Pas på MSIE - Microsoft Internet Explorer.~
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-06-04 14:55

Læs artiklen, og vælg i stedet f.eks. Opera eller Mozilla's Firefox browser
FØR du bliver en af dem med samme problem....

God weekend.

Henrik, Slagelse

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-06-04 15:06

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Læs artiklen,

ved ikke om det er fornuftigt at følge linken, det kunne jo være der var
skadelig kode

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-06-04 15:07

Goddag Ivan

"Ivan V. Klattrup" <nyhedsgruppespam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ved ikke om det er fornuftigt at følge linken, det kunne jo være der var
> skadelig kode

Jeg forstår godt din bekymring.

Jeg kan fortælle at det er en vigtig artikel om de seneste svagheder i
MS-browseren, men hvis du hellere vil have teksten, så er den her:

=== citat ===

Websteder plager besøgendes computere
Nogle af verdens store websteder er kommet under angreb, formentlig fra en
organiseret bande it-kriminelle. Forbipasserende Microsoft-brugere kan
derfor få ondsindet kode med hjem, som gør deres computer til spammaskiner.
Af Sisse K. Ibsen

Alle brugere af Microsofts browser, Internet Explorer, er potentielle ofre
for et angreb, der i øjeblikket rammer »store websteder«. Hvilke websteder,
der er angrebet, er af uransagelige årsager hemmeligholdt.

Er serveren bag en hjemmeside angrebet, kan besøgende på hjemmesiden
risikere at få ondsindet kode med hjem. Koden installerer som en virus en
bagdør til ejerens computere.

Computeren kan derfor senere udnyttes enten til at spamme ved hjælp af eller
som affyringsrampe for såkaldte Denial Of Service-angreb. Sådanne angreb
tvinger websteder i knæ ved at bombardere hjemmesiden med henvendelser.

»Ingen epidemi
Hvor stort problemet er er uklart:
»Der er ikke tale om en epidemi, men der er eksempler«, siger Alfred Huger,
chef i sikkerhedsfirmaet Symantec, ifølge Cnet.com.

Også de amerikanske myndigheder advarer mod det igangværende angreb.

»Brugere bør være opmærksomme på, at ethvert websted kan være påvirket af
denne aktivitet og altså indeholde potentielt ondsindet kode«, hedder det
ifølge CNN i advarslen.

Organiseret kriminalitet
Det er ikke klart, hvem der står bag angrebet, men flere medier mener, at
der er tale om organiserede it-kriminelle.

Der er ikke oplysninger om, hvilket websteder, der er angrebet, eller om der
er danske imellem. Sikkerhedsfirmaet NetSec ønsker ifølge Cnet.com kun at
oplyse, at der er tale om en søgemaskine, et auktionwebsite og en
hjemmeside, der sammenligner priser.

Skift af browser øger sikkerhed
Der er heller ikke enighed om præcis, hvordan internetbrugere skal forholde
sig til advarslerne. Dog er enighed om, at kun brugere af Microsofts
browser, Internet Explorer (IE), er i farezonen, fordi der er to ikke
rettede sikkerhedshulller i IE. Men da Microsofts program til læsning af
hjemmesider er den mest udbredte browser i verden inkluderer jo også en del.

Vil man derfor være sikker på ikke at få problemer, kan man som
Windowsbruger hente sig en alternativ browser. Mozilla og Opera er gode
alternativer til IE. Mozilla er gratis og Opera fås i både en betalings- og
en gratisversion.

Linux- og Macbrugere går - som det oftest er tilfældet - fri af øjeblikkets
sikkerhedsproblemer.

=== citat slut ===

Håber det kan bruges...

Henrik, Slagelse

Fra : John

Dato : 25-06-04 16:28

"Henrik Vestergaard" skrev i en meddelelse news:40dc3029$0$171

> Læs artiklen, og vælg i stedet f.eks. Opera eller Mozilla's Firefox
browser
> FØR du bliver en af dem med samme problem....

Ja, dén er rigtig led, men inden hele Danmark nu går i panik:

'... RAT fungerer som keylogger. Det vil sige, at den aflurer brugerens
tastaturindtastninger.

Desuden installerer den en bagdør på computeren, og forvandler den dermed
til en såkaldt zombiemaskine, der kan benyttes til oversvømmelsesangreb
(DDoS) eller udsendelse af spam.

RAT benytter sig af en tilfældig port til kommunikation med det
klientprogram, som fjernstyrer den inficerede computer.

Hvis man blokerer for adgangen til adressen http://217.107.218.147 kan man
forhindre Scob i at hente RAT på den russiske server....'

KLIK IKKE PÅ OVENSTÅENDE ADRESSE! Kopiér den (f. eks. fra artiklen
nedenunder) og læg den ind i 'IE cookie-kontrol', samt 'klassificerede
websteder.'

Læs hele artiklen her:
http://www.computerworld.dk/sikkerhed/default.asp?Mode=2&AutoArticleID=18724
Læs evt også:
http://www.download.com/spyware-center/2001-2023-0.html?tag=dir

Og så: God week-end! Mvh John

---

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-04 16:34

Den 25-06-2004 17:27 skriblede John:

> [...]
>
> KLIK IKKE PÅ OVENSTÅENDE ADRESSE! Kopiér den (f. eks. fra artiklen
> nedenunder) og læg den ind i 'IE cookie-kontrol', samt 'klassificerede

Så var det da ikke smart at skrive den som et link, nu skal der jo nok
være nogle som gør det :)

--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-06-04 16:40

"Søren Løbner" <"soren AT lobner DOT dk"> skrev i en meddelelse
> Så var det da ikke smart at skrive den som et link, nu skal der jo nok
> være nogle som gør det :)

Specielt med den gode danske mentalitet, "du skal ikke bestemme over mig",
så nu bliver der fan** klikket

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Claus U

Dato : 25-06-04 16:59

Hi Ivan V. Klattrup du skrev:

> Specielt med den gode danske mentalitet, "du skal ikke bestemme over mig",
> så nu bliver der fan** klikket

Oh yes - der klikkes løs! Men siden er tilsyneladende nede!
--
Claus U

Fra : John

Dato : 25-06-04 17:07

"Søren Løbner" <"soren AT lobner DOT dk">

> Så var det da ikke smart at skrive den som et link, nu skal der jo nok
> være nogle som gør det :)

Indrømmet: Det GIK stærkt, kopierede jo blot en stump af artiklen, der som
én af de få dommedags-artikler, indeholder en her-og-nu kur.

Efter at jeg selv har 'puttet' adr ind i 'IE's cookie-kontrol' og
'klassificerede web-steder', kan jeg ikke engang læse mit eget indlæg: Det
bli'r let og elegant afvist!

Håber mange er glade for tippet (?) og undgår at falde i den meget
utilsigtede fælde...

Mvh John

---

Fra : Prometheus

Dato : 25-06-04 16:58

Henrik Vestergaard skrev:

> Læs artiklen, og vælg i stedet f.eks. Opera eller Mozilla's Firefox browser
> FØR du bliver en af dem med samme problem....

Hvordan finder man så ud af om man er en af dem med det problem?

Fra : Steen

Dato : 25-06-04 18:32

Prometheus <bhadgbghd@yahoo.com> wrote in

> Hvordan finder man så ud af om man er en af dem med det problem?

Hvis du bruger IE, får du muligvis et problem før eller siden, så man kan
lige så godt hente sig en alternativ browser, med det samme.

Der er ingen grund til, ikke at have mindst 2 browsere installeret...

--
Steen

MailMinus2

Fra : Prometheus

Dato : 25-06-04 22:54

Steen skrev:

> Hvis du bruger IE, får du muligvis et problem før eller siden, så man kan
> lige så godt hente sig en alternativ browser, med det samme.

Jeg omformulerer: Jeg har gjort som John skriver, for at "sikre" IE:

Men det hjælper jo ikke meget, hvis jeg allerede har fået hentet en
keylogger og en bagdør. Hvordan sikrer man sig at det ikke er tilfældet?
Jeg har ikke fundet noget om det, i nogle af de artikler der er postet.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-06-04 00:10

Godaften Prometheus

"Prometheus" <bhadgbghd@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> keylogger og en bagdør. Hvordan sikrer man sig at det ikke er tilfældet?
> Jeg har ikke fundet noget om det, i nogle af de artikler der er postet.

Check dit antivirusprogram. Symantec f.eks. ser jo ud til at have fod på
det. AdAware kan også anbefales til at fjerne spyware... Sikkerhed er mange
ting...

Hvilket antivirusprogram bruger du? Så kan vi da søge med for dig...

God weekend.

Henrik, Slagelse

Fra : Prometheus

Dato : 26-06-04 00:57

God "aften" Henrik

> Hvilket antivirusprogram bruger du? Så kan vi da søge med for dig...

Tak, men jeg bruger ingen antivirus. Jeg undgår bare programmer jeg
ikke stoler på, så jeg mener ikke jeg har brug for det. Problemet er så
bare at jeg stoler på Internet Explorer; det burde jeg nok ikke.

Det plejer at være sådan, at en nøgle i registreringsdatabasen, en fil
i Windows-mappen, et kørende program, eller noget i den stil, indikerer
at man er smittet. Jeg tænkte på om det også var tilfældet denne gang.

Jeg har ingen mistanke om at jeg er smittet, men det er jo altid rart
at kende symptomerne på en alvorlig sygdom.

> God weekend.

Tak og i lige måde, du.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-06-04 07:47

> Tak, men jeg bruger ingen antivirus. Jeg undgår bare programmer jeg
> ikke stoler på, så jeg mener ikke jeg har brug for det. Problemet er så
> bare at jeg stoler på Internet Explorer; det burde jeg nok ikke.

Det svarer en anelse til at sige:

"Tak, jeg bruger ikke sikkerhedssele i bilen, da jeg altid kører forsigtigt
og aldrig kører ned ad gader, jeg ikke kender" :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-04 09:18

Den 26-06-2004 08:47 skriblede Dr.Ralph:

Hahaha præcis!

--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-06-04 13:07

Heldigvis faldt Søren Løbner" <"soren AT lobner DOT dk <"soren AT lobner DOT
dk"> over tastaturet og
skrev følgende i news:40dd3136$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Den 26-06-2004 08:47 skriblede Dr.Ralph:

> Hahaha præcis!

Nej omvendt -
Jeg bruger sikkerhedssele, så jeg kan jo sagtens køre som et svin

Antivirus sikre mod gamle vira, uanset hvor opdateret den er, skal virussen
jo erkendes før den kommer med i AV-databasen

--
/carsten

Fra : Anders Lund

Dato : 26-06-04 10:28

Dr.Ralph wrote:

> Det svarer en anelse til at sige:
>
> "Tak, jeg bruger ikke sikkerhedssele i bilen, da jeg altid kører forsigtigt
> og aldrig kører ned ad gader, jeg ikke kender" :)

Det var godt du ikke sagde sådan noget over i dk.edb.sikkerhed!

En google søgning på "bil" i d.e.sikkeder viser at de første 20 hits,
har "bil" indgået i diskussioner, med et gennemsnit af 74,25 indlæg pr.
startet tråd. Eller sagt på en anden måde - sammenligning imellem
computer sikkerhed og bil sikkerhed ikke er noget man bør starte på.

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&q=bil+group%3Adk.edb.sikkerhed.*&btnG=S%C3%B8g&meta=group%3Ddk.edb.sikkerhed.*

Prøv også med "sikkerhedssele"..

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Prometheus

Dato : 26-06-04 10:48

Dr.Ralph skrev:

> Det svarer en anelse til at sige:
>
> "Tak, jeg bruger ikke sikkerhedssele i bilen, da jeg altid kører forsigtigt
> og aldrig kører ned ad gader, jeg ikke kender" :)

Jeg forstår det kan lyde sådan, men nej. Det svarer en anelse til at
sige at jeg tager sporvognen. Det er bedre end at køre landet rundt i
bil, med sikkerhedssele og lukkede øjne.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-06-04 12:47

> Jeg forstår det kan lyde sådan, men nej. Det svarer en anelse til at
> sige at jeg tager sporvognen. Det er bedre end at køre landet rundt i
> bil, med sikkerhedssele og lukkede øjne.

Og du mener ikke den sporvogn, du tager, kan komme ud for et uheld - køre
galt, afspores, blive torpederet af andre transportkøretøjer, som du i
sporvognen slet ikke er herre over ?

Det er naivt, at tro man i dag kan bevæge sig udenom vira og spyware, blot
fordi man kun bruger websites, man "tror/mener/syntes" er pålidelige.

Hvis du cutter din inet forbindelse - så kan du regne dig sikker - ellers
ikke.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Anders Lund

Dato : 26-06-04 13:09

Dr.Ralph wrote:

> Det er naivt, at tro man i dag kan bevæge sig udenom vira og spyware, blot
> fordi man kun bruger websites, man "tror/mener/syntes" er pålidelige.

Man skal kombinere det med at bruge sund fornuft. Hvis du ikke har
udviklet en sund fornuft over for vira og spyware, kan det være en god
idé at have værktøjer til at hjælpe dig. Ellers ser jeg det blot som et
spild.

Jeg har antivirus på min computer, da der er andre brugere af den end
mig selv. Disse brugere stoler jeg ikke 100% på har sund fornuft over
for vira og spyware.

> Hvis du cutter din inet forbindelse - så kan du regne dig sikker - ellers
> ikke.

Enig - men det kan vi jo ikke bruge til noget.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Prometheus

Dato : 26-06-04 13:36

Dr.Ralph skrev:

> Det er naivt, at tro man i dag kan bevæge sig udenom vira og spyware, blot
> fordi man kun bruger websites, man "tror/mener/syntes" er pålidelige.

Jeg prøver at bevæge mig udenom dem ved at være på mærkerne. Det er ikke
naivt at stole mere på min fornuft og forsigtighed, end på en mere eller
mindre ukomplet samling af virusdefinitioner.

> Hvis du cutter din inet forbindelse - så kan du regne dig sikker - ellers
> ikke.

Det gælder for alle computerbrugere, også mig, ja. Men herfra kan vi kun
konkludere at man tager en risiko ved at gå på Nettet.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-04 17:19

Hmm ikke enig.

Jeg vil lige falde tilbage på bil-analogien.
Det ingen antivirus at bruge fordi man undgår steder man opfatter som
skadelige, kan vel sammenlignes med at altid køre meget fornuftigt og
korrekt efter færdselsloven, at undgå store trafikkerede veje, at kun
køre om dagen, aldrig ind af sidegader man ikke kender men i en gammel
spand uden airbag og uden at have selen på.

Korrekt, det er ikke sikkert der nogensinde sker noget grundet din
fornuftige kørsel, men får du at vide af en kammerat du lige skal hente
nogen på en bestemt adresse i en del af byen du ikke kender(kammerat
siger "se det link her") - Så gør du det og >>BANG<< hamre der en anden
mand ind i dig og du flyver gennem forruden!!

....øhh jeg glemte helt hvad jeg ville poientere :)

nå... bare glem det.. det er offtopic alligevel :)

--
Hilsen / Regards
- Søren Løbner

Fra : PerX ...

Dato : 28-06-04 19:09

In article <40dc3029$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
vestergaard_henr@hotmail.com says...

> Læs artiklen, og vælg i stedet f.eks. Opera eller Mozilla's Firefox browser
> FØR du bliver en af dem med samme problem....

Eller endnu bedre, sæt dig ind i hvordan nettet virker og sikre din
computer.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-06-04 20:09

Godaften PerX

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
> In article <40dc3029$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> vestergaard_henr@hotmail.com says...

> Eller endnu bedre, sæt dig ind i hvordan nettet virker og sikre din
> computer.

I håbet om at dette var indledningen til noget brugbart, har du så noget
imod at uddybe din kommentar?

Det var et forsøg på at hjælpe andre, der måske ikke havde læst om
svagheden.

På forhånd tak for svar....

Henrik, Slagelse

Fra : John

Dato : 28-06-04 20:54

"Henrik Vestergaard" skrev i en meddelelse

> Det var et forsøg på at hjælpe andre, der måske ikke havde læst om
svagheden.

Sikkerheden i Windows er ikke mindst betinget af installation af Microsoft's
sikkerheds-opdateringer.

Med fare for at blive kvalt, druknet og brændt levende: Din Windows bør nok
opdateres:

Din: Microsoft Outlook Express 6.00.2720.3000
Min: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1409

Windowsupdate: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp

Også bare et forsøg på at hjælpe..... :)

Mvh John

---

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-06-04 01:19

Godaften John

> [...]
> Windowsupdate: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp
> Også bare et forsøg på at hjælpe..... :)

Nope. Du bliver bestemt ikke kvalt. Jeg siger tak. Jeg har forsøgt at
downloade IE6 SP1 for at løse problemet -- men efter at systemet nu har kørt
siden november 2003, ser det ud til det er tid til en re-installering....

Henrik, Slagelse

Fra : PerX ...

Dato : 30-06-04 00:03

In article <40e06c6a$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]
> imod at uddybe din kommentar?
>
> Det var et forsøg på at hjælpe andre, der måske ikke havde læst om

Det er nok meget klogt at få opdatere windows update tit.
Få en firewall (fx zonealarm)

Men frem for alt: Vær lidt paranoid - de *Er* ude efter dig ;)