Hjælp igen :)- jer der gav råd
Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 23-06-04 17:49

Hej igen til jer som hjalp mig i sidste uge.

Jeg talte med dyrlægen idag og skal forbi med en urin prøve imorgen tidlig..
og da jeg skulle suge urinen op fra bakken så jeg til min forfærdelse at der
var blod i.. så det er hvis meget godt jeg skal afsted imorgen med prøven..
Stakkels lille misser

Nogen ide om det kan være blære betændelse? Jeg har lidt ondt af min lille
misser nu kan jeg da bedre forstå at hun har gjort det i sofaen.. lille mis
:( jeg har mega ondt af hende men er da glad for at dyrlægen lige giver sig
tid til mig imorgen selvom hun står og skal på ferie.

Mange tak for hjælpen indtil videre
PEggy_Sue

Fra : Pia Nave

Dato : 23-06-04 18:02

Peggy-Sue Rønnow wrote:

> [...]
> Stakkels lille misser
>
> Nogen ide om det kan være blære betændelse?

Hej Peggy-Sue

Det _er_ højst sandsynligt blærebetændelse, så godt at du opdagede det
Da min hankat havde blærebetændelse, fik han noget antibiotika
(Clamoxyl, vist nok) ved dyrlægen - og væk var det
Det lille Pus havde samtidig struvitter, så foderet måtte også lige
skiftes ud engang....den lille stakkel
I øvrigt kan jeg fortælle, at han (altså katten) gjorde præcis det samme
som din: Han satte sig til at tisse liiige foran mig (i håndvasken), så
jeg kunne se at der var noget galt med ham....så kom ikke og sig, at
katte ikke kan "snakke" )

God bedring med hende

--
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Ragna

Dato : 23-06-04 18:11

Hej Peggy-Sue!

Der kan vist ikke være meget tvivl om, at din lille mis har blærebetændelse.
Meget ofte kommer det af krystaller i urinen, så det er sikkert ikke nok
bare at give hende antibiotika i en periode, og så ellers køre videre som
sædvanligt.
Vores hankat fik problemet her i vinter, og en urinprøve viste
struvitkrystaller.
Samtidig med medicinen kom han på en diæt af Hill's S/D for at opløse
krystallerne.
I første omgang skulle han have S/D _og _intet_ andet_ i 6-8 uger.
Derefter skal han have Hill's C/D i 6 uger, derefter S/D i 2 uger, osv.
resten af livet.
Nu har vi fået tilladelse til at give ham 6-8 stykker Oral Care pr. dag for
at forebygge tandsten, men det er slut med "forkælelsesfoderet" i
folieposerne, som sikkert har indeholdt for meget magnesium.
Det var svært at modstå de bedende øjne i begyndelsen, men nu er det blevet
en vane for både Fufu og os at undlade godbidder.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Karina Nielsen

Dato : 23-06-04 20:33

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blevet
> en vane for både Fufu og os at undlade godbidder.

Hej Ragna,

hvad er struvitkrystaller? Jeg har aldrig hørt om det udtryk før, selvom jeg
er vokset op med katte omkring mig.

Jeg kan huske min gamle gamle hankat engang fik blærebetændelse og han fik
da også antibiotika for det.... Han blev 21 år, så jeg rent ud sagt voksede
op med ham indtil han blev aflivet - snøft:(

Karina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-06-04 20:53

On 2004-06-23 21:33:07 +0200, "Karina Nielsen"
<dsl154563@nospamvip.cybercity.dk> said:

>hvad er struvitkrystaller? Jeg har aldrig hørt om det udtryk før, selvom jeg
>er vokset op med katte omkring mig.

Blæresten, eller forstadier til det, dannet af et for højt
mineralindhold (ofte magnesium) i foderet og (ofte) for lidt væske.
Man kan forebygge det med special foder, mange små måltider og meget væske.

Jeg har lige sakset fra http://www.foderguiden.dk/katspsv.html#23 :

"Feline Urological Syndrome kaldes også FUS, og kan oversættes til
"urinvejssyndrom hos kat". FUS tilfælde udgør 4-10% af alle
henvendelser i kattepraksis. Sygdommen findes i en almindelig form uden
betændelse og som betændelsesform. FUS er et sygdomskompleks der kan
fremprovokeres af mange forskellige faktorer. Kattens sygdomstegn er
smertefuld urinering, blod i urinen og evt. urinvejskrystaller og
urinsten i urinen. Urinkrystaller dannes i urinvejene og irriterer
slimhinden ligesom sandpapir, de er foreløbere for urinsten. Urin
indeholder en mængde opløste mineraler. FUS ses dobbelt så hyppigt hos
hankatte som hos hunkatte. Der findes mange typer urinsten, de mest
almindelige typer urinsten hos kat er dog kalcium-oxalat urinsten og
struvit urinsten
Der findes mange typer urinsten, de mest almindelige typer urinsten hos
kat er dog kalciumoxalat urinsten og struvit urinsten . Kalcium-oxalat
urinsten kan forbygges, men kan ikke opløses og må da skylles eller
opereres ud. Struvit urinsten kan forebygges og opløses med
specialfoder.

Struvit urinsten kaldes også magnesium-ammonium-fosfat urinsten (MAP).
Struvit urinsten dannes når magnesium , ammonium og fosfat bindes
sammen. Disse urinsten kan dannes hvis kattens urin er for basisk, og
hvis forholdet mellem mineralerne i urinen er forkert. Hvis din kat har
tendens til struvit urinvejssten bør du efter samtale med din dyrlæge,
fodre med specialfoder der kan forebygge eller opløse struvit urinsten.
Specialfoderet indeholder mindre magnesium, ammonium og fosfat og gør
urinen mere sur. Hvis din kat har haft struvit urinsten, vil din
dyrlæge vurdere om din kat skal have forebyggende specialfoder resten
af livet.

Kalcium-oxalat urinsten dannes, når kalcium bindes til et stof kaldet
oxalsyre . Disse urinsten kan dannes hvis kattens urin er for sur, og
hvis forholdet mellem mineralerne i urinen er forkert. Hvis din kat har
tendens til kalcium-oxalat urinvejssten, bør du efter samtale med din
dyrlæge, fodre med specialfoder der kan forebygge kalciumoxalat
urinsten. "

--
Knus fra Ann R

Fra : Karina Nielsen

Dato : 24-06-04 14:30

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tendens til kalcium-oxalat urinvejssten, bør du efter samtale med din
> dyrlæge, fodre med specialfoder der kan forebygge kalciumoxalat

Hej Ann,

så ved jeg da det;) Tak for svaret.

Karina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-06-04 18:17

> [...]
sig
> tid til mig imorgen selvom hun står og skal på ferie.

Tja, så har du nok fundet årsagen...... Der er nok en urinvejsinfektion af
en slags, så det er fint at du kan komme afsted til dyrlægen, så skal det
nok hurtigt gå over.
Og som vi skrev, så sætter en voksen mis sig ikke lige sådan og tisser mens
hun kigger på jer, uden grund

Held og lykke med det
Nina