ser ud. Er forældrene ikke
albuefortegraferet ville jeg ikke selv turde købe en. Hunden bærer jo
80% ag sin vægt på albuerne og så dur det bare ikke hvis der er noget på
dem dvs de skal hedde 0.

Tja om hundene har gået ude eller inde det er en vurderingssag - spørg
hellere dig selv om du mener de får den påvirkning der skal til??
Hundene skal jo helst være glade, modige og livlige - som man kender
mange hvalpe.....

Held og lykke med købet
DCH

http://www.kandu.dk/