Hoptrup-1845 tydning
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 23-06-04 20:56

Vil nogen hjælpe mig med at korrekturlæse denne transkription?

http://www.larserik.suite.dk/kirkebog/hoptrup1845.jpg

Niels Hansen, Aftægtsmand i Sønderballig, en ægte(?) Søn af daglønner
Hans Petersen go Maria Elisabeth fra ???. ??? gift med
Elisabeth ??? Datter/Dækker?) i Sønderballig, en ægte(?) Datter af ??
Matthiesen ibid: Efterlader 7 Børn: ??? Dækker 41 Aar, Maria
Dækker 39, ??? Maria 37, Hans(?) 35, Elisabeth 28, Jens J??
26, Maria Hansen 23 Aar.

Den Afdøde ?? var 62 Aar 10 Maaneder

Lars Erik Bryld

Fra : Ole Grau

Dato : 23-06-04 21:52

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.larserik.suite.dk/kirkebog/hoptrup1845.jpg
>

> Vil nogen hjælpe mig med at korrekturlæse denne transkription?

Mit bud

> Niels Hansen, Aftægtsmand i Sønderballig, en ægte(?) Søn af
daglønner
Niels Hansen, Aftægtsmand i Sønderballig, en ægte Søn af daglønner

> Hans Petersen go Maria Elisabeth fra ???. ??? gift med
Hans Petersen og Maria Elisabeth fra Haderslev wæret gift med

> Elisabeth ??? Datter/Dækker?) i Sønderballig, en ægte(?) Datter af
??
Elisabeth Petersdatter i Sønderballig, en ægte Datter af ?????
Peter

> Matthiesen ibid: Efterlader 7 Børn: ??? Dækker 41 Aar, Maria
Matthiesen ibid: Efterlader 7 Børn: ??? Datter 41 Aar, Maria

> Dækker 39, ??? Maria 37, Hans(?) 35, Elisabeth 28, Jens J??
Datter 39, Mette Marie 37, Karen 35, Elisabeth 28, Jens J???

> 26, Maria Hansen 23 Aar.
26, Maria Kirstine 23 Aar

> Den Afdøde ?? var 62 Aar 10 Maaneder
Den Afdødes Alder var 62 Aar 10 Maaneder

Med venlig hilsen

Ole Grau
Nøddekrigevej 4
9800 Hjørring
23 95 48 81

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 23-06-04 22:00

Her er et bud på en tydning:

Niels Hansen, aftægtsmand i Sønderballig, en ægte søn af daglønner Hans
Petersen og Maria Elisabeth fra Haderslev. Været gift med Elsabe
Petersdatter i Sønderballig, en ægte datter af indest Peter Matthiasen ibid.
Efterlader 7 børn: Gunder Dottea 41 aar, Maria Dottea 39, Mette Maria 37,
Karen 35, Elisabeth 28, Jens Pedersen 26, Maria Kjestin 23 aar.
Den afdødes alder var 62 aar 10 maaneder.

Med venlig hilsen

Mogens Jensen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 24-06-04 04:25

Scripsit Mogens L. Jensen:

> [...]
> Dottea 39, Mette Maria 37, Karen 35, Elisabeth 28, Jens Pedersen
> 26, Maria Kjestin 23 aar. Den afdødes alder var 62 aar 10 maaneder.

Mange tak, også til Ole for oversættelserne. Man kan undre sig lidt
over Jens Pedersen som søn af Niels Hansen, men bedstefar hed
selvfølgelig også Petersen, og der var lidt forvirring omkring
indførelsen af faste slægtsnavne. En del af døtrene førte i øvrigt
navnet Dækker som slægtsnavn.

Lars Erik Bryld