Hvad er bedst? Yamaha, Evinrude, Mercury m~
Fra : Martin

Dato : 25-06-04 19:46

Hvis man skulle stille de gængse mærker på en top 5 liste, hvordan ville den
så være? Jeg ved godt at det for mange er et spørgsmål om religion hvad
mærke man vælger, men der må dog alligevel kunne stille en liste op hvis man
kigger på kvalitet, holdbarhed, pris, design osv.

For mig har Yamaha altid været det eneste saliggørende.

Kom med jeres forslag til flg. mærker:

Yamaha, Suzuki, Evinrude/Johnson, Mercury/Mariner, Selva, Tohatsu.

God weekend
Martin

Fra : Calle.

Dato : 25-06-04 21:45

Martin wrote:
> [...]
>
> Kom med jeres forslag til flg. mærker:
>
> Yamaha, Suzuki, Evinrude/Johnson, Mercury/Mariner, Selva, Tohatsu.

der er jo ikke megen forskel på yamaha og mariner

--
Calle.

Fra : Martin

Dato : 25-06-04 22:09

> der er jo ikke megen forskel på yamaha og mariner

Var det ikke tilfældet for 10 år siden. Jeg mener da at det er Mercury og
Mariner som er identiske idag? eller tager jeg fejl?

/Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-06-04 22:19

Ja, listen bliver svær at lave, da det er årgangs-afhængigt.

Jeg sejler med en Yamaha og en Mariner. Begge godt 10 år gamle og i 6-8 hk
klassen. - og min Mariner er det værste skidt. Yamaha'en starter bare hver
gang og er super stabil.

/Bjarke

Fra : Calle.

Dato : 25-06-04 22:24

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> 6-8 hk klassen. - og min Mariner er det værste skidt. Yamaha'en
> starter bare hver gang og er super stabil.

Det kan jo også være et tilfælde, samt et spørgsmål om justering

--
Calle.

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 26-06-04 02:29

> Jeg sejler med en Yamaha og en Mariner. Begge godt 10 år gamle og i 6-8 hk
> klassen. - og min Mariner er det værste skidt. Yamaha'en starter bare hver
> gang og er super stabil.

Jeg har en 60hk Marina fra '88 og en 55hk Yamaha fra 2001, og når jeg river
låget af så er de ens, ned til minste skrue. Marina'en har da også Yamaha
gaflerne på blokken.
Men det er rigtig nok at Marina overgik til Mercury på et tidspunkt, jeg
mener at det var i '97 - '98, men er ikke sikker.

Jeg synes også at Suzuki er værd at tage med i overvejelserne, selv om jeg
kun kender kun til 4-takt'erne.

Glenn

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-06-04 07:37

Heldigvis fandt Bjarke Christensen <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>
tastaturet og skrev i news:cbi4t5$1m3b$1@news.cybercity.dk:
> Ja, listen bliver svær at lave, da det er årgangs-afhængigt.
>
>Og modelafhængigt - Vi sejler med en Mariner 60hk 4-t, der kører som en
drøm, den har for nyligt erstattet en Mariner 40hk 2t, som var det argeste
l..., om den har været mishanlset af diverse reparatører ved jeg ikke, men
den har stort set aldrig givet andet en bøvl.

/carsten

Fra : Calle.

Dato : 25-06-04 22:13

Martin wrote:

> Var det ikke tilfældet for 10 år siden. Jeg mener da at det er
> Mercury og Mariner som er identiske idag? eller tager jeg fejl?

Mener faktisk der er dem alle tre

--
Calle.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-06-04 01:42

På ejendommeligvis fremsatte Martin følgende påstand:

> [...]
osv.
> For mig har Yamaha altid været det eneste saliggørende.

Yamaha!

Mit hjemmestudie har flest Yamaha maskiner..

Med motorer er der nok ikke den store forskel. De udvikler
sideløbende, og Tohatsu og en anden producent producerer det meste, så
netop på det omrøde er den nok ikke den store forskel.

Dog synes jeg ikke, at Selva's egne maskiner ligge i den samme klasse
som Yamaha, Suzuki og Mercery.

Claus

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 26-06-04 11:25

"Martin" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man skulle stille de gængse mærker på en top 5 liste,
>
> Yamaha, Suzuki, Evinrude/Johnson, Mercury/Mariner, Selva, Tohatsu.
>
> God weekend
> Martin

Nå man kan ikke lide Honda. Bortset fra prisen og deres Bar-Honda
Formel 1 projekt så er det noget der virker. Honda producerer et utal af små
motorer til generatorer, havebrug, industri mv. mv. og det dur. Jeg har selv
en 7.5 HK 4 takt, der aldrig(7-9-13) har slået en forkert prut. Efter
vinteropbevaring starter den i andet ryk og resterende del af tiden i første
ryk. Hvis det ikke er Honda, der producerer disse motorer, men alene "giver
navn" til dem så lad være med at fortælle mig det.......lad mig blive i
troen....ligesom den med julemanden.

MVH

Alvin

Fra : Martin

Dato : 26-06-04 13:47

> Nå man kan ikke lide Honda.

Jo det var en forglemmelse Men med Honda så snakker vi jo rent 4-takt.
Selvom jeg selv håber på at der bliver råd til en 4-takt næste gang, mon
ikke de langsomt vil erstatte 2-takteren?

Men som jeg også kan se er det svært at stille en liste op. Især når mange
af motorerne er produceret af samme producent og så omdøbt til de kendte
mærker.

Men i mine øjne/øre har Yamaha det pæneste design og den dejligste lyd, og
det har også sin indvirken når jeg vælger næste gang.

Men jeg har flere steder set/hørt at Selva og Yamaha er identiske idag,
ligesom Mercury/Mariner og Evinrude/Johnson, så når alt kommer til alt er
der måske slet ikke så mange mærker at vælge imellem .

Det mærke jeg kender mindst til er Suzuki og de anmeldelser/test jeg har
kunnet finde på dem er lige så forskellige som vinden blæser.

/Martin

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 26-06-04 14:40

> Men i mine øjne/øre har Yamaha det pæneste design og den dejligste lyd, og
> det har også sin indvirken når jeg vælger næste gang.
kunnet finde på dem er lige så forskellige som vinden blæser.

Jeg skal være den første til at indrømme at design og farve ikke er uden
betydning........men når man undersøger og opdager at der er forskel i
kvalitet, pris, service, reservedelspriser, gensalgsværdi(værditab), service
worldwide eller kun DK mv. mv......så skal man huske at vægte de forskellige
ting og det er ofte ikke alene fornuften, som vinder. Hvis dette var
tilfældet ville B&O måske ikke være det de er idag. Alt andet lige vil jeg
hellere have en "mindre smart" motor men en der altid virker og holder
værdien rimeligt. Ok jeg indrømmer det..........sådan ville jeg ikke have
skrevet for 10 år siden.......men man bliver jo så klog.......særligt når
det er andres penge!!!

MVH

Alvin

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 26-06-04 15:00

<snip>
> [...]
> Selvom jeg selv håber på at der bliver råd til en 4-takt næste gang, mon
> ikke de langsomt vil erstatte 2-takteren?
Næææ jeg tror nu ikke 2 takten nogensinde forsvinder, ikke efter at man kan
få 2 takt direkte indsprøjtning. Jeg skal hilse og sige at det er noget der
du´r sådan en Tohatsu TLDI 50
Man skal ikke meget over tomgang før den går lige så fint som en 4 takter og
så for at det ikke skal være løvn så "tøffer" den længere på literen og den
vejer 20kg mindre og har 3 cylinder, hvor nærmeste koncurrent kun har 2
cylinder.
Selv om at Tohatsu (Nissan) er et realetivt ubeskrevet blad i Dk, så er de
verdens næst-størreste påhængs-motor producent.

Mvh
Leon

---

Fra : Martin

Dato : 26-06-04 15:45

> Man skal ikke meget over tomgang før den går lige så fint som en 4 takter
og
> så for at det ikke skal være løvn så "tøffer" den længere på literen.

Jeg var ikke klar over man kunne få 2-takt som går længere på literen end en
4-takt. Det er jo netop en af fordelene ved 4-takteren.

Men tomgangen er ikke uden betydning for mig da jeg også troller med båden,
og netop på det punkt skulle man jo være langt bedre stillet med 4-takt end
2-takt. Det er i hvertfald hvad jeg har kunnet finde ud af. Men jeg desværre
ikke nogen praktisk erfaring med 4-takt - endnu!!

/Martin

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 26-06-04 16:23

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@roadrebel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> så for at det ikke skal være løvn så "tøffer" den længere på literen

Er det noget du har lavet målinger på? Min 50 hk Honda bruger i snit 0,33l
pr. sm.
Ifølge Tohatsu brochure, skulle en TLDI motor have et 34% lavere
brændstofforbrug, end en firetaktsmotor.
Man har haft et Tysk bådmagasin, til at teste en 50 hk TLDI, med resultatet
0,18l pr. km, eller 133 km på 24l.
Prøv selv at regne på det. Iøvrigt synes jeg det er skidesmart, at opgive
forbrug i forhold til km, det giver lidt regneri
når tallene skal konverteres til noget maritimt!

og den
> vejer 20kg mindre og har 3 cylinder, hvor nærmeste koncurrent kun har 2
> cylinder.

Hvis Honda er en konkurrent, er det korrekt at den vejer + 20 kg, men 3
cylindre har den da!

> Selv om at Tohatsu (Nissan) er et realetivt ubeskrevet blad i Dk, så er de
> verdens næst-størreste påhængs-motor producent.

Det undre mig, at man ikke ser flere Tohatsu'er på vandet, hvis de er så
gode som brochurene fortæller.

MVH
Henning

Fra : Martin

Dato : 26-06-04 20:01

> Det undre mig, at man ikke ser flere Tohatsu'er på vandet, hvis de er så
> gode som brochurene fortæller.

Også mig, man støder næsten aldrig på mærket i praksis.

/Martin

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 26-06-04 22:54

<snip>
> [...]
> brændstofforbrug, end en firetaktsmotor.
> Man har haft et Tysk bådmagasin, til at teste en 50 hk TLDI, med

det med 34% holder ikke helt, men Tyskernes passer fint.

<snip>

> Hvis Honda er en konkurrent, er det korrekt at den vejer + 20 kg, men 3
> cylindre har den da!

Der er ikke så mange der laver 2 takt DI. men jeg tænkte nu på Suzuki

<snip>

> Det undre mig, at man ikke ser flere Tohatsu'er på vandet, hvis de er så
> gode som brochurene fortæller.

Ja det undre faktisk også mig. Men det er vel importøren der ikke vil ofre
pengene til lidt markedsføring.
Produktet fejler ikke umiddelbart noget og det udstyr (gas/gear vælger, trim
ur, omdr. tæller med div visning og kabler med vandtætte stik) der følger
med er også af god kvalitet.

Mvh
Leon

---

Fra : Martin S?rensen

Dato : 28-06-04 12:56

"Leon Hulstroem \(4220\)" <LeonSPAMME@roadrebel.dk> wrote in message news:<40dd8059$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> få 2 takt direkte indsprøjtning. Jeg skal hilse og sige at det er noget der

Jeg troede de var ved at blive forbudt mange steder pga oliesvineriet.
Kommer direkte indsprøjtning også det til livs?

På små sejlbåde har 2-taktere jo den fordel (udover vægten) at det
ikke giver problemer at man kommer til at vende dem på hovedet når de
er afmontede - det er der vist nogle 4-taktere som ikke kan lide.

mvh

Martin

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-06-04 17:31

<snip>
> Jeg troede de var ved at blive forbudt mange steder pga oliesvineriet.
> Kommer direkte indsprøjtning også det til livs?

De gamle 2taktere overholder ikke CO2 kravene efter de kommende regler 2005,
det gør maskinerne med DI - skriver de ihvert fald !!!

Mvh
Leon

---

Fra : Martin S?rensen

Dato : 29-06-04 10:44

"Leon Hulstroem \(4220\)" <LeonSPAMME@roadrebel.dk> wrote in message news:<40e046b4$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> De gamle 2taktere overholder ikke CO2 kravene efter de kommende regler 2005,
> det gør maskinerne med DI - skriver de ihvert fald !!!

Jeg tror ikke der er CO2-krav til motorer. 2-takternes traditionelle
problemer er med uforbrændt benzin (HC, VOCs, kært barn...) og
smøreolie i udstødningen.

Begge dele gør, at de ikke må bruges på mange søer (om nogen). Jeg
havde fået indtryk af at der var lignende regler på vej for de danske
farvande, men var ikke sikker.

mvh

Martin

Fra : Mikkel

Dato : 26-06-04 11:34

> [...]
>
> Kom med jeres forslag til flg. mærker:
>
> Yamaha, Suzuki, Evinrude/Johnson, Mercury/Mariner, Selva, Tohatsu.

Selva og Tohatsu vil jeg på forhånd helt fravælge!

Som nr. 1/2/3 ville jeg helt klart vælge Suzuki, Yamaha eller Honda - de er
virkelig lækre.

Som nr. 4/5 Mercury eller Evinrude

Som nr. 6 ville jeg vælge Johnson (bryder mig ikke om deres hvide farver)

Som nr. 7 ville jeg vælge Mariner (generelt gammeldags at se på med deres
grå farve)

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 26-06-04 12:00

> Selva og Tohatsu vil jeg på forhånd helt fravælge!
>
> Som nr. 1/2/3 ville jeg helt klart vælge Suzuki, Yamaha eller Honda - de
er
> virkelig lækre.
Du har blot vagt en forkert rækkefølge!
Honda er nr.1

> Som nr. 7 ville jeg vælge Mariner (generelt gammeldags at se på med deres
> grå farve)
Hvad er der galt med grå? Nr. 1 (Honda) er grå!

MVH
Henning

Fra : Mikkel

Dato : 26-06-04 12:34

"Henning Mikkelsen" <mikmik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> er
> Du har blot vagt en forkert rækkefølge!
> Honda er nr.1

> Hvad er der galt med grå? Nr. 1 (Honda) er grå!

Det er Mariner's kedelige og tarvelige grå farve - Honda's er mere sølv end
den er grå...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-06-04 12:10

På ejendommeligvis fremsatte Mikkel følgende påstand:

> Selva og Tohatsu vil jeg på forhånd helt fravælge!

Tohatsu er Japans ældste og verdens største producent af
påhængsmotorer, og de producerer bl.a flere af Mercurys og Mariner's
motorer! Derudover er alle Mercurys 4-taktsmotorer produceret af
Yamaha! Johnson/Evinrude er produceret hos Suzuki og sådan kan man
blive ved..

Men langt størstedelen af motorene bliver produceret på Tohatsu

Claus

Fra : Mikkel

Dato : 26-06-04 12:36

> [...]
> blive ved..
>
> Men langt størstedelen af motorene bliver produceret på Tohatsu

Ok, jeg tænker dog på Tohatsu TLDI modellerne eller hvad det nu er de hedder
som jeg så en test af i Bådmagasinet eller Båd Nyt for et års tid siden hvor
de ikke var noget at råbe hurra for! Her var det 4-takts motorere med EFI
som vandt og af disse var det så Suzuki som de var mest vilde med...

Fra : Mikkel Jensen

Dato : 05-07-04 21:47

> [...]

> Som nr. 7 ville jeg vælge Mariner (generelt gammeldags at se på med deres

Selva laver da også nogne okay motorer rent æstetisk, da det vel er det du
kigger på..

http://www.selvamarine.com/images/motori/dp_4t/nar115_g.jpg

Mikkel Jensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-07-04 21:58

Ja for søren:

http://www.selvamarine.com/english/motori/viewImm.cfm?idMotore=46&tiposcheda=dip2

Nå, heldigvis er en motor, for *mig*, bare noget der skal virke hver gang.
Jeg synes alle u/b motorer er nogenlunde lige grimme. - men jeg er jo også
*sejl*mand.....

Bjarke

cut

Fra : Mikkel Jensen

Dato : 05-07-04 22:26

Den ligner:
http://www.mercurymarine.com/uploads/2977/2.5.jpg

Denne her er da også pæn:
http://www.selvamarine.com/images/motori/diporto_dfi/wshk150b.jpg

Men du har ret. Det er ikke udseende, men hvad de laver der er vigtigt ikke?

Mikkel Jensen

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cccfd3$nm$1@news.cybercity.dk...