Multer i nordspanien
Fra : Jens Bruun

Dato : 26-06-04 16:39

En lille lystfiskerhistorie fra de varme lande:

Jeg ferierer pt nordspanien, nærmere bestemt i Santa Cruz, Galicien (tæt på
La Coruña), hvor familien og jeg fordriver tiden med hygge, leg, badning, øl
og fodbold i Portugal (så kan I selv vurdere, hvem i familien der gør hvad).
Vi har den fineste lille havn tæt på campingpladsen, og jeg har flere dage
gået og luret lidt på, om jeg dog ikke kunne få fingre i en enkelt eller to
af de mange multer, der boltrer sig i vandet bare én meter fra kanten.

Det skal lige nævnes, at jeg _aldrig_ har fanget en multe, som angiveligt
skulle være en meget svær fisk at få i tale.

Desværre gik der lidt ged i bilpakningen, så mit medbragte lystfiskergrej
lader noget tilbage at ønske. Faktisk har jeg kun medbragt en 6-fods
ultralet spinnestang og et Mörrum-hjul, der er noget overdimensioneret til
netop dén stang. Dertil en stak Mepps-spinnere og lidt tørfluer

Nå, jeg fandt heldigvis et bette flåd i kassen, og fik med kniven renset en
tørflue for tingel-tangel, så jeg i det mindste havde en brugbar krog. Jeg
monterede flåd og krog, og agnede op med lidt franskbrød.

At få præsenteret denne cocktail for de sky fisk var noget af en opgave. Jeg
måtte benytte en slags halv-fluefisketeknik for at få agnen ud, hvor fiskene
gik i store stimer. Det gik hurtigt op for mig, at jeg bare skræmte dem, når
de oplevede flåd og krog med påmonteret franskbrød plumbe ned i vandet.

Jeg forsøgte dernæst at smide franskbrødssmuler ud i vandet, og opdagede, at
fiskene så gerne ville æde (altså, når der ikke var en krog involvereret).
Jeg fik derfor min kone til at fodre fisk, og afventede så, at forvirringen
i vandet blev stor nok til, at de ville nappe mit franskbrød med påmonteret
krog

Well, det lykkedes over al forventning. I løbet af 30 minutter fik jeg
kroget fire fisk, hvoraf jeg mistede én, gokkede to, og genudsatte den
sidste (som også var den klart største på mindst 2 kg).

Og så, som på kommando, forsvandt stimerne væk fra kajkanten og trak ud på
det lidt dybere vand, hvorefter vi kunne returnere til campingpladsen med
mad til aftenens grill og en dejlig oplevelse rigere.

I kan se fiskene på www.fotolog.dk og helt ærligt; den sidste, som jeg
genudsatte, var faktisk væsentlig større end de to som måtte lade livet!

--
-Jens B.

www.agnsiden.dk - Min online guide til levende agn

Fra : fish.iddx.net

Dato : 26-06-04 17:09

> [...]
>
> I kan se fiskene på www.fotolog.dk og helt ærligt; den sidste, som jeg
> genudsatte, var faktisk væsentlig større end de to som måtte lade livet!

Hvorfor er det lige jeg sidder i det regnfyldte overbeblæste DK, når man
kunne fiske multer i ES på let fluegrej?

Livet er uretfærdigt....

/Thomas