Bøde uden trailerkort
Fra : bem

Dato : 28-06-04 14:20

Er der nogen her, der ved hvor stor bøden er for at køre uden trailerkkort
med campingvogn?

/Bo

Fra : Per H

Dato : 28-06-04 14:51

On Mon, 28 Jun 2004 15:19:35 +0200, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev:

>Er der nogen her, der ved hvor stor bøden er for at køre uden trailerkkort
>med campingvogn?

Hvis du skal bruge trailerkort, og ikke har det, er bøden første gang
3000 kr, + du skal efterlade vognen på stedet.

næste gang er bøden så endnu dyrre, osv.

Overnævnte er hentet fra nettet.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 28-06-04 14:53

<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

>Er der nogen her, der ved hvor stor bøden er for at køre uden trailerkkort
>med campingvogn?

Den er nul. Man skal ikke have trailerkort til campingvogn.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : pisingos

Dato : 28-06-04 15:14

Læs http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/trailerkort.htm

mvh
Pisingos

Fra : Tommy Hansen

Dato : 28-06-04 15:33

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Den er nul. Man skal ikke have trailerkort til campingvogn.

Det er da vist en sandhed med modifikationer.

Jeg tror faktisk at der kører mange danske campister rundt med et
campingtræk der kræver BE-kørekort og at det koster en bøde er jeg ikke i
tvivl om, men hvor meget ved jeg ikke. Det værste er vel ikke bøden, men
mere at man skal lade campingvognen stå.

Mvh. Tommy

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 29-06-04 22:39

On Mon, 28 Jun 2004 16:32:36 +0200, "Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

>Det er da vist en sandhed med modifikationer.

Ja, hvis man fylder campingvognen med kampesten.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-06-04 17:07

> Ja, hvis man fylder campingvognen med kampesten.

Forkert igen.

En helt tom campingvogn kan kræve trailerkørekort, hvis forholdet mellem bil
og campingvogn er til det.

Et godt råd til dig er at følge det link der er foreslået herover:
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/trailerkort.htm

Et andet råd er at man ikke skal svare på et spørgsmål uden at maan har det
rigtige svar. Hvad man tror - er ikke altid et rigtigt svar.

God sommerferie.

Mvh. Tommy

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-06-04 17:23

> Den er nul. Man skal ikke have trailerkort til campingvogn.

Sikke noget at fyre af,
Jeg skal eks. have det.
bil egen vægt 1300 og må trække 1600 kg.
CV 1600 kg. total vægt
det er lidt mere en egenvægt plus 50 kg.
eller den anden udregning i mit tilfælle
bil total vægt 2025 kg + cv total vægt 1600 kg. = 3625 kg
der kun et tilfælle hvor du må overskride de 3500 kg. på et B kort
og det er når du trækker en trailer på max 750 kg. i så tilfælde kommer du
op på 4250 kg.

Hilsen Jørgen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 29-06-04 22:44

On Mon, 28 Jun 2004 18:23:29 +0200, "Jørgen L."
<Noemail@stopspamspam.dk> wrote:

>Sikke noget at fyre af,

Så lad os sige det på denne måde:
Man behøver normalt ikke trailerkort.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ollie

Dato : 30-06-04 15:17

In article <4ko3e0t045ku96rj7u7oirh6ijmu471t72@4ax.com>, Niels
Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

> Så lad os sige det på denne måde:
> Man behøver normalt ikke trailerkort.
>

> Mvh
> Niels Søndergaard
Eftersom vognene bliver større og større er der mange der skal have et
trailer kort for at måtte trække dem.

Campingvognens totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt + 50 kg.

Vogntoget må ialt ikke overstige 3500 kg totalvægt.

Mvh.
Ole

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-06-04 15:42

On Wed, 30 Jun 2004 16:16:48 +0200, Ollie <ollie@whatdoyouthink.com>
wrote:

> [...]
>
>Campingvognens totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt + 50 kg.
>
>Vogntoget må ialt ikke overstige 3500 kg totalvægt.

Jeg er med nu og beklager mit oprindelige svar. Jeg troede bare, det
var et meget perifert problem for ganske få mennesker.

Så har jeg til gengæld et spørgsmål: Hvis vogntogets vægt er for høj,
får man så også en kanonbøde og bliver man så også tvunget til at lade
campingvognen stå, eller må man fx lukke 20 liter vand ud og køre
videre (hvis vi teoretisk siger, at totalvægten er 3519 kg).

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jørgen L.

Dato : 30-06-04 15:50

> [...]
> campingvognen stå, eller må man fx lukke 20 liter vand ud og køre
> videre (hvis vi teoretisk siger, at totalvægten er 3519 kg).

Det er sådan at hvis du har et vogntog med en på papiret totalvægt 3500 kg.
så er det overvægt vi snakker om, og der er en bagatel grænse her i dk på 8
% pr. køretøj.
så der vil du få lov til at køre.
men er totalvægten på papiret over 3500 kg lad os bare sige 3525 og
traileren har en totalvægt på mere end 750 kg ja så får du ikke lov til at
køre videre + du får en bøde.

Hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-04 17:12

Dybest set handler dette slet ikke om en eller anden størrelse på en bøde...
I uheldigste tilfælde måske om førlighed eller endda om liv.
Når man fra myndighedernes side mener at man skal have et BE kørekort
når påhængsvognen bliver for tung eller hele trækket bliver for tungt, ja så
er et naturligvis fordi at køreegenskaberne ændre sig efterhånden som
vægten stiger.
Endvidere kan der meget vel opstå enorme problemer hvis man bliver ind-
blandet i en ulykke hvor der skal udbetales erstatninger. Man vil kunne for-
vente at det forsikringsselskab som skal udbetale erstatning vil forsøge at
drive pengene ind igen hos den som ikke har sit kørerkort i orden. Et sådant
krav kan sagtens være af en størrelse så man hænger på dette resten af sit
liv.

Med venlig hilsen
Steen

PS: Det er jo præcist sådan vi tænker i forbindelse med fartbøder. Det er
kun bødens størrelse og ikke grunden til fartbegrænsningen der fanger ens
opmærksomhed.

Fra : phk

Dato : 30-06-04 22:47

"Steen" <steenk(snabel a)post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når påhængsvognen bliver for tung eller hele trækket bliver for tungt, ja

> er et naturligvis fordi at køreegenskaberne ændre sig efterhånden som

Med den logik - fordi køreegenskaberne ændrer sig når vægten stiger - burde
der være en kørekortkatagori for hver eneste personbil på markedet.

Og der burde jo egentlig også være krav til kørelærerens lille trailer hvad
angår vægt - men det er der ikke. Og der er forresten heller ikke
størrelsesmæssige krav - f.eks. bredde.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ollie

Dato : 01-07-04 00:02

In article <40e2e6b0$0$260$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Steen wrote:

> [...]
> er et naturligvis fordi at køreegenskaberne ændre sig efterhånden som

Jeg føler mig nu ikke som en bedre trailer/camping bilist af den smule
køre undervisning man skal have for at bestå køreprøven.

Der fokuseres næsten udelukkende på om man kan bakke.

Der skulle nok bygges noget teknisk kørebane undervisning ind i det for
at det hjælper.

Ole

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-06-04 22:39

On Wed, 30 Jun 2004 16:50:21 +0200, "Jørgen L."
<Noemail@stopspamspam.dk> wrote:

>men er totalvægten på papiret over 3500 kg lad os bare sige 3525 og
>traileren har en totalvægt på mere end 750 kg ja så får du ikke lov til at
>køre videre + du får en bøde.

Det fatter jeg overhovedet ikke. Kan du uddybe det?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : phk

Dato : 30-06-04 23:17

> Det fatter jeg overhovedet ikke. Kan du uddybe det?

Som der står længere oppe i tråden ... Læs

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-07-04 10:02

On Thu, 1 Jul 2004 00:16:42 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

>at

>Som der står længere oppe i tråden ... Læs
>http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/trailerkort.htm

Jeg forstår stadig ikke, hvad du mener. Min campingvogn har en
totalvægt på 1500 kg, hvilket jo er langt over dine 750 kg, men alle
beregninger siger, at jeg må køre med den plus 200 kilo inventar.

Min bil:
1250/1925 (egenv/totalv) - største totalv: 1300.

Min campingvogn:
1100/1500 (egenv/totalv)

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-07-04 11:05

Heldigvis faldt Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> over
tastaturet og
skrev følgende i news:1dk7e0hmj3r2pvibo75s45b7bscupdu60m@4ax.com:

> [...]
>
> Min bil:
> 1250/1925 (egenv/totalv) - største totalv: 1300.

kig på http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80 led efter Beregningsmodel til
synsfri sammenkobling

hvis du indsætter dine værdier får du følgende svar:
---------------------------
Ja, det må du gerne.

Vær opmærksom på, at påhængskøretøjet aldrig må lastes til en totalvægt der
er større end det der er angivet på bilens registreringsattest. Det betyder
i dit tilfælde at du ikke må læsse påhængskøretøjet med mere end: 200 kg.

/carsten

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-07-04 14:07

On Thu, 1 Jul 2004 12:04:34 +0200, "Carsten Holck"
<cholck@malling.com> wrote:

> [...]
>synsfri sammenkobling
>
>hvis du indsætter dine værdier får du følgende svar:

Jamen jeg har jo netop været på det site, og det er derfor, jeg ikke
kan forstå det dér med de 750 kilo i det foregående eksempel. Jeg må
have 1300 kilo største totalvægt, så hvor kommer de 750 kilo fra?

> [...]
>i dit tilfælde at du ikke må læsse påhængskøretøjet med mere end: 200 kg.

Men der var noget med, at en overvægt på 8 procent accepteredes, ikke?
Af hvad? Vogntogets totalvægt? Det vil vel sige, at jeg kan læsse 400
kilo på ... eller hvad?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-07-04 16:30

skrev følgende i news:ho28e09ko8cb6igar5bm8i2jqo6rms3mvi@4ax.com:

> Jamen jeg har jo netop været på det site, og det er derfor, jeg ikke
> kan forstå det dér med de 750 kilo i det foregående eksempel. Jeg må
> have 1300 kilo største totalvægt, så hvor kommer de 750 kilo fra?

De 750kg er det du må køre med som anhænger på et alm. kørekort. Dog således
at hvis det samlede vogntog er under 3500kg må man godt have en trailer der
er større, hvis vogntoget eller er lovligt.

> Men der var noget med, at en overvægt på 8 procent accepteredes, ikke?
> Af hvad? Vogntogets totalvægt? Det vil vel sige, at jeg kan læsse 400
> kilo på ... eller hvad?

Det er åbenbart grænsen for hvornår de bliver bon'et for det - tilsvarende
får du næppe en bøde for at køre 51km/t i byen, men det er nok ikke noget du
skal planlægge med.

--
/carsten

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-07-04 18:27

On Thu, 1 Jul 2004 17:29:46 +0200, "Carsten Holck"
<cholck@malling.com> wrote:

>De 750kg er det du må køre med som anhænger på et alm. kørekort. Dog således
>at hvis det samlede vogntog er under 3500kg må man godt have en trailer der
>er større, hvis vogntoget eller er lovligt.

Jeg er stadig forvirret. Du siger, at grænsen går ved 750 kilo, men
det gør den alligevel ikke? Hvor har du de 750 fra? På min
registreringsattest står: Påhængskøretøj største totalvægt m/bremse:
1300 kilo - uden bremser: 675 kilo.

>Det er åbenbart grænsen for hvornår de bliver bon'et for det - tilsvarende
>får du næppe en bøde for at køre 51km/t i byen, men det er nok ikke noget du
>skal planlægge med.

Men hvad beregnes de 8% af? Vogntoget eller campingvognen alene?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per

Dato : 01-07-04 19:17

For køretøjer med en totalvægt indtil 3.500 kg kan der kræves et særligt
"trailerkørekort", kørekortkategori B/E, hvis man kører med påhængskøretøjer
med en totalvægt på mere end 750 kg.

se: http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/trailerkort.htm

Hilsen Per A.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-07-04 19:47

On Thu, 1 Jul 2004 20:16:47 +0200, "Per" <per-a@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>"trailerkørekort", kørekortkategori B/E, hvis man kører med påhængskøretøjer

Så mangler jeg bare at spørge om, hvad det koster at tage sådan et
trailerkørekort.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per H

Dato : 01-07-04 20:07

On Thu, 01 Jul 2004 20:46:51 +0200, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> skrev:

>Så mangler jeg bare at spørge om, hvad det koster at tage sådan et
>trailerkørekort.
ca 4000 kr.

Der findes pakketilbud.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-07-04 21:12

On Thu, 01 Jul 2004 21:07:25 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> ca 4000 kr.
>
> Der findes pakketilbud.

HVordan kan det koste så meget, når man mestrer kunsten og bare skal
have papir på det? Kan man ikke bare gå op til en prøve?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per H

Dato : 02-07-04 06:44

On Thu, 01 Jul 2004 22:12:22 +0200, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> skrev:

>HVordan kan det koste så meget, når man mestrer kunsten og bare skal
>have papir på det? Kan man ikke bare gå op til en prøve?

nej. Det er ved lov at der skal tages et minium af timer.
Du skal op til køreprve. men ikke teroriprøve.

Du bliver dog stillet spørgesmål under køreprøven.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-07-04 09:06

> HVordan kan det koste så meget, når man mestrer kunsten og bare skal
> have papir på det? Kan man ikke bare gå op til en prøve?

Næh-nej! Kørelærere driver også lobbyvirksomhed.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : J S L

Dato : 01-07-04 18:54

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> hvis du indsætter dine værdier får du følgende svar:
> ---------------------------
> Ja, det må du gerne.

Hej!

Nej.....det må du ikke.....

Fra : J S L

Dato : 01-07-04 18:57

"J S L" <J S L@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hej!
>
> Nej.....det må du ikke.....

Hvis du kun har kørekort til kat. B

Fra : Per

Dato : 01-07-04 19:24

Jo det må du godt med "alm" B kørekort.
se: http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/trailerkort.htm
og læs det supplerende svar... det afhænger af hvor meget der bliver læsset
på CV'en !

Hilsen Per A.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-07-04 19:46

On Thu, 1 Jul 2004 19:53:55 +0200, "J S L" <J S L@privat.dk> wrote:

>"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

>Hej!
>
>Nej.....det må du ikke.....

Du våser. Det må jeg, og det gør jeg.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per

Dato : 01-07-04 20:12

? vås ?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-07-04 21:11

On Thu, 1 Jul 2004 21:12:08 +0200, "Per" <per-a@tdcadsl.dk> wrote:

>? vås ?

Nej ,du våser ikke. Det var den anden.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : J S L

Dato : 02-07-04 13:00

> Nej ,du våser ikke. Det var den anden.

Til Niels & alle andre...

Se...der er vi så ganske enige. Det kommer an på hvor meget man læsser i CV.
MEN hvis du med Nielses data i udregningstabellen, møder en betjent uden en
vægt, kan du/i råbe og skrige til hel.... fryser til is. Det er sket for en
bekendt, som fastholdt at han gerne måtte trække sin CV med den faktiske
vægt han kørte med. Betjenten " uden " vægt udskrev en bøde idet han holdt
sig til hvad CV totalvægt var i forhold til køretøjets egenvægt. Og her var
tallene stort set som i Nielses tilfælde, et NEJ ifølge tabellen. Hvis i
kommer frem til et JA ifølge tabellen så har i sq lavet en tastefejl..
:C))

For den sags skyld kører jeg selv i en Volvo 245 med en egenvægt på 1300 kg.
CV egenvægt 1000 kg - 1200 totalvægt. Mit svar bliver JA.....

Venlig sommerhilsen
Jaime

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-07-04 14:09

On Fri, 2 Jul 2004 14:00:16 +0200, "J S L" <J S L@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>For den sags skyld kører jeg selv i en Volvo 245 med en egenvægt på 1300 kg.
>CV egenvægt 1000 kg - 1200 totalvægt. Mit svar bliver JA.....

Suk! Prøv en gang til. Det bliver altså et NEJ.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : J S L

Dato : 02-07-04 15:31

> Suk! Prøv en gang til. Det bliver altså et NEJ.

Hej Niels!!!!!

Hvis jeg indsætter mine data i følgende rækkefølge Bliver det et JA. Hvor
svært kan det være?????

1925
1300
1200

1000
1200

Prøv at læs hvad der står ved de små indsættelses rubrikker...

Mvh
Jaime

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-07-04 16:28

On Fri, 2 Jul 2004 16:30:58 +0200, "J S L" <J S L@privat.dk> wrote:

>Hvis jeg indsætter mine data i følgende rækkefølge Bliver det et JA. Hvor
>svært kan det være?????

Det er sikkert rigtigt, men det er altså MINE data, vi snakker om, og
de siger at jeg må køre i min bil og med min anhænger uden trailerkort
med 200 kilo læs.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : J S L

Dato : 02-07-04 16:30

> Det er sikkert rigtigt, men det er altså MINE data, vi snakker om, og
> de siger at jeg må køre i min bil og med min anhænger uden trailerkort
> [...]

Hej Niels :c)

Hvad er dine data??

Mvh
Jaime

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-07-04 17:56

On Fri, 2 Jul 2004 17:29:31 +0200, "J S L" <J S L@privat.dk> wrote:

>Hej Niels :c)
>
>Hvad er dine data??

Aha. Vi har misforstået hinanden.

De står længere oppe i tråden.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-07-04 14:56

Heldigvis faldt J S L <J S L@privat.dk> over tastaturet og
skrev følgende i news:cc3io1$bj$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> trække sin CV med den faktiske vægt han kørte med. Betjenten " uden "
> vægt udskrev en bøde idet han holdt sig til hvad CV totalvægt var i

Jammen så skal han på kursus Håber ikke at bøden blev betalt ;-(

--
/carsten

Fra : Ollie

Dato : 02-07-04 22:04

In article <cc3io1$bj$1@news.cybercity.dk>, J S L < L@privat.dk> wrote:

> "Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Til Niels & alle andre...
>
> Se...der er vi så ganske enige. Det kommer an på hvor meget man læsser i CV.

Så vidt jeg husker fra mine køretimer så er det kun tallene på
registreringsattesten der gælder, når spørgsmålet er om hvorvidt man må
køre med eller uden B/E kørekort.

Den faktiske vægt er kun, hvis man med det rigtige kørekort, kører med
en trailer/CV med højere totalvægt end tilladt men ikke læsser den med
mere end bilen må slæbe.

Ole

Fra : René Roager

Dato : 05-07-04 18:25

On Fri, 02 Jul 2004 23:04:28 +0200, Ollie <ollie@whatdoyouthink.com>
wrote:

> [...]
>
>Den faktiske vægt er kun, hvis man med det rigtige kørekort, kører med
>en trailer/CV med højere totalvægt end tilladt men ikke læsser den med

Hej Niels (og et par af jer andre)

Der er to væsentlige ting man skal lægge sig på sinde når man taler om
B contra B/E og diverse vægte.

Hvis man "kun" har B kort er det vigtigt at forholde sig til "tilladt
totalvægt" når vi taler påhæng. Hvis din bil feks har en egenvægt på
1200 kg, og feks maks må trække 1400 kg m/bremser, så bliver du fanget
af +50kg reglen (egenvægt + 50 kg) = 1250 kg. d.v.s. dit
påhængskøretøj max. må have en "tilladt totalvægt" på 1250 kg (fremgår
af reg attest).
Om du så piller alt inventar ud af vognen så den kun vejer 800kg, så
må du stadig ikke køre den på alm B, da det stadig er "tilladt
totalvægt" der er afgørende.

Anderledes stiller det sig hvis du har B/E, hvis du stadig har den
trækkende bil med 1200/1400 kg, og feks har en påhængsvogn der på
registreringsattesten er opgivet til feks 1100 kg egenvægt og 1500 kg
"tilladt totalvægt"
Her kigges der for det første på hvad bilen må trække (1400 kg) dette
må ikke overskrides, men du må godt tage påhængsvognen på krogen
forudsat du kun læsser den til max 1400 kg - her er det nemlig
"faktisk totalvægt" der gælder.
Det er kringlede regler, men sådan er det.

Når du har B/E har du forøvrigt også mulighed for at overskride 3500
kg grænsen, idet hver enhed (forvogn + hænger) godt må have en
totalvægt på max 3.500 ialt 7000 kg (forudsat selvfølgelig vægte på
div reg attester overholdes)

God fornøjelse med B/E kortet

vh
René

Fra : Henrik

Dato : 21-07-04 03:38

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
snip en masse.....

> [...]
>
> Min bil:
> 1250/1925 (egenv/totalv) - største totalv: 1300.

1. Hvis din CV totalt vejer 1300kg skal du IKKE have BE-kort, da vognen kun
vejer 50kg mere end bilens vægt.(51kg eller mere = BE-kort)
2. Din CV må ikke overstige 1300kg, da det er hvad bilen er godkendt til at
trække. Og nej, det er reelt ikke nok at nøjes med 200kg bagage. I udlandet
risikerer du at der udelukkende kigges på papirer, og ikke på begrebet
"faktisk vægt".

Hvis man på http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/trailerkort.htm
afprøver med dine tal, kommer man som du nævner frem til at det er lovligt
med "B"-kørekort og med maks. 200kg last. Print den ud og læg den i
handskerummet, så du har den klar hvis du skal forklare dig for en
udenlandsk betjent. Forklar at vi her i landet har vores egen tolkning, og
vil blæse på hvad andre mener Og nej jeg har ikke selv prøvet det, men
rygtet vil vide.... Jeg har lige sendt en forespørgsel til
færdselsstyrelsen, og hvis jeg får et svar vil det naturligvis blive
videregivet her i gruppen.

De 750kg kommer et helt andet sted fra. Netop at du altid (hvis bilen må) må
have en anhænger på maks. 750kg. Dvs. at hvis du har en bil med totalvægt
3500kg, kan du stadig hægte en trailer på 750kg bagefter den - på et
almindeligt "B"-kørekort. Så den højeste vægt et "B"-kort kan "klare" er
altså 4250kg! Hvis anhængeren vejer over 750kg, må det samlede vogntog ikke
komme over 3500kg.

pyha... Håber det giver mening
/Henrik

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-07-04 09:12

On Wed, 21 Jul 2004 04:38:21 +0200, "Henrik" <oz5adx@not.hotmail.com>
wrote:

>pyha... Håber det giver mening

Ja, det giver mening, og jeg har regnet på tallene og nået frem til,
at jeg nok hellere må se at få taget det trailerkort for en sikkerheds
skyld.

Et spørgsmål, jeg har stillet et par gange, men som ingen har svaret
på, er: De 7%. politiet accepterer som overvægt - hvordan udregnes de?
Er det 7% af totalvægten eller hvad? HVis jeg nu fx må læsse cv'en med
1300 kilo, beregnes de 7% så af de 1300 kilo, så jeg rent faktisk kan
slippe af sted med at have en overvægt på 91 kilo?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Henrik

Dato : 21-07-04 21:56

> [...]
> 1300 kilo, beregnes de 7% så af de 1300 kilo, så jeg rent faktisk kan
> slippe af sted med at have en overvægt på 91 kilo?

Hæ, det ku' du li! Overlæs beregnes af lastevnen.
Du må lovligt laste 200Kg. Så 7% overlæs er i dit tilfælde = 14Kg.
/Henrik

Fra : phk

Dato : 22-07-04 02:03

"Henrik" <oz5adx@not.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Hæ, det ku' du li! Overlæs beregnes af lastevnen.

Overlæs beregnes af akseltrykket.

> Du må lovligt laste 200Kg. Så 7% overlæs er i dit tilfælde = 14Kg.

Nej.

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-07-04 17:04

On Thu, 22 Jul 2004 03:02:38 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>"Henrik" <oz5adx@not.hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Overlæs beregnes af akseltrykket.

>Nej.

Det her bliver mere og mere interessant. Er det akseltrykket af hele
vogntoget eller bare af cv'en? Og hvad vil 7% overlæs så være i
ovennævnte tilfælde?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : phk

Dato : 22-07-04 18:02

> Det her bliver mere og mere interessant. Er det akseltrykket af hele
> vogntoget eller bare af cv'en? Og hvad vil 7% overlæs så være i
> ovennævnte tilfælde?

som jeg skrev - akseltrykket - hver aksel for sig.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-07-04 22:20

> [...]
> de?
> med

> som jeg skrev - akseltrykket - hver aksel for sig.

Ikke enig. Overlæs på campingvogne beregnes af totalvægten. Det er bl.a.
derfor, at man også vejer trykket på kuglen for at få det hele med.
Man kan læse mere om akseltryk i
BEK nr 567 af 24/06/1992
hvor der bl.a. står:
"§ 15. Påhængskøretøj, der er koblet til motordrevet køretøj, og som er
forsynet med hjul med luftgummiringe, må hverken i belæsset eller ubelæsset
stand køre på vej, såfremt det tryk, der overføres til vejen fra hjulene på
en aksel (akseltrykket), overstiger 10.000 kg. "
Det er nok de færreste, som kan få problemer med dette akseltryk

Henriks oplysning om, at overvægt beregnes af lastevnen er forkert. Det er
altid af totalvægten.
Her er et lille klip fra rigsadvokatens bødekatalog:
"Overlæs udregnes i procent i forhold til køretøjets tilladte totalvægt. Der
rejses kun tiltale, hvis den tilladte totalvægt overskrides med mere end 7
%. Hvis der konstateres både for stor totalvægt og for stort akseltryk, bør
anklagemyndighedens bødepåstand beregnes efter de takster, der i det
aktuelle tilfælde medfører den største bøde."
Kataloget findes her:
http://www.rigsadvokaten.dk/RA_medd/ra_medd_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf
Det er omkring side 111 at ovenstående citat er taget fra.

Kurt

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-07-04 22:40

On Thu, 22 Jul 2004 23:19:39 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtnospam@portalen.no> wrote:

> [...]
>anklagemyndighedens bødepåstand beregnes efter de takster, der i det
>aktuelle tilfælde medfører den største bøde."

Er der nogen, der kender de tilsvarende regler i de andre europæiske
lande? Gælder de 7% for hele EU?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : phk

Dato : 22-07-04 23:37

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
> Ikke enig. Overlæs på campingvogne beregnes af totalvægten.

http://www.koereskoler.dk/Nyheder/Overl%C3%A6s.htm

var en af de sider google fandt når man søgte på 7% overlæs - der er flere.

I morgen tager jeg sydpå en uges tid, så der vil jeg ikke kunne svare ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-07-04 18:33

On Fri, 23 Jul 2004 00:37:21 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
>
>http://www.koereskoler.dk/Nyheder/Overl%C3%A6s.htm
>
>var en af de sider google fandt når man søgte på 7% overlæs - der er flere.

Hvordan forholder forsikringsselskaberne sig til det her, hvis man
indblandes i en ulykke og har overlæs? Kan de nægte at betale, hvis
overlæsset er under de 7%? Altså: Følger de politiets regler, eller
siger de, at overlæs er overlæs?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-07-04 16:45

> [...]
flere.

> I morgen tager jeg sydpå en uges tid, så der vil jeg ikke kunne svare ;)

Linket virkede ikke, men jeg fandt siden alligevel. Den er lidt forvirrende,
idet oplysningerne står lidt hulter til bulter.
Men det oplyses ganske korrekt, at 7% over tilladt akseltryk giver bøde -
men det er ikke beskrevet, hvor det akseltryk kommer fra. Det var det jeg
fandt på den anførte side.
Hvis man så ser på eksemplet lidt længere nede ad siden, så er det en
trailer, men kunne lige så godt være en campingvogn. Eksemplet er korrekt da
der her tales om tilladt totalvægt og faktisk totalvægt til udregningen af
de 7%.
Så det eneste der nok mangler på siden var en præcisering af, hvornår man
bruger akseltrykket til at beregne overlæsset.

Kurt

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-07-04 18:58

Kurt B. Andersen wrote:
> Så det eneste der nok mangler på siden var en præcisering af, hvornår
> man bruger akseltrykket til at beregne overlæsset.

Hej Kurt

Det er når du overskider akseltrykket for den enkelte aksel men måske
ikke totalvægten!

Et eks. du har en varevogn der må laste 1200 kg så du sætter en palle på
1000 kg ind bagerst i varevognen = ingen overlast men al vægten ligger
på den bagerste aksel aldså for stort et akseltryk.

Det problem vil du aldrig få problemer med på en campingvogn da den jo
højest har to aksler der sider lige ved siden af hinanden så hvis der
skal være 7% overlæs på en aksel vil der også være overlæs på
totalvægten.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-07-04 21:50

"Steen Larsen" <steenlarsen(fjern)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> højest har to aksler der sider lige ved siden af hinanden så hvis der
> skal være 7% overlæs på en aksel vil der også være overlæs på

Hej Steen
Nu var det faktisk mig, som var ved at vejlede de andre om reglerne - så
mine kommentarer var specifikt til den side, som Per henviste til, og hvor
jeg mener, at han har fejlfortolket.
Hvad angår akseltryk, så er det faktisk aldrig beskrevet i
registreringsattesterne, hvorfor det generelt aldrig vil blive fabrikkens
godkendte akseltryk, som man vil konflikte med, men derimod bekendtgørelsens
generelle bestemmelser om akseltryk.
Det er så § 14 i bkg, og der er også her tale om 10.000 kg som grænse for
akseltryk.
Det du beskriver lyder teoretisk rigtigt, men det er ikke fakta
Personbil, varebiler, trailere, campingvogne og andre køretøjer under 10.000
kg vil altid bliver vejet ud fra totalvægt, og der er ud fra dette, at de
vil blive dømt for overlæs.
Lastbiler kan på grund af dårlig belæsning risikere at overlæsset på enkelte
aksler %-vis vil være større, hvorfor de vil blive straffet for dette i
stedet for et mindre overlæs på totalvægten. Ja faktisk kan de på grund af
dette risikere at have overlæs på en eller flere aksler, selv om de rent
faktisk ikke har en større tilladt totalvægt, end de må have.
Det er så den situation, som du beskriver som eksempel for varebiler - men
den pgl. varebil skal altså have et akseltryk på over 10.000 kg, før det
strider mod reglerne - og så er den formentlig skvattet sammen
Jeg sætter lige paragrafferne om overlæs ind for alle køretøjerne:

Kapitel 4

Køretøjers akseltryk

§ 14. Motordrevet køretøj med hjul, der er forsynet med luftgummiringe, må
hverken i belæsset eller ubelæsset stand køre på vej, såfremt det tryk, der
overføres til vejen fra hjulene på en aksel (akseltrykket), overstiger
10.000 kg.

Stk. 2. For 2 aksler, hvis indbyrdes afstand er større end eller lig med 1,0
m, men mindre end 2,0 m, må det samlede akseltryk ikke overstige 16.000 kg.
For den enkelte af 2 aksler, hvis indbyrdes afstand er mindre end 1,3 m, må
akseltrykket dog ikke overstige 8.000 kg.

Stk. 3. For den enkelte af 3 aksler, hvor afstanden mellem 1. og 2. samt 2.
og 3. aksel er mindre end 2,0 m, må akseltrykket heller ikke overstige 8.000
kg. Såfremt een af disse afstande er mindre end 1,3 m, må det samlede
akseltryk dog ikke overstige 22.000 kg.

Stk. 4. Ved beregningen af akseltrykket anses aksler, hvis indbyrdes afstand
er mindre end 1,0 m, som een aksel.

[...]

Stk. 2. På et påhængskøretøj må det største samlede akseltryk i en
akselgruppe på 2 aksler ikke overstige:

a.. 1) 18.000 kg, såfremt afstanden mellem de 2 aksler er under 1,8 m, men
mindst 1,3 m,
b.. 2) 16.000 kg, såfremt den nævnte afstand er under 1,3 m, men mindst
1,0 m, og
c.. 3) 11.000 kg, såfremt den nævnte afstand er under 1,0 m.
Stk. 3. På et påhængskøretøj må det største samlede akseltryk i en
akselgruppe på 3 aksler ikke overstige 24.000 kg. Akseltrykket må dog ikke
overstige:

a.. 1) 22.000 kg, såfremt afstanden mellem blot 2 af de 3 aksler er under
1,3 m, men mindst 1,0 m, og
b.. 2) 21.000 kg, såfremt den nævnte afstand er under 1,0 m.
Stk. 4. Ved beregningen af akseltrykket i andre akselgrupper end nævnt i
stk. 2 og 3 anses aksler, hvis indbyrdes afstand er mindre end 1,0 m, som
een aksel.

§ 16. For sættevogn må det samlede akseltryk ikke overstige 24.000 kg.
Trækkes sættevognen af en bil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, må
det samlede akseltryk dog ikke være større end 1,5 gange den trækkende bils
tilladte totalvægt.

Stk. 2. I sættevognstog med 5 eller flere aksler skal afstanden mellem
bilens bageste aksel og sættevognens forreste aksel være mindst 2,5 m.
Afstanden skal dog være mindst 3,0 m, såfremt sættevognen har 3 aksler, hvor
nogen indbyrdes afstand er mindre end 1,1 m.

Stk. 3. I sættevognstog med en faktisk totalvægt på mere end 44.000 kg, skal
afstanden mellem bilens bageste aksel og sættevognens forreste aksel være
mindst 4,0 m.

Så er der lige denne paragraf

§ 19. Et registreret eller godkendt køretøj må i øvrigt aldrig belastes til
større akseltryk, end det er registreret eller godkendt til.

Mig bekendt er den ikke aktuel i forbindelse med person- og varebiler, samt
trailere og campingvogne.

Kurt

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-07-04 05:16

Kurt B. Andersen wrote:

"Klip en masse"

> [...]
> til.

> Mig bekendt er den ikke aktuel i forbindelse med person- og
> varebiler, samt trailere og campingvogne.

Jo det står i din enstrutionsbog hvormeget den enkelte aksel må belæsses
med det står også præget ind i akselen har jeg ladet mig fortælle har
dog ikke kontroleret det.

En anden ting er om politiet gør sig den ulejlighed at undersøge det,
men det er meget vigtigt at især små biler er læsset rigtigt for ellers
kan de få meget farlige køreegenskaber.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-07-04 23:38

> [...]
>
> En anden ting er om politiet gør sig den ulejlighed at undersøge det,
> men det er meget vigtigt at især små biler er læsset rigtigt for ellers

Ja og nej. Jeg er ikke uenig i at dårlig belæsning m.m. kan have uheldig
indflydelse, men det ændrer ikke på:
Ved kørsel med campingvogn med for stort læs gives der bøde for totalvægt og
kun for det. Det samme gælder for alm. biler og varebiler, da deres
akseltryk ikke kommer i nærhed af de akseltryk, som jfr. bkg er ulovlige.
Jeg har kontaktet det lokale politis anklager g.d. for lige at høre, om der
var noget jeg havde overset. Han oplyste, at tingenes tilstand er, som jeg
har anført.
Man skal også passe på med at blande begreberne sammen. En fabrik kan godt
gøre opmærksom på, at akseltryk max må være så og så stort, men politiet kan
ikke straffe folk for at overtræde retningslinier udstedt af en fabrik. Det
kræver at der er lovgivet for det, og det er der ikke.
Jeg kan jo også lave en cykel og hugge ind i den, at den max kan holde til
100 kg, men derfor kan politiet jo ikke straffe en person på 150 kg for at
overtræde min begrænsning.
Noget helt andet kan så være, at pgl. måske kan straffes for uforsvarlig
belæsning osv. men der skal så bevises de farlige køreegenskaber eller
lign., men det vil så være det, som pgl. straffes for, ikke for et for højt
akseltryk.

Kurt

Fra : Henrik

Dato : 23-07-04 00:01

> [...]
Der
> rejses kun tiltale, hvis den tilladte totalvægt overskrides med mere end 7
Jeg undskylder og bøjer mig. Tak for ordentlig (læs underbygget)
information.
/Henrik

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-06-04 17:27

> Er der nogen her, der ved hvor stor bøden er for at køre uden trailerkkort
> med campingvogn?

Hej Bo.

Det er ikke bøden du skal være bange for.
Laver du en skade og det opdages at du ikke har et køre kort til dit
vogntog, så kommer politiet med bøder og det forsikrings selskab der har
betalt modpartens skade/personskade, efter dig for at få pengene igen.

Jeg personelig kan ikke forstå at folk tør tage chancen at køre uden BE hvor
dette er påkrævet.

Hilsen Jørgen