iCal: skriftstørrelse
Fra : Christian Winther

Dato : 24-06-04 12:37

Jeg kan ikke hitte et sted, hvor man kan skrue ned for skriftstørrelsen
i iCal. Er det muligt?

Problemet er, at jeg gerne vil skrive kalenderen ud i A6, så det passer
til min lommekalender (ja, jeg er gammeldags). Det går fint med A5, men
når det bliver mindre, kan teksten ikke være der.

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-06-04 12:40

Christian Winther wrote:
> [...]
> til min lommekalender (ja, jeg er gammeldags). Det går fint med A5, men
> når det bliver mindre, kan teksten ikke være der.

Kan du ikke bare skrive ud i en mindre %.

Altså vælge f.eks. 50 % i udskriftsmenuen?

Jeg sidder ikke lige nu ved en Mac med iCal, så jeg kan ikke prøve.

PS. Jeg kender ikke til udskrivning af iCal.

mvh
Ole-J

Fra : Christian Bech

Dato : 24-06-04 14:06

Ole Jensen <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Kan du ikke bare skrive ud i en mindre %.
>
> Altså vælge f.eks. 50 % i udskriftsmenuen?

Det var også min første tanke, men det nytter ikke ikke engang ved 10%.
Skriftstørrelsen bibeholdes

> Jeg sidder ikke lige nu ved en Mac med iCal, så jeg kan ikke prøve.
>
> PS. Jeg kender ikke til udskrivning af iCal.

Tak for hjælpen alligevel.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 25-06-04 15:32

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det var også min første tanke, men det nytter ikke ikke engang ved 10%.
> Skriftstørrelsen bibeholdes

> Tak for hjælpen alligevel.

Hej Christian
Hvis din printer er indstillet til A4, skal du bare vælge LAYOUT i iCals
printmenu og forlange 2 sider pr. ark.

Når du kommanderer UDSKRIV, kan du i den nederste af de tre øverste
folde-udmenuer vælge layout, og når du er dér, hedder den fjerde
folde-udmenu: sider pr.ark, og det er dén, du skal sætte til to.

Så bliver hele din kalender fint skrevet ud i A5. Det er endda flottere
end Maylands
M.

Fra : Christian Winther

Dato : 28-06-04 09:23

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> folde-udmenuer vælge layout, og når du er dér, hedder den fjerde
> folde-udmenu: sider pr.ark, og det er dén, du skal sætte til to.

Det er et godt forslag, men problemet er, at jeg skal bruge et format,
der ligger mellem 4 og 6 ark pr. side. Desuden burde det ikek være
nødvendigt at lave workarounds. Apple bude have kigget på konkurrenter
som Meeting Maker og Entourage og set, at den slags er en naturlig ting
i et anstændigt kalenderprogram.

> Så bliver hele din kalender fint skrevet ud i A5. Det er endda flottere
> end Maylands

Det er lækkert og integrationen mellem Mail og iCal vha. Adress Book er
noget jeg gerne ville have. Derfor irriterer det mig voldsomt, at Apple
ikke kan lave deres skrammel færdigt, så det når op på højde med
konkurrenterne. Et andet eksempel er, at Mail ikke har en genvej til at
skabe filtre. Man skal igennem en omstændelig proces for at få filtreret
sin post. Det gør, at jeg aldrig er kommet til at bruge Mail seriøst -
det er simpelthen for tidskrævende at få lavet de ca. 80 aktive filtre,
jeg har i Eudora.

Det virker som om, at Apple har den anskuelse, at brugbarheden af
programmerne er lig med så få funktioner som muligt. Det er det ikke.
Brugere med et lidt mere avanceret behov skal naturligvis have de
funktioner, de kender fra andre programmer - man kan godt gemme dem
lidt, så nye brugere ikke bliver forvirret, men de skal være der.

Ahhh, det var rart at få afreageret

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-04 12:28

Christian Winther <christianbech@spymac.net> wrote:

> [...]
> nødvendigt at lave workarounds. Apple bude have kigget på konkurrenter
> som Meeting Maker og Entourage og set, at den slags er en naturlig ting

......jamen, så sætter du den da bare på 4 ark pr. side, så bliver det
vendt om, og der bliver flot plads til fire, f.eks. måneder på et A4
ark.....

Du kan også vælge at eksportere dine kalendere til f.eks. skrivebordet
og udskrive dem derfra - så er det mere tekstbehandligsagtigt

> [...]
> funktioner, de kender fra andre programmer - man kan godt gemme dem
> lidt, så nye brugere ikke bliver forvirret, men de skal være der.

Hæ, hæ - ja, det er altid rart*S*

M.

Fra : Christian Bech

Dato : 28-06-04 13:31

> .....jamen, så sætter du den da bare på 4 ark pr. side, så bliver det
> vendt om, og der bliver flot plads til fire, f.eks. måneder på et A4
> ark.....

Var det baer så vel... 4 pr. ark er for stort - jeg skal klippe
månedsnavnet væk.

> Du kan også vælge at eksportere dine kalendere til f.eks. skrivebordet
> og udskrive dem derfra - så er det mere tekstbehandligsagtigt

Det lyder straks mere spændende, men jeg fatter det bare ikke helt. Jeg
har nu exporteret en ics-fil til skrivebordet. hvad gør jeg så?

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-04 13:45

> [...]

> Det lyder straks mere spændende, men jeg fatter det bare ikke helt. Jeg
> har nu exporteret en ics-fil til skrivebordet. hvad gør jeg så?

Markér>Udskriv
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-04 13:57

Hvad med seks pr. ark - så skal man vel ikke klippe månedsnavnet væk?
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 28-06-04 14:08

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hvad med seks pr. ark - så skal man vel ikke klippe månedsnavnet væk?

Nope, men så bliver de 1,5 centimeter for korte og så passer de ikke i
min Filofax-hulklipper. Ja, jeg er besværlig.

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 28-06-04 14:29

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Nope, men så bliver de 1,5 centimeter for korte og så passer de ikke i
> min Filofax-hulklipper. Ja, jeg er besværlig.

Hov! Sjov fejl: hvis jeg skriver ud som uge med 6 pr. ark, kommer der
fem af hver måned. Det gør der ikke ved måned.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-04 18:27

> [...]

> noget jeg gerne ville have. Derfor irriterer det mig voldsomt, at Apple
> ikke kan lave deres skrammel færdigt, så det når op på højde med

Det kan jo tænkes, at Apple ikke regner med, at der stadig er nogen, der
bruger noget så gammeldags som en papirkalender. Hvad med en Palm eller
en iPod? Selvfølgelig er der mange, der foretrækker papirkalenderen, men
så holder de sig som regel til den. At have kalender på computeren og så
printe den ud på papir er jo lidt som at sætte sig mellem to stole.

> [...]
> funktioner, de kender fra andre programmer - man kan godt gemme dem
> lidt, så nye brugere ikke bliver forvirret, men de skal være der.

Til en hvis grad er det nok også rigtigt, at man ikke skal fylde for
mange funktioner i programmerne for ikke at forvirre brugerne. Det der
med at gemme funktioner er Eudora jo eminent til. Resultatet er, at folk
var enormt utilfredse med, at der var for få funktioner, indtil de havde
fundet dem. Og det var jo langt fra alle, der kom så langt. Jeg synes
faktisk, at Apple er ret god til at lave programmer. Til almindelige
brugere som jeg selv, er de helt perfekte. Se bare på Safari, hvor der
kun er fire knapper. Og det er såmænd nok.

> Ahhh, det var rart at få afreageret

I lige måde
Men spøg til side, så er det da helt rigtigt, at mere avancerede brugere
ofte mangler funktioner i Apple programmer. Der er også enkelte ting fra
Eudora, jeg stadig savner. Men Mail er så fantastisk flot. Apples
nyhedsbreve i HTML står f.eks. helt perfekt. Så jeg holder mig til Mail.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 29-06-04 13:51

> Det kan jo tænkes, at Apple ikke regner med, at der stadig er nogen, der
> bruger noget så gammeldags som en papirkalender.

Det tror jeg godt de ved, men de har det jo med at være lidt for meget
på forkant og det ligger vel også i tråd med deres digitale strategi.

> Hvad med en Palm eller
> en iPod?

Jeg er for nærig. PDA'er er for dyre i fht. hvad jeg skal bruge den til
og en iPod gider jeg først at have, når jeg får den BMW, der passer til
- det gør Puntoen vist ikke.

> Selvfølgelig er der mange, der foretrækker papirkalenderen, men
> så holder de sig som regel til den. At have kalender på computeren og så
> printe den ud på papir er jo lidt som at sætte sig mellem to stole.

Det synes jeg faktisk ikke. Med en PDA får man endnu en fugt- og
stødfølsom dims at slæbe rundt på. Det er rigeligt med iBooken og
mobiltelefonen.

Derfor er en iSync-kompatibel mobiltelefon nok også løsningen for mig på
sigt og det kan da godt ærgre mig at jeg ikke var mere forudseende for
1,5 år siden da jeg købte min Sony Ericsson T200. En T68i eller en
Siemens S havde været langt mere anvendelige.

> [...]
> brugere som jeg selv, er de helt perfekte. Se bare på Safari, hvor der
> kun er fire knapper. Og det er såmænd nok.

Du er altså ikke nogen alm. bruger.

Eudora er rodet og skal ikke være noget forbillede. Det jeg efterlyser
er færdiggørelsen af halve løsninger. Hvis man giver brugeren muligheden
for at opstille regler for håndtering af post, skal det ikke være
besværligt at definere dem. Baser reget på det valgte - og så en
mulighed for at vælge om det er afsenderen, titlen osv. som er relevant
er noget der findes i stort set alle mailprogrammer. Ligeledes med
kalenderprint. Det understøttes i førende programmer og det ville ikke
have kostet Apple meget at lægge det ind i udskrivningsboksen. der
forstyrrer det heller ikke brugere, der ikke er interesseret i
funktionen.

> [...]
> Eudora, jeg stadig savner. Men Mail er så fantastisk flot. Apples
> nyhedsbreve i HTML står f.eks. helt perfekt. Så jeg holder mig til Mail.

Det er flotte programmer - eller ville det ikke irritere mig .-) Safari
er også min primære browser, dog med Firefox som en farlig konkurrent.

Mail er på mange måder Eudora overlegen. Eudora er efterhånden noget
skrammel mht. html-mails og den er heller ikke særlig tilgivende over
for afsenderes dumheder mht. tegnsæt. Desuden er den sløv til IMAP. Så
Mail er måske på vej ind i varmen, men den er altså oppe imod
Thunderbird, som også er et dejligt program.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-04 21:26

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Det tror jeg godt de ved, men de har det jo med at være lidt for meget
> på forkant og det ligger vel også i tråd med deres digitale strategi.

Det er ofte nødvendigt. Apple kan vel på mange måder takkes for, at USB
er blevet så udbredt. Og 3,5" disketten i sin tid og cd-drev og Wi-fi
etc. Apple har ofte været på forkant, og det er nok det, der skal til.

> Jeg er for nærig. PDA'er er for dyre i fht. hvad jeg skal bruge den til
> og en iPod gider jeg først at have, når jeg får den BMW, der passer til
> - det gør Puntoen vist ikke.

Så er det jo godt, der kommer en lille BMW til efteråret (100-serien).

> Det synes jeg faktisk ikke. Med en PDA får man endnu en fugt- og
> stødfølsom dims at slæbe rundt på. Det er rigeligt med iBooken og
> mobiltelefonen.

En god taske kan beskytte den <www.pielframa.com>. Men smag og behag er
forskellig, og det er da en ærlig sag at foretrække papir.

> [...]
> 1,5 år siden da jeg købte min Sony Ericsson T200. En T68i eller en
> Siemens S havde været langt mere anvendelige.

Jeg har også tænkt på det. Det er jo rart ikke at skulle slæbe så meget
med. Men flere bl.a. her i gruppen frarådede det, da kombinerede
telefoner og kalendere sjældent er gode til begge dele. Måske er de
blevet bedre siden.

> Du er altså ikke nogen alm. bruger.

Måske, men jeg er heller ikke en nørd. Jeg går meget op i design og
brugervenlighed. Jeg kan godt lide, når et produkt er gennemtænkt og
velkonstrueret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 30-06-04 09:45

> Det er ofte nødvendigt. Apple kan vel på mange måder takkes for, at USB
> er blevet så udbredt. Og 3,5" disketten i sin tid og cd-drev og Wi-fi
> etc. Apple har ofte været på forkant, og det er nok det, der skal til.

Epson blev sikkert lykkelige mht USB'en. Jeg var dog mindre glad over at
min ufrivillige investering i den første iMac også nødvendiggjorde en
udskiftning af min kun et år gamle Stylewriter. Det ovenikøbet suppleret
med at der stort set ingen printere var på markedet.

> Så er det jo godt, der kommer en lille BMW til efteråret (100-serien).

Ahem. Den behøves skam ikke at være lille. En 530 D Touring er nok mere
passende til behovet, men den lider af det samme som 100-serien.

> [...]
> med. Men flere bl.a. her i gruppen frarådede det, da kombinerede
> telefoner og kalendere sjældent er gode til begge dele. Måske er de

Jeg har ikke undersøgt det, men SE's 610 ser nu ud til at gøre det pænt.
Jeg kræver heller ikke så meget - bare muligheden for et kort notat også
overblik over aftaler.

> Måske, men jeg er heller ikke en nørd. Jeg går meget op i design og
> brugervenlighed. Jeg kan godt lide, når et produkt er gennemtænkt og
> velkonstrueret.

Design (interfacedesign) og brugbarhed (min medunderviser slår mig
ihjel, hvis jeg skriver brugervenlighed) er to meget forskellige ting.
Mht designet er vi enige. Apple har en klar strategi, der også er med
til at understøtte deres programmers anvendelighed, men brugbarhed er
mere problematisk. Spørgsmålet er hvem man vil have som brugere. En
simpel funktionalitet er en glimrende vej ind i et program, men
programmet skal også have mulighed for at vokse med brugerens erfaringer
og behov. Ellers forlader nogle af brugerne programmerne og finder
alternativer.

I øvrigt plejer det ikke at være et problem for Apple. iTunes er jo fx
vældigt avanceret og AppleWorks står ikke tilbage for tilsvarende
programmer.

--
Christian