MS Windows
briani 27239
Hjælp til optimering af Windows 2000
Fra : Karsten

Dato : 25-06-04 05:03

Jeg syntes at min pc er for længe om at starte op, så gode råd efterlyses.

Og nej, jeg har ikke for mange programmer til at køre i baggrunden, kun de
mest nødvendige, som firewall og antivirus-programmer

OS:
Windows 2000 Pro sp4

Pc:
Intel Celeron 2400 MHz Willamette In-A-Box
16KB Data & 16KB Instruction L1 cache 2400Mhz
128KB L2 cache 2400MHz
55 million transistors
0,13 micron processor
Socket: Socket 478
FSB: 400MHz

256 Mb Samsung pc3200 Mhz

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 06:42

Karsten skrev:

>Jeg syntes at min pc er for længe om at starte op, så gode råd efterlyses.

Kender du dvaletilstand (hibernate)?

--
Bertel

Fra : Karsten

Dato : 25-06-04 11:48

> Kender du dvaletilstand (hibernate)?

Bruges ikke, er koblet fra, har aldrig brugt det..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 13:26

Karsten skrev:

>Bruges ikke, er koblet fra, har aldrig brugt det..

Det er hurtig opstart.

Kontrolpanel - Strømstyring - Dvaletilstand: Hak ved
dvaletilstand - og NB! Tryk straks "Aktivér" (eller hvad det nu
hedder på dansk)

Klik på fanebladet "Avanceret" og indstil at computeren skal gå i
dvale når du trykker på tænd-sluk-knappen.

Derefter trykker du OK.

Test det ved at trykke på knappen og se den gå i dvale. Det er
der ikke noget ophidsende ved, men når du så tænder den igen,
skal du bare se hurtig opstart.

--
Bertel

Fra : ///JJ

Dato : 26-06-04 02:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er hurtig opstart.

*Kan* være! Læs nedenfor...

> Test det ved at trykke på knappen og se den gå i dvale. Det er
> der ikke noget ophidsende ved, men når du så tænder den igen,
> skal du bare se hurtig opstart.

Jeg bliver faktisk ret ophidset... af at vente...! Hvis du har meget ram i
pc'en skal den skrive alt indholdet fra dette til disken. Dette tager i mit
tilfælde længere tid end at _genstarte_ pc'en, så derfor bruger jeg aldrig
"dvale". Desuden er det rart at få genstartet pc'en med jævne mellemrum -
jeg synes det giver en friskere computer (dels er det nødvendigt ved mange
af MS' sikkerhedsopdateringer). Ellers er dit tip godt.

Mvh
///JJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 12:34

///JJ skrev:

>Jeg bliver faktisk ret ophidset... af at vente...! Hvis du har meget ram i
>pc'en skal den skrive alt indholdet fra dette til disken. Dette tager i mit
>tilfælde længere tid end at _genstarte_ pc'en

Hvor mange GB har du da? Da jeg kørte 2000, var det noget med en
faktor 10 hurtigere end en normal opstart (jeg har 1/2 GB ram).

Ved XP er der ikke så meget sparet at det er vigtigt.

--
Bertel

Fra : ///JJ

Dato : 26-06-04 17:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvor mange GB har du da? Da jeg kørte 2000, var det noget med en
> faktor 10 hurtigere end en normal opstart (jeg har 1/2 GB ram).

Win2000 er også langsom til opstart i forhold til XP - og det var XP jeg
hentydede til :)
Jeg har ~0,8 GB Ram.

> Ved XP er der ikke så meget sparet at det er vigtigt.

Nemmerlig

///JJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 17:34

///JJ skrev:

>Win2000 er også langsom til opstart i forhold til XP - og det var XP jeg
>hentydede til :)

Lidt forvirrende når snakken nu var om 2000.

--
Bertel

Fra : Leo Havmøller

Dato : 25-06-04 07:31

> Jeg syntes at min pc er for længe om at starte op, så gode råd efterlyses.

Almindelig vedligehold: Defragmentering af hele harddisken, samt pagefile
(hent pagedefrag fra www.sysinternals.com).

> Windows 2000 Pro sp4

Ja, den er ikke særlig hurtig. Der er gjort meget for at forbedre det i XP,
så du kan evt. overveje at opgradere.

Leo Havmøller.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 08:04

Leo Havmøller skrev:

>Almindelig vedligehold: Defragmentering af hele harddisken, samt pagefile
>(hent pagedefrag fra www.sysinternals.com).

Vigtigere end defrag af swapfilen er det at sætte den til en fast
størrelse - allerbedst på en sekundær harddisk hvis man har to.

--
Bertel

Fra : Karsten

Dato : 25-06-04 11:51

> Vigtigere end defrag af swapfilen er det at sætte den til en fast
> størrelse - allerbedst på en sekundær harddisk hvis man har to.

den er sat til en fast størrelse, det er noget af det første jeg altid gør.

Fra : Karsten

Dato : 25-06-04 11:50

"Leo Havmøller" <leh@-nospam-rtx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (hent pagedefrag fra www.sysinternals.com).

> Ja, den er ikke særlig hurtig. Der er gjort meget for at forbedre det i

Vil du låne mig de penge, jeg kan ikke blive ved med at have råd til at købe
orginal Microsoft software, da jeg lige har købt en ny pc. den gamle kunne
ikke lide at det var tordenvejr.

har xp på en pc..

Fra : Fjollefrans

Dato : 25-06-04 18:33

> Ja, den er ikke særlig hurtig. Der er gjort meget for at forbedre det i
XP,
> så du kan evt. overveje at opgradere.

der skal man lige huske at boot time defrag er slået fra som standard, hvis
man opgraderer en 2000 til XP, Google kan svare på hvordan man slår det til.
hvis man installerer XP fra bunden er det slået til.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-04 19:35

Fjollefrans skrev:

>der skal man lige huske at boot time defrag er slået fra som standard, hvis
>man opgraderer en 2000 til XP, Google kan svare på hvordan man slår det til.
>hvis man installerer XP fra bunden er det slået til.

Det ved min XP så ikke.

--
Bertel

Fra : Fjollefrans

Dato : 25-06-04 23:49

> Det ved min XP så ikke.

så må du jo lære den det
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_defrag.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 01:20

Fjollefrans skrev:

>så må du jo lære den det

Jeg kan da ikke lære den at slå det til som standard.

--
Bertel

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-06-04 02:06

> Jeg kan da ikke lære den at slå det til som standard.

du må meget undskylde hvis der er en sprog-barriere, men det bliver næppe
formuleret bedre fra min side

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-06-04 09:32

> Jeg kan da ikke lære den at slå det til som standard.

hvis du gør som foreslået, så jo!

--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-06-04 01:37

Karsten skrev:

> kun de mest nødvendige, som firewall og antivirus-programmer

Hvilken antivirus (ja, det er ikke lige meget...) ?

> OS:
> Windows 2000 Pro sp4
>
> Pc:
> Intel Celeron 2400 MHz Willamette In-A-Box

Celeron er ikke verdens mest effektive processorer. Faktisk er din
processor en af dem der yder dårligst ift. clockfrekvensen (sammen med
de øvrige Willamette-baserede Celeron'er).

Jesper G. Poulsen