MS Windows
briani 27239
netværks problem i WinXP
Fra : jan

Dato : 24-06-04 14:03

hej, jeg har lidt problemer med at dele drev i mit netværk.

Jeg har to pc, 1 kører win2k dk, 2 kører winxp pro DK.
de har samme workgroup, der er intet domain.
jeg har tidligere kørt win2k på begge comp, og brugte tit kommando run
\\pc-navn\drev$ til at connected til et drev på en anden pc som var
systemdelt, og ved connection sprøger den om angangskode som jeg jo kender
på begge pcer.
problemer er nu, at jeg fra min win2k ikke kan connect til \\winxp\drevc$
selvom jeg kender passwordet, og angiver bruger navn som winxp\administrator
.. den bliver bare ved med at melde ukent brugernavn eller password..
..irriterede..

jeg gider ikke dele roden af mine drev på winxp manuelt, jeg vil helst bare
kører det gennem systemdeling ligesom i win2k.

er dette ikke muligt ?

og problem nr 2.
jeg har tidligere brugt diverese fjernstynings programmer til at remote mine
pc på netværket, bruger som regel DameWare, hvilket er meget godt. det
virkede fint dengang jeg kørte win2k på begge comp, men nu kan jeg ikke
connecte til min winXP fra min win2k, selvom jeg udemærket kender admin
password... skummelt..
Er det sådan at winXP har disable remote kontrol eller hva ?
eller har Winxp bare lukket for de porte som programmet kører over... ?
selvom det er intern på lan.. hmm

svar venligst i gruppen.

på forhånd tak.

Fra : jan

Dato : 24-06-04 14:18

håber forresten, jeg har sprugt i den rigtige gruppe.
Ellers må I meget gerne henvise mig til den rigtige gruppe.
tak

Fra : ///JJ

Dato : 24-06-04 17:46

jan wrote:
> [...]
> \\pc-navn\drev$ til at connected til et drev på en anden pc som var
> \\winxp\drevc$ selvom jeg kender passwordet, og angiver bruger navn
<snip>

Det hedder \\winxp\c$ ("drev" har ikke noget at gøre der)
Men det er ikke sikkert din XP har enabled fil-deling - det skal du vistnok
selv gøre (Her er XP blevet lidt mere sikker end Win2k)

> [...]
> Er det sådan at winXP har disable remote kontrol eller hva ?
> eller har Winxp bare lukket for de porte som programmet kører over...

Muligvis ja, WinXP har indbygget Software Firewall men jeg kan ikke helt
huske om den er aktiv pr. default. Ellers har du måske fået den enabled.
Find også ud af om du kan ping'e pc'ere frem og tilbage - dette indikerer
ret pålideligt om de kan "se" hinanden i alverdens andre programmer.

Mvh
///JJ

Fra : jan

Dato : 24-06-04 19:16

jeg ved godt det hedder \\winxp\drev$ og ikke \\winxp\drevc$ det var bare
for at komme med et eksemple.
jeg mener da jeg har enabled file-sharing, da jeg allerede har delt en mappe
manuelt.
synes bare det er skod, man ikke kan bruge system deling ligesom win2k.
når man deler manuelt, har alle bruger jo rettigheder til at se indholdet.
uden at skulle angive password .... =
ingen sikkerhed.

ang. firewall, min firewall software i XP er disabled, og jeg kan sagtens
pinge den, men kan bare ikke connect til den via 3.parts programmer... skod
igen.