Maste"holder"
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-06-04 08:51

Hejsa

I vores 27 fods motorsejler sidder der i kahytten en stang, hvis formål må
være at overføre mastetryk til kølen. Problemet (i mine øjne...) er at denne
stang ikke sidder direkte under mastebeslaget, men er rykket en ca.10 cm
bagud - kan det være korrekt ? Det mest nøjagtige jeg kan komme frem til er,
at den sidder lige under bagkanten på mastebeslaget, som er en plade på ca.
10x20 cm. Skal stangen flyttes frem til midten af mastebeslaget, eller skal
den bare blive siddende hvor den er ?

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-04 11:53

På ejendommeligvis fremsatte Ole Rasmussen følgende påstand:

> [...]
> bagkanten på mastebeslaget, som er en plade på ca. 10x20 cm. Skal
> stangen flyttes frem til midten af mastebeslaget, eller skal den

Lad den sidde, den sidder sikkert udmærket.

Problemer er, at da man i halvfjerdserne begyndte at sætte masten på
ruftaget, der vidste man ikke ikke, hvor store belastninger, ruftaget
skulle kunne optage. Efterfølgende har man regnet ud, at ruftaget
mindst skal kunne optage hvad der svarer til 2,5 gange bådens
deplacement.

Der sidder sikkert en tyk plade under masten, som er indstøbt i
glasfiber, og det er nok denne plade, der bliver understøttet. Faktisk
skal den ikke overføre hele trykket til kølen, den skal blot overfører
det tryk, siderne på ruftaget ikke kan tåle. Den kan sikkert ikke
skrues eller limes fast direkte under masten pga. mastens skruer og
beslag. Det er helt almindeligt og der er ikke noget at være nervøs
for.

Den skal udelukkende forhindre, at ruftaget begynder at synke.

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-06-04 10:02

> Lad den sidde, den sidder sikkert udmærket.

Det vil jeg så gøre

Takker for hjælepn.

/Ole