Powerbook ram - Powerbook backup
Fra : Anders Petersen

Dato : 23-06-04 22:32

Hej,

To spørgsmål:

1 - (en klassiker fornemmer jeg): Jeg nøjedes med de 256MB ram der
fulgte med min 12" PB, da jeg ikke havde så meget lyst til at lægge 7k+
for den sidste ene GB. Men i skal den - prisen siger et sted mellem
2-3000,- Spørgsmålet er: Er der et sted (I ved, sådan fysisk osv.),
hvor man kan komme ind fra gaden og købe anbefalelsesværdig ram - hvor
de måske ovenikøbet ved, hvad de taler om? Så vidt jeg kan forstå er
PB'erne temmelig kræsne mht. ram, og jeg vil også gerne købe noget
ordentligt - men det er en hel del nemmere, hvis man kan se dem i
øjnene og sige "Powerbook - kan vi prøve at sætte den i med det samme?

2 - med det nye vidunder har en ny ting meldt sig: Backup. Der ligger
en 80GB HD i maven på den, men jeg er ganske uerfaren mht. backup fra
Mac. Hvad er bedst og smartest? Jeg er temmelig afhængig af mine sager,
så det må gerne være luksus-backup'en

Jeg tænker på at bruge enten en ekstern FW-HD ell. en disk på en
kommende lokal Linux-box. Noget særligt man skal være opmærksom på, er
der bestemte man bør gøre / ikke bør gøre? Og hvad software bruger I?
Standard ell. noget andet? Er der noget med man kan lave komplette
backups af system-filer med setup osv. Ideelt set ville jeg lave en
restore, hvis den går helt ned - det meste data gemmer jeg alligevel
tit og ofte rundt omkring...

Ikke mere fra Mac-newbien - på forhånd tak,

/Anders

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-06-04 09:21

Anders Petersen wrote:
> [...]
> ordentligt - men det er en hel del nemmere, hvis man kan se dem i øjnene
> og sige "Powerbook - kan vi prøve at sætte den i med det samme?

Hvis du køber på internettet så har du 14 dages returret (med mindre det
er varer fremstillet specielt til dig, eller hjemtaget specielt til dig)
Så du kan bare finde en via edbpriser.dk, der sælger ram i den
størrelse. Virker den ikke sender du den retur.

> [...]
> backups af system-filer med setup osv. Ideelt set ville jeg lave en
> restore, hvis den går helt ned - det meste data gemmer jeg alligevel tit

Det er i og for sig lige meget om du lægger det på en extern disk, eller
på en linux maskine. Jeg har selv tænkt mig at gøre noget lignende ved
at bruge rsync.

JonB

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-06-04 18:58

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [...]
> Så du kan bare finde en via edbpriser.dk, der sælger ram i den
> størrelse. Virker den ikke sender du den retur.

Der er mange, der har anbefalet at købe hos Crucial. Der kan man søge på
computermodel og finde RAM-moduler specifikt til ens Mac. Og deres
priser er vist rimelige. Hvis jeg manglede RAM, ville jeg nok prøve der,
frem for hos en PC-leverandør, der ikke aner noget om Mac.

> Det er i og for sig lige meget om du lægger det på en extern disk, eller
> på en linux maskine. Jeg har selv tænkt mig at gøre noget lignende ved
> at bruge rsync.

Et rigtig godt program er Retrospect. Retrospect Desktop, som er den
billigste, indeholder en server og to klienter. Det bruger jeg selv med
en gammel iMac som Backup-server og en klient på min PowerBook. Jeg har
brugt Retrospect i mange år, og jeg har aldrig haft bøvl med det.
Mangler man en enkelt fil, kan man altid finde den frem fra en gammel
backup uden større besvær.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-06-04 12:29

In dk.edb.mac, anders@gadefejer.dk wrote:

> [...]
> backups af system-filer med setup osv. Ideelt set ville jeg lave en
> restore, hvis den går helt ned - det meste data gemmer jeg alligevel

Carbon Copy Cloner er alt du behøver. Den laver en komplet restore, hvis
det er det du har lyst til.

<http://www.bombich.com/software/ccc.html>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The lines are all busy (busied out, that is
-- why let them in to begin with?).