Kugletryk
Fra : René Roager

Dato : 21-06-04 19:54

Hej!

Har lige målt kugletryk på vores LMC 515 Farvorit 2004. Jeg har brugt
denne her sorte stang der trykkes sammen.
Jeg blev lidt chokket den gik i bund 80 kg hvilket jeg ikke havde
regnet med.
Har brugt den tidligere på vores Hobby ca 60 kg.

Vognen var ikke engang læsset særligt hårdt, dvs gaskasse:
10kg letvægtsflaske plus lidt andre småting vægt af disse småting vel
ialt ca 25 kg max.

Forreste magasin: 4 x stole a ca 4 kg
Bord ca 10 kg samt parasol m.m. ca 12 kg.

Vi have ca 10 kg vand i forreste toiletskylletank.

Vi havde til gengæld ikke noget særligt i bagerste del af vognen, men
jeg synes kugletrykket er lige voldsomt nok. Er der nogen der har
nogen erfaring??
Jeg ikke meget for at læsse at for kraftigt bagude, omvendt vil jeg
også gerne kunne køre med lidt ferieudrustning uden et kæmpe
kuglertryk.

vh
René

Fra : Hans T

Dato : 21-06-04 21:14

Hej Rene
Når jeg tæller sammen så har du læsset 83 kg på vognen, hvor alt ligger
foran hjulene og endog ca. 35 kg i gaskassen.
Hvis vi antager at du har lagt de resterende 48 kg midt mellem aksel og
kugle så er det nok en trediedel af de 48 kg = 16 kg på kuglen. Læg nu 16 og
35 kg sammen og du har 51 kg. Når vognen er tom vil kugletrykket vel
sagtens kunne være 29 kg. Nu har du så de 80 kg på kuglen. Lyder det så
mærkeligt?
Hvis jeg var dig ville jeg kontrolere målevægten. Sammenlign evt med en
badevægt. Hvis ok. Så må du nok allerførst kontrollere om din bils træk
tillader det omtalte kugletryk. Her er det IKKE nok bare at læse hvad der
står på kuglens stang. Du skal have fat på bilens specifikationer og
fabrikatet af trækket. Fabrikanten af dit træk kan oplyse hvad det maximale
kugletryk er på netop din bil. Jeg kan nævne at en Citroën Xsara har et max
tryk på 50 kg. Og må trække 1200 kg.
Jeg behøver vel ikke nævne at man normalt anbefaler et kugletryk på 4-5% af
vognens pakkede totalvægt. Med 80 kg betyder det at du har en vogn på 1600
kg total, så er alt jo OK.
Hvis ikke er der nok ikke andet at gøre end at forsøge at pakke om.

Hilsen Hans