NY akvarist
Fra : Nana Sørensen

Dato : 21-06-04 00:03

Hejsa Gruppe...

Jeg har aldrig prøvet at have akvarie før, bortset fra et par enkle
slørhaler som ikke holdt længe, da jeg engang var barn.
Nu står jeg så og gerne vil have et akvarie og er villig til at sætte mig
ind i det. Men jeg syntes umiddelbart der er mange faldgruber osv. For en
nybegynder som mig, hvad vil i anbefale? Stort/lille akvarie? Fisk? Planter?
Hvad skal jeg gøre?

Jeg har allerede været på bib og låne alle de der "jeg har akvarie" og
lignende. Men de fisk de foreslog var nærmest flydende hundelorte at se på,
og det er ikke så skægt. Ud over det var de fleste af bøgerne fra firserne,
og jeg går ud fra at der er sket en del siden?

Mvh. Nana (som håber på kyndigt svar fra alle de dygtige mennesker her i
gruppen.)

Fra : Michael Larsen

Dato : 21-06-04 11:25

Hej Nana

Tillykke med dit valg og velkommen til en ny og spændende verden.

Som et første akvarium ville jeg fokusere på at det skal være mindre
investering, men stabilt(biologisk set).
Så omkring 100 Liter og opefter(alt efter din penge pung), vil sikre dig
at den biologiske balance, kan fungere uden alt for store udsving.

M.h.t fisk så vælg nogle som kan tåle den relative store belastning, som
det er at komme i et nyopstartet akvarium, for eks. guppy kunne være en
mulighed, selv om de ikke er altid er de smukkeste fisk, kan det jo være
en fornøjelse, at se dem få børn(yngle), hvilket næsten er umuligt at
undgå .....(blot som eksemple, der er mange andre muligheder).

M.h.t planter vi ljeg anbefale dig nogle hurtigt voksende planter, det
kunne(blandt andre) være :
Hydrocharitaceae Egeria densa    Vandpest
vallisneria (flere varianter)
Onagraceae Ludwigia repens

M.h.t information om akvariehold, vil jeg anbefale dig primært at bruge
nettet, da der her al mere information, end du nogle sinde kommer
igennem,men lige som i bøgerne, og de råd du for eksemple kan få her på
sider, kan der være modstridende informationer, om alt fra vandskift,
foder,planter, vandbehandlingsmidler osv...

Personligt bruger jeg meget www.aquaforum.dk som passer fint til mig, en
anden mulighed er www.aqua.dk , check dem begge ud, og brug hvad du
syntes bedst om..

Så mit sidste og i alt beskedenhed bedste råd jeg vil gi dig er:

Læs så meget du kan komme i nærheden af, af det der specielt intressere
dig, og træf derefter dig eget selvstændige valg, og prøv at gøre det på
DIN måde, naturligvis med respekt de fysiske rammer...

Mvh
Michael Larsen

http://www.tech-nic.dk/akvarie/
---

Fra : Tobester

Dato : 21-06-04 12:32

Jeg synes, at Michael helt klart har fat i den lange ende.

Dog ville jeg vente med guppierne til akvariet har kørt lidt tid. De kan
godt lide "gammelt" vand, og trives nogle gange slet ikke i et nyere
akvarium. I stedet kunne du prøve forskellige slags platyer. De er meget
svære at tage livet af, til gengæld fås de i et væld af farver og
størrelser, de yngler villigt og så er de billige.

Der findes flere akvariebøger på markedet, der er skrevet i nyere tid og som
er vældigt gode. Spørg din bibliotekar.

God fornøjelse,

Tobias

Fra : FCKmanden

Dato : 21-06-04 22:03

.. I stedet kunne du prøve forskellige slags platyer. De er meget
> svære at tage livet af, til gengæld fås de i et væld af farver og
> størrelser, de yngler villigt og så er de billige.

Har du nogle eksempler på hvilken slags?

Hilsen
Thomas

Fra : Jasper Norman

Dato : 22-06-04 00:23

Hvis du har plads / råd ville jeg vælge et større akv. end de foreslåede
100l. Et 325´er vil passe bedre. Man skulle tro at det var omvendt, men et
større akv. er faktisk nemmere at passe end et lille.

/Jasper

Fra : Brizz

Dato : 22-06-04 08:21

> For en nybegynder som mig, hvad vil i anbefale? Stort/lille akvarie? Fisk?
Planter?

Helt klar ville jeg vælge fisk og planter ja. De pynter lidt på det hele.
Stort/lille akvarie. Jo større jo bedre. Det er nemmere at holde en balance
i akvariet når det er stort. Dvs. en lille "forurening" i et lille akvarie
gør meget mere skade end i et stort akvarie fordi der jo er meget mere vand
at den kan "forsvinde" i.

Cichlider er spændende fisk. Men kræver måske en lille smule kendskab så
vælg nogen af de fisk i "selskabs akvarie" gruppen. Guppy, platty,sværdrager
osv. Egentlig flotte fisk. yngler hyppigt hvilket er meget underholdende.

Hvis du er i tvivl om noget. Spørg endelig! og gerne herinde.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
325L malawi akvarie

Fra : Tobester

Dato : 23-06-04 09:06

Hej Igen,

Jeg ved, at alle siger det med, at store akvarier er nemmere at holde, men
det behøver ikke at være 300l. Et 100l. eller 80l. er også nemme, hvis blot
man følger spillereglerne.

Mine alfaogomega-spilleregler for algefrit-akvarium (som nogle sikkert er
uenige i, men mine akvarier har krystalklart vand, ingen alger, god
plantevækst, så det må de om):

-Intet sollys, heller ikke genskin fra en hvid væg. Jo mere sollys, desto
flere alger og omvendt
-8 timers meget kraftigt lys (måske 9-10 ved ekstra lyskrævende planter, men
pas på), gerne op mod 1watt pr. liter. Mine egne akvarier står i nordvendt
lokale og lyset er tændt 15-23 (24) med 1,1watt pr. liter.
-Små fisk, der spiser tørfoder.
-Stort set udelukkende vegetabilsk tørfoder. Proteinholdigt foder giver
verdens bedste grobund for alger efter min erfaring.
-Bundgødning til dine planter
-Intet ph-buffer, blødgøring, spaghnum, vandstart og andet sort magi. Jeg er
fra århus, hvor vandet kommer som ud af vandhanen i form af kalkstykker,
og jeg har holdt discus (ikke vildtfanget, dog) med god succes.
-Ved start af akvariet, så anlæg akvariet/planterne og fyld halvt med vand
og tænd lyset (og varmelegemet, hvis nødvendigt); vent en dag og tænd så
filtret; vent en dag fyld akvariet helt op, vent to dage og køb så fire
billige, hårdføre småfisk (ex. platy eller tandkarpe-fisk), som du sætter i;
foder meget sparsomt med tørfoder (spist op på to-tre minutter). Vent to-tre
uger inden du sætter resten af fiskene i.
-Hvis du kan få filtermateriale fra et eksisterende velkørende akvarium, så
kan du sætte fisk i efter en uge.
-Foder sparsomt, altid!!!
-Mange planter, altid. Anubias, javabregner, visse cryptocoryner og
vallisneria Tiger vokser under næsten alle forhold. Kan du ikke lyde det
kraftige lys fra 1 watt pr. liter, så sørg for at have planter der vokser
i/flyder på overfladen.
-Vandskift. Nogle siger mange, andre siger endnu flere. Når mine akvarier
kører, skifter jeg 25% en gang pr. 3-4 uger. Men det kræver nok sparsomt
vegetabilsk foder til fiskene for at virke sådan.
-Hvad angår varmelegeme, så har jeg ikke overblik over de algemæssige
konsekvenser. Selv kører jeg mine (plante-)akvarier uden, dvs temperaturen
er 24-26 grader om sommeren, og 20-21 om vinteren. Det giver ikke verdens
hurtigste vækst, men akvarier trives derved. Jeg har netop bestilt
varmelegemer, så jeg kan se, hvad det gør for plantevæksten. Du behøver ikke
varmelegeme i et akvarie i et normalt beboelsesrum, hvis du holder de
omtalte fisk.

Hvad angår platyer, så har jeg koralplatyer og en anden platy-bastard i
samme størrelse, der kommer både i rød og blå-grå. Mine platyer bliver ikke
mere end 3-4cm. Platyerne har været ekstremt hårdføre, men formerer sig hos
mig kun, når de tilsyneladende har det godt. De har fint overlevet diverse
akvarie-"kold"-starter. Hos mig spiser både platyer og mine sorte sphenops
alger i vildskab og har helt elimineret behovet for maller. Måske fordi de
fodres som sagt sparsomt.

Læs en masse akvarielitteratur og tag det du behøver. Akvariehold kan være
en videnskab, men man kan osse forkaste alle teorier og bruge sin sunde
fornuft og de gode råd, man synes om.

God fornøjelse!

Tobester

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 26-06-04 00:52

Hej,

> -Intet ph-buffer, blødgøring, spaghnum, vandstart og andet sort magi. Jeg
er

Hverken blødgøring (fra f.eks. osmoseanlæg) eller sphagnum kan vel betegnes
som "sort magi". Det resulterer jo i faktiske (og målelige) værdier, hvilket
du som (tidligere?) discus-akvarist må være klar over...

Ellers er jeg enig med dig i, at 100 liters akvarier kan være lige så lette
som 300 liters at holde, hvis bare man i fiske- og plantebestand tager
hensyn til akvariets størrelse.

Mvh. Kim

Fra : Tobester

Dato : 26-06-04 14:05

> [...]
hvilket
> du som (tidligere?) discus-akvarist må være klar over...

Hej Kim,

Selvfølgelig er der gode resultater med ovenstående, men i diverse bøger og
specielt disse diskussionsgrupper online, bliver hold af fisk og discus i
særdeleshed ofte gjort til en større videnskab. Det kan det også være, men
det behøves det absolut ikke.
Jeg kalder det sort magi, når folk afviser, at tingene kan ikke gøres uden.

Og blødt vand var selv for mig en betingelse for at discus blev
parringsvillige.... Omend de som sagt voksede flot og udfarvede fantastisk i
mit kalkvand....

MVH Tobias

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 26-06-04 17:12

Tobester skrev i meddelelsen

> Jeg kalder det sort magi, når folk afviser, at tingene kan ikke gøres
> uden.

Ok, kald mig magiker, jeg mener ikke du kan være akvarist uden brug af vand

Kenn H. Jensen

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 27-06-04 01:54

Hej Tobias,

> [...]
> særdeleshed ofte gjort til en større videnskab. Det kan det også være, men

Delvis enig i begge udsagn:

Spørgsmålet er nærmere, hvornår folk betegner processen som en videnskab
eller hvornår det tages som noget naturligt (en selvfølgelighed). Er det
f.eks. en videnskab, at discus bør gå ved en pH-værdi mellem 6,0 - 7,5 eller
at de discus der yngler, får størst overlevelsesprocent i blødt vand?

> Jeg kalder det sort magi, når folk afviser, at tingene kan ikke gøres
uden.

Nogle ting kan bare ikke klares "uden". Tidligere boede jeg i Viborg med
egen brøndboring, hvor opdræt af discus bare ikke kunne lade sig gøre uden
et osmoseanlæg. Der var ikke meget hokus-pokus over der; vandet *var* bare
for hårdt.

> Og blødt vand var selv for mig en betingelse for at discus blev
> parringsvillige.... Omend de som sagt voksede flot og udfarvede fantastisk
> mit kalkvand....

Her er det, kæden hopper af for mig. Var det dine voksne discus der voksede
flot og blev pænt udfarvede i kalkvand eller påstår du at du havde et kuld
under, som overlevede dit "kalkvand"?

Mvh. Kim