Anbefaling søges: SSH, web, email, QWERTY
Fra : Erwin S. Andreasen

Dato : 26-06-04 18:31

Hej,

jeg har brug for en telefon til firmabrug der kan gøre det muligt for
mig at fikse ting hvor jeg nu end skulle være.

Det vigtigste er at jeg kan logge ind via SSH til en maskine på
Internettet. Ret vigtigt er også en ikke-WAP web-browser og email via
secure POP3/SSL. Engang imellem kunne jeg vel også bruge den til at
tale i.

Endelig kunne jeg da tænke mig at rigtigt keyboard, men jeg tror det
ville gøre telefonen for stor -- den skal helst være lille nok til at
have med i lommen, evt jakkelommen.

Den kommende Nokia 9500 ser spændende ud, men den kommer først ultimo
2004. Den er også måske lige lovlig stor.

En Blackberry ville også være god men den findes vist ikke i Danmark.
Fx
http://www.blackberry.com/products/blackberry7700/blackberry7780.shtml
kører dog GSM/GPRS så måske kunne den virke her?

Nåh ja, det ville da også være rart hvis den var god nok en PDA til at
kunne erstatte min Palm Vx (specielt DateBook 4).

<erwin+usenet@andreasen.org> Herlev, Denmark
<URL:http://www.andreasen.org/> <*>

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 26-06-04 19:25

"Erwin S. Andreasen" <erwin+usenet@andreasen.org> writes:
>Nåh ja, det ville da også være rart hvis den var god nok en PDA til at
>kunne erstatte min Palm Vx (specielt DateBook 4).

Der er måske noget på vej, som du kunne bruge. HP lancerer til august en
Pocket PC med indbygget GSM og GPRS, HP iPAQ 6000-serien.

Ellers kunne du kigge lidt på Oranges SPV M1000, der er en Qtek 2020.

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.pocketfreak.dk

Fra : Flare

Dato : 27-06-04 00:56

>Nåh ja, det ville da også være rart hvis den var god nok en PDA til at

Kig efter de såkaldt smartphones...Tror det er det du er ude efter.

Anders

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 28-06-04 03:10

"Flare" <none@at.all> wrote in message

> Kig efter de såkaldt smartphones...Tror det er det du er ude efter.
>
> Anders

Eller en motorola A920/925, det er med indbygget PDA, og med en "ægte" Opera
browser.

//Bo

Fra : Erwin S. Andreasen

Dato : 29-06-04 19:03

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> writes:

> Der er måske noget på vej, som du kunne bruge. HP lancerer til august en
> Pocket PC med indbygget GSM og GPRS, HP iPAQ 6000-serien.
>
> Ellers kunne du kigge lidt på Oranges SPV M1000, der er en Qtek 2020.

Jeg tror faktisk jeg kan nøjes med enten en Nokia 6600 eller 7610 --
de 2 skulle vist være stort set ens, udover noget mere sexet design på
7610'eren (som tilgengæld har et lidt suspekt tastatur).

De kører begge "Series 60" hvorpå man kan bruge SSH via:
http://www.mochasoft.dk/telnet60.htm
eller:
http://s2putty.sourceforge.net/

7610'eren er lidt mindre (118g vs 6600'erens 125g) og lidt mere flad.

på Series60 OS'et kan man fx køre Opera: http://www.opera.com/products/smartphone/products/s60/

Og så kan man få mail via POP3 (selvom jeg ikke her helt sikker på jeg
kan bruge POP3 over SSL). Jeg får dog ikke mit QWERTY keyboard, men et
OK display (176x208) i forhold til fx Treo 600 som vejer 175g og har
kun 160x160 (men et fuldt, omend mikroskopisk QWERTY keyboard).

Nogle kommentarer fra 6600/7610 ejere? Det er ret svært at finde rundt
i alle de modeller som Nokia har, numrene ser ud til at være tildelt
nærmest vilkårligt.

Hvad er i øvrigt det anbefalede abonnement til primært GPRS brug?
Priserne ser ud til at variere fra 15-25 kr/MB overført via GPRS --
det er vist kun Sonofon der tage ekstra for at lade en bruge GRPS.

Fra : anders majland

Dato : 29-06-04 19:33

Erwin S. Andreasen wrote:
> Jeg får dog ikke mit QWERTY keyboard, men et

Afair så har nokia et bluetooth foldbart tastatur på trapperne, der er
er meget lig dem der på et tidspunkt var meget populære til diverse
palm-os pda'er.

> Hvad er i øvrigt det anbefalede abonnement til primært GPRS brug?
> Priserne ser ud til at variere fra 15-25 kr/MB overført via GPRS --
> det er vist kun Sonofon der tage ekstra for at lade en bruge GRPS.

Ligger telmore ikke nede på 10kr/MB ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Tanja Christensen

Dato : 29-06-04 20:26

anders majland skrev:

>Ligger telmore ikke nede på 10kr/MB ?

Jo og CBB på 9,99 kr/MB

--
Tanja
CHICKENS: The only animals you eat before they are born

Fra : Anders Lund

Dato : 29-06-04 20:21

Erwin S. Andreasen wrote:

> Nogle kommentarer fra 6600/7610 ejere? Det er ret svært at finde rundt
> i alle de modeller som Nokia har, numrene ser ud til at være tildelt
> nærmest vilkårligt.

Jeg må sige at jeg aldrig har været 100% glad for min N6600. For mit
vedkommende er det først ved at komme nu, men det har også krævet at jeg
har købt software til telefonen, så den har kunnet nogle flere ting. Fx
synes jeg at det er åndsvagt at den ikke er i stand til at afspille MP3
filer som standard. Det kan 7610. Den har dog kunnet tag en lidt hård
behandlig, idet jeg har haft den med på alle øvelserne, da jeg var
værnepligtig . Opera browseren har jeg brugt lidt, men ikke meget, da
telefonen ikke er alt for hurtig til at formatere de sider, den
downloader. Det kan godt blokere ens browsing via telefonen en del, selv
om Opera faktisk gør et meget godt arbejde med at formatere siderne til
den lille skærm.
Desuden synes jeg at tasterne sidder for tæt, men sådan er det vist i
dag og jeg er også ved at være helt vant til det (har haft den siden
november). Jeg har også oplevet en del underlige fejl, som måske er
rettet i nyere software, men jeg har ikke fået taget mig sammen til at
lave backup og opdatere softwaren. Når man tænder sker det at telefonen
skal vise en masse sms-raporter, hvorefter programmet "main" crasher.
Fungere fint bagefter. Man kan ikke få telefonen til at sortere alle
lister med navne med Fornavn-efternavn. Nogle steder bytter den om på
dette (forskel imellem telefonbog og liste med SMS'er). Programmer
bliver ikke ordentligt afinstalleret. Nokia PC Suite fungere ikke over
Bluetooth (nyere PC Suit er afprøvet). Dårlig oprydning af thumbnails,
som pludselig optager over 1 MB. Fryser en gang imellem.

Bliver nød til at afslutte nu.

Hmm, meget negativt... men jeg kan godt lide den, bare ikke 100%.

Forresten, så koster GPRS 10kr/MB.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Per Jensen

Dato : 30-06-04 18:54

Vent der kommer en Siemens telefon der kan klare alle dine ønsker, til
efteråret.