Total nybegynder
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 26-06-04 15:48

Hej

Evinrude 20 hk.
Startup : Pumpe bolden en 3 gange, træk choker ud (der er 2 "trin"), træk i
snoren, voila, går jeg ud fra.
Shut down : Thja, beats me.

Der er en rød "knap" med en plastsplit på ved gashåndtaget, hva dælen er det
?

Jan
Der starter jollen for første gang imorgen.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-04 16:16

Hej Jan

Den røde knap er din stop/nødstop ... dvs. :

Hvis du trykker på den når motoren er startet vil den slukke (Stop knap)..

Og den plastic split skulle der gerne være en eller anden form for snor
eller lign. i .. det er så til at tage rundt om håndleddet, så moteren
stopper i tilfælde af at du falder overbord mens du sejler.

Det ville jo være surt at ligge ude i ingenting og se båden sejle væk ...

Mvh
Lui

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 26-06-04 16:45

<Lui> skrev i en meddelelse

> [...]
> stopper i tilfælde af at du falder overbord mens du sejler.
>
> Det ville jo være surt at ligge ude i ingenting og se båden sejle væk ...

Nu har jeg været ude at se på motoren.
Der er godt nok et øje i clipsen, til en snor.
Men hvis det er til at stoppe motoren med, hvorfor
kalder de det så "Emergency restart clip" ??

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-04 20:55

Hej Jan

Den Clip du har kigget på, er så en reserve clip ... i tilfælde af at den
anden skulle "gå til" hvis du nu har væres i vandet.

Du skal ha en clips som sidder i forbindelse med en eller anden form for
kontakt/afbryder.
De motorer som har dem, sidder der et rødt spiralkabel på clipsen.

På min den gamle motor mener jeg den sad yderst på gashåndtaget, eller lige
inærheden.

Mvh
Lui

"Jan & Lisbeth"

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-06-04 16:23

Jan & Lisbeth wrote:

> Hej
>
> Evinrude 20 hk.
> Startup : Pumpe bolden en 3 gange, træk choker ud (der er 2 "trin"), træk i
> snoren, voila, går jeg ud fra.

Næsten. Det kan være lidt individuelt fra motor til motor. Nogen har
deres eget liv og skal tages på den rigtige måde.
Vores klub har en gammel Evinrude og en ny Mercury.
På den gamle Evinrude skal bolden pumpes til er blevet lidt fast, ca.
5-10 gang, chokeren trækkes ud og skubbes ind 2-3 gange. Første træk i
snoren giver ikke noget, men tilgengæld starter den _altid_ i andet træk.
Vores Mercury er lidt anderledes. Her skal man også pumpe bolden til den
er blevet fast. Så skal den have lidt gas og chokeren trækkes ud. Første
træk sker der ikke noget. Andet træk kommer den næsten igen. Hvis man er
hurtig nok til at få trykket chokeren ind kommer den i andet hug ellers
skal den have et tredje træk uden choker og så spinder den som en
velfornøjet mis.

Begge motore er to-takters og ovenstående gælder når de er kolde. Alle
andre start metoder kan føre til at man skal stå og trække 50-100 gange
i snoren før der sker noget... :-/

> Shut down : Thja, beats me.
>
> Der er en rød "knap" med en plastsplit på ved gashåndtaget, hva dælen er det

Det er en dødmandsknap. I splitten skulle der gerne være en snor som du
sætter fast i dig selv. Hvis du ryger over bord vil splitten blive
trukket ud og motoren stopper. Du kan formentlig trykke knappen,
splitten sidder i, lidt ind, hvilket forårsager at motoren stopper.

- Lars

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 27-06-04 14:00

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> Jan & Lisbeth wrote:

Du kan formentlig trykke knappen,
> splitten sidder i, lidt ind, hvilket forårsager at motoren stopper.
>
> - Lars

Jamen det er bare het rigtigt.

Der sku godt nok hales en 6-7 gange
inden den kom, men den har jo også stået i lang tid.

Jan