Byld?
Fra : coppi

Dato : 05-05-01 08:08

Hej.

Min 9 år gamle rottweilertæve har fået en slags kæmpebums på ryggen.
Vi har nu 2 gange med en uges mellemrum klemt noget unerligt ,
gult,grynet,iblandet blod ud af den.Hver ca. på størrelse med en
lillefingernegl.
Vi tager til dyrlæge , hvis det ikke bliver bedre.
Nu har jeg vasket det i brintoverilte.Og der efter vasket hele hunden.Hun
fælder og er derfor meget skællet i pelsen.
Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har et godt råd?

coppi

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-05-01 13:00

Hvis den ikke gør rigtigt ondt, når I klemmer den ud, tror jeg ikke det er
en byld, men det kan være en fedtknude.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : J :o\) h n

Dato : 05-05-01 14:05

> [...]
> fælder og er derfor meget skællet i pelsen.
> Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har et godt råd?

Du er sikker på den ikke har lopper eller har haft inden
for de sidste dage / uger ?.

Skællet & fældende pels i kombination med
betændte sår, kan godt være en begynde loppeallergiinfektion.

Jhn.

Fra : coppi

Dato : 05-05-01 14:32

Hej John.

Ja, jeg er helt sikker på hun ikke har lopper.
Hun ser altid sådan ud når hun fælder,hendes mor og mormor havde det
forøvrigt på samme måde.
Desuden har hun kun det ene sted,så det er nok som Nina skrev en fedtknude.
Men tak alligevel!
coppi

Fra : Jo-Ann

Dato : 05-05-01 14:40

Hej Coppi !

Min hanhund har også sommetider sådan nogle "bumser" - ja, og det er også på
ryggen. Jeg ved ikke hva' de kommer af..men jeg plejer enten at lade dem
være, eller hvis der kommer hul (så alt det "ulækre" kommer ud) så pytte jeg
lidt klorhecidin (sikkert forkert stavet) pudder på....og så forsvinder den
igen.

Tror ikke alt det baden hjælper, men nok gør det værre måske ?!?!?

Men prøv da med lidt "af det jeg ikke kan stave til" pudder !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Heidi Høegh

Dato : 07-05-01 06:39

coppi <annie321@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4INI6.7467$T22.584623@news010.worldonline.dk...
> [...]
> fælder og er derfor meget skællet i pelsen.
> Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har et godt råd?

Hej
Jeg tror det er en talgkirtelsvulst (grødsvulst) som er en overudvikling af
en fedtkirtel. Svulsten som består af en fedtet grødagtig masse, kan presses
ud, men den vil ofte komme igen efter et kort stykke tid som du har oplevet.
Mit råd til dig er : så længe det "bare" er det fedtede grødagtige der kan
presses ud, og hunden ikke er generet af det, så er der ingen grund til at
gøre noget da talgkirtelsvulster er harmløse, men hvis der begynder at opstå
komplikationer som betændelse er det en god ide og få den fjernet.

Vores gamle rottweiler havde en talgkirtelsvulst på størrelse med en halv
valnød, og den levede hun fint med, og nu har vi en blanding der også er i
besiddelse af en sådan størrelse, den er blot en del mindre.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh