Ram
Fra : Mosgaard

Dato : 22-06-04 20:38

Da jeg skal til at bygge PC vil jeg gerne have et bud på om man er bedst
tjent med 512Mb godt ram ( CL2 ) eller bruge de samme penge på 1 Gb billig
ram, det skal bruges i et ABIT IS7 bundkort med Pentium4 2.8

Mvh. Dan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-06-04 21:58

Mosgaard skrev:

> bedst tjent med 512Mb godt ram ( CL2 ) eller bruge de samme penge på
> 1 Gb billig ram, det skal bruges i et ABIT IS7 bundkort med Pentium4

Har du brug for 1GiB RAM?

Uanset, så er performancegevinsten ved super-RAM til at overse, så brug
pengene på noget mærkevare-RAM (Kingston, evt.) og brug besparelsen
andetsteds i maskinen eller til et par store fadøl når kræet står
færdigt.

IMHO er 5-10% ydelsesforbedring en dyr forbedring, som ikke kan mærkes
på andet end testresultater. Din maskine bliver ikke mærkbart hurtigere
til at udføre de opgaver du sætter den til.

Jesper G. Poulsen

Fra : JK

Dato : 23-06-04 07:52

On Tue, 22 Jun 2004 21:38:08 +0200, "Mosgaard"
<mosgaard@post1.tele.dk> wrote:

>Da jeg skal til at bygge PC vil jeg gerne have et bud på om man er bedst
>tjent med 512Mb godt ram ( CL2 ) eller bruge de samme penge på 1 Gb billig
>ram, det skal bruges i et ABIT IS7 bundkort med Pentium4 2.8

Det kommer an på, om det er en fsb800 2.8 Ghz P4 eller en fsb533. Samt
om du vil overclocke den. Er det en fsb800, skal du nok regne med at
et OC projekt er godt tjent med mindst pc3500 og gerne pc4000.

CL2 kontra 2.5 og 3 betyder ikke alverden for et P4 system. Det er
vigtigere for et amd system.

Man kan godt regne med at pc4000 CL3 kan køre som pc3500 CL2, altså
ram for DDR500 CL3 (fsb250 for ram) kan køre DDR438 CL2 (fsb219 for
ram), da man kører det neddroslet.

1 Gb ram har jeg ikke prøvet. Jeg kører med 512 Mb ram. Det må anses
for rigeligt, kun meget store billedbehandlinger eller video kan
presse det.

Har du prøvet Ctr-Alt-Del, Processer, Ydeevne
så ser du hvor meget ram der bruges. Min XP bruger lige nu 181 Mb ram.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-06-04 21:20

JK skrev:

> CL2 kontra 2.5 og 3 betyder ikke alverden for et P4 system. Det er
> vigtigere for et amd system.

Hvor få procent giver det i realiteten?

> 1 Gb ram har jeg ikke prøvet. Jeg kører med 512 Mb ram. Det må anses
> for rigeligt, kun meget store billedbehandlinger eller video kan

Eller en virtuel PC eller to...

> Har du prøvet Ctr-Alt-Del, Processer, Ydeevne
> så ser du hvor meget ram der bruges. Min XP bruger lige nu 181 Mb ram.

Ctrl-Shift-Esc der den direkte genvej.

Jesper G. Poulsen

Fra : Mosgaard

Dato : 23-06-04 22:43

"JK" <(please reply to group, email invalid) junk@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3k9id09or1b26pjdb4j3j6ubkkk8upgoku@4ax.com...

> [...]
>
> Har du prøvet Ctr-Alt-Del, Processer, Ydeevne
> så ser du hvor meget ram der bruges. Min XP bruger lige nu 181 Mb ram.

Tak for tippet, jeg slår mig til tåls med en gang Corsair Value 512Mb
DDR3200 CL2.5 og mon
ikke det kan trækkes så jeg kan komme op på 3Ghz ( Processoren bliver en
Pent 4 2.8 FSB800
Prescott m. 1Mb Cache ).

Apropos memory bruger min PC med FS9 startet op 350 Mb, så der er lidt til
loftet ( nuværende
PIII 500 Mhz m. 512 Mb ram )

Endnu engang tak for hjælpen.

Mvh. Dan