MS Windows
briani 27239
2 forskellige netværk
Fra : Ukendt

Dato : 23-06-04 16:18

hejsa jeg har en bærbar pc på arbejdet med windows xp prof. hvordan får jeg
den til at logge på et net med domainecontroller, når det er via et netkabel
der er forbindelse og til at logge på en workgroup derhjemme når der er
trådløs forbindelse

Fra : Gevaldi

Dato : 23-06-04 16:43

Gitte og Claus skriblede:
> [...]
> via et netkabel der er forbindelse og til at logge på en workgroup
> derhjemme når der er trådløs forbindelse

Det sidder der garanteret en der ved i:

--
/Gevaldi

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-04 22:23

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> wrote in message

> Gitte og Claus skriblede:
>
> Det sidder der garanteret en der ved i:
>

> --
> /Gevaldi

sjovt nok de henviste hertil

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-06-04 23:43

Gitte og Claus skriver bl.a.:

> sjovt nok de henviste hertil

dk.edb.netvaerk er andet end windows-netværk og mange synes nok
de er for fine til at beskæftige sig med den slags (over 90
procent af maskinerne i verden). Dog har Gevaldi nok ret i at
sørgsmålet hører til dér.

Selv har jeg aldrig rigtig fundet en ordentlig måde at løse
problemet på, og lige nu ville det indebære eksperimenter med
fruens bærbare...

Der er ingen problemer med at få internetadgang på et fremmed
lokalnet; det gør Windows automatisk, men for at udnytte lokale
ressourcer som f.eks. en printer tilsluttet en enden maskine
hjemme skal man kunne forbinde til den, og her vil det typisk
være nødvendigt at den bærbare dels har et unikt navn på LAN og
er medlem af samme workgroup. Det er altsammen lidt svært når
nogle ting fungerer automatisk, og brugerne derfor ikke aner hvad
der foregår. Men automatikken fungerer altså ikke længere end at
den tilsluttede maskine, hvad enten det er et gammeldags kabel
eller en trådløs forbindelse, blot får tildelt et IP-nummer af
ruteren og dermed kan få adgang til internet.

Uden sikker og efterprøvet viden vil jeg foreslå at den
automatisk etablerede forbindelse hjemme deaktiveres og en ny
oprettes med angivelse af hjemme-workgroup.

Så vidt jeg husker kan det faktisk lade sig gøre at navngive sin
workgroup efter arbejdspladsens domæneserver hvorefter netværket
også fungerer gnidningsløst hjemme. Altså: Arbejdspladsens domæne
er 'arbejdsplads' og hjemmets computere fungerer med en workgroup
der hedder 'arbejdsplads'. Det er tidligere prøvet med Win2k så
det går vel også med XP.

Ret mig hvis jeg tager fejl.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

---

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 23-06-04 23:09

"Gitte og Claus" <gitteatlerbech.dk> wrote in message
> [...]
netkabel
> der er forbindelse og til at logge på en workgroup derhjemme når der

Den måde du spørger efter kan ikke lade sig gøre. Windows kan kun have
et tilhørsforhold.

Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-06-04 07:17

Morten Due Jensen skriver:

> Den måde du spørger efter kan ikke lade sig gøre. Windows kan kun have
> et tilhørsforhold.

Er løsningen så ikke at kalde hjemmenætværket det samme som konens
firmanetværk ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 24-06-04 07:23

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Er løsningen så ikke at kalde hjemmenætværket det samme som konens
> firmanetværk ?

Mjoe - den løsning Niels Sønderskov angiver ovenfor burde i teorien
virke - jeg har dog aldrig prøvet selv.

Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-06-04 08:03

Morten Due Jensen skriver:

> Mjoe - den løsning Niels Sønderskov angiver ovenfor burde i teorien
> virke - jeg har dog aldrig prøvet selv.

Det gør det her hos mig. Jeg har altid kaldt mit hjemmenetværk
(workgroup) det samme som domænet i mit firma. Det fungerer rimeligt
godt.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-06-04 09:05

Klaus D. Mikkelsen skriver bl.a.:
> Morten Due Jensen skriver:

> Det gør det her hos mig. Jeg har altid kaldt mit hjemmenetværk
> (workgroup) det samme som domænet i mit firma. Det fungerer
> rimeligt godt.

Ved et nyt forsøg viser der sig en begrænsning: Navnet på fruens
domæne er desværre for langt til at det kan fungere som navn for
en hjemme-workgroup. Det stopper ved 'arbejdspladsx.c' fordi en
workgroup højest kan være på 15 tegn

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

---

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-06-04 10:27

Gitte og Claus skriver bl.a.:

> [...]
> domainecontroller, når det er via et netkabel der er
> forbindelse og til at logge på en workgroup derhjemme når der

Jeg har ikke lige mulighed for at prøve det af så løsningen er
tænkt:

Opret en ny hardwareprofil uden det netkort der benyttes på
domænet på arbejde.
Deaktiver arbejdsnetværksforbindelsen.
På den nye netværksforbindelse hjemme skiftes til at
autentificere som gæst.
Øvrige ressourcer på hjemmenetværket skal selvfølgelig kunne
håndtere en gæst.
Tilbage på arbejde benyttes den oprindelige hardwareprofil.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

---