dekorationsproblem
Fra : Katjastrofen

Dato : 05-05-01 08:46

Jeg er i den uheldige situation, at alle siger, jeg skal fjerne min trærod
fra mit cichlideakvarium [har ps. Saulosi og Aulonocara Marmelela] - Jeg har
endda spurgt temmelig mange, fordi jeg netop ikke var tilfreds med svaret! -
Idet, jeg har mine dejlige ansistrusmaller! [Er meget glad for disse
dejlige maller] - og mine maller elsker jo den trærod! - og selvom jeg ved
den gør vandet surt, er jeg meget ked af at skulle fjerne deres legeplads
:) - Er der nogle råd til hvad jeg kan gøre, så mine maller kan beholde
trærod'en ? - kan jeg eventuelt anskaffe mig en kalksten, som kan få vandets
hårdhed op igen eller ??

Katja

Fra : ole larsen

Dato : 05-05-01 09:44

Katjastrofen skrev i meddelelsen <9d0b3h$2tq1$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>:) - Er der nogle råd til hvad jeg kan gøre, så mine maller kan beholde
>trærod'en ? - kan jeg eventuelt anskaffe mig en kalksten, som kan få

Hvis du ellers har vand som det forekommer de fleste steder i landet ( dvs.
hårdt og med høj bufferkapacitet) kan du roligt blæse på hvad de "alle"
siger og gøre som det passer dig. En trærods ionbytterevne er så beskeden,
at det forslår som en skrædder et vist sted, og den gør derfor ikke vandet
surt.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-05-01 09:51

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> wrote in message

> [...]
har
> endda spurgt temmelig mange, fordi jeg netop ikke var tilfreds med

Vist er du ej nødt til at fjerne din trærod. Med mindre du har noget meget
blødt vand med meget ringe buffervirkning er din trærod ikke i stand til at
gøre dit vand surt. Og hvis du så oven i købet skifter vand rimeligt
hyppigt vil jeg påstå at din trærod ikke gør nogen skade (jeg går ud fra at
den i øvrigt er af "akvariekvalitet").

> :) - Er der nogle råd til hvad jeg kan gøre, så mine maller kan beholde
> trærod'en ? - kan jeg eventuelt anskaffe mig en kalksten, som kan få
vandets
> hårdhed op igen eller ??

Hvor hårdt er egentligt dit vand - især mht. KH? Er den nogenlunde høj, er
der næppe grund til at gøre noget.
Det er faktisk ret svært at hæve hårdhed/pH ved at smide kalksten i vandet.

mvh
Jan

Fra : Torben

Dato : 05-05-01 10:01

Hej,

Som Ole skriver sker der ikke en disse ved at du har en enkelt trærod i dit
Malawi akvarie. Den kan ikke gøre vandet surt. Jeg har selv adsillige Malawi
akvarier, hvor jeg har lavet en opbygning med kalksten fra stranden og med
nogle enkelte rødder til at bryde. Det ser flot ud og det kan på ingen måde
gøre dit vand surt.

Mvh

Torben

Fra : Katjastrofen

Dato : 05-05-01 11:25

Torben, Ole og Jan : Tak for den hurtige besvarelse.

Altså må sige, i gav lige nøjagtig det svar som jeg ønskede, netop at mine
maller kunne bevare trærodden i akvariet. Men hvorfor siger samtlige
dyrhandlere så,a t jeg skal skynde mig at hive den op ? - Det har jeg lidt
svært ved at forstå! - især hvis den ingen skade gør!

Katja

Som btw bor i odense.. og derfor i følge vaskemiddelpakkerne skulle have
hårdt vand *GG*

Fra : Torben

Dato : 05-05-01 11:49

Hej,

Det der er problemet med mange dyrehandlerer, er at de ikke ved ret meget om
det de snakker om. En del af dem er noget så påstålige, så man tror det er
løgn. Mit råd når du søger vejledning ved en dyrehandler er at prøve de
special forretninger der kun gør i akvariefisk og udstyr. De ved som regel
hvad de snakker om. Der er selvfølgelig også dyrehandlere, der er helt ok.
Men du skal huske på at de er amatører nøjagtig som du og jeg og de fleste
der findes her på NG.

Fra : ole larsen

Dato : 05-05-01 16:46

Katjastrofen skrev i meddelelsen <9d0ke4$7qv$1@news.cybercity.dk>...
>Men hvorfor siger samtlige
>dyrhandlere så,a t jeg skal skynde mig at hive den op ? - Det har jeg lidt
>svært ved at forstå! - især hvis den ingen skade gør!

Det er fordi de ikke aner en dyt om vandkemi - og det mener jeg, ikke en
eneste dyt. Deres udsagn stammer fra før fra midten af forrige århundrede
hvor "man" ikke kendte den basale ferskvandsakvariekemi. Og da det i "de
kredse" er mere in at tro på "grønne fingre" end på reel viden, kører lortet
(undskyld) roligt og stabilt videre.

>Katja
>
>Som btw bor i odense.. og derfor i følge vaskemiddelpakkerne skulle have
>hårdt vand *GG*

Hvis det er inden for kommunens vandforsyning er din KH 14-18, dvs en så høj
bufferkapacitet, at der kræves "grov vold" for at ændre pH - jeg taler af
erfaring.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-05-01 09:58

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> hvor "man" ikke kendte den basale ferskvandsakvariekemi. Og da det i "de
> kredse" er mere in at tro på "grønne fingre" end på reel viden, kører

Vær opmærksom på at det at være dyrehandler ikke siger en lyd om hvilken
viden man har om det man handler med. På den anden side er det vel ret
normalt at salgspersonale ikke har nogen forstand på det de handler med - så
denne branche er såmænd ganske almindelig.

Det at have succes som dyrehandler måles på kassekreditten - og andelen af
egentlige akvarister (hvilket IMHO ikke er det samme som at have akvarier)
er så forsvindende lille, at det sikkert kun kunne holde gang i et par
forretninger i landet.

Så de fleste af dyrehandlernes råd til publikum er af uvis oprindelse - du
kan være heldig at de kommer fra en entusiastisk akvarist, der er blevet
dyrehandler (som regel bliver de fattige dyrehandlere) eller de kan komme
fra en dygtig købmand, der handler med dyr, og mener at alt, hvad der fylder
mere end det, der kan stå på et prisskilt er overflødigt. Og den sidste
slags får efterhånden et batteri af gode råd - som regel opsamlet fra hans
egne kunder - råd, der savner bund i nogen som helst for for kendskab til
virkeligheden og endnu mere mangler den baggrund af videnskabelig-teknisk
art som Ole henviser til.

Så vil man _vide_ noget og ikke bare løbe med rygter og myter er der kun
litteraturen at vende sig imod.

Men mod myter kæmper man let forgæves (vi er et par stykker, der har opdaget
at folk elsker myterne - de er nemlig oftest meget lettere at forstå end
realiteterne, der hyppigt stiller krav til foruderhvervet viden, og ofte
bliver man sur, når der pilles ved de "letforståelige" regler og
forklaringer).

Mvh

Jan

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 06-05-01 13:59

On Sun, 6 May 2001 10:57:37 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

>lortet

Mit indlæg er ikke et forsvar for inkompetente ekspedienter, men en
kommentar til den " rigtige" viden om akvaristik modsat den
"forkerte".

Min gamle videnskabsteori-lærer på uni. startede altid den første time
på et hold med en historie om at bage et brød. Nogle mennesker kan det
med at blande en dej på øjemål hvor de intuitivt ved hvornår det ser
"fornuftigt ud". Dvs. at de tilsætter lidt ekstra mel og måske lidt
ekstra vand uden at vide præcist hvor mange gram eller i hvilken
rækkefølge de har gjort det i. Men brødet smager fantastisk.

Det kan selvfølge også gøres via en opskrift hvor kvantitet,
rækkefølge og tid er nøje bestemt. Brødet lavet på denne måde smager
også fantastisk.

Pointen er at de to forskellige tilgange til at bage et brød kan
eksemplificere forskellige vidensformer der i bestemte sociale
situationer konkurrerer mod hinanden (som i denne tråd hvor "grønne
fingre" konkurrerer mod "reel viden"). Begge måder at bage brød på
fører til det resultat at gæsterne spiser det med velbehag. Ole Larsen
er da også inde på at "at lortet kører videre..." og hvis jeg forstår
dig korrekt betyder det at_ fiskene_ ikke_ dør_ i_ hobevis men at
deres "grønne fingre"-forestillinger lever uantastet videre dog minus
rødder til cichlider.

Det er her kulturen kommer ind i billedet. Det er de "briller" vi har
på fra vi begynder at danne vores personlighed. Den "reelle viden" er
baseret på en fortolkning af vandkemi men også "grønne fingre" er
forestillinger som kommer og går i tidens løb. At vandkemi som
trosretning har fået den succes i vesten kan været baseret på vores
driftige industrialisering siden det 17 årh. og masseuddannelsen behov
for effektivitet Det må være nemmere at uddanne bagere på en teknisk
skole med en opskrift til at lave brød end at sige til dem at de bare
skal følge deres hjerte.

Så hvis I godtager ovenstående har det som konsekvens at ingen
vidensform eller videnskab har monopol på det ultimativt rigtige svar.
Når vi fødes med kulturelle "briller" så kan vi kun erkende verden
gennem de briller - das Ding an sich - bliver umuligt. Det er
naturvidenskaben også underlagt.

> [...]
>art som Ole henviser til.
>
>Så vil man _vide_ noget og ikke bare løbe med rygter og myter er der kun

Delvist korrekt. Prøv et par gamle akvariebøger og se om du ikke er
uening i noget af det. Prøv også et par nye, du har jo kontroversielle
holdninger i forvejen.

Rygter og myter er et menneskeligt grundvilkår vi aldrig når ud over.
Heller ikke med den naturvidenskabelige Vorherre. Selvfølgelig kan man
ikke hælde saltsyre i et akvarie i store mængder og mene at der ikke
vil ske noget. Det gør der. Men med udgangspunkt i diskussionenen her
er forskellene relativt små.

> [...]
>realiteterne, der hyppigt stiller krav til foruderhvervet viden, og ofte
>bliver man sur, når der pilles ved de "letforståelige" regler og

Enig, hvis du mener at virkeligheden er så kompleks at ingen teori kan
omfatte alt.

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-05-01 16:18

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> wrote in message
> [...]

> Når vi fødes med kulturelle "briller" så kan vi kun erkende verden
> gennem de briller - das Ding an sich - bliver umuligt. Det er

Du godeste - Jung i en akvariegruppe
Men når vi nu er i gang, så tror jeg da også at de forbenede positivister
stort set er forsvundet - problemet er bare at manglen på den endelige
sandhed ikke nødvendigvis medfører at alt så er nogenlunde lige sandt.
Jeg tror det var Popper, der plæderede for at man i teoridannelsen selv
skulle angive en vej til at falsificere sine påstande - at man ikke kender
sandheden betyder ikke at man ikke kan afvise noget som falsk. Og det er nok
det, det her handler om.

> Delvist korrekt. Prøv et par gamle akvariebøger og se om du ikke er
> uening i noget af det. Prøv også et par nye, du har jo kontroversielle
> holdninger i forvejen.

Nu kunne jeg aldrig finde på at tale for at man har hovedet under armen. Den
Popper jeg før refererede til kaldte jo sin retning for "kritisk
rationalisme" - og jeg synes faktisk at en kritisk holdning kombineret med
kølig overvejelse (fornuft) er et godt udgangspunkt.

> Rygter og myter er et menneskeligt grundvilkår vi aldrig når ud over.

Men derfor kan man jo godt bekæmpe det, der er forkert. Og jeg har uendeligt
svært ved at snuppe den værdinihilistiske indstilling, der gør at alt har
lige værdi. Når Ole gør rede for at det er svært at gøre vand med et
forholdsvist højt indhold af KH surt, har manden sgu ret. Basta. Hans
påstand hænger ikke bare og svæver frit i luften, den kan både forklares og
verificeres. Hvorimod en ekspedients udsagn om at en rod skal op, fordi den
gør vandet fra Odenses vandforsyning surt, tager han fejl. Men han taler
ikke mod bedre vidende - han ved nemlig ikke noget om det han udtaler sig
om.

> [...]
> ikke hælde saltsyre i et akvarie i store mængder og mene at der ikke
> vil ske noget. Det gør der. Men med udgangspunkt i diskussionenen her

Det forstår jeg ikke. Hvor vil du hen.

> Enig, hvis du mener at virkeligheden er så kompleks at ingen teori kan
> omfatte alt.

Jamen du godeste - tror du ikke jeg har opdaget at oplysningstiden er
ophørt? Som tidligere skrevet: positivismen har ikke mange tilhængere
længere.
Som det ser ud nu, _tror_ jeg at virkeligheden er så kompleks at ingen teori
kan omfatte alt - på den anden side ved jeg jo netop at jeg ikke kan vide
noget om, om en teori vil kunne indeholde alt

mvh
Jan

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 06-05-01 22:27

Du har valgt at køre den off topic. Det er jeg ikke enig i. Det viser
at du ikke har forstået at teori og empiri er integreret. At talen om
akvarier indebærer nogle forestillinger om hvordan sådan noget skal
gøres. Disse forestillinger er emnet for dette indlæg.

On Sun, 6 May 2001 17:17:43 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

..
> [...]
>sandheden betyder ikke at man ikke kan afvise noget som falsk. Og det er nok

Der har du problemet med Popper. Du skal selv subjektivt "angive en
vej til at falsificere sine påstande" men de kan falsificeres
objektivt. Onde tunger vil hævde at en objektiv empirisk falsificering
gennem en subjektiv udvælgelse er problematisk. Du kan ikke (med
Habermas) eliminere de erkendelsesinteresser der findes.

Jeg har faktisk købt rødder i Odense og jeg bor i et område i Jylland
med lav KH og dermed lav bufferkapacitet. Men det ved ekspedienten da
ikke noget om. Hvis jeg kender danskerne ret kunne nogle kunder
nærmest blive fornærmede over et så teknisk spørgsmål på en stresset
lørdag formiddag eks. Så hvilke interesser har sælgeren i
salgsituationen ? Ikke at fornærme kunden i hvet fald.

> [...]
>rationalisme" - og jeg synes faktisk at en kritisk holdning kombineret med
>kølig overvejelse (fornuft) er et godt udgangspunkt.

Hvis det ikke er en oplysningstanke at fornuften, det civiliserede
skal bringe os indsigt, ja så kald du mig bare Jung.

> [...]
>ikke mod bedre vidende - han ved nemlig ikke noget om det han udtaler sig

Jeg er enig i at Ole har ret. At hvis bufforkapaciteten er stor ja så
sker der ikke noget ved at beholde roden i. Men min pointe var ikke om
forholdet til KH og PH men at det Ole Larsen beskriver som "grønne
fingre" er en anden vidensform der også kan opnå positive resultater.
Det var en kritik af kemien som saliggørende. Et citat af
Meulengracht-Madsen:

"En af bivirkningerne ved den moderne akvarists "kemisme" er f.eks.
troen på, at det kan lade sig gøre at beherske de kemiske og
biokemiske foreteelser i akvarierne i så høj grad, at man tvangfrit
kan skabe et miljø for sine fisk, som er i overensstemmelse med
naturens egne forhold, fordi man har fået et mere detaljeret kendskab
til vandkemiens funktioner."

Der findes andre måder at gå til akvaristikken på uden at være den
lille kemiker. Om 100 år griner af de af noget de kaldte KH.

>Jamen du godeste - tror du ikke jeg har opdaget at oplysningstiden er
>ophørt? Som tidligere skrevet: positivismen har ikke mange tilhængere
>længere.

Popper med objektiv empirisk falsificerbarhed ? hmm

>Som det ser ud nu, _tror_ jeg at virkeligheden er så kompleks at ingen teori
>kan omfatte alt - på den anden side ved jeg jo netop at jeg ikke kan vide
>noget om, om en teori vil kunne indeholde alt

Wav, du kender også selvreference problemet.

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-05-01 08:51

> Du har valgt at køre den off topic. Det er jeg ikke enig i. Det viser

Jeg er ret overbevist om at videnskabsteoretiske overvejelser ikke hører
hjemme her i gruppen - nok snarere i dk.videnskab evt. dk.livssyn - så mit
OT er nok rimeligt velbegrundet. Og så har det den virkning at man vel på
forhånd har unddraget sig at få alt for mange høvl af gruppelæsere, der ikke
gider følge denne debat.

> at du ikke har forstået at teori og empiri er integreret. At talen om

Sikkert, det er en hel del år siden jeg har beskæftiget mig med
videnskabsteori, så min viden på området trænger nok til at blive støvet af.
Og jeg har ikke energi til at forfølge de videnskabsteoretiske aspekter, men
vil gerne forholde mig til det konkrete.
Så hvis diskussionen drejer sig om dårlig vejledning fra ignorante
ekspedienter, mytedannelse m.v. så er jeg med, men en ren
videnskabsteoretisk diskussion på metaplanet orker jeg ikke.

> Jeg har faktisk købt rødder i Odense og jeg bor i et område i Jylland
> med lav KH og dermed lav bufferkapacitet. Men det ved ekspedienten da
> ikke noget om. Hvis jeg kender danskerne ret kunne nogle kunder

men det betyder vel ikke at en generel udtalelse er gyldig. Og
udgangspunktet var at en akvarist var blevet præsenteret for sandheden: "Du
skal fjerne dine rødder fra dit malawiakvarium (der næppe har lav KH noget
sted i Danmark) da de gør dit vand surt". Han kunne jo i stedet bare vælge
at holde kæft - så sagde han da i hvert fald ikke noget forkert.

> nærmest blive fornærmede over et så teknisk spørgsmål på en stresset
> lørdag formiddag eks. Så hvilke interesser har sælgeren i
> salgsituationen ? Ikke at fornærme kunden i hvet fald.

Nej, hans interesse er selvfølgeligt - og helt legitimt - at sælge sine
varer.

> [...]
> forholdet til KH og PH men at det Ole Larsen beskriver som "grønne
> fingre" er en anden vidensform der også kan opnå positive resultater.

Jamen jeg kunne da aldrig finde på at afvise "grønne fingre" eller måske i
dette tilfælde "våde fingre". Der ligger masser af uformel viden gemt i
intuition, erfaring eller hvad man nu vil kalde det. Og den respekterer jeg
fuldt ud. Det interessante er blot, at mange af de akvarister, jeg har stor
respekt for, alligevel verificerer deres viden på en eller anden måde. Den
er ikke frit svævende i det himmelblå. Når man gennem praksis gør sig
erfaringer - enten på første eller på anden eller tredie eller hvilken hånd
det nu er - er det væsentlige netop at der er en forbindelse mellem de
regler man benytter og den virkelighed reglerne omhandler.
Men det jeg ofte finder i f.eks. denne gruppe er regler, der ikke er
dokumenteret hverken formelt videnskabeligt eller gennem praksis. Jeg kan
finde masser af eksempler. F.eks. er der tilsyneladende en regel om at
bundfiltre ender med en katastrofe fordi affaldet hober sig op. Og det er
næsten helt sikkert at de, der fremfører denne påstand mest energisk ikke
har erfaringer med et bundfilter. Men mon ikke at netop mange handlende gør
hvad de kan for at styrke denne holdning: Der er langt flere penge i at
sælge dyre Eheimspande end billige bundfiltre. Ikke fordi jeg er blind for
at der også kan være ulemper. Men kritikken er meget unuanceret.
En anden er at cichlider fra de store søer i afrika ikke kan tåle høj
proteinindhold i foderet. Slut. Nogle af mine Tanganyikaer elsker røde
myggelarver og stortrives på dem.

> [...]
> kan skabe et miljø for sine fisk, som er i overensstemmelse med
> naturens egne forhold, fordi man har fået et mere detaljeret kendskab

Jeg ved ikke hvem, der har givet udtryk for at den evige frelse opnås gennem
"kemisme". Jeg vil ikke gendrive en kritik af kemien som saliggørende, jeg
er enig i den. Men dette indeholder ikke implicit det modsatte udsagn: At
forståelsen af kemi er en ulempe i forhold til det at være akvarist.

> Der findes andre måder at gå til akvaristikken på uden at være den
> lille kemiker. Om 100 år griner af de af noget de kaldte KH.

Det tvivler jeg nu ret meget på. Det er muligt at KH i stedet vil blive
erstattet af alkalinitet eller syrebindingsevne, men substansen vil stadig
indeholde det samme (men sikker modificeret). Vi har heller ikke smidt den
Newtonske fysik på porten selvom relativitetsteori og kvantefysik har
afsløret at Newton var meget ufuldstændig som forklaringsmodel - men ganske
praktisk i dagligdagen.

> Wav, du kender også selvreference problemet.

sa'e den kloge til den dumme
Den slags bemærkninger er meget effektive hvis man vil lukke en diskussion
af. Og nej, jeg kender ikke selvreferenceproblemet, men finder at mit udsagn
er en indlysende konsekvens.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 07-05-01 18:12

Der er fremkommet flere interessante synspunkter på emnet. Man kan så undre
sig over relevansen.....

Men min holdning er langt mere pragmatisk. Jeg synes, det er så trist, at en
stor del af den Danske akvaristik er begrænset til hårdvandsfisk fordi vi
har hårdt vand i det meste af landet. Der er så mange praktfulde fisk og
planter, der kræver lidt mere, men som mange holder sig tilbage fra - eller
har dårlige erfaringer med - blot fordi den ret simple ferskvandskemi er
fremmed for dem, bl. a. fordi du (Carsten) og Meulengracht stiller spørgsmål
ved relevansen af den. - Det er en skam at du ikke citerer ham helt - han er
i "Akvariet i Focus" unødigt bagstræberisk, som du - helt sikkert af anden
grund - også er.

Hinsides al disputs om videnskabsteori, er den basale ferskvandskemi relativ
simpel - ikke let - men heller i sværere end at de fleste seriøse akvarister
nok kunne sætte sig ind i den med lidt hjælp.
Og den hjælp burde man give her på gruppen, så mange flere kunne få videre
muligheder.

>Der findes andre måder at gå til akvaristikken på uden at være den
>lille kemiker.

Naturligvis - det giver blot nogle begrænsninger.

>Om 100 år griner af de af noget de kaldte KH.

Det er vi allerede nogle, der gør - bl. a. fordi betegnelsen er misvisende i
forhold til praktisk akvaristik.

Ole

Fra : Laila

Dato : 06-05-01 16:32

Hej.

Jeg kan da ikke forstå hvorfor du skulle fjerne din trærod......
Jeg har også trærødder i et par af mine cichlide-akvarier. Det går da
udemærket. Det er korrekt at de gør vandet surt, men når man har cichlider
laver man jo hyppige vandskift, så derfor mener jeg ikke at det har nogen
betydning overhovedet.
Jeg har ihvertfald aldrig observeret noget.....

Laila
Katjastrofen <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d0b3h$2tq1$1@news.cybercity.dk...

Fra : ole larsen

Dato : 06-05-01 17:26

Laila skrev i meddelelsen <80eJ6.309$hd4.5853@news.get2net.dk>...

>Det er korrekt at de gør vandet surt

Beklager, det er netop _ikke_ korrekt.
De _kan_kun_gøre det hvor bufferkapaciteten (~KH) er meget lav, og det er
den kun få steder i landet.

>Laila

Ole

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 06-05-01 19:02

"ole larsen" skrev:

> [...]
<80eJ6.309$hd4.5853@news.get2net.dk>...

> Beklager, det er netop _ikke_ korrekt.
> De _kan_kun_gøre det hvor bufferkapaciteten (~KH) er meget lav,

Jeg tavst fulgt diskussionen, og jeg betvivler bestemt ikke Ole's
udsagn, men:

Jeg har selv for nyligt omlagt mit akvarium med en tre "store
mangrove-rødder".
Rødderne er hver på 7-10 kg og omkring en halv meter på "den
længste led", indkøbt hos en rimeligt kendt dyrehandel i Kollund
(ingen reklame).
Tilberedningen af disse rødder har været et 2-3 ugers ophold i en
80-liters spand (med låg) ude i haven, med 5-6 udskiftninger af
østjydsk postevand (pH~8/KH~12) undervejs.
Da jeg efter et døgn ville skifte vandet første gang målte jeg
(af nysgerrighed) hvor meget rødderne evt. havde sænket pH. Jeg
blev ret overrasket over at måle pH til 4,6 [fire komma seks].
Jeg hældte det sure (og meget brune!) vand ud i fruens
blomsterbed, og postede frisk vand ned til dem.
Efter yderligere 3-4 dage var pH lidt over 5 (husker ikke den
nøjagtige værdi, men den var enten 5,2 eller 5,4).
Sådan blev jeg ved de omtalte 5-6 gange, og sidste hold
spildevand havde stadig en pH under 7.
Jeg hang så rødderne i mit (for daværende tomme) 530L akvarium og
fyldte klargjort vand i (GH4/KH~5/pH~8). Efter få dage var pH
nede på 7,3. Rødderne kunne tilsyneladende ikke sænke pH
yderligere.
Vha. CO2 sænker jeg så pH til ~6,6 hvilket er den ønskede værdi
for mig.

Jeg udleder deraf at rødder (i hvert fald dem jeg har fået
anskaffet) har en hvis evne til at syrne vand, og at det ikke har
væsentlig betydning om KH er 4 eller 12. Jeg kan sgu'tte rigtig
få det til at passe med hvad I så vedholdende og på det
allerbestemteste fastholder...
Jeg har så en teori om at rødderne, ved deres konstante afgivelse
af syre, kan holde pH nede, men at den pga. evt. bufferkapacitet
vil stige igen. Men jo ikke før rødderne enten fjernes eller de
har afgivet alt hvad de har i sig?

Jeg vil da meget gerne have denne erfaring kommenteret af
d'herrer...

Mvh Jonas

Fra : ole larsen

Dato : 06-05-01 19:32

Jonas Jacobsen skrev i meddelelsen <9d43m2$2ol2$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>har afgivet alt hvad de har i sig?
>
>Jeg vil da meget gerne have denne erfaring kommenteret af

Der er ingen tvivl om, at nogle rødder kan indeholde endog store mgdr. syre.

Du giver selv delvist forklaringen på dit spørgsmål. Syren sænker pH,
(bi)karbonaterne danner kulsyre, der spaltes i kultveilte og vand. Havde du
taget låget af spanden og ladet den stå, var CO2 luftet ud og pH steget
igen - du kunne vel egentlig have sparet et par vandskift ved at sætte
gennemluftning på.

Ole

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 06-05-01 20:01

"ole larsen" skrev:

[snip]

> [...]
pH steget
> igen - du kunne vel egentlig have sparet et par vandskift ved

Jeg havde faktisk en fornemmelse af at den manglende luft var en
del af forklaringen (derfor nævnte jeg låget). Men jeg kunne ikke
helt få det kemiske til at falde i hak - selv om det jo egentlig
er nok så logisk.
Tak.

Mvh Jonas

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-05-01 09:04

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message

> [...]

> af syre, kan holde pH nede, men at den pga. evt. bufferkapacitet
> vil stige igen. Men jo ikke før rødderne enten fjernes eller de

Jeg vil umiddelbart betragte dine rødder som ikke værende klargjorte til
akvariebrug. Det er klart at der er forskel på rødder, der er forholdsvis
friske og så gamle rødder, der vel primært består af cellulose.

Jeg har selv hentet bunker af rødder fra en stor mose, der er under plov. I
forbindelse med en ændring af landbrugsdriften i mosen (dybere pløjning) var
der en årrække, hvor man kunne hente de pragtfuldeste årtusindgamle
egerødder. Det er klart at disse først skulle tømmes for den syre, de
indeholdt fra mosen, hvilket for mit vedkommende betød et ophold i en måneds
tid i en balje med natron (min "Jeg har akvarium" er forsvundet -
fremgangsmåden er så vidt jeg husker beskrevet deri).

Men når først denne proces var gennemført har jeg benyttet dem i malawi- og
tanganyikaakvarier og har ikke konstateret nogen forsuring. Så jeg tror ikke
der er tale om en "konstant afgivelse af syre" fra gamle rødder. Nu er mine
moserødder jo selvfølgeligt ekstreme, jeg ved egentligt ikke hvor gamle de
rødder man kan købe er. Men det er givet at anvendelse af frisk træ vil give
problemer.

mvh
Jan