MS Windows
briani 27239
XP service pack 2 ?
Fra : HL

Dato : 27-06-04 07:58

Er der nogen der har prøvet den ?? og hvad sker der hvis man er i "tvivl "
om man har en lovlig XP og derefter prøver at installere den nye ??´bliver
man nægtet at installere den, eller skal man formattere og installere den
gamle ????

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-06-04 08:02

HL skrev:

> [...]
> "tvivl " om man har en lovlig XP og derefter prøver at installere den
> nye ??´bliver man nægtet at installere den, eller skal man

Den findes kun i en preview engelsksproget version
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/sp2preview.mspx

--
Mvh.

Karsten Jensen

...ved svar pr email, fjern "123".

Fra : HL

Dato : 27-06-04 08:09

tak for dit link.

Fra : kk

Dato : 27-06-04 08:25

"HL" <HL@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> tak for dit link.
> Er der nogen der har prøvet den ??

Hej,
Jeg har kørt med RC1 og RC2, begge fra, næsten, den dag de udkom, og de
virker fint. Der er adskillige nye sikkerhedsanordninger indbygget. Bl. a.
er den indbyggede firewall tilsyneladende blevet kæreste med Norman AV.
Ihvertfald har de indgået en aftale, således at det er MS firewall, som
checker, hvorvidt Norman AV er opdateret. (Sådan ser det ihvertfald ud for
mig.
Der er andre ting, men det ligner mere korrektioner af småting, og det kan
jeg ikke gøre rede for.
Den kan downloades, gemmes og installeres når du har lyst og mod.
mvh
kk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-04 11:51

kk skrev:

> Jeg har kørt med RC1 og RC2, begge fra, næsten, den dag de
> udkom, og de virker fint.

Hvordan kører videoklip hos dig?
I stort set alt, er SP2 langt hurtigere end min SP1-installation,
lige bortset fra afspilning af videoklip og det ærgrer mig.

I går opdagede jeg, at CPU-forbruget er langt højere på SP2 end
på SP1, når jeg afspiller videoklip og det er jo sikkert årsagen
til den dårlige video-ydelse, men jeg kan ikke gennemskue hvorfor.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2_rc2/video_performance/>.

> [...]
> Norman AV. Ihvertfald har de indgået en aftale, således at det
> er MS firewall, som checker, hvorvidt Norman AV er opdateret.

Mener du ikke Security Center? Det er planen, at Security Center
skal kunne genkende det meste antivirussoftware derude, så det har
mulighed for at advare dig, hvis det ikke er tændt eller opdateret.

Det kræver blot, at de forskellige antivirusproducenter får ændret
lidt i koden for at få Security Center til at genkende det og det
har mange selvfølgelig ikke fået gjort, da den endelige version
af SP2 ikke er udkommet endnu, så Security Center kan pt. ikke
genkende ret meget (og heldigvis er der mulighed for at slå det
helt fra!).

> Der er andre ting, men det ligner mere korrektioner af
> småting, og det kan jeg ikke gøre rede for.

Ændringerne er beskrevet her:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/sp2chngs.mspx

--
Hilsen
Madsen

Fra : kk

Dato : 27-06-04 12:12

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> på SP1, når jeg afspiller videoklip og det er jo sikkert årsagen
> til den dårlige video-ydelse, men jeg kan ikke gennemskue hvorfor.

Nu du siger det, - jeg har godt nok bemærket lidt "hak" en gang imellem, men
har tilskrevet det dårlig redigering, og det tror jeg nu stadigvæk at det
er. TV klip er ok og de fleste videoklip også.
Jeg er så lykkelig at jeg ikke kan måle CPU belastningen, derfor ved jeg
ikke hvor stor den er.

> Mener du ikke Security Center? Det er planen, at Security Center
> skal kunne genkende det meste antivirussoftware derude, så det har
> mulighed for at advare dig, hvis det ikke er tændt eller opdateret.

Selvfølgelig, du har ret, - undskyld fejlen.

mvh,
kk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-04 12:53

kk skrev:

> Nu du siger det, - jeg har godt nok bemærket lidt "hak" en
> gang imellem, men har tilskrevet det dårlig redigering, og det
> tror jeg nu stadigvæk at det er. TV klip er ok og de fleste
> videoklip også.

Hos mig er det alt hvad der har med video at gøre, som ikke
kører optimalt. Når visse videoklip afspilles er det så galt,
at selv muse-markøren hakker. Det har jeg ikke oplevet siden
de første udgaver af Win2000.

De rigtige codecs er installeret og jeg har prøvet med de
samme videoafspillere som på SP1, men tendensen er den samme.

> Jeg er så lykkelig at jeg ikke kan måle CPU belastningen,
> derfor ved jeg ikke hvor stor den er.

Okay. Jeg er mindre lykkelig, så jeg kan godt ramme Ctrl +
Shift + ESC. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : kk

Dato : 27-06-04 13:52

> [...]
>
> De rigtige codecs er installeret og jeg har prøvet med de
> samme videoafspillere som på SP1, men tendensen er den samme.

Er du interesseret, så har jeg lige kørt nogle video/lyd sekvenser igennem,
alt var ok.
Jeg kan sende en stump (4.6mb) hvis du ønsker det. Svar evt direkte.
mvh
kk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-04 22:33

Thomas G. Madsen skrev:

> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2_rc2/video_performance/>.

En ældre driver til mit Matrox Parhelia-grafikkort, fik CPU-
forbruget til at falde med 20 %. Det er stadig ikke så lavt som
på min SP1-installation, men dog klart forbedret. Hmm. Så er det
måske Matrox man skal have fat i.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 27-06-04 23:15

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> forbruget til at falde med 20 %. Det er stadig ikke så lavt som
> på min SP1-installation, men dog klart forbedret. Hmm. Så er det

Hvilket lydkort bruger du i maskinen?

/ Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-04 23:19

Hans skrev:

> Hvilket lydkort bruger du i maskinen?

Creative Live! 5.1
Det har jeg godt nok også haft mistanke til, men har ikke prøvet
med andre drivere til det endnu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 27-06-04 23:25

Thomas G. Madsen wrote:

> Creative Live! 5.1
> Det har jeg godt nok også haft mistanke til, men har ikke prøvet
> med andre drivere til det endnu.

Tænkte det nok.

Det "spiser" så mange resurser så man skulle tro det var løgn. Jeg har netop
udskiftet mit Creative Audigy 5.1 til et Audiotrak Prodigy 192, og mit
forbrug ved afspilning af video er faldet fra 15-20 og ned til 3-8%. Du kan
hente meget ved at smide Creative kortet over højre skulder.

/ Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-06-04 23:47

Hans skrev:

> Tænkte det nok.

Ja, jeg må da godt nok også indrømme, at jeg har haft meget bøvl
med det gennem tiden.

> [...]
> er faldet fra 15-20 og ned til 3-8%. Du kan hente meget ved at
> smide Creative kortet over højre skulder.

Det tvivler jeg ikke på. På et tidspunkt købte jeg et Hoontech-
lydkort fordi jeg havde voldsomme problemer med mit første SB
Live!. Det lød bare som en transisterradio ved siden af Live!-
kortet, så det blev sendt retur og i stedet købte jeg så mit
nuværende Live! 5.1. Det kørte noget bedre end det første,
men det kører ikke 100 % perfekt og deres drivere er ved at
være en jungle at finde rundt i.

Måske skulle man overveje sådan et Audiotrak Prodigy 192.
Faktisk så overvejer jeg, at kyle hele computeren ud for jeg
gider ikke det VIA-chipsæt mere. Det er noget skrammel.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 28-06-04 00:20

Thomas G. Madsen wrote:

> Måske skulle man overveje sådan et Audiotrak Prodigy 192.
> Faktisk så overvejer jeg, at kyle hele computeren ud for jeg
> gider ikke det VIA-chipsæt mere. Det er noget skrammel.

Jeg oplevede første gang Prodigy kortet hos en ven som er musiker, og det
var imponerende hvor mange kanaler han havde gang i uden problemer, på en
ældre Dell 766Mhz P3 maskine, uden maskinen var belastet nævneværdigt. Det
kan varmt anbefales, og softwaren til kortet fylder forbavsende lidt,
hvilket bestyrker min formodning om at kortets lydchip udfører mange flere
funktioner på hardwareniveau i modsætning til Creatives.

Vi kan kun blive rørende enige om dine erfaringer med VIA. Jeg vil hverken
have VIA eller SiS indenfor dørene. Jeg har brugt Intel lige siden BX
chipsættet kom frem, og har i dag et i875P bestykket bundkort med en P4
3GHz, et Radeon 97pro og et par Raptor diske, så jeg oplever ikke problemer
med hardwaren i det daglige, men havde godt nok ikke forestillet mig at et
lydkortskift kunne give så stor en forbedring.

/ Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-04 00:58

Hans skrev:

[AudioTrak PRODIGY 192 lydkort]
> Det kan varmt anbefales, og softwaren til kortet fylder
> forbavsende lidt, hvilket bestyrker min formodning om at
> kortets lydchip udfører mange flere funktioner på
> hardwareniveau i modsætning til Creatives.

Jeg har lige siddet og savlet over det på:
<http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigy192/indexwtop.html>
- og jeg synes faktisk ikke engang det er dyrt. Det er billigere
end hvad jeg gav for mit nuværende Creative Live! 5.1 i sin tid.

Mit eneste problem er bare, at jeg pt. har et LiveDrive sat i
kabinettet (som stammer fra mit første Live! Platinum) og det
har jeg stor glæde af. For det første er det rart, at man kan
koble et par høretelefoner til, uden at man skal om og rode
bagpå kabinettet.

For det andet, kobler jeg ofte min fender til, og det er også
ret nemt, da LiveDrive har indgange for store jack-stik.
Der er også DIN-stik (MIDI-IN og MIDI-OUT), som jeg bruger til
min gamle synthesizer, så uden det LiveDrive eller lignende,
ville jeg føle mig ret handicappet.

Det undrer mig egentlig, at der ikke bliver produceret mere af
den slags, men det er måske fordi, at folk hellere vil rode
med "ægte" computer-musik frem for at koble et instrument til
computeren(?).

Det tyder desværre ikke på, at jeg kan koble mit LiveDrive
til et AudioTrak PRODIGY 192. Ikke engang mit højttalersæt kan
kobles til, da det bruger et specielt stik til at overføre lyden
fra Live! 5.1. Man har dog mulighed for at forbinde dem med
små jack-stik også, men det ville være smartere, hvis jeg kunne
bruge det stik, som jeg bruger nu. Jeg ved dog ikke, hvad det
stik hedder. (Højttalersættet er et Cambridge Soundworks FPS
2000. Det er gammelt, men lyder godt).

> Vi kan kun blive rørende enige om dine erfaringer med VIA.
> Jeg vil hverken have VIA eller SiS indenfor dørene.

Det er jeg også kommet frem til efterhånden.
De siger jo, at specielt Creative-lydkort og VIA-chipsæt ikke
er den bedste blanding pga. noget latency-halløj, hvilket nok
også er det, som giver mig problemer.

> [...]
> med hardwaren i det daglige, men havde godt nok ikke
> forestillet mig at et lydkortskift kunne give så stor en

Det lyder også utroligt, men det er godt nok ikke første gang
jeg har hørt, at Creative-lydkort trækker mange ressourcer.
Indtil nu, har jeg bare ikke rigtig troet på det, men du er
jo da et lysende eksempel på, at der er noget om snakken.

PS. Vi er vist ved at komme lidt for langt udenfor Windows-
gruppens emne, så måske skulle vi forføje os. :)

Krydspostet til: dk.edb.system.ms-windows og dk.edb.hardware.
FUT til: dk.edb.hardware.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 29-06-04 00:58

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> Der er også DIN-stik (MIDI-IN og MIDI-OUT), som jeg bruger til
> min gamle synthesizer, så uden det LiveDrive eller lignende,

Det er rigtigt. Så skal du i stedet måske kigge på et TerraTec DMX 6FIRE
24/96:

http://productsen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3&mode=thread&order=0&thold=0

Her medfølger de i/o muligheder du efterlyser + en RIAA indgang. Der er
ingen tvivl om at også TerraTec laver kort som er Creatives langt overlegne,
både i funktionalitet og ydeevne.

> [...]
> den slags, men det er måske fordi, at folk hellere vil rode
> med "ægte" computer-musik frem for at koble et instrument til

Det er nok fordi der er visse ulemper ved at benytte en intern i/o boks i
maskinen, da den sammen med kablingen er ret sårbar overfor RFI. Det nytter
ikke ret meget, at kortet har et s/n-forhold på den gode side af 100dB, hvis
det hele bliver ødelagt af indstråling i kablingen mellem boksen og kortet.

Med hensyn til tilslutning af enten en guitar eller en mikrofon, er min og
andres erfaring helt klart, at de mikrofonforstærkere som bliver brugt på
lydkort generelt er alt for ringe. Her vil en mikrofonforstærker som f.eks.
Behringers MIC 100 gøre underværker:

http://www.kinovox.dk/findprodukt/vis.php?emne=MIC+100&agentur=102

Den koster ikke ret meget, og da slet ikke i forhold til den forbedring af
lyden og s/n forholdet du vil opleve. Den er et must, også på AudioTrak og
TerraTec kortet hvis du vil arbejde seriøst med mikrofon eller guitar.

> [...]
> bruge det stik, som jeg bruger nu. Jeg ved dog ikke, hvad det
> stik hedder. (Højttalersættet er et Cambridge Soundworks FPS

Er du sikker på at der ikke fulgte en lille adapter med, som konverterer
DIN-stikket om til et jack, eller phono? Det gør det nemlig til min Creative
Inspire 5.1 Digital 5700, som godt nok både har DIN- og phonoindgang til
digitalsignalet, og ved siden af også et Toslink. Jeg bruger et phonokabel
mellem lydkortet og dekoderen, da jeg har brug for begge Toslink til mit
musikanlæg, hvor jeg har fat i min DVD-afspillers optiske udgang og min
DAT's optiske indgang.

> Det er jeg også kommet frem til efterhånden.
> De siger jo, at specielt Creative-lydkort og VIA-chipsæt ikke
> er den bedste blanding pga. noget latency-halløj, hvilket nok
> også er det, som giver mig problemer.

Jeg prøvede på et tidspunkt med et Audigy2 Platinum lydkort, og måtte
simpelthen opgive at få det til at køre i maskinen uden tilfældige BSOD og
andre sjove oplevelser, så jeg har efterhånden fået nok af Creative, så det
er bestemt ikke kun VIA hardware som kan drille.

> [...]
> Indtil nu, har jeg bare ikke rigtig troet på det, men du er
> jo da et lysende eksempel på, at der er noget om snakken.

Jeg er yderst tilfreds, men kan godt se at du måske står overfor et endnu
mere omfattende valg, da det både gælder lydkort og maskine. Jeg ville helt
klart starte med lydkortet, og se om resten af maskinen så begyndte at
opføre sig mere normalt.

/ Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-04 03:19

På ejendommeligvis fremsatte Thomas G. Madsen følgende påstand:

> [...]
> Der er også DIN-stik (MIDI-IN og MIDI-OUT), som jeg bruger til
> min gamle synthesizer, så uden det LiveDrive eller lignende,

Det ene udelukker da ikke det andet, med mindre du ikke har fysisk
plads. Jeg har både et Terratec DMX 6 Fire og et Yamaha SW1000 XG
kørende i samme maskine, og det fungerer fint.

I øvrigt ville jeg nok anbefale dig at købe en rigtig guitar preamp.
Impedansen er forskellig på en guitar og mikrofon indgang, så du vil
nok opleve en *langt* bedre lyd, navnlig når du kommer væk fra
mikrofonindgangen i dit lydkort.

Selv i mit Terratec lydkort er mikindgang noget bras, og de er endda
så ærlige, at de ligefrem skriver i manualen, at man ikke skal
forvente for meget, fordi det ikke er en professionel mikindgang. Men
ellers er resten af kortet rigtig godt og kan absolut anbefales. Det
virker bare perfekt, også i Cubase, Wavelab og f.eks. VST eller andre
softsynther.

Claus

Fra : Thorbjørn

Dato : 29-06-04 09:38

Thomas G. Madsen skrev:
> Hans skrev:
> [AudioTrak PRODIGY 192 lydkort]

Nye mainstream lydkort har flere funktioner til spil- og film-lyd. Til
musikproduktion er det derimod ved at være underordnet, da der er mange
fordele ved at lade cpu'en klare al beregningsarbejdet ved f.eks. mixing og
effekter.

På lidt længere sigt tror jeg trenden vil gå mod mindre avancerede lydkort,
men med højere lydkvalitet. I modsætning til grafikkort, hvor udviklingen i
retning af det ekstreme ikke ser ud til at stoppe foreløbig.

> [...]
> den slags, men det er måske fordi, at folk hellere vil rode
> med "ægte" computer-musik frem for at koble et instrument til

Der findes en del halvproff. lydkort, der har de features du efterlyser i
prislejet 2000-10000 kr, fås i musikforretninger.

Den typiske bruger af spil og anden multimedia vil forståeligt nok ikke
betale for en dyr break-out box med kvalitetsmikrofonforstærker og
midiinterface, som overhovedet ikke bidrager til lydkvaliteten ved
musiklytning og film.

> [...]
> bruge det stik, som jeg bruger nu. Jeg ved dog ikke, hvad det
> stik hedder. (Højttalersættet er et Cambridge Soundworks FPS

Man kan sikkert billigt købe færdige kabler eller stik der løser problemet.

Svjh. er Prodigy-kortet som du anbefaler bygget op omkring en VIA lydchip...

> Det er jeg også kommet frem til efterhånden.
> De siger jo, at specielt Creative-lydkort og VIA-chipsæt ikke
> er den bedste blanding pga. noget latency-halløj, hvilket nok
> også er det, som giver mig problemer.

Lyder som vrøvl i mine ører. Men det er ganske vist (næsten) umuligt at få
Creative-kort til at køre med lav latency, jeg kender dog ikke de aller
nyeste Creative-kort.

-Thorbjørn

Fra : Sven

Dato : 29-06-04 20:45

> [...]
> - og jeg synes faktisk ikke engang det er dyrt. Det er billigere
> end hvad jeg gav for mit nuværende Creative Live! 5.1 i sin tid.

Tak for linket. Jeg er da ved at tro, at mit Audigy skal på pension snart!
Selvom jeg ikke har problemer med mit VIA chipsæt, KT800, og min AMD64
3200+, kan det jo godt være, at CPUforbruget alligevel vil falde her også.

Sven

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-06-04 12:58

Hans skrev:

> Det er rigtigt. Så skal du i stedet måske kigge på et TerraTec
> DMX 6FIRE 24/96:

Ja, det er nok mere hen i den retning man skulle gå.

[Mikrofonforstærker]
> [...]
> forbedring af lyden og s/n forholdet du vil opleve. Den er et
> must, også på AudioTrak og TerraTec kortet hvis du vil arbejde

Nu er jeg ikke specielt seriøs på området. Der ligger ingen
Clapton og venter i mig, men jeg leger blot med det på hobby-
plan. I mine ører lyder det fint nok, når jeg kobler guitaren
på Mic-In på mit Live! Drive og vha. de EAX-indstillinger man
kan finde i Creative Mixeren, kan man få nogle ret spændende
lyde frem. Der ligger jo nærmest en hel synthesizer gemt der.

> Er du sikker på at der ikke fulgte en lille adapter med, som
> konverterer DIN-stikket om til et jack, eller phono?

Hmm, det er muligt. Måske man lige skulle gå kassen igennem
til lydkortet, for den har jeg vist endnu et sted.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-06-04 19:44

On Sun, 27 Jun 2004 08:57:42 +0200, HL wrote:

> Er der nogen der har prøvet den ?? og hvad sker der hvis man er i "tvivl
> " om man har en lovlig XP og derefter prøver at installere den nye

Det er man vel ikke i tvivl om?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"