Hjemmenetværk - guide søges...
Fra : Michael

Dato : 26-06-04 17:49

Hej derude.

Jeg har for nyligt investeret i en D-link DI-604 router. Med den deler jeg
min internetforbindelse mellem to maskiner. Jeg har Stofanet med én fast
IP-adresse - routeren tildelte den anden.

Jeg kører windows xp sp1 på begge maskiner, men kan forbinde de to maskiner.
Fra den ene kan jeg se den anden, men ikke omvendt. Diverse wizards virker
ikke, hvorfor jeg søger en nem og detaljeret guide et sted på nettet.

Hvis nogle af jer kan hjælpe må I meget gerne henvende jer her i gruppen
eller pr. mail.

På forhånd tak

--
Mvh. Michael <> Fjern ! for mail

Fra : Morten Davidsen

Dato : 26-06-04 18:15

"Michael" <Arkian!@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har for nyligt investeret i en D-link DI-604 router. Med den deler jeg
> min internetforbindelse mellem to maskiner. Jeg har Stofanet med én fast
> IP-adresse - routeren tildelte den anden.
Øhhmm hvad tildelte routeren? - forstår ikke helt hvad du mener? - går ud
fra du mener at routeren tildeler LAN ip-adresser.

> Jeg kører windows xp sp1 på begge maskiner, men kan forbinde de to
maskiner.
Men kan forbinde de to maskiner? - men? - igen .. hvad mener du?

> Fra den ene kan jeg se den anden, men ikke omvendt. Diverse wizards virker
> ikke, hvorfor jeg søger en nem og detaljeret guide et sted på nettet.
Der mangler lidt standard info.

Hvilken ip-adresse og subnet mask har du på hver computer?
(skriv 'cmd /k ipconfig' i kør som ligger i start menuen)

Hvad sker der hvis du skriver \\ipNummeretPåDinComputer fra den ene computer
til den anden og omvendt?

Så var der ihvertfald lidt videre hjælp til fejlsøgning ..

/MD

Fra : Michael

Dato : 26-06-04 18:26

> Der mangler lidt standard info.
>
> Hvilken ip-adresse og subnet mask har du på hver computer?
> (skriv 'cmd /k ipconfig' i kør som ligger i start menuen)

Jeg kender begge ip-adresser - men det hjælper mig jo ikke til at forbinde
de to... Jeg ved i hvert fald ikke hvor jeg skal bruge adresserne til at
oprette forbindelse

Ellers tak for det hurtige svar ;)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-06-04 19:19

Michael wrote:

> Jeg kender begge ip-adresser - men det hjælper mig jo ikke til at forbinde
> de to... Jeg ved i hvert fald ikke hvor jeg skal bruge adresserne til at
> oprette forbindelse

Hvis du vil have hjælp, må du vel forsøge at give manden de oplysninger,
han efterspørger. Det jo være at han kunne bruge dem til at hjælpe dig
med, også selvom *du* ikke umiddelbart kan se hvordan.

--
Steen Suder

Fra : Morten Davidsen

Dato : 26-06-04 21:20

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.
^^------ kunne ikke have beskrevet det smukkere

/MD

Fra : Morten Davidsen

Dato : 26-06-04 21:19

> Jeg kender begge ip-adresser - men det hjælper mig jo ikke til at forbinde
> de to... Jeg ved i hvert fald ikke hvor jeg skal bruge adresserne til at
> oprette forbindelse
Godt .. men det gør jeg ikke??

Jeg går ud fra du vil dele filer/mapper mellem computerne?

Så i stedet for at klippe hele min gamle besked fra hinanden .. så jeg skal
kopiere det ind igen .. prøv følgende:
Hvad sker der hvis du skriver \\ipNummeretPåDinComputer fra den ene computer
til den anden og omvendt?

Lidt irriterende at du ikke svarer på alle spørgsmålene, når det er DIG som
beder om hjælp.
Jeg har svært ved at hjælpe dig med "halve" informationer ....

/MD

Fra : Michael

Dato : 26-06-04 22:51

> [...]
som
> beder om hjælp.
> Jeg har svært ved at hjælpe dig med "halve" informationer ....

Hmmm

Tak for et totalt ubrueligt indlæg fra Steen Suder. Ærgeligt at der stadig
findes disse totalt bedrevidende personer i ng-miljøet. Hvis du kan hjælpe,
Steen, så er dine kommentarer meget velkomne. Ellers er de ikke. Morten
kunne garanteret sagtens selv have gjort opmærksom på, hvilke oplysninger
han manglede...

Morten - grunden til at jeg ikke oplyste de præcise ip'er er, at det vel i
princippet er fuldstændig lige meget. Jeg forstår ikke når du skriver: "Hvad
sker der hvis du skriver \\ipNummeretPåDinComputer fra den ene computer til
den anden og omvendt?". Hvor skal jeg skrive det - i kør?

Vedr. subnet mask kører begge maskiner med 255.255.255.0

Mvh. Michael

Fra : Morten Davidsen

Dato : 26-06-04 23:11

> [...]
> Steen, så er dine kommentarer meget velkomne. Ellers er de ikke. Morten
> kunne garanteret sagtens selv have gjort opmærksom på, hvilke oplysninger
Forkert ... Steen gør venligt opmærksom på hvad der generelt skal til for at
nogen kan hjælpe dig, det burde du være taknemmelig over, da dit første
indlæg ikke var særlig forståeligt.

Udover det har du IGEN undladt at svare på nogle af mine spørgsmål.

"Jeg går ud fra du vil dele filer/mapper mellem computerne?" <-- er det
dette du vil? .. der er mange forskellige ting "hjemme netværk" kan handle
om.

> Morten - grunden til at jeg ikke oplyste de præcise ip'er er, at det vel i
> princippet er fuldstændig lige meget.
Hvorfor lade være med at oplyse de præcise IP'er? - jo mere fakta på bordet
jo bedre.
Hvis jeg intet vidste om din IT-viden som lyder til at være OK, kunne du jo
have IP'er på følgende måde:
Computer 1: 10.0.0.2
Computer 2: 10.0.1.2
Og med den subnet mask kan de altså ikke fange hinanden (med mindre du har
en gateway der fikser det for dig, hvilket ikke er særlig sandsynligt)

> Jeg forstår ikke når du skriver: "Hvad > sker der hvis du skriver
> \\ipNummeretPåDinComputer fra den ene > computer til
> den anden og omvendt?". Hvor skal jeg skrive det - i kør?
Præcis ... du skal skrive det i kør. Dvs. fra mit eksempel ovenfor, skal du
skrive
\\10.0.0.2 hvis du vil ind på computer 1.

Du kan også teste om du kan sende pakker mellem computerne ved hjælp af ping
i din kommando prompt.
Igen fra mit eksempel ovenfor, skriver du
ping 10.0.0.2

> Vedr. subnet mask kører begge maskiner med 255.255.255.0
Det lyder jo til at være okay.

Som Thorkild Dalsgaard har skrevet under den nyeste tråd p.t. i denne gruppe
"netværksproblemer", er det nemmeste for lige at få lidt hjælp herinde, at
lave en ipconfig /all på begge computere og prøve at pinge hver computer fra
den anden og herefter skrive resultatet i gruppen.

/MD

Fra : Michael

Dato : 27-06-04 15:55

> Forkert ... Steen gør venligt opmærksom på hvad der generelt skal til for
at
> nogen kan hjælpe dig, det burde du være taknemmelig over, da dit første
> indlæg ikke var særlig forståeligt.

Måske - men jeg fortæller ham venligt, at jeg godt kunne have været foruden
hans kommentar.

> [...]
> dette du vil? .. der er mange forskellige ting "hjemme netværk" kan handle

Det har du selvfølgelig ret i. Det er netop filer/mapper jeg vil dele.

> [...]
> Og med den subnet mask kan de altså ikke fange hinanden (med mindre du har
> en gateway der fikser det for dig, hvilket ikke er særlig sandsynligt)

IP1: 192.168.0.190
IP2: 192.168.0.150

> Præcis ... du skal skrive det i kør. Dvs. fra mit eksempel ovenfor, skal
du
> skrive
> \\10.0.0.2 hvis du vil ind på computer 1.

Okay - det jeg får en fejlmelding efter lidt tid der siger: "The network
path was not found"

> [...]
ping
> i din kommando prompt.
> Igen fra mit eksempel ovenfor, skriver du

"Request timed out" er svaret når jeg forsøger at pinge

> [...]
fra
> den anden og herefter skrive resultatet i gruppen.

mkay...

Michael

Fra : Michael

Dato : 27-06-04 15:59

> "Request timed out" er svaret når jeg forsøger at pinge

Dette svar gjorde sig kun gældende når jeg pingede fra maskine 1

Når jeg forsøger tilsvarende fra maskine 2 får jeg dette svar i prompten:
"Reply from 192.168.0.190: bytes=32 time<1ms TTL=128

Michael

Fra : Morten Davidsen

Dato : 27-06-04 16:33

> [...]
Går ud fra du har skrevet ping 192.168.0.150 ved ovenstående fra PC1 (den
med IP 192.168.0.190)?

> Dette svar gjorde sig kun gældende når jeg pingede fra maskine 1
>
> Når jeg forsøger tilsvarende fra maskine 2 får jeg dette svar i prompten:
> "Reply from 192.168.0.190: bytes=32 time<1ms TTL=128
Se .. så kom vi ind til kernen af dit problem.

Det virker som om der er noget firewall på PC2 (den med IP 192.168.0.150)
Jeg vil gætte på at det er Windows XP's firewall som er aktiveret. Prøv at
slå den fra >
http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/ic_firewall.htm

Det kan også være du selv har installeret noget firewall på computeren?

Kan du forresten så godt skrive
\\192.168.0.190 fra PC2? - det burde du jo kunne.

Når du har fået deaktiveret din firewall på PC 1, skulle du kunne gøre
følgende fra PC2:
ping 192.168.0.150 og få følgende svar:
"Reply from 192.168.0.150: bytes=32 time<1ms TTL=128"
Og ligeledes skrive \\192.168.0.150 og komme ind på PC1

Håber det lykkedes!

/MD

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-06-04 23:54

Michael wrote:

> Tak for et totalt ubrueligt indlæg fra Steen Suder. Ærgeligt at der stadig
> findes disse totalt bedrevidende personer i ng-miljøet. Hvis du kan hjælpe,
> Steen, så er dine kommentarer meget velkomne. Ellers er de ikke.

Michael: Hallo, er det mekanikeren? Min bil vil ikke starte.
Mekaniker: Okay, hvordan lyder bilen når du forsøger at starte
den?
Michael: Jeg kender lyden, men den hjælper mig ikke til at starte
bilen. Grunden til at jeg ikke oplyser hvordan den lyder er, at
det vel i princippet er fuldstændigt lige meget.

....eller oversat til tråden her:

Michael: "Jeg kører windows xp sp1 på begge maskiner, men kan
forbinde de to maskiner. Fra den ene kan jeg se den anden, men
ikke omvendt."
Mekaniker/Morten: "Hvilken ip-adresse og subnet mask har du på
hver computer?"
Michael: "Jeg kender begge ip-adresser - men det hjælper mig jo
ikke til at forbinde de to... grunden til at jeg ikke oplyste de
præcise ip'er er, at det vel i princippet er fuldstændig lige
meget."

Kan du stadig ikke se Steen Suders pointe?

Nu du selv bringer ng-miljøet og bedrevidende typer på bane, så
tænk på at de svar du får i gruppen her, får du fra privatpersoner
der gratis bruger deres fritid på bl.a. at hjælpe dig. Et absolut
minimum af samarbejde er at du i det mindste giver folk de
oplysninger de har brug for for at hjælpe, også selv om du måske
selv mener oplysningerne er uden betydning. Alternativt kan du
fortsætte "den hemmelige stil" og opnå at de hjælpsomme personer
tænker "Fuck det, så må han selv hitte ud af det..".

Mit indlæg her er såmænd også skrevet af en privatperson, ganske
gratis, i min fritid og ment som en hjælp til dig så du måske kan
få nogle bedre og mere konkrete svar. Du kan gøre to ting med det,
enten putte mig i samme "bedrevidende" skuffe som du har puttet
Steen i, så vil jeg trække mig tilbage og ønske dig held og lykke
med at få dit problem løst - eller du kan tage det til
efterretning og give os alle lidt flere oplysninger at arbejde
med..

> Morten
> kunne garanteret sagtens selv have gjort opmærksom på, hvilke oplysninger
> han manglede...

Det gjorde han da også, men måske var det fordi han formulerede
det som et direkte spørgsmål at det kiksede??

> [...]

> sker der hvis du skriver \\ipNummeretPåDinComputer fra den ene computer til
> den anden og omvendt?". Hvor skal jeg skrive det - i kør?

I adresselinien i din browser (såfremt du broger IE) eller du kan
skrive det i adresselinien i "Denne Computer"..

> Vedr. subnet mask kører begge maskiner med 255.255.255.0

Det kan så være både rigtigt eller forkert, det afhænger af om
dine hemmelige ipnumre begge tilhører det definerede subnet eller
ej..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Michael

Dato : 27-06-04 16:05

--
Mvh. Michael <> Fjern ! for mail
> Kan du stadig ikke se Steen Suders pointe?

Jeg har på intet tidspunkt antydet at jeg ikke kunne se Steens pointe. Jeg
frabad mig bare venligst hans kommentar, hvis den ikke indeholdt en brugbar
løsning. Havde det på samme måde med dit svar, indtil jeg nåede til
slutningen ;)

> [...]
> med at få dit problem løst - eller du kan tage det til
> efterretning og give os alle lidt flere oplysninger at arbejde

Når moralen flyder over er det som regelt ikke kønt at se på - heller ikke
her. Når det så er sagt, så er jeg da fuldstændig enig...

> Det gjorde han da også, men måske var det fordi han formulerede
> det som et direkte spørgsmål at det kiksede??

Måske var det ikke så direkte formuleret for en newbie i netværkssammenhæng!

> Det kan så være både rigtigt eller forkert, det afhænger af om
> dine hemmelige ipnumre begge tilhører det definerede subnet eller
> ej.

Aha...

Mvh. Michael