MS Windows
briani 27239
Ungå thumbnails af video-filer i XP
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-06-04 20:09

Hvordan kan jeg undgå, at XP vil lave en thumbnail af videofiler? Jeg
tænker ikke på videomapper, men almindelige mapper, hvor markering af en
videofil resulterer i en thumbnail til venstre under detajler. XP
arbejder også med at lave en thumbnail, selvom jeg vælger et andet
sidepanel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-06-04 20:45

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvordan kan jeg undgå, at XP vil lave en thumbnail af
> videofiler? Jeg tænker ikke på videomapper, men almindelige
> mapper, hvor markering af en videofil resulterer i en
> thumbnail til venstre under detajler.

Prøv: <news:caijs7.3sk.1@tgm.dyndns.dk>. Det gælder dog kun for
*.avi-filer. Det er nok en god idé at eksportere nøglen inden
du sletter den, så der er mulighed for at genskabe den, hvis
der skulle blive behov for det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 20:59

og Thomas G. Madsen skrev:
>Prøv: <news:caijs7.3sk.1@tgm.dyndns.dk>. Det gælder dog kun for
*.avi-filer.<

Hvis det at disable din win. picture/fax-viewer ikke er for drastisk for
dig, kan dette måske hjælpe ?:
http://forums.winxpcentral.com/showthread.php?t=9714

vh
Jastrau

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-04 08:45

Jastrau wrote:

> *.avi-filer.<
>
> Hvis det at disable din win. picture/fax-viewer ikke er for drastisk for
> dig, kan dette måske hjælpe ?:
> http://forums.winxpcentral.com/showthread.php?t=9714

Picture/Fax-viewer har vel ikke indflydelse på video-thumbnails? Jeg har
dog ikke brug for funktionen, så jeg har slået den fra som beskrevet i
dit link. Det gjorde ingen forskel.

Jeg har også prøvet Thomas' råd (undskyld, jeg ikke havde set,
spørgsmålet har været oppe for nylig), det virker heller ikke.
Thumbnailen vises ganske vist ikke på avi-filer, men XP arbejder lige
hårdt, når en fil markeres. Måske jeg bare skal lære at leve med, at
computeren bliver ubrugelig i et par sekunder, efter jeg har markeret en
video-fil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 15:58

Kim Ludvigsen wrote:
Picture/Fax-viewer har vel ikke indflydelse på video-thumbnails?

Nej, det skulle jeg heller ikke umiddelbart mene.
Men jeg afprøvede det inden jeg postede i går -og hos mig virker det
> ingen video eller billed thumbnail i explorer menuen i venstre side.
Men måske har jeg misforstået dit problem.

vh
Jastrau
win XP uk. sp1

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-04 18:19

Jastrau wrote:

> Men jeg afprøvede det inden jeg postede i går -og hos mig virker det
> Men måske har jeg misforstået dit problem.

Egentligt er det ikke selve thumbnailen, der generer mig. Problemet er,
at min XP fryser i et par sekunder under heftig diskaktivitet, når jeg
markerer en videofil, sandsynligvis fordi XP vil lave en thumbnail. Jeg
kan godt undgå at se thumbnailen ved at vælge et andet sidepanel eller
ved at følge de tidligere råd, men diskaktiviteten er der stadig, og
computeren fryser derfor stadig i et par sekunder, når jeg for eksempel
vil flytte en videofil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 19:13

Kim Ludvigsen wrote:

>Problemet er, at min XP fryser i et par sekunder under heftig
diskaktivitet,
når jeg markerer en videofil...<

Hvis du slet ikke havde rettigheder til at flytte (mange af) dine .avi filer
eller din xp frøs i længere tid end de par sekunder, ville jeg tro at dette
var problemet/løsningen:

http://www.videohelp.com/forum/userguides/100406.php

>...sandsynligvis fordi XP vil lave en thumbnail. <

Og du har vel afprøvet:

The Thumbs.DB file is created when you are in thumbnail
view. To disable that go into Tools>Folder
Options>View Tab, check the "Do not cache thumbnails"

>Jeg kan godt undgå at se thumbnailen ved at vælge et andet sidepanel <

ok, fantaserede videre og forestillede mig at du også havde det problem at
xp "glemmer" dine folder settings > så du alligevel endte med at måtte bruge
xp´s deafult explorer-gui med preview og det hele.
- min fejl

lykke til -her må da også snart dukke nogle eksperter op? : )

vh
Jastrau

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-04 20:57

Jastrau wrote:

> [...]
> eller din xp frøs i længere tid end de par sekunder, ville jeg tro at dette

Den fryser faktisk også i op mod ti sekunder. Jeg havde bare vænnet mig
så meget til ventetiden, at jeg ikke lagde mærke til, hvor lang tid det
reelt er. Det samme sker forøvrigt også, når jeg vil åbne en mappe med
videofiler i (uanset om det er avi eller mpg) - andre mapper åbnes
straks. Ovennævnte løsning lyder egentlig meget plausibel, for det
virker som om XP læser filen/filerne, mens maskinen fryser. Men det gør
desværre ingen forskel at fjerne den pågældende nøgle.

> Og du har vel afprøvet:
> The Thumbs.DB file is created when you are in thumbnail view.

Jeg bruger slet ikke thumbnail view.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens

Dato : 21-06-04 22:55

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse >

> [...]

Eller indeksering.....
Slå den fra under : computeradministration - "tjenester"

Mvh Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-04 23:28

Jens wrote:

> Eller indeksering.....
> Slå den fra under : computeradministration - "tjenester"

Den står til manuel start og kører ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens

Dato : 22-06-04 09:13

> Den står til manuel start og kører ikke.

Jaså ?
Og den mappe som dine filer ligger i er ikke med i listen over indekserede
lokationer ?

Mvh Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-04 09:19

Jens wrote:

> Og den mappe som dine filer ligger i er ikke med i listen over indekserede
> lokationer ?

Hvor finder jeg den liste?

--
Mvh. Kim ludvigsen

Fra : Jens

Dato : 22-06-04 09:25

> Hvor finder jeg den liste?

computeradministration - "tjenester" - indeksering

Mvh Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-04 12:21

Jens wrote:

> computeradministration - "tjenester" - indeksering

Ah, der. Jeg fandt i første omgang kun, hvor jeg kunne slå tjenesten til
og fra. Nej, de pågældende mapper er ikke med på listen.

Nu jeg alligevel var inde i Computeradministration, fik jeg lige øje på
Diskdefragmentering. Filerne er meget fragmenterede, så jeg vil lige
prøve, om det gør en forskel at lave en defragmentering. Det forhindrer
nok ikke XP i at ville læse videofilerne, men måske det kan gå lidt
hurtigere.

Det er forøvrigt kun videofiler, hvor det tilhørende codec er
installeret, der sætter XP på overarbejde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens

Dato : 22-06-04 19:19

> Ah, der. Jeg fandt i første omgang kun, hvor jeg kunne slå tjenesten til
> og fra. Nej, de pågældende mapper er ikke med på listen.

Hmm..., alle diske er ellers med som c:, d:, osv, og dermed er videomapperne
jo også......

> [...]
> hurtigere.
>
> Det er forøvrigt kun videofiler, hvor det tilhørende codec er
> installeret, der sætter XP på overarbejde.

Så er du jo fremme ved noget indstilling om preview i din afspiller....

Mvh Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-04 22:16

Jens wrote:

> Hmm..., alle diske er ellers med som c:, d:, osv, og dermed er videomapperne
> jo også......

Ok, jeg troede kun det var selve roden, der blev indekseret, eftersom de
andre stier var med jokertegn. Nu, hvor jeg kigger i mere end to
sekunder, kan jeg se, at de andre stier er undtagelser. Jeg har nu
fjernet drev c: fra indekseringstjenesten (som altså stadig er slået
fra). Det har ikke gjort nogen forskel.

> Så er du jo fremme ved noget indstilling om preview i din afspiller....

BINGO!

Jeg har ellers ikke tidligere haft åbnet en afspiller på computeren (1),
men nu gik jeg ind og fjernede mpg- og avi-filer fra listen over filer,
der skal tilknyttes Windows Media Player, og vupti, ikke flere
frysninger.

(1)
Det er ikke min hovedcomputer, og den har normalt ikke en skærm, men
fjernstyres via VNC. Indtil forleden troede jeg, frysningerne blot var
forsinkelser pga. VNC, men så satte jeg en skærm til rent midlertidigt,
og så var det tydeligt, at det ikke var på grund af fjernstyringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens

Dato : 23-06-04 07:06

> [...]
> sekunder, kan jeg se, at de andre stier er undtagelser. Jeg har nu
> fjernet drev c: fra indekseringstjenesten (som altså stadig er slået

Det kan nu godt være en fordel at indeksere c:documents and settings,
C:programmer og c: windows, hvis der er ram nok i maskinen til det....
(mindst 512MB).

vnc ???, på en xp maskine ?
Hvad er der galt med rdp ?

Mvh Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-06-04 09:15

Jens wrote:

> vnc ???, på en xp maskine ?
> Hvad er der galt med rdp ?

Jeg mener at have læst flere steder, at VNC er bedre end RDP, men jeg
har ikke efterprøvet påstanden - ikke mindst fordi min hovedmaskine
kører med OS/2. Det er også derfor jeg er så uvidende om indeksering,
defragmentering osv., fordi den slags ikke bruges på OS/2.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens

Dato : 23-06-04 12:03

> Jeg mener at have læst flere steder, at VNC er bedre end RDP, men jeg
> har ikke efterprøvet påstanden

Som jeg ser det, er den største forskel at man kan bestemme hvilken port vnc
skal bruge, hvor rdp er fastalgt til port 3389, men den kan nu nok også
ændres hvis man vil.........

> - ikke mindst fordi min hovedmaskine
> kører med OS/2. Det er også derfor jeg er så uvidende om indeksering,
> defragmentering osv., fordi den slags ikke bruges på OS/2.

Test om ikke den virker alligevel, søg efter mstsc, og hent den.
På xp højreklikkes på "denne computer" vælg egenskaber, fjernforbindelse /
tillad remote connects..., det er en betingelse at den der logger på har
password på sin konto, til gengæld kan man genoptage sin session fra en
hvilkensom helst maskine i sit net, og fortsætte hvor man slap sidst.......,
det mener jeg ikke vnc kan holde styr på ? (jeg brugte mest Radmin, en
overgang...)

Mvh Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-06-04 14:01

Jens wrote:

> Test om ikke den virker alligevel, søg efter mstsc, og hent den.

Jeg er temmelig overbevist om, at mstsc ikke kan afvikles under OS/2.
Desuden virker VNC fint her, så jeg har ingen grund til at lede efter
andre løsninger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens

Dato : 23-06-04 18:17

> Jeg er temmelig overbevist om, at mstsc ikke kan afvikles under OS/2.
> Desuden virker VNC fint her, så jeg har ingen grund til at lede efter
> andre løsninger.

Nåe nej, sorry, det er bare mig der er lidt miljøbelastet, og tester alt
hvad jeg kan komme i nærheden af, med ret mange totalXPcrash til
følge.......

Mvh Jens

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-06-04 10:57

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> lære at leve med, at computeren bliver ubrugelig i et par
> sekunder, efter jeg har markeret en video-fil.

Det lyder sært, for jeg har sådan set ikke slettet den værdi for
at undgå visning af thumbnails på AVI-filer, men snarere for at
slippe for den tid det tager XP at scanne en mappe igennem for
AVI-filer, fordi den skal hente filoplysninger.

"Bivirkningen" er, at previews også forsvinder og man har ikke
længere mulighed for at højreklikke på en AVI-fil og få en masse
at vide om bitrate, størrelse i pixels x pixels osv.

Efter jeg slettede den nøgle, har jeg ikke oplevet, at scanning
af AVI-filer i en mappe tager lang tid, så det har hjulpet her.

--
Hilsen
Madsen