hjemmelavede baggrunde
Fra : Katjastrofen

Dato : 05-05-01 11:35

Jeg lavede tidligere et indlæg, omkring udsmykning af invendig baggrund,
hvor jeg efterlyste nogle links til sådanne :) - her fik jeg massere af link
og hjælp! - Dejligt!

Nu er der imidlertid opstået et lille problem. Jeg har tjekket priserne på
flamingo, alfix og uhhh borups farvepulver. Og sidst nævnte er temmelig
dyrt, og fåes primært kun i kiloposer/bøtter. Så er det jeg her vil spørge,
om i kender til alternativer til, at give tingene farve! - Silvan smed mig
i sadolin og hos min akvarieforhandler, og ingen der kunne rigtigt hjælpe
mig. Min farvehandler [sadolin] foreslog at jeg måske brugte akrylmaling..
altså sådanne, som man bruger i folkeskolen! - og da jeg besidder en del af
det, ville anskaffelsen ikke koste en krone *GG* - men spørgsmålet er om
fiskene vil kunne tåle det ?

Nogle der ved noget ?

MVH katja

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-05-01 09:44

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> wrote in message

> mig. Min farvehandler [sadolin] foreslog at jeg måske brugte akrylmaling..

Jeg har brugt akrylmaling i årevis - og efter min opfattelse ganske uden
problemer. Jeg plejer dog at sikre god afskylning, da jeg mener der er
tilsat nogle 'sæbeagtige' komponenter skal nedsætte overfladespændingen i
malingen samt nogle skumdæmpende stoffer, der også skulle være
vandopløselige. I praksis består afskylningen i at jeg lader baggrunden
ligge i blød i et døgns tid skifter vand og giver det endnu et døgn.
Har der været tale om så store baggrunde, at jeg ikke har kunnet nedsænke
dem i en balje, har jeg ladet dem ligge udendørs i en uges tid og hyppigt
givet dem en tur med spuleslangen (hvis ikke vi har været så heldige at
vorherre har klaret afskylningen af naturlig vej, hvilket vel ikke er så
svært at opnå i vort regnvåde fædreland).

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-05-01 09:58

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
> tilsat nogle 'sæbeagtige' komponenter skal nedsætte overfladespændingen i
> malingen samt nogle skumdæmpende stoffer, der også skulle være

Man kan vel også give baggrunden et tyndt lag epoxylak, så er den også
let at gøre ren, hvis
det bliver nødvendigt.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-05-01 10:02

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Man kan vel også give baggrunden et tyndt lag epoxylak, så er den også
> let at gøre ren, hvis
> det bliver nødvendigt.

Jeps - og det gør den også væsentligt stærkere. Når jeg har malet direkte på
skummaterialerne med akrylmaling (ofte blot kaldet plastmaling) må jeg
konstatere at de meget let bliver skrammede - bare en sten, der under
monteringen af dekorationen skraber imod laver en ridse. Og den er endnu
lettere at skramme, når den er våd. Så det er en god ide at lakere ovenpå.

mvh
Jan

Fra : M Sørensen

Dato : 06-05-01 12:40

Det med alfix, flammingo osv er en rigtig god ide men du bør nok tage med i
overvejelserne at alfixen vil hæve din PH temmelig meget, hvis vel og mærket
du har dekorationen inde i akvariet.
nu ved jeg ikke hvilke fisk du har så alt efter det bør du overveje om den
skal inden i akvariet eller bagved

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-05-01 15:56

"M Sørensen" <ms@reefers.dk> wrote in message
> Det med alfix, flammingo osv er en rigtig god ide men du bør nok tage med
> overvejelserne at alfixen vil hæve din PH temmelig meget, hvis vel og
mærket

Hvis det er et problem, så drop Alfix og nøjs med flamingo/PUskum. Bil man
have det "sandstensagtige" udseende kan man lakere skumprodukterne med
PU-lak (Junkers vandbaserede gulvlak) og så drysse sand/fint grus på den
våde lak. Elempen er så vidt jeg kan se primært den gevaldige opdrift,
skummaterialerne har, hvis de er ret tykke. Jeg overvejer næste gang, jeg
skal igang med at lave baggrund at lime noget rigtigt tungt stenmateriale på
baggrunden (det limes fint med en klat PU-skum eller endnu bedre en
polyurethanlim (fås så vidt jeg kan se billigst hos Harald Nyborg/Jem&FIX))
for at ophæve opdriften.

mvh
Jan

Fra : Pernille og Anders

Dato : 06-05-01 20:22

Kan du ikke maile nogen af alle de dejlige links om baggrunde til mig. Jeg
har stort behov i mit 250 l akvarium. Faktisk har jeg sådan en købt
plastic/billed baggrund (til at klæbe på bagsiden) fra akvariehandleren, kan
det blive værre. Det er absolut ikke kønt.

Hilsen

Pernille

Fra : Katjastrofen

Dato : 06-05-01 21:16

Pernille - vil da smide dem heri, hvis nogle er blevet interesseret i at
netop prøve at bygge baggrunden om selv

Inspiration - Virkelig flotte baggrunde
http://hem.spray.se/cichlids/

Og hvordan de laves på dansk med billedserier
http://www.chamberlain.dk/forside.php3?artikel=baggrund
http://dive.to/malawicichlids

Held og lykke med det!
Katja

som selv håber, at få noget godt ud af det, når jeg en af de kommende dage
går i gang :)

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 06-05-01 21:38

http://hem.spray.se/cichlids/ er død :/

--
Regards [UC]Rapperand =)
ICQ# 54047619

Proud member of United Cows
http://unitedcows.com

Fra : Katjastrofen

Dato : 06-05-01 22:11

Undskyld min fejl.. her er det rette link
http://hem.spray.se/cichlids/index.htm

Skal dog nævnes siden er utrolig tung!

katja

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 06-05-01 21:35

[Frisør]
> [...]
> det, ville anskaffelsen ikke koste en krone *GG* - men spørgsmålet er om

Æhh... Sidder sådan en baggrund ikke bag glasset eller er det bare mig der er på piller?
Hvis den gør det sker der jo ikke en skid...

--
Regards [UC]Rapperand =)
ICQ# 54047619

Proud member of United Cows