hjemmelavet baggrund i flamingo
Fra : H.O.T

Dato : 21-06-04 19:03

Er der et sted på nettet, hvor jeg kan se fremgangsmåden????

Henrik

Fra : Jasper Norman

Dato : 22-06-04 00:20

Der er nogle tips på www.aquaa.dk

/Jasper

Fra : Brizz

Dato : 22-06-04 08:10

> Er der et sted på nettet, hvor jeg kan se fremgangsmåden????

Kan da kort ridse den op her.
1. Køb flamingo plade i tilpas tyk størrelse så du kan slibe noget af i den
form du vil have.
2. Slib eller skær den form/mønster ud du vil have din baggrund i. En god
ide er at få dig en ide inden du går igang.
3 Når slibningen er færdig tages en varme pistol og overfladen hærdes med
denne. Overfladen skal blive hård ved opvarmningen. Gå stille frem så du
ikke deformerer pladen.
4. Brug Al-Fix til at give den "sten" look alike overflade som man ønsker
sig. Der kan blandes farve i hvis man ønsker ellers bliver den bare sten
grå.
5. Jeg brugte ca 2 døgn på at lade den hærde. Efter 1 døgn satte jeg den ned
i akvariet. Jeg skulle skære den over på midten for at den kunne komme ned.
Jeg lappede oversavningen med alfix og lod den hærde i endnu 1 døgn.
6. Brug evt. silicone i toppen til at lime den fast hvis den ikke passer
100% ned i baljen. I enderne hvis der mangler lidt der så brug enten al-fix
eller silicone til at lukke til så fiskene ikke svømmer ind der.
7. Vand i og lad det køre nogen dage så du er sikker på at Al-Fixen holder
ikke afgiver noget (et eller andet) ud i vandet.

Det var sådan jeg havde gjort det.
Skal lige lægge et stort PS ind. Hvis du sliber baggrunden så find et sted
du må svine og svine i lang tid for det sviner usandsynligt meget! Der er
små plastic kugler over det hele fra flamingoen.

Pøj pøj med det.
Du kan kigge på min hjemmeside for at se mit resultat af en hjemmelavet
baggrund

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : plesner

Dato : 22-06-04 10:39

> 2. Slib eller skær den form/mønster ud du vil have din baggrund i.
> 3 Når slibningen er færdig tages en varme pistol og overfladen hærdes
> med denne. Overfladen skal blive hård ved opvarmningen.

Punkt 2-3 kan med fordel klares ved at pensle flamingopladen med meget små
mængder acetone. Det er helt utroligt hvor meget flamingo een dråbe acetone
kan opløse.

> Skal lige lægge et stort PS ind. Hvis du sliber baggrunden så find et
> sted du må svine og svine i lang tid for det sviner usandsynligt
> meget! Der er små plastic kugler over det hele fra flamingoen.

Hvis du bruger acetone i stedet, skal du blot sørge for udluftning mens du
arbejder.

plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-06-04 16:11

"plesner" <noone@nowhere.net> wrote in message

> Hvis du bruger acetone i stedet, skal du blot sørge for udluftning
> mens du arbejder.

...eller cellulosefortynder - det fordamper ikke heeelt så hurtigt (men er
sikkert lige så giftigt!).

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 22-06-04 18:22

Med mindre der er tale om om rigtig tøsebaggrund ( altså en meget tynd
baggrund ), skal man ALTID bruge en eller anden form for lim ved isætning af
sådanne baggrunde - det er sku surt hvis den skulle tage turen ud af
akvariet!

M.

Fra : Brizz

Dato : 22-06-04 18:43

> [...]
af
> sådanne baggrunde - det er sku surt hvis den skulle tage turen ud af

Vær venlig at svare under det du skriver
Grunden til jeg ikke skrev det som et must var at hvis den lige passer i
højden så den sidder i spænd behøver man jo ikke at lime den. Min er kun sat
fast med en silicone fuge i toppen mellem alukant på akvarie og toppen af
baggrund. Resten bliver holdt nede af gruset. Jeg har dog også lavet en
"hylde" som går nogen cm længere ud end forsiden af baggrunden som gruset
ligger på og holder baggrunden nede.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 22-06-04 20:39

Min point er: flamingo har en stor opdrift - det kan man ikke løbe fra!

Derfor mener jeg, at det ville være utrolig dumt ikke, at give baggrunden
en tube sillicone eller hvor meget man nu mener der en gang skal til, for at
holde den forsvarligt på plads.

Det er klart, at nogle baggrunde kan sidde uden at være limet fast, men
igen: nogle personer kan storryge hele livet andre kan ikke - hvorfor tage
chancen...???

Vh
Mikkel

Fra : Brizz

Dato : 23-06-04 09:15

> [...]
> igen: nogle personer kan storryge hele livet andre kan ikke - hvorfor tage

Point taken

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : H.O.T

Dato : 24-06-04 21:20

Takker mange gange for alle de gode råd....

Henrik