Husapotek
Fra : Snasse

Dato : 22-06-04 12:20

Hejsa

Hvilke ting er en god ide at anskaffe sig når ens tæve skal føde.?
Hvad bør man have i huset.?
Tænker her på saks, sutteflasker osv.

--
Susanne
www.vufferne.dk

Fra : shadow

Dato : 22-06-04 15:45

"Snasse" <vick@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Hvilke ting er en god ide at anskaffe sig når ens tæve skal føde.?
> [...]
Hej Susanne
Man bør lave en fødekasse til tæven ca. 1 uge før den skal føde. Det er
vigtigt, at hun vænner sig til kassen inden fødslen. Den bør stilles på et
roligt sted i huset, så hun er tryg og ikke bliver forstyrret, når
hvalpene er kommet. Når kassen fremstilles, skal man tænke på, at hvalpene
skal være der de første 4 leve uger. Tæven skal kunne ligge helt udstrakt.
Det er vigtigt at kassen er så høj, at hvalpene ikke kan falde ud de første
4 uger. Tæven skal dog ubesværet kunne springe ud. Man kan lægge aviser i
bunden af kassen. Sørg for at lave kassen i et materiale der er let at holde
rent.
[...]
Drægtigheden varer 63 dage, men kan dog variere et par dage til begge sider.
Inden fødslen går i gang daler hundens legemstemperatur til 37 grader eller
derunder.

Man deler en fødsel op i to perioder:

Opblokningsfasen:

Hunden er urolig. Den halser, skraber og samler til rede. Denne periode kan
vare fra få timer til flere dage. Til slut begynder hunden at få veer og der
kommer et grønligt udflåd.

Uddrivningsfasen:

Nu bliver veerne mere regelmæssige og kraftige. Man kan se hunden har veer,
og formålet med disse er at presse hvalpene fra livmoderen mod
skedeåbningen. Det første man ser er en lille, væskefyldt, mørk blære i
fødselsåbningen. Denne må man ikke røre, da den er medvirkende til at åbne
og smøre fødselsvejen.
Hvalpene fødes omgivet af en fosterhinde. Ofte springer den ikke under
fødslen, så må enten tæven eller fødselshjælperen befri hvalpen. Prøv så
vidt muligt at lade hunden klare det selv. Hvis ikke hunden selv bider
navlestrengen over, skal hjælperen klippe den over ca. 5 cm fra hvalpens
bugvæg. Hvalpens næse og mund skal renses for slim, og det er klogt at
frottere den godt. I reglen æder tæven efterbyrderne. Det er vigtigt, da de
indeholder et hormon, som dels stimulerer mælkeproduktionen og dels er
medvirkende til at trække livmoderen sammen efter fødslen. Efter
veloverstået fødsel vil tæven have grønligt flåd i 14 dage.
Man bør lade dyrlægen efterse moderen og hvalpene efter fødslen. Dyrlægen
efterser hvalpene for ganespalte, og andre medfødte defekter.

Men ellers kommer der nok nogle kompetente svar til dig herinde, da der er
flere der opdrætter hunde, og som deltager i debaten herinde, så hav lidt
tålmodighed , og se om der ikke kommer flere svar til dig i løbet af ugen.

--
M.V.H
Jimmy

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 22-06-04 18:00

Hej Susanne

Du skal _mindst_ have følgende ting:

Termometer
Steril sløv Saks (til evt. at klippe navlestrenge over med, hvis du ikke kan
rive dem over med fingrene)
Køkkenrulle
Håndklæder
"Bolle"sprøjte (eller øresprøjte, til at suge evt. slim op af hvalpens hals
med)
Havregryn, druesukker, fosforsurt kalk (til at lave havresuppe til tæven
efter fødselen. Hun vil drikke store mængder det første døgn/de første dage)

Derudover kan det være en god ide at have følgende:
Hvalpemælk
Papir, blyant, vægt
Affaldsspand/pose

Iøvrigt er det en rigtig god ide at låne bøger på biblioteket - en rigtig
god (men meget gammel) bog er "Min hund skal have hvalpe" af Esther Kofod,
den bruger jeg selv som "bibel", men der er også nyere bøger, som f.eks.
"Hvalpe på vej" af Birgitte Schjøth.

Venlig hilsen
Charlotte Eglin

Fra : Snasse

Dato : 22-06-04 18:09

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den bruger jeg selv som "bibel", men der er også nyere bøger, som f.eks.

Tusinde tak Charlotte

Det var lige det jeg eftersøgte, det bliver hermed printet ud, mange tak

--
Susanne
www.vufferne.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 23-06-04 18:10

Tue, 22 Jun 2004 19:09:13 +0200, Snasse wrote:

>Det var lige det jeg eftersøgte, det bliver hermed printet ud, mange tak

Print du hellere min ud. Den er bedre.

--
Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-04 07:51

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> wrote in message
> [...]
>
> Du skal _mindst_ have følgende ting:
>
> Termometer
> Steril sløv Saks (til evt. at klippe navlestrenge over med, hvis du ikke

Hvorfor sløv eller rive over med fingrene ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-06-04 09:16

> Hvorfor sløv eller rive over med fingrene ?

Hej Christian
Man river navlestrengen for at stoppe blodtilførslen. Man kan nulre
navlestrengen lidt først, så blodkarrene lukker sig.
Hvis man klipper over kan man risikere en kraftig blødning.
Hilsen Vibeke

---

Fra : x Vuf x

Dato : 23-06-04 18:10

Tue, 22 Jun 2004 19:00:05 +0200, Charlotte Eglin wrote:

>Du skal _mindst_ have følgende ting:

Forhåbentligt har tæven i de sidste 5 uger fået en kalktablet
daglig! Gerne dem fra Matas. Grå striber på beholderen.

>Termometer

Til at ta' hundens temperatur i 3-4 dage INDEN fødslen.
Den skal være 37,4 ca. Op til fødslen stiger temperaturen til 39
eller lidt mere, og så kan du godt gøre klar, for et halvt døgn
efter dropper temperaturen ned til måske 36, og så føder tæven!
Gå straks ud og kog en kylling!

>Steril sløv Saks (til evt. at klippe navlestrenge over med, hvis du ikke kan
>rive dem over med fingrene)

DET må du altså ikke. Kun hvis tæven har meget dårlige eller ingen tænder!
Du skal passe morderligt på, at moderkagen ikke slipper fra dig, hvis du har
klippet, for kommer den ikke ud, dør tæven for dig senest 1 døgn efter!
Se efter at hun spiser dem og ha' tal på, hvor mange, hun har spist, Hvis
der er mere end 5 moderkager, kan du godt tage dem væk.
Hvis fødslen er langvarig, må hun gerne få et par slik vand.

> [...]
>efter fødselen. Hun vil drikke store mængder det første døgn/de første dage)

Havresuppe er godt, men kyllingesuppe er bedre! Fosforsurt kalk er gammeldags
og optages ikke så godt af hundene. Pas på med druesukkeret! Hvis hun føder
normalt og ikke ser MEGET træt ud, så la' være med at gi' hende det!

>Derudover kan det være en god ide at have følgende:
>Hvalpemælk

NEJ! Det er af yderste vigtighed, at hvalpen får råmælk. (Det første mælk
tæven har) Det er ikke altid hvidt, og der er ikke så meget af det måske,
men hvalpene SKAL ha' det!

Mail mig og få mit tlf.nr. når tiden sig nærmer. Jeg vil gerne hjælpe!

>Papir, blyant, vægt

MEGET vigtigt da I skal veje hvalpene hver dag for at se, om de trives.

> [...]

>god (men meget gammel) bog er "Min hund skal have hvalpe" af Esther Kofod,

Ja det er en god bog, men husk at det er længe siden, den er skrevet!

Nej. Det bedste er engangssprøjter. Hvis en hvalp ikke trives, kan du
presse lidt råmælk ud af mor og tvangsfodre hvalpen med. Langsomt, så
den ikke kvæles i det.

Tæven har råmælk i 3 dage/døgn. Derefter lægger hun mælk ned på faste
tidspunkter. Der vil du se, at hun hefler (ånder stødvist og hørbart)
ligesom da hun havde veer.

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 24-06-04 20:44

Det kan godt være at du mener at din vejledning er bedre, men nu var det jo
ikke en vejledning, men et husapotek der blev spurgt om.

> Forhåbentligt har tæven i de sidste 5 uger fået en kalktablet
> daglig! Gerne dem fra Matas. Grå striber på beholderen.

Hvorfor i alverden skulle man dog give kalktabletter?? Jeg går ud fra at man
fodrer med et ordentligt, gedigent hvalpefoder til tæven og så er alle
tilsætninger unødvendige.

> Gå straks ud og kog en kylling!

Ja, hvis man har lyst til kylling er det da en god ide. Tæven skal have
havresuppe eller alm. hvalpekost.

> [...]
har
> klippet, for kommer den ikke ud, dør tæven for dig senest 1 døgn efter!

Selvfølgelig må hun det! Moderkagen er formodentlig kommet ud sammen med
hvalpen, det er normalt. Jeg foretrækker at rive navlestrengen over, eller
ihvertfald holde godt fast mod hvalpens mave, da nogle tæver kan finde på at
rive voldsomt i hvalpen med navlebrok til følge - eller værre - at bide den
over alt for tæt på maveskindet af hvalpen.

>Pas på med druesukkeret! Hvis hun føder normalt og ikke ser MEGET træt ud,
så la' være med at gi' hende det!

Hvorfor??

> NEJ! Det er af yderste vigtighed, at hvalpen får råmælk. (Det første mælk
> tæven har) Det er ikke altid hvidt, og der er ikke så meget af det måske,
> men hvalpene SKAL ha' det!

Ja, selvfølgelig skal de det, men det *kan* jo være at tæven ikke har mælk
nok, og så er det sgu da åndssvagt at miste hvalpe fordi man ikke har sørget
for at have hvalpemælk i huset!

> Ja det er en god bog, men husk at det er længe siden, den er skrevet!
Ja, men hvalpefødseler sker altså stadig på samme måde.

Mvh Charlotte Eglin

Fra : Snasse

Dato : 25-06-04 10:19

> Mail mig og få mit tlf.nr. når tiden sig nærmer. Jeg vil gerne hjælpe!
> --
> Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Tak Sonja, det vil jeg gøre :)

--
Susanne
www.vufferne.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 25-06-04 11:10

Fri, 25 Jun 2004 11:18:47 +0200, Snasse wrote:

>Tak Sonja, det vil jeg gøre :)

Og det må gerne være om natten. At kl. er mange skal ikke afholde
dig fra at ringe efter hjælp, hvis du har brug for det!
Hvor i landet var det, du boede?

Fra : Snasse

Dato : 25-06-04 14:21

> Og det må gerne være om natten. At kl. er mange skal ikke afholde
> dig fra at ringe efter hjælp, hvis du har brug for det!
> Hvor i landet var det, du boede?

Jeg bor i Svindinge, lige syd for Ørbæk.

Du er bare en skat :)
Det er rart man kan hjælpe hinanden, men lad os nu se om hun overhovedet
bliver drægtig. Vi skal jo også have fundet en mage til hende, de hænger
desværre ikke på træerne. Især ikke da vi ingen stamtavle har på hende.

--
Susanne
www.vufferne.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 25-06-04 21:52

Fri, 25 Jun 2004 15:20:45 +0200, Snasse wrote:

>Jeg bor i Svindinge, lige syd for Ørbæk.

Det er ikke ret langt herfra.

> [...]
>bliver drægtig. Vi skal jo også have fundet en mage til hende, de hænger
>desværre ikke på træerne. Især ikke da vi ingen stamtavle har på hende.

Nå, jeg troede, det var en hund, der var drægtig nu.
Hvorfor vil I avle på hende, når I ikke kender hendes baggrund?
Hvor gammel er hun? Hvad størrelse er hun?

Fra : Snasse

Dato : 26-06-04 18:27

> Hvorfor vil I avle på hende, når I ikke kender hendes baggrund?

Fordi vi mener hun kan give nogle kanon gode hvalpe, da hun har et kanont
godt sind. Desuden kan jeg ikke se at hunde med stamtavle er bedre hunde end
dem uden.

Susanne

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-06-04 19:33

> Fordi vi mener hun kan give nogle kanon gode hvalpe, da hun har et kanont
> godt sind.

Ved i hvda hun kan bære på af arvelige sygdomme? Hun kan jo være skjult
bærer af så meget... Hvad med HD, ved i hvordan det ser' ud i hendes og en
evt. kommende far's linier? Hvad med patella? PRA? Katarakt? Du ved ikke
hvad den kan være anlægsbærer af.

> Desuden kan jeg ikke se at hunde med stamtavle er bedre hunde end
> dem uden.

Nej, men du vil lærer at kunne se det... at kune se hvilken hunde der er
sunde og kan avles på, hvis du satte dig ind i det... Det er nok der det
fejler... Eller at netop racehunde bliver undersøgt, så ovenstående lidelser
bliver opdaget modsat hunde uden papirer!

Eksemeplvis ved jeg min tæve har B på hofterne, men er ellers ud af A
linier. Vil jeg sørge for at hofterne forbliver gode i linierne så søger jeg
bla.a. efter en han med A-hofter. (Vi har mistanke til B-hofter pga. de
glattye gulve vi har.)

Hvis min han viser sig at ha' C skal han ikke bruges i avl (Det finder vi så
ud af om 4 mdr.!!). Han virker sund og rask nok, men hans afkom vil ha'
forhøjet risiko for at komme til at døje med hofterne for ikke at tale om
afkom's afkom.

Papir er ikke kun til for udstilling! Det drejer sig, for seriøse
opdrættere, om sundhed! At der så er opdrættere imellem der ødelægger det
hele kan vi ikke gøre for.

....Så ellers held og lykke med evt. kommende hvalpe. Jeg håber for deres
skyld at de bliver sunde og raske!

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 26-06-04 22:37

Sat, 26 Jun 2004 20:32:47 +0200, Rinnie Ilsøe wrote:

KLIP...en masse rigtigt

>Papir er ikke kun til for udstilling! Det drejer sig, for seriøse
>opdrættere, om sundhed!

Tak Rinnie...Jeg gad ikke lige gentage smøren igen igen...

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-06-04 22:50

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Sat, 26 Jun 2004 20:32:47 +0200, Rinnie Ilsøe wrote:
>
> Tak Rinnie...Jeg gad ikke lige gentage smøren igen igen...

En lang pause fra usenet har genskabt min tålmodighed! Så er det bare med
at gemme indlæget og så kopiere det ind når et er nødvendigt! Hihi

Fra : x Vuf x

Dato : 26-06-04 23:34

Sat, 26 Jun 2004 23:49:32 +0200, Rinnie Ilsøe wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> skrev...

>En lang pause fra usenet har genskabt min tålmodighed!
>Så er det bare med at gemme indlæget og så kopiere det
>ind når et er nødvendigt! Hihi

Tjaaa, en smule cut'n paste var måske værd at overveje.. ;-D

Fra : x Vuf x

Dato : 26-06-04 22:32

Sat, 26 Jun 2004 19:27:19 +0200, Snasse wrote:

>Fordi vi mener hun kan give nogle kanon gode hvalpe, da hun har
>et kanont godt sind. Desuden kan jeg ikke se at hunde med stamtavle
>er bedre hunde end dem uden.

Den diskution har du vist også set så tit, at du nu burde vide forskellen!
Det kan da godt være, hun har et godt sind, men den er jo ikke fremavlet;
den er mestendels påført af ejeren. I aner ikke, hvad der ligger bagpå,
hverken af størrelse eller sind!
A pro pos, så svarede du ikke på, hvilken størrelse, hun har!