'Ikke rå kobber' - måske lysner det!
Fra : Jonas

Dato : 05-05-01 11:55

Hej

Her til morgen fik jeg mail om, at CC nu havde forhandlet sig
frem til en løsning med TDC vedrørende kobberproblemet - så nu
kunne jeg godt få ADSL installeret. Altså en god nyhed, når man i
marts måned fik afslag fra CC, da TDC ikke havde kobber!

Da jeg dengang skønnede at 'kobbersangen' nok handlede mere om
penge end om de små ledninger, valgte jeg efter afslaget at
bestille en ekstra telefonlinie ved TDC, som jeg straks bad CC om
at overtage som 'råt kobber'. Og ganske rigtigt, kort tid efter
var der råt kobber til mig, og CC installerede XDL i forgårs, så
der var vist lidt info der var smuttet hos CC!

TDC har et monopol, som udnyttes helt til stregen. Politikerne
leger, at markedet er frit - og vi brugere er blot til grin. Så
kan nok så mange TDC-ansatte ymte sig her i gruppen om kontrakter
og aftaler mv. (selvom at de naturligvis altid understreger, at
de kun udtaler sig på egne vegne).

Hvor ville det være befriende, hvis TDCs 'talsmænd' kaldte en
spade for en spade og sagde: 'Køber du ADSL hos andre, skal du
sandsynligvis betale for en ekstra telefonline til os. Men køber
du hos os, er en ekstra linie næppe nødvendig. Det er sådan en
rent teknisk mulighed vi har, men den er naturligvis ikke
konkurrenceforvridende på nogen måde!

Hvorfor jeg ikke bare valgte en TDC-løsning som jeg i sin tid
blev tilbudt? Fordi jeg ikke støtte monopoler - tværtom!

Hvorfor skal du overveje en alternativ leverandør? Fordi du
heller ikke kan lide at blive manipuleret. Derfor!

JMHO

Venlig hilsen

Jonas

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-05-01 12:17

Jonas wrote:

snip: et indlæg

Der er nok en som har set lidt for meget /Farlige teorier/ eller læst
en udgave for meget af /En skør skør verden/.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : L.K

Dato : 05-05-01 12:58

Carsten Riis skriver:

> Jonas wrote:
> >

> snip: et indlæg
>
> Der er nok en som har set lidt for meget /Farlige teorier/ eller læst
> en udgave for meget af /En skør skør verden/.

Eller set for meget Rapporten med Jersild

Lars

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 05-05-01 14:36

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nok en som har set lidt for meget /Farlige teorier/ eller læst
> en udgave for meget af /En skør skør verden/.

Tja...lidt ret har manden da.

Men det er jo det gammel-kendte "problem", med at man burde have skilt
ledningsnettet ud i et selvstændigt selskab, 100% uafhængig af TDC.
Dette selskab skulle så sælge kapacitet til dem der ønskede at købe, på helt
lige vilkår.

Det burde politikerne have gjort, da monopolet blev ophævet.
Men der har nok været en del lobbyisme fra TDC's side.
Ethvert andet firma ville sikkert have gjort det samme ( jeg ville )

-------------
Best regards
Henrik Aarfeldt
Data Maintenance Team
#mobilix AS12435
HA3180-RIPE
Dette indlæg repræsenterer min private holdning/mening.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-05-01 16:05

On Sat, 5 May 2001 15:35:30 +0200, Henrik Aarfeldt wrote:

> [...]
>
>Det burde politikerne have gjort, da monopolet blev ophævet.
>Men der har nok været en del lobbyisme fra TDC's side.

Øh Staten solgte Tele Danmark incl. det kobber net til ca. 20 milliarder
hvis jeg husker rigtigt, staten havde nok fået væsentligt mindre hvis
kobber nettet ikk havde fulgt med, så det er ganske sikkert en simpel
økonomisk beregning ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 05-05-01 17:55

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis jeg husker rigtigt, staten havde nok fået væsentligt mindre hvis
> kobber nettet ikk havde fulgt med, så det er ganske sikkert en simpel

Aha...dvs du mener, at der er en økonomisk fordel, ved at sælge TDK i 1
stykke, i stedet for i 2 stykker ?
Og hvad skulle begrundelsen være for det ?
At det er godt at eje kabelnettet, når man er udbyder ?

Ja, det er smart at være udbyder + eje kabelnettet, og derfor ville prisen
for TDK i 1 stykke være højere, end hvis det blev solgt i 2 stykker.

Et eventuelt tab ved at sælge kabelnettet og TDK hver for sig, havde vist
været godt givet ud.

Så havde vi haft TDC i samme position, som de andre udbydere er det.

-------------

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-05-01 18:06

On Sat, 5 May 2001 18:54:45 +0200, Henrik Aarfeldt wrote:

>"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

>Aha...dvs du mener, at der er en økonomisk fordel, ved at sælge TDK i 1
>stykke, i stedet for i 2 stykker ?

Ja, for staten.

>Og hvad skulle begrundelsen være for det ?

At Ameritech ville betale mere for TDK incl. kobber nettet end uden ...

>Et eventuelt tab ved at sælge kabelnettet og TDK hver for sig, havde vist
>været godt givet ud.

Sådan vurderede regeringen det ikke, og så er resten blot formålsløse
spekulationer.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 05-05-01 19:15

> Sådan vurderede regeringen det ikke

Ja, der er masser af inkompetente politikere.
Forhåbentligt har de røde ører nu.

Henning Dyremose...har han ikke været politiker?
Nej, der er nok ingen sammenhæng ;)

Eller er der....som tak for kabelnettet ( som han var med til at give TDK da
han var politiker )...giver de ham sgu' da bare direktør-stolen.
God handel...kabelnettet i hus...og hvem gider alligevel at tage
kransekagefiguren seriøst ?

Spøg tilside...sår'n hænger det selvfølgelig ikke sammen.

Ha' en rar weekend.
-------------

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-05-01 00:56

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>At Ameritech ville betale mere for TDK incl. kobber nettet end uden ...

Det modbeviser jo ikke Henriks pointe: At kabelnettet måske kunne have
været solgt til anden side, så den samlede salgspris måske havde været
den samme. (Ja, det var 2 måske'er).

Så er spørgsmålet bare, hvem der ville have været interesseret i
udelukkende at købe et kabelnet, hvor man ikke selv har indflydelse på
prissætningen over for brugerne.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-05-01 16:20

On Sun, 06 May 2001 01:56:12 +0200, Allan Olesen wrote:

>Det modbeviser jo ikke Henriks pointe: At kabelnettet måske kunne have
>været solgt til anden side, så den samlede salgspris måske havde været
>den samme. (Ja, det var 2 måske'er).

Men jeg konstaterede så at staten ikke gjort det, og så er resten formålsløse
spekulationer.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Hans Pedersen

Dato : 05-05-01 15:36

On Sat, 05 May 2001 13:17:29 +0200, Carsten Riis
<carsten@car_ST_en.dk> wrote:

>Der er nok en som har set lidt for meget /Farlige teorier/ eller læst
>en udgave for meget af /En skør skør verden/.

Det var da et mærkeligt svar. På at konkretisere dine højtløftede
litterere referencer, og fortæl hvorfor du synes Jonas er galt på den,
og evt. kom med nogle faktuelle oplysninger, der beviser det modsatte.

Hans Pedersen
http://h2ns.dk
ICQ# 9178476

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-05-01 16:05

Hans Pedersen wrote:

> og fortæl hvorfor du synes Jonas er galt på den,

Fx. at TDC har monopol.
Tja, hvis man har lidt forstand på monopol-begrebet, så er videre
forklaring vist unødvendig
(hint: hvad betyder mono)

Udsagnene mod de medarbejdere, som bruger tid og energi på at besvare
indlæggene er IMO også helt hen i vejret.

> og evt. kom med nogle faktuelle oplysninger, der beviser det modsatte.

Nu er der her i landet /ligefrem bevisbyrde/ og man er /uskyldig
indtil det modsatte er bevist/.

Så det er Jonas som skal bevise sine påstande. Ligesom alle de andre,
som har "monopol-konspirationsteorier".

For mig at se, så har TeleDK kun et område tilbage, hvor tingene
stadig lugter lidt af Monopol. Det er når der skal oprettes et nyt
fastnetnummer af PSTN-slagsen. man kan sikkert godt bestille et
telefonnummer hos de andre selskaber, men de penge man giver dem går
direkte over til TeleDK (mobilix' kundesupport sagde til mig, at man
skal kontakte TeleDK direkte, hvorefter de så kan overtage nummeret.
Og det står der faktisk også på http://www.blivklogere.dk 's FAQ).

Hvis jeg husker debatten rigtig om liberalisering af telemarkedet
korrekt, så var der flere modeller som var på tale.
Den gradvise som er den vi oplever i denne tid (dvs. siden de mange
teleselskaber kom til DK), hvor teleDK lidt efter lidt "giver slip" på
deres enerådighed over centraler, teknikker osv osv.
Og den som Venstre foreslog: At alt teknik + medarbejdere som skal
håndtere teknikken blev sendt over i et særskilt selskab, som
selskaberne så kunne deles om at trække på.
Personlig ville jeg foretrække Venstre forslag (og nej, ikke fordi jeg
stemmer venstre i forvejen), da man så kunne være fri for alle de der
konspirationsteorier.
Der har nok været en masse "bløde værdier" som man skulle tages højde
for, da man valgte den model vi oplever til daglig. Og de "bløde
værdier" er altså nogen som må glemmes, da det faktisk er dem som kan
få det hele til at glide på sigt.

Fra : Jens

Dato : 05-05-01 17:14

> [...]
> håndtere teknikken blev sendt over i et særskilt selskab, som
> selskaberne så kunne deles om at trække på.

Den som Venstre forslog ville jeg også helt klart have foretrukket. Det
ville bla. have betydet at der ikke var blevet lukket (læs: sat filter på)
for APL linier, som kunne benyttes til xDSL linier.
Det gjorde ondt på en masse små firmaer der troede de skulle til at tilbyde
Internet adgang.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-01 11:19

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Den som Venstre forslog ville jeg også helt klart have foretrukket. Det
> ville bla. have betydet at der ikke var blevet lukket (læs: sat filter på)
> for APL linier, som kunne benyttes til xDSL linier.

Hvordan ved du det?
De filtre blev primært sat på for at forhindre spektrale forstyrrelser og
det ville et kabel-selskab have stor interesse i...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Carsten

Dato : 06-05-01 14:08

On Sat, 5 May 2001 17:05:01 +0200, Carsten Riis wrote
(in message <3AF4169D.7387D843@car_ST_en.dk>):

Det er sku sjovt at læse de indlæg der er hver gang 1 skriver om det monopol
som TDC ikke har... =)

> Nu er der her i landet /ligefrem bevisbyrde/ og man er /uskyldig
> indtil det modsatte er bevist/.

jah men sjovt er det vel også at et firma som TDC ikke vil ud med tal der gør
man feks kunne "bevise" at det er en god forretning at sælge ADSL her i
landet.det jeg mener med det er jo at hvordan skulle x mand bevise en påstand
når man slet ikke har adgang til data.så er der nogen der vil mene man skal
holde kæft når man intet kan bevise men for mig så er det nærmere omvendt at
jo tættere TDC holder kortene ind til kroppen jo mere må de da have at
skjule.det kan man så kalde sagligt eller ej...

> Så det er Jonas som skal bevise sine påstande. Ligesom alle de andre,
> som har "monopol-konspirationsteorier".

jah jah jah ... men hvordan skal man kunne bevise det når man ikke kan få
data/facts,da de ikke er officielle??.og hvis man endelig var TDC ansat havde
man mere travlt med at bevise at ens arbejdsgiver ihvertifald ikke var en
skurk.der er da ikke en eneste TDC ansat der ville udtale sig kritisk om sin
nuværende virksomhed.

Mvh

Carsten Matzon

Som ville ønske vi kunne få facts på bordet så denne sag en gang for alle
blev afgjort!!!

Fra : Carsten

Dato : 06-05-01 14:11

On Sat, 5 May 2001 17:05:01 +0200, Carsten Riis wrote
(in message <3AF4169D.7387D843@car_ST_en.dk>):

Så læser man lige mandens udemærkede og vildt saglige indlæg igen og støder
på mere man bliver nød til at kommentere.... =)

> Fx. at TDC har monopol.
> Tja, hvis man har lidt forstand på monopol-begrebet, så er videre
> forklaring vist unødvendig
> (hint: hvad betyder mono)

hmmm at TDC er den eneste der sidder på kabelnettet er det ikke mono???.Så
vidt jeg er informeret så skal andre udbydere betale/leje sig ind på
kabelnettet hos TDC... =)

Mvh

Carsten Matzon

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-01 14:31

"Carsten" <carstenmatzon@mac.com> skrev i en meddelelse
> Så
> vidt jeg er informeret så skal andre udbydere betale/leje sig ind på
> kabelnettet hos TDC... =)

Hvilket de selv vælger. Det står dem frit for at etablere egne net, idet TDC
ikke har monopol på området.

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-05-01 14:57

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in
message news:9d3jkl$2i8m$1@tnews.inet.tele.dk...

> Hvilket de selv vælger. Det står dem frit for at etablere egne net,
idet TDC
> ikke har monopol på området.

Det er et lidt søgt argument, da det både er praktisk og økonomisk
umuligt at etablere et landsdækkende kobbernet, som når ud til alle
slutkunder.

--
Morten Boysen

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-05-01 15:28

Snuggle Puss and Morten Boysen sat in a meadow and agreed on this:

Ikke desto mindre er det rigtigt.

--
Mvh, Christian

Bliv fri for spam! - http://www.sneakemail.com

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-05-01 15:52

"Christian Andersen" <19w9bq2h31001@sneakemail.com> wrote in message

> Ikke desto mindre er det rigtigt.

Du tænker ikke på den faktor der hedder tid. Det vil tage alt for lang
tid selv at etablere sådan end net, og det betyder at TDC i praksis har
et monopol. Det kan godt være at det ikke er et lovfæstet monopol, men
det eksisterer i allerhøjeste grad.

--
Morten Boysen

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-05-01 17:00

> [...]

>tid selv at etablere sådan end net, og det betyder at TDC i praksis har
>et monopol. Det kan godt være at det ikke er et lovfæstet monopol, men

Det kan da godt være det ikke vil være praktisk for div. virksomheder
at etablere egne kobbernet, men det er jo ikke umuligt for dem.

Ergo har TDC Tele Danmark ikke monopol på kobbernettet.

Ihvertfald ikke i den almindeligt forståede betydning af ordet.

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-05-01 17:16

> Det kan da godt være det ikke vil være praktisk for div. virksomheder
> at etablere egne kobbernet, men det er jo ikke umuligt for dem.

Jo, det er praktisk umuligt at etablere et landsdækkende kobbernet, der
når helt ud til *samtlige* kunder inden for en overskuelig årrække.

> Ergo har TDC Tele Danmark ikke monopol på kobbernettet.
>
> Ihvertfald ikke i den almindeligt forståede betydning af ordet.

De har et de facto monopol.

--
Morten Boysen

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-05-01 17:59

Snuggle Puss and Morten Boysen sat in a meadow and agreed on this:

>Jo, det er praktisk umuligt at etablere et landsdækkende kobbernet, der
>når helt ud til *samtlige* kunder inden for en overskuelig årrække.

Aaaargh!

Tror du der kommer en stor trold og siger, "Det må I ikke!" hvis de
begynder at lægge kabler i jorden?

>De har et de facto monopol.

Jeg tror du burde brænde din ordbog. Den giver dig griller i hovedet.

www.dictionary.com siger:

-----------------------
mo·nop·o·ly (m-np-l)
n., pl. mo·nop·o·lies.

Exclusive control by one group of the means of producing or selling a
commodity or service.

-----------------------

Anyway, den her diskussion fortsætter i <news:dk.kultur.sprog>, så kan
du følge med derind og se hvad de kloge siger.

P.S.

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-05-01 18:25

"Christian Andersen" <19w9bq2h31001@sneakemail.com> wrote in message

FUT fjernet. Dette er ikke en sprogdiskussion, men et sprørgsmål om
andre udbyderes muligheder for at etablere et kobbernet

virksomheder

> Aaaargh!
>
> Tror du der kommer en stor trold og siger, "Det må I ikke!" hvis de
> begynder at lægge kabler i jorden?

Nej og det har jeg har jeg heller aldrig hævdet! Læs hvad jeg skriver!
Jeg skriver netop at de godt må, men at det ikke er praktisk
realiserbart indenfor en overskuelig årrække. Derfor har TDC et de facto
monopol. Der er simpelthen ikke andre at købe ydelsen af, hvad der netop
står i dit citat fra en ordbog. Jeg vil virkelig ønske, du selv gad at
læse det.

--
Morten Boysen

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-05-01 18:49

Snuggle Puss and Morten Boysen sat in a meadow and agreed on this:

>FUT fjernet. Dette er ikke en sprogdiskussion, men et sprørgsmål om
>andre udbyderes muligheder for at etablere et kobbernet

Det er jeg ikke enig med dig i. Diskussionen ændrede sig til at være
en diskussion om betydningen af ordet 'monopol'.

>Nej og det har jeg har jeg heller aldrig hævdet! Læs hvad jeg skriver!
>Jeg skriver netop at de godt må, men at det ikke er praktisk
>realiserbart indenfor en overskuelig årrække.

Jamen for dælen da!

Det er jo også det _jeg_ skriver!

Men TDC har altså ikke et 'de facto' monopol. De har slet _intet_
monopol. Det er vist der vores veje skilles.

>Der er simpelthen ikke andre at købe [kobberledninger] af,

Nej, det er der ikke.

Men det er altså ikke det samme som at hævde at andre udbydere ikke
_må_ etablere sig. Det er _det_ monopol betyder.

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-05-01 20:10

> Jamen for dælen da!
>
> Det er jo også det _jeg_ skriver!

Det kan jeg ikke se i nogle af dine indlæg. Du må meget gerne henvise
mig til, hvor du har skrevet det. Men ellers er det jo rart vi er
enige...

> Men TDC har altså ikke et 'de facto' monopol. De har slet _intet_
> monopol. Det er vist der vores veje skilles.

Jo, de har netop det de facto monopol.

> Nej, det er der ikke.
>
> Men det er altså ikke det samme som at hævde at andre udbydere ikke
> _må_ etablere sig. Det er _det_ monopol betyder.

De facto monopol betyder netop at du i praktisk forstand har et monopol.
Og det har TDC på kobberledninger. Det betyder ikke at andre ikke må.

Nu er det en sprogdiskussion, så FUT:
dk.kultur.sprog

P.S. Jeg har personligt ingen intention om at følge denne debat i
d.kultur.sprog

--
Morten Boysen

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-05-01 22:13

> [...]

>enige...

>P.S. Jeg har personligt ingen intention om at følge denne debat i

Så kan det jo være ligemeget. FUT overruled.

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-05-01 22:32

virksomheder

Du skriver det ikke er umuligt. Det mener jeg det i praksis er.
Ihvertfald hvis det skal gøres inden for 10 - 20 år.

Jeg har på fornemmelsen det her ender lidt i ordkløveri og kamp hvem der
skrev hvad. Hvis vi kan blive enige om, at vi mener det samme, eller
ikke gør, så er det jo fint.

--
Morten Boysen

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-05-01 23:05

> [...]

>Jeg har på fornemmelsen det her ender lidt i ordkløveri og kamp hvem der
>skrev hvad. Hvis vi kan blive enige om, at vi mener det samme, eller

Vi kan blive enige om at være uenige.

Hvordan lyder det?

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-05-01 11:01

> Vi kan blive enige om at være uenige.
>
> Hvordan lyder det?

Det lyder skam fint.

EOD herfra.

--
Morten Boysen

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-05-01 06:17

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> wrote:

>Men TDC har altså ikke et 'de facto' monopol. De har slet _intet_
>monopol. Det er vist der vores veje skilles.

Er du sikker på, at du forstår begrebet 'de facto'?

Det bruges som regel om noget, der teoretisk set ikke er omfattet af
en definition, men i praksis virker på samme måde.

Bortset fra det mangler vi da vist her i tråden at se en
monopoldefinition, der kun omfatter statstildelte monopoler.

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at vide, hvad det gamle
Monopoltilsynet i sin tid lavede, for jeg tror ikke, de brugte meget
tid på de virksomheder, der havde fået et monopol tildelt af staten.
Tværtimod brugte de deres tid på de virksomheder, der selv havde
skaffet sig en dominans på markedet.

Fra : Christian Andersen

Dato : 07-05-01 10:17

Snuggle Puss and Allan Olesen sat in a meadow and agreed on this:

>Er du sikker på, at du forstår begrebet 'de facto'?

Ja.

Men TDC har ikke noget monopol. De facto eller andet.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 07-05-01 19:40

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> skrev:

>Men TDC har ikke noget monopol. De facto eller andet.

Hvis en rig familie i Schweiz med penge nok gerne vil slå sig ned som
stor ISP i Danmark, hos hvem kan de så købe adgang til et landsdækkende
kobbernet?

De har pengepungen åben nu for alle, der kan tilbyde varen. Vil du sige
de har a) "mange muligheder" eller b) "kun én reel mulighed"?

Hvis svaret er a så nævn gerne to eksempler på de mange muligheder. Jeg
tror godt, jeg kan gætte den ene.

Hvis svaret er b så forklar gerne hvorledes det adskiller sig fra den
situation, hvor der er et "de facto monopol".

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 07-05-01 23:56

In the nether regions of Hell Richard Flamsholt said:

>Hvis svaret er b så forklar gerne hvorledes det adskiller sig fra den
>situation, hvor der er et "de facto monopol".

Wow. I kan *virkelig* godt lide ordene 'de facto', hvad?

Fint.

Andre selskaber har reelt ingen mulighed for at etablere kobbernet i
Danmark, men der er ingen lovgivning der forhindrer dem i at gøre det.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 08-05-01 19:08

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> skrev:
>Andre selskaber har reelt ingen mulighed for at etablere kobbernet i
>Danmark, men der er ingen lovgivning der forhindrer dem i at gøre det.

Og en sådan situation er netop et ærketypisk eksempel på et de facto
monopol, fordi "de facto" betyder "faktisk, i virkeligheden".

Fra : Christian Andersen

Dato : 08-05-01 19:31

>Og en sådan situation er netop et ærketypisk eksempel på et de facto
>monopol, fordi "de facto" betyder "faktisk, i virkeligheden".

Juhu, du har vundet.

Bølge!

Fra : Christen Stephansen

Dato : 08-05-01 00:27

> De har pengepungen åben nu for alle, der kan tilbyde varen. Vil du sige
> de har a) "mange muligheder" eller b) "kun én reel mulighed"?

Jeg vil gerne købe en rumraket der står "NASA" på. Hvem kan måske skaffe mig
det? Hva?

Nå ja, jeg kan jo også selv bygge raketten, det koster bare og tager lidt
tid ... men jeg kan jo gøre det, hvis jeg nu vil.

/Christen Stephansen

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 08-05-01 19:21

"Christen Stephansen" <lucifer@jones.dk> skrev:
>Nå ja, jeg kan jo også selv bygge raketten, det koster bare og tager lidt
>tid ... men jeg kan jo gøre det, hvis jeg nu vil.

Nej, du kan ikke. Det er umuligt: selv ikke med 100 mia kan du bygge en
rumraket from scratch indenfor rimelig tid.

Selvom noget godt kan være teoretisk muligt kan det også være praktisk
umuligt. At bygge en rumraket eller anlægge et landsdækkende kobbernet
er i praktis en umulig opgave at udføre indenfor en overskuelig tid, fx
et par år.

Fra : Christen Stephansen

Dato : 08-05-01 19:37

> Nej, du kan ikke. Det er umuligt: selv ikke med 100 mia kan du bygge en
> rumraket from scratch indenfor rimelig tid.

Nu er jeg en person, der gerne udfører hvad jeg synes vigtigt. Jeg har dog
intet at bruge en rumraket til, så jeg lader projektet være på hylden. Men
er det mig forbudt? For det er jo netop sagen her.

> [...]
> umuligt. At bygge en rumraket eller anlægge et landsdækkende kobbernet
> er i praktis en umulig opgave at udføre indenfor en overskuelig tid, fx

Jeg ser bare ingen urimelighed i det ... jeg forholder mig til det juridiske
i det, ikke det barnlige tuderi.
Hvad så, hvis det skal tage mere end et par år?

Forresten var ægypterne ret dygtige til at sætte store pyramider op på kort
tid. Påskeøens indbyggere er også et stort mysterium.

/Christen Stephansen

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 08-05-01 19:58

"Christen Stephansen" <lucifer@jones.dk> skrev:
>Men er det mig forbudt? For det er jo netop sagen her.

Nej, det er ikke sagen. Læs resten af tråden: der diskuteres hvorvidt
der kan eksistere faktiske monopoler på et frit marked. Og ja, det kan
der godt.

Fra : Christen Stephansen

Dato : 08-05-01 20:03

> Nej, det er ikke sagen. Læs resten af tråden: der diskuteres hvorvidt
> der kan eksistere faktiske monopoler på et frit marked. Og ja, det kan
> der godt.

Jeg har læst hele tråden (læser faktisk alle indlæg i denne NG), og jeg
mener stadig det er sagen.

/Christen Stephansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-05-01 21:14

On Tue, 08 May 2001 20:57:35 +0200, Richard Flamsholt
<richard@flamsholt.dk> wrote:

>Nej, det er ikke sagen. Læs resten af tråden: der diskuteres hvorvidt
>der kan eksistere faktiske monopoler på et frit marked. Og ja, det kan
>der godt.

Nu omhandler monopoler jo netop rettigheder; ikke muligheder.

Du har også ret til at tale swahili og lave femdobbelte saltomortaler,
selvom du måske ikke har mulighed for det.

Med andre ord: Skal vi ikke lade være med at bruge ordet "monopol",
når det slet ikke har noget med sagen at gøre? Det giver ikke meget
mening at sige "De har et monopol, bortset fra at det ikke har noget
med tilladelser/rettigheder at gøre"

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 08-05-01 23:04

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev:
>Nu omhandler monopoler jo netop rettigheder; ikke muligheder.

Al den snak om "de facto monopol" fik mig til for sjov at søge efter
sætningen på google og Konkurrencestyrelsen bruger det sørme også:

"Konkurrencestyrelsens brev af 25. august 1999 til Telestyrelsen
[...]
For så vidt angår markedet for abonnementsforhold ... har Tele
Danmark på nuværende tidspunkt et dé facto monopol, idet Tele Danmark
indtil videre er det eneste selskab, der reelt udbyder abonnementer
til fastnettelefoni på det danske marked for forsyningspligtydelser."

Du har dog ret i, at det er problematisk at bruge ordet når folk ikke
formår at skelne mellem "monopol" (statsreguleret eneret) og "de facto
monopol" (faktisk eneret), selv når man eksplicit påpeger forskellen.

Fra : Simon Skals

Dato : 08-05-01 21:29

It seems Christen Stephansen wrote:
>Jeg ser bare ingen urimelighed i det ... jeg forholder mig til det juridiske
>i det, ikke det barnlige tuderi.

Er du særlig stolt af din provokerende, infantile facon?

>Hvad så, hvis det skal tage mere end et par år?

Det eksisterende kobbernet er etableret over en lang, lang årrække,
og jeg kan levende forestille mig, at det ikke ville kunne lade sig
gøre at etablere noget tilsvarende inden for en overskuelig
tidsramme, selvom man havde en pose penge på størrelse med det
beløb, TDC og kobbernettet blev solgt for i sin tid: Opgjort over
tid, så repræsenterer anlægsomkostningerne for kobbernettet i
Danmark sikkert et beløb, der er noget større, end den pris
Ameritech fik lov at betale.

Vi kan diskutere fra nu af og i al evighed, hvorvidt staten
skulle have lavet en Kobberstyrelse, beholdt kobbernettet på
statslige hænder, sat prisen så højt at skatten kunne sænkes til
10% eller noget helt fjerde.

Det kommer vi bare ikke særlig meget videre med. Hovedsagen er,
at staten solgte biksen og fik penge i kassen.

Sidstnævnte faktum gør ikke TDC til "The Evil Empire", og de
konkurrerende virksomheder er ikke nogle tudefjæs, fordi de laver
forretning ud fra en betragtning om, at det er meningsløst at
hejse økonomiske midler til at eftergøre en infrastruktur og
dermed en investering, det ret beset kun giver mening at foretage
een gang pr. land.

>Forresten var ægypterne ret dygtige til at sætte store pyramider op på kort
>tid. Påskeøens indbyggere er også et stort mysterium.

Se tidligere spørgsmål til din "debatteknik".

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : L.K

Dato : 06-05-01 15:28

> Det er et lidt søgt argument, da det både er praktisk og økonomisk
> umuligt at etablere et landsdækkende kobbernet, som når ud til alle
> [...]

Hvem er det der har betalt TDC kabelnet.
Der er skam TDC kunder gennem mange år, så hvis Moblix, Tele2, Telia og
andre, vil tilbyde PSTN, ISDN, ADSL og hvad de nu ellers kan finde på, så
kan de bare lette den bagest dele og grav nogle kabler ned (hvilket de også
er i gang med).

Al denne brok svar jo til at jeg klager til Radio Branchen Fællesråbe om at
FONA ikke vil bringe det fjernsyn jeg har købt i Fredgaard ud.

Lars

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-05-01 16:11

"L.K" <aliveinc@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> andre, vil tilbyde PSTN, ISDN, ADSL og hvad de nu ellers kan finde på,

> kan de bare lette den bagest dele og grav nogle kabler ned (hvilket de

Staten har betalt kabelnettet. Godt nok har de solgt det, men det ændrer
ikke på at TDC i praksis har et monopol på kobbernettet. Og ærlig talt.
Mener du, at man "bare" etablerer et landsdækkende kobbernet?

> Al denne brok svar jo til at jeg klager til Radio Branchen Fællesråbe
om at
> FONA ikke vil bringe det fjernsyn jeg har købt i Fredgaard ud.

Din analogi er meningløs. I det mindste er det ikke en bilanalogi....

--
Morten Boysen

Fra : L.K

Dato : 06-05-01 17:05

> om at
> Bare fordi Fredgaard ikke gider købe nogle biler til det.

Lars

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-05-01 16:20

On Sun, 06 May 2001 16:28:00 +0200, L.K wrote:

>Hvem er det der har betalt TDC kabelnet.

Det har TDC's ejere da det købte TDC af staten.

mvh
Jesper

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : nevermind

Dato : 06-05-01 23:31

On Sun, 6 May 2001 15:30:30 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>"Carsten" <carstenmatzon@mac.com> skrev i en meddelelse
>
>Hvilket de selv vælger. Det står dem frit for at etablere egne net, idet TDC
>ikke har monopol på området.

Ja jeg vil gerne have en telefon.

Så gerne Hr, de graver bare en rende hen til den central De ikke har
bygget endnu og så lægger de et kabel i den. nemt ikke?

Nå så det kan/vil De ikke; synd for Dem!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-01 19:52

"nevermind" <bulk-email@spamhosting.com> skrev i en meddelelse
> Så gerne Hr, de graver bare en rende hen til den central De ikke har
> bygget endnu og så lægger de et kabel i den. nemt ikke?

Nej, der er ingen der siger det er nemt. Den nemme løsning er at leje hos
TDC. Men det er altså ikke den eneste løsning..

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-05-01 22:04

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in
message news:9d6qr3$1mfp$1@tnews.inet.tele.dk...
> Nej, der er ingen der siger det er nemt. Den nemme løsning er at leje
hos
> TDC. Men det er altså ikke den eneste løsning..

Hvilken anden løsning findes der i praksis? Den skal vel og mærke kunne
realiseres inden for mindre end et par år.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-05-01 22:28

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken anden løsning findes der i praksis? Den skal vel og mærke kunne
> realiseres inden for mindre end et par år.

Indenfor begrænsede områder er det absolut muligt at etablere
kobber-infrastruktur.
Mere interessant er det fx at tilbyde kommuner at kable i nye bebyggelser
mm.
Ingen tvivl om at det ville være tåbeligt at etablere _endnu_ et
landsdækkende net.

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-05-01 16:14

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in
message news:9d73vr$2drt$2@tnews.inet.tele.dk...
> [...]
> kobber-infrastruktur.
> Mere interessant er det fx at tilbyde kommuner at kable i nye

Det har du ret i.

> Ingen tvivl om at det ville være tåbeligt at etablere _endnu_ et
> landsdækkende net.

Ja. Derfor kan man som landskækkende ISP ikke komme uden om TDC. Det er
der som sådan heller ikke noget galt i. Det er bare argumentet med: "Så
kan de bae lægge deres eget kobber i jorden", som jeg synes er dårligt.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-05-01 07:37

> Ja. Derfor kan man som landskækkende ISP ikke komme uden om TDC. Det er
> der som sådan heller ikke noget galt i. Det er bare argumentet med: "Så
> kan de bae lægge deres eget kobber i jorden", som jeg synes er dårligt.

Ja, jeg er enig at argumentet er dårligt, men samtidig mener jeg altså
stadig at ISP'erne _kan_ komme uden om TDC hvis de virkelig _vil_ (fx med
FWA).
Spørgmålet er som om det kan betale sig at undgå TDC og det kan det næppe.
Dels pga de meget lave priser for samtrafik som Telestyrelsen angiver.

Fra : Morten Boysen

Dato : 09-05-01 11:51

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in
message news:9daqjr$2ite$7@tnews.inet.tele.dk...
> Ja, jeg er enig at argumentet er dårligt, men samtidig mener jeg altså
> stadig at ISP'erne _kan_ komme uden om TDC hvis de virkelig _vil_ (fx
med
> FWA).

Det kan man næppe heller ikke bruge i så stor udstrækning, så man kan
undgå TDC helt.

> Spørgmålet er som om det kan betale sig at undgå TDC og det kan det
næppe.
> Dels pga de meget lave priser for samtrafik som Telestyrelsen angiver.

Præcis.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-05-01 16:55

> Det kan man næppe heller ikke bruge i så stor udstrækning, så man kan
> undgå TDC helt.

njaa, Sonofon regner da vist med tæt på 100% dækning.
Så må vi se om det lykkes.

Fra : Karsten Kristensen

Dato : 06-05-01 19:40

jeg ved ikke hvad carsten mener men da vi skifte fra telefon abb fra TDC
over til Tellia så fladt vores telefon regning 60% øjeblikkelig ,,,, men det
er jo nok en fejl på telia tælle mod ikk ??????

KSK

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-05-01 20:00

"Karsten Kristensen" <vvs@email.dk> wrote in
<9d45ra$2sic$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> fra TDC over til Tellia så fladt vores telefon regning 60%
> øjeblikkelig ,,,, men det er jo nok en fejl på telia tælle mod ikk

Hvordan har *det* noget med rå-kobber problematikken at gøre? Hvis du
ikke ved hvad han mener, hvorfor spørger du så ikke i stedet for at
komme med en kommentar der ingenting har med de oprindelige indlæg at
gøre?

For nu at tage din tråd op, så har en evt. besparelse ved en bestemt
teleudbyder rigtig meget at gøre med dit trafikmønster. Det *har* altså
noget at gøre med måden at tælle på.

[De her blev i øvrigt til overs: ?????]

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Jonas

Dato : 08-05-01 16:08

Hej

Efter 44 indlæg står det vist klar for de fleste, der endnu ikke
har besluttet, hvem de vil bruge som ADSL-leverandør, hvad
årsagen til 'kobberproblemerne' reelt er.

Mine oprindelige påstande var(citat):

Og da jeg kører med CC's ADSL lige nu, må den påstand vist være
ok.

Trods 44 indlæg har jeg endnu ikke set et eneste i hvilket denne
beskrivelse af situationen er blevet anfægtet.

Spøjst nok har ingen ej heller anfægtet denne påstand, men fair
nok!

Tak til alle, der gav deres besyv med i denne tråd. Jeg tror, at
denne meningsudveksling sandsynligvis har fået et og andet på
plads hos mange potentielle nye ADSL-købere, og i
forbrugeroplysningens hellige navn er det vel heller ikke ikke så
ringe endda!

'Over and out'

Jonas