Udendørs kabling
Fra : Tommy Mogensen

Dato : 05-05-01 00:19

Hej

Hvilken type kabel benytter man mellem bygninger? Det skal helst ikke
være noget dyrt fddi-lignende - nærmere noget i stil med alm. coax eller
helst utp. De kabelruller man normalt køber, kan de holde til at blive
gravet ½ meter ned og klare evt. fugt og frost og den slags, eller
findes der en isoleret udgave?

På forhånd tak

/tommy

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 05-05-01 10:12

Med mindre der er mere end 100 meter fra stik til stik, så kan et almindelig UTP-kabel i en haveslange/flexrør sagtens klare det.

Du skal bare være opmærksom på, at hvis der er for store elektriske potentialer i de 2 bygninger, ja så kan du smadre dit udstyr.
Den eneste måde at sikre sig imod det, er fiber (eller radiokæde).

mvh
Lars Christesnen

Fra : Tommy Mogensen

Dato : 05-05-01 10:19

"Lars L. Christensen" wrote:

> [...]
> Den eneste måde at sikre sig imod det, er fiber (eller radiokæde).

Ok - tak.

/tommy

Fra : Jens

Dato : 05-05-01 14:05

"Lars L. Christensen" <news@lc-data.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal bare være opmærksom på, at hvis der er for store elektriske
potentialer i de 2
> bygninger, ja så kan du smadre dit udstyr.
> Den eneste måde at sikre sig imod det, er fiber (eller radiokæde).

Det har du tildels ret i, man behøver dog ikke gå så langt som til at
benytte fiber. Du kan sagtens klare dig med noget andet udstyr.
Jeg ved DANBIT sælger noget udstyr du monterer i hver ende af ledningen, kan
dog ikke huske nøjagtigt hvad det hedder, men se deres hjemme-side på
http://www.danbit.dk/
Ligeledes har APC (American Power Conversion) http://www.apc.com/ udstyr til
surge protection.
Alternativt kan du købe en UPS som har beskyttelse af netværksstik og sætte
i hver ende. Så bliver du også beskyttet imod strømudfald.

Jens

Fra : Arne Keller

Dato : 05-05-01 22:16

On Sat, 5 May 2001 11:11:56 +0200, "Lars L. Christensen"
<news@lc-data.dk> wrote:

>Med mindre der er mere end 100 meter fra stik til stik, så kan et almindelig UTP-kabel i en haveslange/flexrør sagtens klare det.

Nej.

Almindeligt UTP kabel kan normalt ikke engang klare 24 timers
fugtpåvirkning før der sker vandgennemtrængning i kabelkappen, hvilket
medfører stærkt forøget dæmpning mm.

Det er muligt at enkelte indtil nu har været heldige, men selv kabler
i plastrør nedstøbt i beton kan have problemer med kondensvand.

Derfor er det ikke en holdbar løsning.

Vælg derfor en kabeltype beregnet til udendørs brug, uanset om du
vælger fiber eller kobber.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.