Kabel til VHF
Fra : ThomasT

Dato : 27-06-04 21:15

Er kabel til vhf, almindelig tv-antenne-kabel? eller skal det være noget
specielt ??
Det der sidder i min mast nu er noget meget tykt noget med kraftige stik,
men den nye antenne jeg har købt er kun beregnet til noget tyndt kabel på
omkring 5-6mm. Det står i manualen at der skal bruges coax-kabel er det
tv-kabel, eller er det, det man brugte til pc-netværk førhen?

ThomasT

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-04 22:08

En VHF skal have 50 ohms kabel (RG213, der er det tykke på 10 mm eller RG58,
der er det tynde på 6 mm). Alm. antenne ledning er 75 ohm og kan ikke
bruges. Mht. til kabel fra computernetværk, så er det ikke lige til at svare
på. 10base-2 ethernet kørte faktisk med RG58 og det kan bruge. ARC-net kørte
derimod med 92 ohm og det kan så ikke bruges.

Hvorfor kan du ikke bruge det eksisterende ?? Det er vel ikke kabel
tykkelsen der er afgørende men derimod stikket på antennen. Mig bekendt
kører næsten alle VHF antenne med PL stik der kan fås til både det tykke og
tynde 50 ohms kabel.

Det er bedst med det tykke kabel. På en 12 meter mast, der forsvinder der ca
20% af effekten, hvis man bruger det tynde.

/Bjarke