html form -> mysql date ???
Fra : Mads Pedersen

Dato : 05-05-01 07:21

Hey,

Hvordan kan jeg ændre en tekststreng fra en html formular, så den kan puttes
ind i en mysql database.

Input fra html formularen er på formen:
DDMMYY (ex. 050501) eller DD-MM-YYYY (ex. 05-05-2001)

Mysql vil gerne ha' YYYY-MM-DD (ex. 2001-05-05)

Min umiddelbare løsning vil være bare at lave datovalg med drop-down bokse,
men det er ikke særligt brugervenligt synes jeg. I hvert fald tager det
meget længere tid at vælge en dato end at skrive den ind!

vh,

// Mads
--------------------------------------
Site news 04-05-2001: Celebrating the end (knock on wood) of my server
trouble with some "electrifying" images from David Calver. Go check them out
@ If thine eye offend thee... http://imv.au.dk/~mads/

Fra : Ronni

Dato : 05-05-01 11:45

Hej Mads

Hvis du selv vil have at brugeren skal indtaste datoen, er du nødt til at
lave din egen funktion der vender hele datoen om så der i stedet for
21112001 kommer til at stå 2001-11-21

Du kan vælge at brugeren slet ikke skal indtaste datoen og blot
bruge MySQL's Now() funktion i stedet.

Noget med :
mysql_query("INSERT INTO tabel (time) VALUES (Now())");

Det gør jeg selv, men så skal du stadig huske at vende dato'en (formatet)
når du hiver det ud!

/Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Mads Pedersen

Dato : 06-05-01 20:25

in article 9d0lj0$3gg$1@sunsite.dk, Ronni at riwen@ofir.dk wrote on 05/05/01
12:44:
&
jonas@kongslund.dk wrote on 05/05/01 14:05:
> mktime og date er dine venner.

Det er (desværre) ikke den aktuelle dato som skal puttes ind i databasen.

> Hvis du selv vil have at brugeren skal indtaste datoen, er du nødt til at
> lave din egen funktion der vender hele datoen om så der i stedet for
> 21112001 kommer til at stå 2001-11-21
.... og det er lige netop den funktion jeg har brug for et lille hint til
hvordan jeg kommer i gang med!!!

// Mads

Fra : Jonas Delfs

Dato : 06-05-01 20:57

http://php.net/substr

> // Mads

- Jonas

Fra : Mads Pedersen

Dato : 06-05-01 21:04

in article 9d4a7h$2ad$1@sunsite.dk, Jonas Delfs at nospam@delfs.dk wrote on
06/05/01 21:57:

> http://php.net/substr

Tak - det ser ud som om det er lige det jeg har brug for!

// Mads

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 05-05-01 13:06

http://www.php.net/manual/en/html/ref.datetime.html