asrock k7s8x langsom boot?
Fra : \(-Peter-\)

Dato : 25-06-04 17:43

Hejsa...

Har lige samlet en computer med asrock k7s8x bundkort (og har også opdateret
BIOS), men synes den starter meget langsomt - med meddelelsen
"auto-detecting ide-devices" eller noget i den dur...

Er der nogen der har oplevet dette, og har en eventuel løsning?? Synes ikke
det skal tage så lang tid... (nok 15-30 sekunder... svært at sige, men lang
tid i forhold til tidligere erfaringer med bundkort)

/peter

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-06-04 19:18

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lang
> tid i forhold til tidligere erfaringer med bundkort)

Det tyder på, at den har svært ved at identificere enten en hd eller et
cdrom drev.
Er de jumpet rigtigt?
Du kan evt. gå i bios og lave om, så den ikke laver autodetect, men i stedet
sætter den til, at det er netop de enheder som du rent faktisk bruger. Så
springer den detect fasen over.

Kurt

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 25-06-04 19:24

de er jumpet rigtigt, men ide-kablet er "vendt om" - dvs. at den blå ende
der normalt sidder på bundkortet sidder i cd-drevet... men brude jo ikke
give fejl!!

Har prøvet at slå autodetect fra, men søger stadig!!

/PETER

Fra : JN

Dato : 26-06-04 04:33

Tja, 15 sekunder er ikke usædvanlig lang tid, mens 30 sekunder nok er i
overkanten.

Har selv opsat 2 computere med ASRock K7S8X, og der har aldrig været
(usædvanlig) lange opstarter.

vh
Jakob Nielsen

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 26-06-04 06:26

ok... prøver at vende... :)

/peter

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 27-06-04 14:59

kunne ikke nå, så prøvede med et nyt "standard-kabel" - uden blå stik... og
det virker - meget hurtigt....

nogen der kan give en forklaring på hvorfor disse blå kabler ikke må
vendes??? Ulogisk!!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-06-04 22:44

> [...]
og
> det virker - meget hurtigt....
>
> nogen der kan give en forklaring på hvorfor disse blå kabler ikke må

En eller anden mening med galskaben er der. Bl.a. hvis man bruger at jumpe
sine diske som cable select, så skal master sidde på det yderste stik og
slaven på midterstikket. Så på en eller anden måde er der altså styr på
hvilket stik der anvendes til hvad.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-06-04 23:29

> [...]
> der normalt sidder på bundkortet sidder i cd-drevet... men brude jo ikke

Tja - jeg har også prøvet at vende disse kabler om, fordi det lige var mere
passende - men jeg er aldrig sluppet godt fra det. Jeg kan ikke lige huske
hvilke problemer det gav, men det har ihvertfald gjort, at jeg nu altid
sætter det blå i bundkortet og så finder et hvor afstanden mellem de næste
stik passer til de drev, som kablet skal gå til.
Jeg har også læst, at der er en mening med galskaben, nemlig at det blå skal
i bundkortet, men kan ikke huske begrundelsen.

Kurt