Kuglefiske
Fra : Kasper Jørgensen

Dato : 25-06-04 21:12

Hej,

Hvilke fisk kan gå sammen med kuglefisk?

Jeg har lige investeret i 2 stk som jeg har lavet et særligt akvarium til,
men vil gerne have andre fisk i det også.

Håber på hjælp.

Hilsen
Kasper

Fra : LH

Dato : 25-06-04 21:23

Hej Kasper
Der skulle være nogle rimelig fredelige kuglefisk. Jeg købte en lille
en, efter at min akvarie mand havde advaret mig om, at den art kuglefisk
kendte han ikke. Det første døgn åd den snegle, og da der ikke var flere
tilbage, begyndte den at jagte alle mine rundhovedcichlider og
sommerfuglechlider. Efter et par dage havde alle fiskene "bidmærker" i
finnerne. Den var en regulær terrorist, så min erfaring er, at jeg ikke
skal have kuglefisk, med mindre min fiskemand kan forsikre mig om at den
er fredelig
Lars

Fra : Jørgen

Dato : 25-06-04 22:43

"Kasper Jørgensen" <Nukleuz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lige investeret i 2 stk som jeg har lavet et særligt akvarium til,
> men vil gerne have andre fisk i det også.

Hej Kasper
Kuglefisk?????
Ja, hvor store er de? og hvilken art?
Jeg vil mane til forsigtighed. Man kan ikke engang sige, at de skal gå
sammen med hurtige fisk, idet meget af deres "aktivitet" tilsyneladende
foregår i det skjulte når lyset er slukket.
Jeg har kun haft dårligt bekendskab med dem, men de er da ret interessante,
hvis du kan få dem til at opføre sig ordentlig.

--
Venlig hilsen
Jørgen Jørgensen

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 26-06-04 00:41

Hej,

> Hvilke fisk kan gå sammen med kuglefisk?

Kuglefisk

Nej, svaret er meget afhængig af, hvilken art kuglefisk der er tale om.

> Jeg har lige investeret i 2 stk som jeg har lavet et særligt akvarium til,
> men vil gerne have andre fisk i det også.

Jeg tror ikke du får større held med at sætte kuglefisk sammen med andre
fisk, medmindre du har et særdeles stort akvarium. De er ret grove overfor
alt hvad de kan - eller tror de kan - gabe over.

Har selv 10 Tetraodon nigrivirdis gående i et akvarium hvor der ikke går
andre fisk (længere)...og de er endda nogle af de mere "tolerante"
kuglefisk.

Mvh. Kim

Fra : Jes

Dato : 26-06-04 11:45

HAr selv den kugle fisk der bliver ca 20 Cm og kan ikke huske navnet på dem
men de er meget fredelige hvis der er nok af snegle til dem

Jes

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 26-06-04 21:12

Hej,

Det er en "plettet grøn kuglefisk" også kaldet Tetraodon Nigroviridis.
Den skulle kunne blive ca. 15 cm.
Den ser utrolig sød ud. Ligesom en tegneserie figur ;0)

Jeg tror jeg ender ud med at købe et par mere, så de kan gå alene i et
akvarium.

Hvad med en sugemale? Kan de gå sammen med kuglefisken?

Lige nu er de ca. 3 cm. Hvor lang tid går der før de bliver større?

Hilsen
Kasper

P.s Jeg har 3 akvarier, så jeg har ikke smidt nogen fisk ud for at give dem
deres eget ;0) Det som de har fået var ment som yngle akvarium, men nu er
det et kuglefisk-akvarium.....

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 27-06-04 01:43

Hej Kasper,

> Det er en "plettet grøn kuglefisk" også kaldet Tetraodon Nigroviridis.

Beklager tastefejlen

> Den skulle kunne blive ca. 15 cm.

Ifølge Fishbase.org faktisk op til 17 cm, men jeg tror dog at begge mål er
teoretiske (i hvert fald i de akvarier, vi tilbyder dem).

> Hvad med en sugemale? Kan de gå sammen med kuglefisken?

Jeg tvivler, men det skal jo komme an på et forsøg. Dog ville jeg sikre mig
en stor(!) malle og tilstrækkeligt mange skjulesteder til mallen forinden.

> Lige nu er de ca. 3 cm. Hvor lang tid går der før de bliver større?

Der er jo mange faktorer, der spiller ind; foder, vandkvalitet (og
vandskifte), generelt velbefinnende og meget andet. Dem jeg har haft gående
er måske vokset ½ cm på 4 måneder (er nok ca. 4-4,5 cm nu).

Mvh. Kim