SMS og log
Fra : john doe

Dato : 25-06-04 11:05

Hej gruppe,

Jeg sad og diskuterede dette scenarie med en ven - og vi var ret uenige...

Kan det lade sig gøre (ikke om det kan for en alm. dansker, men nærmere om
man kan hvis man eksempelvis er ansat hos en mobiludbyder), på en eller
anden måde at spore hvilke SMS-beskeder der er sendt til et specifikt
nummer?

- altså, er det teknisk muligt at få en liste over indholdet af sendte
SMS-beskeder til et givent nummer - bliver sådanne informationer lagret "et
eller andet sted"?

På forhånd tak for svaret...

Fra : Morten DH

Dato : 25-06-04 12:36

"john doe" <you@dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - altså, er det teknisk muligt at få en liste over indholdet af sendte
> SMS-beskeder til et givent nummer - bliver sådanne informationer lagret

Jeg har en bekendt der, som led i en afhøring hos politiet, er blevet
præsenteret for en stak udskrifter af smsbeskeder med tilhørende fortegnelse
over hvem der har sendt hvad til hvem, ... så det må i hvert fald være
teknisk muligt - spørgsmålet er så om sendte beskeder lagres i en periode
hos udbyderen så man kan gå tilbage og kigge dem igennem eller om man er
nødt til at beslutte sig for at overvåge sms trafikken og så følge dem
løbende?!?

Big Brother is watching

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-04 14:08

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in

> [...]
> kan gå tilbage og kigge dem igennem eller om man er nødt til at
> beslutte sig for at overvåge sms trafikken og så følge dem

Jeg tror ikke på at indholdet lagres med mindre det specifikt anmodes
fra politiet. Tænk lige på hvilken lagerkapacitet det ville kræve.

Lister over hvem der har sendt til hvem lagres, det skal jo bruges
til afregning.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Morten DH

Dato : 26-06-04 13:44

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke på at indholdet lagres med mindre det specifikt anmodes
> fra politiet. Tænk lige på hvilken lagerkapacitet det ville kræve.

Det lyder sandsynligt - selvom det er meget lidt data, så sendes der jo
enorme mængder hver dag...

Fra : john doe

Dato : 29-06-04 19:01

> Jeg tror ikke på at indholdet lagres med mindre det specifikt anmodes
> fra politiet. Tænk lige på hvilken lagerkapacitet det ville kræve.
"tror"?

- det afgører ikke et væddemål :)
Er der nogle der *ved* om det bliver eller ikke bliver?

Ku man forestille sig at alt blev lagret i en måned, og så blev slettet -
eller noget?

Tak

Fra : Anders Lund

Dato : 29-06-04 19:42

Henrik Stidsen wrote:
> Jeg tror ikke på at indholdet lagres med mindre det specifikt anmodes
> fra politiet. Tænk lige på hvilken lagerkapacitet det ville kræve.

Det er vel ikke mere end 160 bytes ud over afsender, modtager og
tidspunkt (og hvad der nu måtte blive gemt).

1 KB pr. SMS. 1.000.000 SMS'er om dagen = 1 GB data om dagen.

1 KB er for mig at se overdrevet.. jeg ved ikke med en million SMS'er.
De skal jo ikke lagre alle SMS'er fra alle teleselskaber. Jeg ved det
ikke.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-06-04 20:30

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote in

> [...]
>
> 1 KB er for mig at se overdrevet.. jeg ved ikke med en million
> SMS'er. De skal jo ikke lagre alle SMS'er fra alle

OG så skal det være på raid5 systemer med SCSI diske til mange mange
penge pr stk...

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Anders Lund

Dato : 30-06-04 09:45

Henrik Stidsen wrote:

> OG så skal det være på raid5 systemer med SCSI diske til mange mange
> penge pr stk...

30.000 kr - så har du controller og diske til i hvert fald et år. Men så
er det næste vel du smider på, en backup enhed. Lad os bare stoppe her.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk