Lommelærke og temperatur
Fra : Søren G. Jensen

Dato : 20-06-04 19:02

Jeg har en lommelærke med lakrids/vodka blanding i. Når jeg vil have mig et
nip af den, ryster jeg den for at opløse lakridsen, men kan så mærke at den
bliver køligere. hvordan kan det være? der kan jo ikke være fordampning fra
den mens den er lukket.
Søren

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-06-04 19:15

Scripsit "Søren G. Jensen" <sgj1@FJERN_DETTEmail.dk>

> [...]
> bliver køligere. hvordan kan det være? der kan jo ikke være fordampning fra

Faseovergangen fra fast til opløst form er lige så god som
faseovergang fra væske til gasform.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Søren G. Jensen

Dato : 20-06-04 19:36

> Faseovergangen fra fast til opløst form er lige så god som
> faseovergang fra væske til gasform.

Det vil så sige at jeg opløser bundfældingen igen. Hvis man kunne måle
temperaturenmens den ligger stille, ville temperaturen så stige mens den
bundfælder
Søren

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-06-04 19:51

"Søren G. Jensen" wrote:

> Det vil så sige at jeg opløser bundfældingen igen. Hvis man kunne måle
> temperaturenmens den ligger stille, ville temperaturen så stige mens den
> bundfælder

Ja. Opløsning af sukker (og mange andre ting) i vand (s)-->(aq) er en
endoterm proces som forbruger varme.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren G. Jensen

Dato : 20-06-04 20:24

> Ja. Opløsning af sukker (og mange andre ting) i vand (s)-->(aq) er en
> endoterm proces som forbruger varme.

Det forklare meget, jeg kan genkende meget fra mine fysiktimer. Men jeg var
forbavset over hvor kølig lommelærken blev i øjeblikket. tak for svarene
Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-06-04 20:17

"Søren G. Jensen" <sgj1@FJERN_DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse news:40d5d091$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> bliver køligere. hvordan kan det være? der kan jo ikke være fordampning fra

Viser samme fænomen sig ved rent postevand?

Mvh
Martin

Fra : Søren G. Jensen

Dato : 20-06-04 20:40

> Viser samme fænomen sig ved rent postevand?
>
> Mvh
> Martin

Det har jeg nu aldrig haft i lommelærken
Når den bliver renset er det i meget varmt vand, så om det bliver køligere
er svært at sige.
Søren

Fra : Ivar

Dato : 20-06-04 21:45

Martin Larsen

> Viser samme fænomen sig ved rent postevand?

Sandsynligvis.
Fænomenet kendes fra næsten enhver beholder med væske.
Hold om en dåseøl eller dåsesodavand et øjeblik, ryst derefter
dåsen og det føles som om den bliver koldere.
Væsken afleder ikke varmen fra hånden specielt hurtigt, rystes
dåsen kommer der hele tiden ny væske til og varmeenergien fra
hånden fjernes hurtigere.
Hvis væsken er varmere end kropstemperaturen, vil man naturligvis
få den fornemmelse at væsken bliver varmere.

Ivar Magnusson