MS Windows
briani 27239
ind i dos ?
Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 18:37

Jeg skal hjælpe min søn med formattering over telefon, men hvordan starter
man i dos på Windovs XP ?

mvh kirsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-04 18:42

Lehd skrev:

>Jeg skal hjælpe min søn med formattering over telefon, men hvordan starter
>man i dos på Windovs XP ?

Det gør man slet ikke.

Eneste mulighed er at boote fra cd eller diskette og formatere
derfra.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 18:48

> Det gør man slet ikke.
>
> Eneste mulighed er at boote fra cd eller diskette og formatere
> derfra.
>
> --
> Bertel

Tak skal du have for hurtigt svar, så behøver jeg ikke rode mere efter
dette, men kan forsøge videre
mvh kirsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-06-04 21:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det gør man slet ikke.

Men der er dog noget som ligner.

> Eneste mulighed er at boote fra cd eller diskette og formatere
> derfra.

Hvad er der galt med format-kommandoen?

Lehd, klik på startknappen, Alle programmer, Tilbehør, Kommandoprompt.
Parametrene er ikke helt de samme som under dos, så du får lige
XP-parametrene her:

C:\>help format
Formaterer en disk til brug under Windows XP.
FORMAT diskenhed [/FS:filsystem] [/V:etiket] [/Q] [/A:str] [/C] [/X]
FORMAT enhed [/V:etiket] [/Q] [/F:str]
FORMAT diskenhed [/V:etiket] [/Q] [/T:spor /N:sektorer]
FORMAT diskenhed [/V:etiket] ] [/Q]
FORMAT diskenhed [/Q]
diskenhed Angiver drevbogstav (efterfulgt af et kolon),
tilslutningspunkt eller diskenhedsnavn.
/FS:filsystem Angiver filsystemets type (FAT, FAT32 eller NTFS).
/V:navn Angiver diskenhedsnavn.
/Q Udfører ekspresformatering.
/C Kun NTFS: Filer, som oprettes på den nye diskenhed,
vil automatisk blive komprimeret.
/X Tvinger diskenheden til at koble sig fra først, hvis
det er
nødvendigt. Alle åbne handles til diskenheden vil ikke
længere være gyldige.
/A:størrelse Angiver størrelsen på allokeringsenheden:
NTFS understøtter 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16KB,
32KB
og 64KB
FAT understøtter 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16KB,
32KB, 64KB, (128KB, 256KB for sektorstørrelse > 512
byte).
FAT32 understøtter 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16KB,
32KB,
64KB, (128KB, 256KB for sektorstørrelse > 512 bytes).
Bemærk, at FAT og FAT32 filsystemer påtvinger følgende
begrænsninger på antallet af klynger på en diskenhed:
FAT: Antal klynger <= 65526
FAT32: 65526 < Antal klynger < 4177918
Format vil stoppe straks, hvis ovenstående krav ikke
imødekommes ved brug af den angivne klyngestørrelse.
NTFS-komprimering understøttes ikke for
allokeringenhedstørrelse over 4096.
/F:størrelse Angiver størrelsen på disketten, som skal formateres
(1.44)
/T:spor Angiver antallet af spor pr. side på disken.
/N:sektorer Angiver antallet af sektorer pr. spor.
C:\>

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-04 21:54

Kim Ludvigsen skrev:

>Hvad er der galt med format-kommandoen?

Jeg regnede med at det var en komplet format (altså C-drevet).
Det er muligt at man kan få lov at afvikle den fra en
kommandoboks, men jeg tvivler (har dog ikke lyst at forsøge). Men
man ville være på herrens mark bagefter.

Når folk bare skal formatere, opfatter jeg det sådan. Hvis de
skal formatere en disk(ette) eller et drev, er det noget andet.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 22:21

> [...]
>
> Når folk bare skal formatere, opfatter jeg det sådan. Hvis de
> skal formatere en disk(ette) eller et drev, er det noget andet.

Det var en komplet formattering min søn havde brug for, da han efter en
genindstallering af XP har en maskine der ikke fungerer ordentligt. Der
ligger en masse programmer som ikke kan køre da de delvis er slettet, så han
regnede med at en fuld formattering var eneste løsning.
men jeg indrømmer at vi opgav, jeg kan ikke give ham fjernsupport og han
er ny i dette....
mvh Kirsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-06-04 22:55

Lehd wrote:

> Det var en komplet formattering min søn havde brug for
>
> men jeg indrømmer at vi opgav, jeg kan ikke give ham fjernsupport

Ok, så skal han starte op fra cd'en og formatere derfra. Så vidt jeg
husker, skal han bare følge vejledningerne på skærmen, så det er ikke
specielt svært.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-06-04 23:16

> Ok, så skal han starte op fra cd'en og formatere derfra. Så vidt jeg
> husker, skal han bare følge vejledningerne på skærmen, så det er ikke
> [...]

Korrekt, det er ikke svært - når man ved hvordan.
Problemet er at format kommandoen ikke bare lige dukker op. Men her er hvad
han skal gøre.
Sæt win xp cd i computeren. Boot på cd.en. Det kan være, at den gør det
automatisk, men hvis ikke den gør det er der 2 muligheder:
Lige når pc starter står der at man skal trykke på en eller anden F tast for
at få fat i bootmenu.
Ellers skal han en tur i bios og ændre bootrækkefølgen, så den booter på
cd.en først.
Når han så booter skal han bekræfte alt indtil har er helt fremme og kun
mangler at trykke på Enter for at installere windows. Forneden i billedet
kan han se sine drev.
Hvis kun han har c-drev, er det selvfølgelig kun det han kan se.
Han skal så markere drevet. Foroven kan han se, at han skal trykke på en
bestemt tast (vist nok L) for at slette den pgl. partition. Det siger han så
ja til og bekræfter efterfølgende 1 gang til (vist nok ved tryk på E, men
det står der).
Så står han igen i samme billede.
Så markerer han igen drevet og trykker på o =opret (ikke nul) for at oprette
en ny partition. Så starter han den nye installation på et nu helt renset
drev. Så vil den selv gøre opmærksom på, at drevet ikke er formatteret og
han skal så bare vælge om det skal være fat32 eller ntfs systemet.
Det gør den så og fortsætter selv med installationen bagefter.
Den korte forklaring er altså:
Fjern partition - opret ny partition - installer.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-04 10:59

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den korte forklaring er altså:
> Fjern partition - opret ny partition - installer.

Mange mange tak jeg sendte dette svar til min søn og han fik sin pc til at
køre igen
mvh Kirsten

Fra : Jens Jensen

Dato : 24-06-04 20:32