Lomborg fratræder som direktør for Institu~
Fra : Jørgen Skårup

Dato : 23-06-04 09:17

Bjørn Lomborg fratræder som direktør for Institut for miljøFORvirring.

Hurra - for det.

Jeg håber - at det er udtryk for at Lomborg har opnået en større indsigt.

- Økonomer kan IKKE løse miljøproblemmer

Han vender tilbage til en stilling på Århus universitet, hvor vi håber,
at han bliver beskæftiget med andre opgaver end miljøspørgsmål.

Vi må desværre konkludere, at det er lykkedes Bjørn Lomborg at køre
miljødebatten ud på et sidespor. I øjeblikket er det endt i et dødvande
i ævl og kævl, hvor der ikke kan skabes enighed om noget som helst.
Lomborg har været spindoktor for den siddende regering på miljøområdet
og Miljøminister Hans Christian Schmidth har også været lykkelig for
Lomborgs indsats.

³Mere miljø for pengene² har vist sig at betyde

³Ingen penge til miljø²

Vi lever i et land, hvor miljøregningen ikke er betalt.

Åerne, som stadig er udrettet til ukendelighed for at kunne tjene som
afvandings kanaler for landbruget. Den naturlige forudsætning for en
selvreproducerende ørredbestand er stadig ikke tilstede. Grøden - der
vokser og vokser pga. fosfor og kvælstof belastning. En belastning, som
er mere end naturen kan kapere på trods af vandmiljøplaner. Landmænd,
der betragter jorden som industri og tæmmer den med sprøjtegifte.
Dambrugere, der ukritisk bruger penicilin, som vækstfremmere med
bakterieresistens som følge. Til stadighed konstateres flere og flere
miljøfremmede stoffer, som stiller spørgsmålet - om vi kan blive syge af
de fisk vi fanger. Nogle stoffer skaber kønsforvirring hos fisk.
Tungmetal belastning, der kan påvirke børn allerede fra graviditeten.
Søer der bliver malingsgrønne - hver sommer - med opblomstring af
giftige blågrøn alger.

Fjorde og indre farvande, der til stadighed omkommer under hyppigere og
mere omfattende iltsvind. Olieulykker, affald og olietanktømninger på
åbent hav. Dioxin forureningen, som sætter en stopper for fiskeri efter
sild og laks. Fiskernes nedfiskning af næsten alle fiskearter med det
vigtige torskefiskeri, som snart helt kollapser.

Vi skubber til stadighed rundt på en miljøregning, som skal betales.
Helst inden vi spolerer naturens genetiske mangfoldighed og inden folk
for alvor bliver syge - af alle de stoffer vi slipper løs i naturen.
Hver en liter bundmaling, sprøtegift, træbeskyttelse og medicin ender i
naturen. Et stort kemisk eksperiment, som ingen kan forudsige resultatet
af.

Min konklusion er - at vi har både - har råd til at give rent vand til
alle mennesker i verden OG at sørge for vores egen natur.

Vi har simplethen ikke råd til at lade være !

Med venlig hilsen

Jørgen Skårup

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-04 09:46

"Jørgen Skårup" <admin@danskefluefiskere.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> ævl og kævl...
[snip]

Nu må jeg skuffe dig med, at bare fordi Lomborg træder tilbage, så stopper
instituttet næppe sine aktiviteter!

Når det så er sagt, så har jeg aldrig forstået den "irritation" som Lomborg
har kunnet frembringe i visse dele af befolkningen - herunder åbenbart
Jørgen. Vær dog glad for, at vi kan føre en nuanceret debat, hvor ET af
fokusområderne er økonomi contra miljø. Der er så mange andre argumenter fra
alle muliga andre steder, som der også skal være plads til - og det har der
også været! Blot fordi Lomborg leverer varen - nemlig at skabe DEBAT om et
område, som ingen tidligere har turde pille ved, så gør det ham jo ikke
automatisk til landsforræder.

Bare fordi vi lever i en velstillet del af verdenen, så betyder det jo ikke
at pengekassen er uudtømmelig!
Hvad ville du helst: Bruge 10 millioner på en laksetrappe i gudenåen, eller
bruge de 10 millioner på at lukke et russisk atomkraftværk? (groft forenklet
spørgsmål) I den idelle verden ville vi gøre begge dele, men da hverken du
eller jeg ønsker at betale 99% i skat, så MÅ nogen tage diskusionen - og det
har Lomorg gjort.

Jeg synes han har skabt en sund og god debat, som har kunnet nå ud i
medierne, og dermed også ud i stuerne - og det er sku' mere end mange andre
formår....enige med ham eller ej.

Stefan

Fra : Lars

Dato : 30-06-04 20:48

"Stefan" <slc_dk[at]hotmail.com> wrote in message
> [...]
> eller jeg ønsker at betale 99% i skat, så MÅ nogen tage diskusionen - og

Jeg er fuldstændig enig, men der er åbenbart en del, der ikke kan forstå at
selv om miljøet er utroligt vigtigt, så har vi ikke ubegrænsede ressourcer
til rådighed - hverken miljømæssige eller økonomiske ressourcer.

Desværre har hans modstandere brugt mere energi på at rakke ham ned, end på
at diskutere holdninger - men det er jo fedt at være frelst!!.

Jeg er ikke ubetinget enig med Lomborg i alle hans holdninger, men man må
give ham credit for at han har prøvet at sætte fokus på nogle væsentlige
ting.

/Lars

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 01-07-04 07:51

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> give ham credit for at han har prøvet at sætte fokus på nogle væsentlige

Nu synes jeg ikke lige newsgrupper omhandlende fiskeri er det rigtige sted
at diskutere Herr. Lomborg, hvis holdninger jeg finder kommer circa 60år
forsent, tænk tanken videre til sundhedsvæsenet (der er nogle diciple af
Lomborg iforvejen) det koster ca. 1000000kr at behandle et hjertetilfælde
hvormange brækkede lemmer kunne vi ikke behandle istedet det var dog bedre
for samfundet så der var flere der kunne tjene penge ind til landet.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Tommy Rasmussen

Dato : 23-06-04 14:39

HEJSA

VIL BARE SIGE AT DET ER IKKE DEN HER GRUPPE DEN HØRE TIL I TÆNKT DIG OM
NÆSTE GANG

K.H. TOMMY

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-06-04 16:45

"Jørgen Skårup" <admin@danskefluefiskere.dk> skrev i en meddelelse

Din holdning til Lomborg er dejlig politisk korrekt i nærværende gruppe, er
dermed omkostningsfri, og er desforuden ganske forfejlet.

--
-Jens B.

www.agnsiden.dk - Min online guide til levende agn