Læsehjælp: en 68 årig enke, der hængte sig~
Fra : aafe

Dato : 22-06-04 03:34

Tirstrup Kirkebog Døde Quindekiøn 1852

Død 17 August, Begravet 20 August
Karen Pedersdatter, Indsidderske på Thiirstrup Mark, 68 Aar.
Hængte sig selv ? ? ? ? ? af 21 August begravet med Jordpaakastelse.

Selve den problematiske selvmordsbemærkning er anbragt her:

http://eckmann.dk/haengt.gif

Hvis nogen har lyst/evne til at hjælpe med tydningen af teksten vil
jeg være glad for det.

På forhånd tak, og med venlig hilsen

Arne

Fra : Henning Christensen

Dato : 22-06-04 06:18

aafe wrote:
> [...]
>
> http://eckmann.dk/haengt.gif
>
> Hvis nogen har lyst/evne til at hjælpe med tydningen af teksten vil

Hej Arne!

Et forslag, delvis:
Hængte sig selv, men blev efter ? ? Resol(lution) af 21 August - - -

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-06-04 07:17

"Henning Christensen" <henning-christensen@orangenet.dk> skrev Tue, 22
Jun 2004 07:17:37 +0200

>Et forslag, delvis:
>Hængte sig selv, men blev efter ? ? Resol(lution) af 21 August - - -

begravet med jordpaakastelse.

Dvs. der er (på trods af selvmordet) givet tilladelse til en kirkelig
begravelse.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : aafe

Dato : 22-06-04 09:59

On Tue, 22 Jun 2004 08:17:25 +0200, Arne Feldborg wrote:

>begravet med jordpaakastelse.
>
>Dvs. der er (på trods af selvmordet) givet tilladelse til en kirkelig
>begravelse.

Ja, men - ligeledes på trods af selvmordet - må hun vel så være
begravet på kirkegården allerede den forgående dag, idet
begravelsesdatoen er indført som den 20 august, mens resolutionsdatoen
er den 21 august.

Jeg har et andet eksempel i - en af nabosognene - med et dødt
spædbarn, hvor præsten først læste ligprædiken ved graven, et par dage
efter selve begravelsen.

med venlig hilsen
Arne

Fra : aafe

Dato : 22-06-04 09:49

On Tue, 22 Jun 2004 07:17:37 +0200, "Henning Christensen" wrote:

>Et forslag, delvis:
>Hængte sig selv, men blev efter ? ? Resol(lution) af 21 August - - -

Hej Henning

Tak for tydningshjælpen!

Jeg sidder nu og kan ikke blive enig med mig selv om, hvorvidt der kan
stå "Kirkelig" foran "Resol" ?

Jeg syntes det kan ligne, men på den anden side kan jeg - ind imellem
- også stirre mig blind på, hvad jeg vil have til at stå der

med venlig hilsen
Arne

Fra : Henning Christensen

Dato : 23-06-04 05:59

aafe wrote:

> [...]
>
> Jeg syntes det kan ligne, men på den anden side kan jeg - ind imellem
> - også stirre mig blind på, hvad jeg vil have til at stå der

Hej Arne!

Jeg har lige modtaget følgende forslag direkte fra Karen B. Reib:

"Kunne det tænkes at der står "Ved Rets Resolution"
mvh
Karen"

Jeg ved ikke, om den slags sager kom for en domstol.

Venlig hilsen
Henning

Fra : aafe

Dato : 23-06-04 13:12

On Wed, 23 Jun 2004 06:58:44 +0200, "Henning Christensen" wrote:

> [...]
>mvh
>Karen"
>
>Jeg ved ikke, om den slags sager kom for en domstol.

Hej Karen og Henning

Tak for forslaget.

Jeg ved heller ikke om den slags sager kom for domstolene, eller hvor
udbygget domstolssystemet egentlig var på den tid. Men, jeg tror at
den slags og mange andre slags småsager blev afgjort af de
administrative myndigheder, der vel så har kunne være Herredskontoret
eller Amtet.

Det gik jo også rimelig stærkt med at få hende i jorden: Død 17
august, begravet 20 august og resolution om jordpåkastelse den 21
august. Og så hurtigt tror jeg ikke domstolsapparatet arbejdede.

Er der ikke også noget om, at resolutioner blev brugt af
administrative myndigheder, mens domstole vel brugte kendelser og
domme?

Men, selvom jeg ikke selv kunne tyde det i første omgang, så hjælper
det jo gevaldigt, når først man har fået løsningen forærende. Og der
mener jeg godt at kunne se - hvad Bodil foreslog - at der må stå
*Amtet* - jeg mener ihvertfald at kunne se, det starter med et stort
A, og indeholder to t'er.

Endnu en gang tak for forslaget.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-04 06:55

Den Tue, 22 Jun 2004 04:33:48 +0200, skrev aafe:

> [...]
>Hængte sig selv ? ? ? ? ? af 21 August begravet med Jordpaakastelse.
>
>Selve den problematiske selvmordsbemærkning er anbragt her:

Så var der jo også denne her:

"Man fandt hende hængende i Mandens Huggehus. Hvorledes hun er kommet
til at hænge der, ved kun Gud og to Mennesker".

Det pikante er naturligvis præstens bemærkning om, at T O mennesker
skulle kende noget til det

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : aafe

Dato : 22-06-04 10:14

On Tue, 22 Jun 2004 07:55:21 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>til at hænge der, ved kun Gud og to Mennesker".
>
>Det pikante er naturligvis præstens bemærkning om, at T O mennesker

Ja, eller det stik modsatte tilfælde, hvor en - verdenskendt - dansk
politikommissær nåede frem til, at en ældre kvinde havde begået
selvmord, ved at tilføje sig selv tre dybe hug med en økse i hhv. for
og baghoved

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bodil Madsen

Dato : 22-06-04 12:37

..........men blev efter Amtets............

mvh
Bodil Madsen

Fra : aafe

Dato : 22-06-04 13:06

On Tue, 22 Jun 2004 13:37:13 +0200, "Bodil Madsen" wrote:

>.........men blev efter Amtets............

Så kom alle brikker på plads. Tak skal du have Bodil !

med venlig hilsen
Arne

Fra : Pia Baven Palsbjoern

Dato : 23-06-04 21:46

Hej Arne,

Jeg har været inde på din hjemmeside og kan se, at nedenstående Karen
Pedersdatter må være søster til din ane, som hedder Ane Marie Pedersdatter
Greve. Jeg arbejder selv med Karen Pedersdatter og er derfor meget
interesseret i at høre, hvad du ved om hende og hendes familie tilbage. Jeg
prøvede at sende en mail til dig, men det lykkedes ikke - jeg håber, du vil
kontakte mig på e-mail pbaven@yahoo.dk.

Med venlig hilsen
Pia Baven Palsbjørn

Fra : aafe

Dato : 23-06-04 22:07

On Wed, 23 Jun 2004 22:46:22 +0200, "Pia Baven Palsbjoern" wrote:

><snip>Jeg
>prøvede at sende en mail til dig, men det lykkedes ikke - jeg håber, du vil
>kontakte mig <snip>

Hej Pia

Tak for din respons. Jeg må beklage jeg er svær at kontakte, men
alternativet har - for mit vedkommende - vist sig at medføre ulideligt
meget spam.

Jeg kontakter dig på den opgivne e-mailadresse.

med venlig hilsen
Arne