Stofanetforbindelse. Flere på af gangen?
Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 22-06-04 23:18

Hej

Vi har en Stofanetforbindelse og efter sommerferien kommer der en
udvekslingsstudent som skal bo hos os + Han skal have lidt Internet. Indtil
videre har vi kun været to på forbindelsen, og når vi har skulle skifte er
det sket manuelt, altså skift af kabel i modem.

Nu skal vi være flere på, og gerne samtidig. Dette kan ikke gøres med et
standard Switch, da Stofanet har valgt at lave deres løsning sådan ( ja ja,
såén er det! )

Here it comes.

Ville det være en mulighed at købe en D-Link Express EtherNetwork DI-604
Router http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14158 Til 314 kr,
edbPriser.dk ), som har indbygget et 4 ports switch, og derfra udgrene vores
forbindelse? Men hvordan konfigurer man en Router? Følger der software med,
eller konfigurerer den sig selv automatisk? Skal der mere hardware til?

Hvordan fungere det i praktisk. Får man Stofanets logon side på hver
computer, eller er man connected når bare den første har logget sig på?
Altså hvordan beregner den forbruget og hvordan bliver de andre computere
logget på?

På forhånd tak for alt hjælp.

--
Bjørn E. Thorup
http://www.thabear.dk

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 23-06-04 07:01

Prøv med en bredbåndsrouter
kan jeg anbefale sitecom WL 122 hvis det også skal være trådløst
op 100 Mbit

Har selv et sæt sitecom

WL 120 PCMcia netcard
WL 121 PCI netcard
WL 122 Wireless Broadband Router

se http://www.sitecom.com

/ Qbic

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 23-06-04 09:22

Bjørn E. Thorup wrote:
> [...]
> videre har vi kun været to på forbindelsen, og når vi har skulle skifte er
> det sket manuelt, altså skift af kabel i modem.

Jae ikke optimal måde :)

> Nu skal vi være flere på, og gerne samtidig. Dette kan ikke gøres med et
> standard Switch, da Stofanet har valgt at lave deres løsning sådan ( ja ja,
> såén er det! )

Jeps, med mindre i vil betale for en familie opkobling..

> [...]
> eller konfigurerer den sig selv automatisk? Skal der mere hardware til?

Jeg kender ikke lige den router, bruger selv en
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516 men det burde vel være det
samme?
Den nemmeste måde at sætte det op på, er med Stofas Always-on, hvor du
ikke skal logge på via deres hjemmeside.
Det gøres ved at du finder MAC adressen på routeren (burde kunne ses i
dens setup -plejer at være noget webbaseret noget)
Den MAC adresse sætte du så ind på stofas side, og så er du kørende.

> [...]
> computer, eller er man connected når bare den første har logget sig på?
> Altså hvordan beregner den forbruget og hvordan bliver de andre computere

Forbruget? Dvs du har flexrate?
Som før nævnt, vil løsningen med always-on gøre at alle jeres computere
frit kan koble sig på nettet, uden der bliver spurgt om kode eller lign.
Så er det så op til en af jer, at holde øje med hvor mange Mb der bliver
brugt...

> På forhånd tak for alt hjælp.

Lidt offtopic, kan det virkeligt betale sig med flexrate hvis i er 2(3)
personer om sådan en linie??

/Bjarke

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-06-04 10:14

"Bjørn E. Thorup" <bet75@hotmailFJERNMIG.com> wrote in message

> Nu skal vi være flere på, og gerne samtidig. Dette kan ikke gøres med et
> standard Switch, da Stofanet har valgt at lave deres løsning sådan ( ja
ja,
> såén er det! )

Jo, med familieopkobling kan du have op til 5 computere (eller andet) på
nettet. Det koster 25 kr/md.

> [...]
med,
> eller konfigurerer den sig selv automatisk? Skal der mere hardware til?

Hvis I ikke vil betale de 25 kr/md, så skulle der vel ikke være noget galt
med at sætte en router på, men der kan blive problemer med at bruge div.
spil/programmer uden noget port-forwarding-halløj, og så kan det også kun
bruges på den ene maskine (jeg er ikke helt sikker, så ret mig lige hvis det
er forkert). Opsætningen sker mange gange med et web-interface eller via
telnet.

Med en router skal du bare slå "alway-on" til, se www.stofanet.dk

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-06-04 10:16

"Frank K. Jensen" <fkj@_nospam_phys.au.dk> wrote in message
> "Bjørn E. Thorup" <bet75@hotmailFJERNMIG.com> wrote in message

> ja,
>
> Jo, med familieopkobling kan du have op til 5 computere (eller andet) på
> nettet. Det koster 25 kr/md.

Du kan i øvrigt også sætte 2 netkort i den ene maskine og så dele
forbindelsen på den måde. Det kræver dog at den maskine er tændt, når de
andre skal på nettet.

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 23-06-04 23:39

"Frank K. Jensen" <fkj@_nospam_phys.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du kan i øvrigt også sætte 2 netkort i den ene maskine og så dele
> forbindelsen på den måde. Det kræver dog at den maskine er tændt, når de

En ret dyr løsning når man tænker på hvad en router koster.

/ Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 24-06-04 08:56

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message
> "Frank K. Jensen" <fkj@_nospam_phys.au.dk> skrev i en meddelelse

> En ret dyr løsning når man tænker på hvad en router koster.

Tjaaa, det kommer vel an på hvor meget man skal bruge nettet på den
sekundære computer på tidpunkter, hvor den primære ikke alligevel er tændt.
Hjemme hos os er vores computer som regel altid tændt når vi er hjemme og
til vi går i seng.

mvh Frank