Korrektion af FT 1787 Feldballe
Fra : aafe

Dato : 22-06-04 20:04

Korrektion af FT 1787 Feldballe [Indtastningsnummer: C6810]

Hvad der i det følgende er tydet som Philup, skal rettelig tydes som
Philiip

Randers, Djurs Sønder, Feldballe, Keilstrup, , 15., 47, FT-1787

Philup Peders., 35, Gift, Hosbonde, Huusfæster og Smed,
Kiersten Christensdatter, 33, Gift, Madmoder, -,
Hans, 2, Ugift, Deres Søn, -,

Se venligst:

http://eckmann.dk/philiip.gif

Personens navn staves og er iøvrigt meget uensartet i kirkebøgerne fra
de forskellige sogne han boede i, og varierer ligeledes fra præst til
præst.

Af stavemåder kan nævnes: Philip, Phillip, Philep, Philiip, Phelep,
Filep, Filip og muligvis yderligere variationer.

Af forskellige efternavne han benævnes med kan nævnes: Pedersen, Smed
og Hørning.

På IGI ses han muligvis at være forvekslet med Philip Mejer, der
imidlertid er en anden person, der angiveligt døde i 1777 i Randlev.

De sogne jeg har fulgt Smeden, Philip Pedersen (Hørning) i, er
Tirstrup-Fuglslev og Nødager-Feldballe, samt en lille afstikker til
Lyngby-Albøge for at blive forlovet og gift med sin anden kone, Karen
Pedersdatter Greve.

med venlig hilsen
Arne

Fra : aafe

Dato : 22-06-04 22:30

On Tue, 22 Jun 2004 21:04:24 +0200, aafe wrote:

>På IGI ses han muligvis at være forvekslet med Philip Mejer, der
>imidlertid er en anden person, der angiveligt døde i 1777 i Randlev.

Den bemærkning må jeg tage i mig igen, idet jeg netop nu har fundet
hans daab i Nødager Sogn, 1752, hvor han netop hedder Philip Meier
eller Maier:

http://eckmann.dk/meier.gif

Kan nogen tyde, hvad stednavnet er ? Jeg får det enten til Aasted
eller Rosted, men ingen af disse kan vist passe.

med venlig hilsen
Arne

Fra : CFS2280

Dato : 23-06-04 08:33

Rosted Sønderup Nordjyllands Hornum Aalborg FT 1801

kan dette fra Krabsens database bruges?
mvh
Karen

Fra : aafe

Dato : 23-06-04 13:30

On Wed, 23 Jun 2004 09:32:41 +0200, "CFS2280" wrote:

> Rosted Sønderup Nordjyllands Hornum Aalborg FT 1801
>
>kan dette fra Krabsens database bruges?

Tak for forslaget!

Alle muligheder er for såvidt åbne, men jeg tror at stednavnet må være
rimelig lokalt (Djurs/Mols området eller ihvertfald i Randers Amt).

Desværre er skriften flydt sammen ved det/de afgørende bogstav(er),
men Bentes forslag om Rostved er nok den rette tydning.

Endnu en gang tak for forslaget, og venlig hilsen

Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-04 22:37

Den Tue, 22 Jun 2004 21:04:24 +0200, skrev aafe:

>Korrektion af FT 1787 Feldballe [Indtastningsnummer: C6810]
>
>Hvad der i det følgende er tydet som Philup, skal rettelig tydes som
>Philiip

Hvis det er Feldballe, må det vel være Milloup?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : aafe

Dato : 22-06-04 22:42

On Tue, 22 Jun 2004 23:36:57 +0200, Kurt Hansen wrote:

>Hvis det er Feldballe, må det vel være Milloup?

Nixenbixen, det er det ikke ... det er en mand

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bente Feldballe

Dato : 22-06-04 23:27

> Nixenbixen, det er det ikke ... det er en mand

Hvis du spørger Milloup, så er han sandelig også en mand, godt nok på 4 ben
)) Jeg har bare lejet mig ind på hans domæne

Men ellers har jeg et bud på dit læseproblem: Hvad med Rostved. Sognet må
nok være Bregnet (slag på tasken). Hvis stedet *skal* være i Nødager sogn,
er der alternativt Horstved, men så er der faldet et "r" ud.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : aafe

Dato : 22-06-04 23:54

On Wed, 23 Jun 2004 00:26:41 +0200, "Bente Feldballe" wrote:

>Hvis du spørger Milloup, så er han sandelig også en mand, godt nok på 4 ben
>)) Jeg har bare lejet mig ind på hans domæne

Ja, her kom jeg godt nok i klemme mellem Kurts og dine sproglige
finesser )) men, jeg mente jo .....

>Men ellers har jeg et bud på dit læseproblem: Hvad med Rostved. Sognet må
>nok være Bregnet (slag på tasken). Hvis stedet *skal* være i Nødager sogn,
>er der alternativt Horstved, men så er der faldet et "r" ud.

Alle muligheder er for såvidt åbne, da jeg intet ved om forældrenes
flytten omkring. Faderen er hhv. benævnt som underofficer og som
"attacheret" Sergeant, hvilket vel må betyde at han var "tilknyttet"
et eller andet. Jeg ved ikke om det måske kan forstås som en
udstationering, ligesom jeg heller ikke har nogen ide om, hvilke
militære styrker der var i området på den tid.

Men, jeg synes at Rostved i Bregnet sogn lyder som et rigtig godt bud.
Tak for forslaget!

med venlig hilsen
Arne