frisk Finder kuffert i OS 9 ?
Fra : thomas t

Dato : 21-06-04 13:15

En fyr, jeg kender som en fornuftig Mac-bruger, hørte om et problem jeg har
(når jeg åbner mit lydkorts kontrolpanel /inde fra/ min sequenser(Logic4.8),
fryser alt, når jeg qvitter kontrolpanelet).

Han siger så:

(trash prefs) Men prøv så også at bytte Finder og System kuffert ud med to
friske, i OS9 går disse to nemlig kolde efter nogle måneders brug.

------- Passer det? Er jeg så nødt til at geninstallere fra cd?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-06-04 23:09

Hej Thomas

thomas t wrote:
> En fyr, jeg kender som en fornuftig Mac-bruger, hørte om et problem jeg har
> (når jeg åbner mit lydkorts kontrolpanel /inde fra/ min sequenser(Logic4.8),
> fryser alt, når jeg qvitter kontrolpanelet).

Er det et 'ægte' kontrolpanel, eller kan du tildele det ekstra RAM. Prøv
at markere det en enkelt gang og brug COM+I og se, om der er en mulighed
i den popup menu for RAM tildeling. Kan du det, så giv den 3x i min.
str. og 5x i ønsket str. af det, der står der nu. - Det kontrolpanel
trækker jo en hel del....

> Han siger så:
> (trash prefs)

De filer, du skal slette er: Finder Indstillinger / Finder prefs, System
indstillinger / Mac OS prefs og System resources prefs.

- Og det vil være en rigtig god idé at bruge fx. FileBuddy 6.1.8 og
slette Desktop DB og Desktop DF - vælges i menuen 'Cleaning' ->
'Invisible Files'. - Genstart og lad Mac'en selv lave en helt ny
skrivebordsfil.

> Men prøv så også at bytte Finder og System kuffert ud med to
> friske, i OS9 går disse to nemlig kolde efter nogle måneders brug.

Tja, det er som man ser på det... Nu har jeg kørt med OS 9.2.2DK, US, UK
og IE i snart 3 år, uden én eneste gang at have været nødt til at gøre
det...

> ------- Passer det?

...Så jeg vil nok vove den påstand, at det ikke passer. Det, der til
gengæld passer, er, at både Finder og System er dimensioneret alt for
små mht. RAM tildeling til styring af hele systemet - især med sådan
noget som store tunge musikprogrammer o.l..

Det, jeg selv har gjort - og med fordel, - er, at jeg har brugt ResEdit
til at ændre tildelingen af RAM til forskellige af de systemarkiver, der
ligger i selve systemmappen. Men hvis man ikke er fortrolig med brugen
af ResEdit, skal man lade være, - ellers ødelægger man mere end man
gavner det.

Jeg har fx. tildelt Finder og System hver 16mb ekstra RAM i alle 'size'
resourcer, 'Log ind' / 'Log In' 2mb Arkiverne 'Classic', 'Classic
Support' og 'Classic Support UI' hver 4mb ekstra, samt 'Vinduer' /
'Windows' 8mb. Det gør systemet meget hurtigere.

Alt i alt øger det under normale forhold systemets RAM forbrug med ca.
9,5mb men i spidsbelastninger kan det så øge forbruget helt op til 16mb
- eller mere, da det er minimumstildelinger.

> Er jeg så nødt til at geninstallere fra cd?

Hvis du kører 9.2.2, så ja, hvis du kører 9.1 kan du bruge TomeView til
at åbne arkivet 'Store systemresourcer' / 'Big system Resources' i
mappen 'Installering af software' / 'Software installation' -> Mac OS -
System software.

Find Finder og System, - marker dem enkeltvis og arkiver dem på
skrivebordet og byt dem ud med de to, der ligger i systemmappen. - Husk
blot, det _skal_ være samme sprog - DK, US, UK, IE osv...

_Hvis_ du kører 9.2.2, kan det muligvis lade sig gøre, at køre Mac OS
9.2.1 opdateringen ovenpå de nyinstallerede systemarkiver og derefter
9.2.2. - Men det véd jeg faktisk ikke, da jeg aldrig har prøvet den
fremgangsmåde.

Ellers bør du nok geninstallere hele systemet. I installeren skal du så
vælge 'Installer ny systemmappe'. Din gamle systemmappe vil så blive
omdøbt til 'Gl. Systemmappe', og efter færdiginstallering kan du manuelt
flytte alt over, du har, som du ikke har lyst til at geninstallere. -
Det kan fx. være specielle indstillingsfiler til Logic og andre
programmer, ekstra udv. og kontrolpaneler. Ved at flytte dem manuelt fra
samme partition mister du ikke 'links' mellem program og prefs, og du
mister heller ikke evt. installeringskoder og serienumre, der ligger
gemt i prefs filer.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : thomas t

Dato : 28-06-04 19:21

Erik Richard Sørensen at NOSPAM@NOSPAM.dk:

> Hej Thomas

[klip en masse, der nok lige skal nærlæses af mig]

> mvh. Erik Richard

Kors, hvor er der meget, jeg skal vide bare for at vedligeholde mit ellers
rimeligt "slanke" 9.2.2.

Tak igen.