Passwordbeskyttelse
Fra : Ohlzen

Dato : 24-06-04 01:44

Hej NG,

Jeg er stadig ny udi det hersens PHP, og finder så nogle scripts
lidt rundt omkring på nettet - og justerer dem til (så godt jeg
formår), efter mine behov.

Nu fandt jeg så et lille og IKKE SÆRLIG SIKKERT script, som
passwordbeskytter siden.

Den noget usikre beskyttelse er dog acceptabel til mit behov!

Scriptet ser ud som følger:

<?php

// Define your username and password
$username = "svendbent";
$password = "svinepelsen";

if ($_POST['txtUsername'] != $username || $_POST['txtPassword']
!= $password) {

?>
<form name="form" method="post" action="<?php echo
$_SERVER['PHP_SELF']; ?>">
<center>For at få adgang til siden, skal du<br>bruge dit
brugernavn og password:<br>HUSK DER SKELNES MELLEM<br>STORE OG
SMÅ BOGSTAVER!
<label for="txtUsername">Brugernavn:</label>
<input type="text" title="Skriv dit brugernavn"
name="txtUsername" />
<label for="txtpassword">Password:
<input type="password" title="Skriv dit password"
name="txtPassword" />
</center>

<input type="submit" name="Submit" value="Login" />
</form>

- men ovenstående giver KUN adgang for et og samme
brugernavn/password

Hvordan, eller rettere; hvad skal der til, for at der kan komme
70 forskellige brugere ind på siden?

Jeg har set andre "gratis-scripts", som beskytter både bedre og
mere sikkert, men så er vi ude i noget med databaser og MySQL og
"jeg skal komme efter dig" - dét har jeg ikke mod på at gå i gang
med nu (senere).

Hvis der findes en simpel løsning på mit ovenfor beskrevet
problem, vil jeg tage mig til takke med dét.

På forhånd tak for hjælpen
\Ohlzen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 24-06-04 08:00

Ohlzen wrote:
> Hvordan, eller rettere; hvad skal der til, for at der kan komme
> 70 forskellige brugere ind på siden?
>
> Hvis der findes en simpel løsning på mit ovenfor beskrevet
> problem, vil jeg tage mig til takke med dét.

her er en metode der ikke er køn men virker.

<?php
$users = array();
$users['brugernavn1'] = 'password1';
$users['brugernavn2'] = 'password2';
$users['brugernavn3'] = 'password3';
$users['brugernavn70'] = 'password70';

if (!empty($users[$_POST['txtUsername']]) ||
$users[$_POST['txtUsername']] == $_POST['txtPassword']) {

/**
* du er nu logget ind.
*/

} else {

/**
* forkert brugernavn eller password
*/

}
?>

--
excuse of the day : The electrician didn't know what the yellow cable
: was so he yanked the ethernet out.
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Ohlzen

Dato : 24-06-04 08:44

Ulrik Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]

> $users['brugernavn70'] = 'password70';
>
> if (!empty($users[$_POST['txtUsername']])
> $users[$_POST['txtUsername']] == $_POST['txtPassword']) {

Du har ganske ret - køn er den ikke, men jeg tror godt jeg kan
forestille mig, hvordan det ville fungere, mæææn det fungerer altså bare
ikke, desværre.

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 24-06-04 10:20

Ohlzen wrote:
> [...]
>
> Du har ganske ret - køn er den ikke, men jeg tror godt jeg kan
> forestille mig, hvordan det ville fungere, mæææn det fungerer altså bare

sorry der var vidst en type0 eller noget, havde ikke lige testet det. :)

her er en testet udgave.:

[...]

if (empty($_POST['txtUsername']) ||
empty($_POST['txtPassword']) ||
empty($users[$_POST['txtUsername']]) ||
$users[$_POST['txtUsername']] != $_POST['txtPassword']
) {
?>
<form action="" name="login" method="post">
name="txtUsername"></td></tr>
name="txtPassword"></td></tr>
value="login"></td></tr>
</form>
<?php
} else {
echo 'Du er nu logget ind';
}
?>

Fra : Ohlzen

Dato : 24-06-04 10:58

Ulrik Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> sorry der var vidst en type0 eller noget, havde ikke lige testet det. :)
>
> her er en testet udgave.:

Hmmm, jeg har copy/paste hele din kode, bare for at se resultatet af de
forskellige brugernavne/passwords, men det virker tilsyneladende stadig ikke;

Har uploadet hele dynen ( http://skovgaarden.1go.dk/beboer/index2.php ), men
der er bare en krid hvid side hos mig???

Håber ikke du bliver træt

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 24-06-04 11:41

Ohlzen wrote:
> [...]
>
> Har uploadet hele dynen ( http://skovgaarden.1go.dk/beboer/index2.php ), men
> der er bare en krid hvid side hos mig???

lidt :)
- nå men hvilken version af php køre der ?
- er der en error log, hvor der evt. står noget om evt. fejl ?

Fra : Ohlzen

Dato : 24-06-04 12:02

> Ulrik Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
>
> lidt :)

> - nå men hvilken version af php køre der ?

Øhhhmmmm, jeg bruger Macromedia Dreamweaver MX 2004 - var det det du mente? Sitet
er hostet af 1go.dk.

> - er der en error log, hvor der evt. står noget om evt. fejl ?

Øhh nej - Når jeg i Dreamweaver klikker på "Design"-knappen, kommer din fine
formular frem som den vel skal. Ude på nettet er det bare en blank hvid side...

Håber jeg svarede "rigtigt" på din spørgsmål :-|

Fra : Kim Emax

Dato : 24-06-04 12:24

Ohlzen wrote:

> Har uploadet hele dynen (
> http://skovgaarden.1go.dk/beboer/index2.php ), men der er bare en
> krid hvid side hos mig???

TIlføj en show_source("index2.php"); i bunden, så kan vi se, hvordan koden
ser ud...

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Ohlzen

Dato : 24-06-04 23:10

Kim Emax wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> TIlføj en show_source("index2.php"); i bunden, så kan vi se, hvordan koden
> ser ud...

Har prøvet at sætte din kode ind forskellige steder, men det lykkedes mig
ikke at få noget resultat ud af trykke "Vis kilde" - hvor præcist skal din
kode stå?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>Untitled Document</title>
</head>

[...]

if (empty($_POST['txtUsername'])
empty($_POST['txtPassword'])

Fra : stoffer

Dato : 25-06-04 12:04

> if (empty($_POST['txtUsername'])
> empty($_POST['txtPassword'])
> empty($users[$_POST['txtUsername']])
> $users[$_POST['txtUsername']] != $_POST['txtPassword']

Hvis det erstattes til
if (empty($_POST['txtUsername']) ||
empty($_POST['txtPassword']) ||
empty($users[$_POST['txtUsername']]) ||
$users[$_POST['txtUsername']] != $_POST['txtPassword']

lader det til at virke...

-stoffer

Fra : Ohlzen

Dato : 25-06-04 13:05

stoffer wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> empty($_POST['txtPassword'])
> empty($users[$_POST['txtUsername']])
> $users[$_POST['txtUsername']] != $_POST['txtPassword']

Hmmm - det kan være jeg er gået 112% kold, for jeg kan ikk' få
det til at virke...

Kan i øvrigt ikke forskellen??

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 25-06-04 13:22

Ohlzen wrote:
> stoffer wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

det virker fint :)

http://test.argh.dk/t12.php

Fra : Ohlzen

Dato : 25-06-04 13:48

Ulrik Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> det virker fint :)

JA, NU GØR DET SANDELIG!!!

Tak, tak, OG ATTER tak

Så kan jeg alligevel holde weekend.

Tak (ahh hvor det lettede) for alle bidrag!