gode råd ønskes
Fra : Nilleslyst

Dato : 24-06-04 22:23

Jeg har en snart 8-årig huskat, en hankastrat, der hele sit liv hos mig -
fra ca. 12 ugers alderen - har krævet at blive lukket ud, så snart jeg selv
står op. Han er så ude hele dagen, kommer på kortvarige besøg hjemme, hvis
det blæser meget, og når sulten gnaver. Sover altid hjemme om natten.
Jeg skal nu muligvis flytte til et landligt område med en nærliggende skov,
og er af sælgeren blevet frarådet at lade kattene komme ud, da katte i
området "forsvinder" i skoven (skydes af jægere??, ædes af ræve??).

Har nogen herinde erfaringer med at lade en udpræget udekat blive indekat?
Eller er det mere humant overfor ham at forsøge at få ham omplaceret, selv
om det måske ikke bliver nemt på grund af hans alder.

Jeg har også 3 gamle hunkastrater, der med tiden og alderen er blevet mere
inde- end udekatte, så der forventer jeg ingen problemer med flytningen.
På forhånd tak for jeres gode råd.
Venlig hilsen
Anelise

Fra : Denise

Dato : 25-06-04 06:19

"Nilleslyst" <nilleslyst(slet_dette)@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> inde- end udekatte, så der forventer jeg ingen problemer med flytningen.

Hej Anelise
Jeg havde for mange år siden 2 katte der rendte ude. Jeg blev efterhånden
nervøs for dem og begyndte at holde dem inde og så vidt jeg husker, var det
kun en kort overgang de plagede om at komme ud, men det er mange år siden så
jeg husker det ikke så klart. Men i dit tilfælde ville jeg da satse på at få
lavet en løbegård eller en indhegning så de kan komme ud, uden at skulle
risikere at blive skudt. Er det ikke en mulighed ? Der er masser her fra
gruppen der har sådanne ordninger, mig selv inklusive.

--
Hilsen Denise

Fra : Jytte

Dato : 25-06-04 07:55

Nilleslyst wrote:
> [...]
> mere inde- end udekatte, så der forventer jeg ingen problemer med
> flytningen. På forhånd tak for jeres gode råd.

Hej Anelise.

Vi bor på landet lige op af en skov et dejligt sted lige egnet til katte,
skulle man tro. Men vi har mistet flere katte, de er uden tvivl skudt, da
her er en del jagt.
Vores misser har nu en lukket kattegård og det er de helt tilfredse med, de
har godt nok heller ikke prøvet andet. Men jeg er sikker på at din kat kan
vænne sig til en kattegård eller indhegnet have. Mange har jo indhegning med
en el-tråd øverst, det virker godt. Jeg tror din kat vil være tilfreds bare
han kan komme lidt ud.

Hilsen
Jytte

Fra : Jane

Dato : 25-06-04 08:37

Nilleslyst skrev i <news:40db4639$0$243$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Har nogen herinde erfaringer med at lade en udpræget udekat blive
> indekat? Eller er det mere humant overfor ham at forsøge at få ham
> omplaceret, selv om det måske ikke bliver nemt på grund af hans alder.

Det er synd at han pludselig skal være indekat, løsningen med
en indhegning ser bedst ud.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-06-04 09:03

Anelise skrev
<Har nogen herinde erfaringer med at lade en udpræget udekat blive indekat?>

Jeg tror at det er meget afhængigt af katten, så du er nok nødt til at lade
det komme an på en prøve, men du kan nok forvente en uge eller 2 med
utilfredshed, bliver det helt galt, så kan en løbegård eller indhegnet have
afhjælpe
det. En lille solståle-historie kan måske berolige dig lidt
"vores" allesammens Tortie var ikke blot en udekat men
hjemløs kat der havde klaret sig selv i mindst 1 år, hun blev uden problemer
konverteret til indekat fra den ene dag til den anden.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 25-06-04 09:18

Nilleslyst <nilleslyst@yahoo.dk> (slet_dette) skrev:

>Har nogen herinde erfaringer med at
> [...]

Hej Anelise.

Min søster flyttede på et tidspunkt fra hus til lejlighed. Hun
havde to katte, som også var vant til at løbe ude, og fra den ene
dag til den anden, blev de indekatte. Og det var slet ikke noget
problem.

Jeg tror det er noget andet, når man flytter til et helt nyt sted.
Der ved kattene jo ikke, hvad der gemmer sig på den anden side af
døren. Hvor imod jeg tror det ville være svært at foretage
omvendingen i det hjem, hvor de er vant til at blive lukket ud, og
hvor de kender omgivelserne.

Så jeg synes du skal give det et forsøg . Og får du mulighed
for at lave en løbegård, så er det jo bare ren bonus for misserne.

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Nilleslyst

Dato : 25-06-04 13:02

"Helle Frederiksen (slet JRGCN)" <hf@JRGCNdlgnet.dk> skrev i en meddelelse
jeg synes du skal give det et forsøg . Og får du mulighed
> for at lave en løbegård, så er det jo bare ren bonus for misserne.
>
> Med venlig hilsen
> Helle Frederiksen.

Hej Helle og alle I andre, der har skrevet

Mange tak for de beroligende svar.
Jeg vil se, om det kan lade sig gøre at indrette en løbegård til kattene,
hvis ikke der er restriktioner mod noget sådant i vedtægterne. Det drejer
sig nemlig om en nybygget andelsbolig i et dobbelthus.

Venlig hilsen
Anelise