Teknik tik kastefiskeri efter torsk HASTE~
Fra : Erik

Dato : 28-06-04 12:12

Hejsa

Da jeg skal på båd tur i aften og har et vædemål kørende om. Hvad der fanges
flest torsk på kaste el. pirkestang.

Så har jeg brug for et par tip mht. Indspindings teknik, blik osv.

På forhånd tak

Erik

Fra : Steen Christensen

Dato : 29-06-04 15:12

Den Mon, 28 Jun 2004 13:12:22 +0200, skrev Erik:

> Da jeg skal på båd tur i aften og har et vædemål kørende om. Hvad der fanges
> flest torsk på kaste el. pirkestang.

Hvordan gik det?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steen Christensen

Fra : Erik

Dato : 29-06-04 22:36

> Hvordan gik det?

Ingen torsk på kast, men 5 på pirkefiskeri

/Erik

Fra : Steen Christensen

Dato : 30-06-04 08:05

Den Tue, 29 Jun 2004 23:35:40 +0200, skrev Erik:

> Ingen torsk på kast, men 5 på pirkefiskeri

Øv - Jeg var helt klart af den overbevisning at kast gav flere fisk, men
de store "på bunden" skulle man pirke efter.

BTW: Det er efterhånden ved at være 5-6 år siden at jeg har været på
sundet. Er det rigtigt med det man hører at der er blevet færre fisk?

Fra : Erik

Dato : 30-06-04 09:48

> [...]
>
> BTW: Det er efterhånden ved at være 5-6 år siden at jeg har været på
> sundet. Er det rigtigt med det man hører at der er blevet færre fisk?

Nu var det bare mig, som ikke kunne tage noget på kast Og vi fik vel
omkring 75 torsk 20 mand.....

/Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-06-04 13:11

"Erik" <egpnewsNO_SPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu var det bare mig, som ikke kunne tage noget på kast Og vi fik vel
> omkring 75 torsk 20 mand.....

Når jeg er på tur, får jeg og andre med kastegrej _altid_ flere torsk dem
med pirkegrejet. Min teknik er følgende, når jeg kaster efter
forårs/sommertorsk fra drivende kutter/båd:

Jeg kaster ud og lader blinket synke med løs spole. Når blinket er nær/på
bunden, påbegynder jeg indspinning med dobbeltryk, sænker stangspids
samtidig med, at jeg tager line ind, lade blinke synke lidt, dobbeltryk osv.
Hugget falder næsten altid i starten af kastet (nær bunden) og altid mens
blinket synker frit. Dobbeltrykket kroger fisken. Jeg oplever også tit, at
fisken faktisk har hugget med det samme, dvs. mens det synker mod bunden
første gang. Har der ikke været hug, når jeg kan se blinket i vandet, lader
jeg det ofte synke til bunden ved bådsiden og "pirker" et par gange, hvilket
ofte også giver fisk i sidste øjeblik. Den lette kastepirk, kombineret med
det bløde, svirpende bevægelser fra kastestangen, lokker fisken laaaaangt
bedre end at dumpe en 250g pirk ned og så punpe den op og ned med en stiv
30lbs pirkestang.

På de rigtig gode dage får jeg - med ovenstående teknikker - torsk i næsten
hvert kast, hvor "pirkesiden" skal være heldig, hvis den enkelte fanger én
eller to fisk i løbet af hele dagen.

Mit grej:

- 8' kastestang (25-75g kastevægt)
- Let multihjul (Ambassadeur 5-6000)
- Spunden line (8-10 kg)
- Kastepirke på 40-80g

--
-Jens B.

www.agnsiden.dk - Min online guide til levende agn

Fra : Steen Christensen

Dato : 01-07-04 11:13

Den Wed, 30 Jun 2004 10:47:34 +0200, skrev Erik:

> Nu var det bare mig, som ikke kunne tage noget på kast Og vi fik vel
> omkring 75 torsk 20 mand.....

Surt. Var det så ikke 75 torsk til 19 mand ?

Det er da i øvrigt ellers en meget god tur.

Fra : Kasper S Hansen

Dato : 11-07-04 17:24

> [...]
fanges
> flest torsk på kaste el. pirkestang.
>
> Så har jeg brug for et par tip mht. Indspindings teknik, blik osv.

En kastestang

Fra : Iceage

Dato : 11-07-04 23:22

Skal ikke kunne sige om der er nogen der kaster ud men de ture jeg har været
med på har været med pirk, knæk og bræk
Mvh Iceage