ABS bremser - sjov fejl ?
Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 18:01

G'næsten aften i hytterne

En skæg (underlig) fejl på en bil :

Når man bremser går ABS'en i aktion lige inden man holder stille

Spøjst, ikke sandt - men hva' hulen kan lave det nummer

ABS lampen reagerer korrekt nok, er tændt når man sætter tænding på,
slukker derefter

(Bil : Scorpio 90)

--
jan@Stevns.Net

Fra : bme

Dato : 20-06-04 18:04

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
> G'næsten aften i hytterne
>
> En skæg (underlig) fejl på en bil :
>
> Når man bremser går ABS'en i aktion lige inden man holder stille
>
> Spøjst, ikke sandt - men hva' hulen kan lave det nummer

støv og/eller en lettere beskadiget abs-krans kan give disse symptomer -
been there og det var 'et billig

> ABS lampen reagerer korrekt nok, er tændt når man sætter tænding på,
> slukker derefter

Jeps - der er jo ingen "fejl" i sensorer eller computer - kun i aflæsningen.

> (Bil : Scorpio 90)

we know, we know - der er nok ingen af dine rekorder/sierraer der har
"rystende bremser" (som min kone kaldte det første gang abs'en slog til)

> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

hmmm, jeg skrev for lang tid siden et par ord om mig selv til "hvem er vi" -
har der været klumper på tråden?

/bo

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 19:12

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev :

>støv og/eller en lettere beskadiget abs-krans kan give disse symptomer -
>been there og det var 'et billig

ok - så må jeg jagte dem lidt - det føles noget dumt at ABS'en ikke
lader en bremse helt op ;)

>we know, we know - der er nok ingen af dine rekorder/sierraer der har
>"rystende bremser" (som min kone kaldte det første gang abs'en slog til)

Så skulel du have set den langhårede, første gang hun var i "den store
Scorpio" på glatis ;)

>hmmm, jeg skrev for lang tid siden et par ord om mig selv til "hvem er vi" -
>har der været klumper på tråden?

Der er ikek kun klumper i - der er ved at blive konstrueret et nyt
databasesystem - så folk selv kan vedligeholde tingene

jeg har desværre ikke tiden længere til det

--
jan@Stevns.Net

Fra : bme

Dato : 20-06-04 19:17

> Så skulel du have set den langhårede, første gang hun var i "den store
> Scorpio" på glatis ;)

hehe

> Der er ikek kun klumper i - der er ved at blive konstrueret et nyt
> databasesystem - så folk selv kan vedligeholde tingene

åh, derfor

> jeg har desværre ikke tiden længere til det

Kender det, kender det

/bo

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 21-06-04 12:06

On Sun, 20 Jun 2004 20:11:53 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>ok - så må jeg jagte dem lidt - det føles noget dumt at ABS'en ikke
>lader en bremse helt op ;)

>Så skulel du have set den langhårede, første gang hun var i "den store
>Scorpio" på glatis ;)

En af de yngre modeller, eller selve fruen?
Flemming Jacobsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-06-04 13:05

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>En af de yngre modeller, eller selve fruen?

Det var fruen selv - selvsamme som i fordums tid havde lidt svært ved
at starte granada'en i perioder ..... typisk når hun glemte at den
skulle stå i P eller N ;)

Jeg var på et tidspunkt indlagt med dårlig ryg, og vi sad i
slyngelstuen, alle os "rygge", da hun fortalte det, en af de andre -
som sad i rullestol , var sgu' ved at trille ud af stolen af bar grin
;)

--
jan@Stevns.Net

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 20-06-04 20:49

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
> G'næsten aften i hytterne
>
> En skæg (underlig) fejl på en bil :
>
> Når man bremser går ABS'en i aktion lige inden man holder stille

KLIP>>

Hej!

Det er en sensor der er syg, på min Audi A4 var det den krans der giver
signal til sensoren bagpå der havde rykket sig et par millimeter.
Det der sker er at der kun kommer måske halvdelen af de pulser der er
normalt. Når du så kommer langt nok ned i fart, kommer der så store huller i
pulserne at ABS computeren tror der er tale om et blokeret hjul. Derfor
slipper den bremsen med den karakteristiske "brummen"..

/Carsten

Fra : Mogens

Dato : 20-06-04 20:53

On Sun, 20 Jun 2004 21:48:46 +0200, "Carsten Hjorth"
<carstenhjorth@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>pulserne at ABS computeren tror der er tale om et blokeret hjul. Derfor
>slipper den bremsen med den karakteristiske "brummen"..

Kører Audi med et andet udstyr end andre?
(opbygning)

På mine biler er kransen ens hele vejen rundt - altså med lige stor
afstand mellem "hullerne". Skulle kransen rykke sig nogle mm, har det
ingen systemmæssig betydning. Brækker der nogle tænder, er det
imidlertid en ganske anden sag...

/Mogens

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 20:59

Mogens <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

> [...]
>afstand mellem "hullerne". Skulle kransen rykke sig nogle mm, har det
>ingen systemmæssig betydning. Brækker der nogle tænder, er det

Måske kransen kan rykke sig - eller blive skæv, så den vakler som en
meget skæv bremseskive ;)

--
jan@Stevns.Net

Fra : bme

Dato : 20-06-04 21:15

> Måske kransen kan rykke sig - eller blive skæv, så den vakler som en
> meget skæv bremseskive ;)

Eller mangle nogle tænder. Det var det min polo fejlede

/bo

Fra : M

Dato : 20-06-04 21:16

On Sun, 20 Jun 2004 22:15:10 +0200, "bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote:

>Eller mangle nogle tænder. Det var det min polo fejlede

Jep - jeg tror ikke på, at en rykket krans giver dén fejl.
Må være en and...

/

Fra : tb

Dato : 20-06-04 22:01

> Jep - jeg tror ikke på, at en rykket krans giver dén fejl.
> Må være en and...

kan meddele at min felicia (samme fabrik som vw og audi) fik en nyt nav med
dertil hørende uorginal si (abs krans). Siden da har jeg haft samme
problem.

Derfor har jeg besluttet to ting
1 - aldrig mere uoriginalt skrammel -det er LANGT dyere end originalt
2 - går den så går den. til syn med det der kommer den. At absen ikke
virker efter hensigten ved lav fart er ikke farligt. Ved høj fart virker
den jo fint nok...

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 22:13

> kan meddele at min felicia (samme fabrik som vw og audi) fik en nyt nav
med
> dertil hørende uorginal si (abs krans). Siden da har jeg haft samme
> problem.

Ved ikke om det er anderledes ved Jeres biler, men til mondeo sidder kransen
på trækakslen så det er bare at skifte akslen hvis der skulle ryge et par
tænder.
Eneste måde jeg kan se at der skulle falde nogle tænder af, må være hvis en
sten sætter sig imellem.
At en uoriginal krans ikke skulle virke lyder lidt usansynligt, der er ikke
meget "teknoligi" i de 43 tænder

--
Tom

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 21-06-04 19:31

"M" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jep - jeg tror ikke på, at en rykket krans giver dén fejl.
> Må være en and...

Trist, det er altså korrekt, men jeg må vel så lige forklare dig lidt
nærmere... kransen sidder på akslen med en fast afstand til en magnetsensor
(måske et hall element?). Forestil dig at afstanden fra kransen til sensoren
øges så sensoren ikke længere kan se tænderne på kransen. På min sad kransen
en smule skævt, så sensoren kun så det halve af kransen.

/Carsten

Fra : Vegetaren

Dato : 20-06-04 22:09

> [...]
>
> Spøjst, ikke sandt - men hva' hulen kan lave det nummer
>
> ABS lampen reagerer korrekt nok, er tændt når man sætter tænding på,

Hva dølen, er det "min" bil du taler grimt om
Den der "snøften" man bremser op har den gjort fra den dag jeg købte den.
Min første bil med abs, så jeg tog det som et tegn på slid, en slags "lev
med det"
Kom i med den rigtige færge hjem

VH vegetaren

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 22:27

"Vegetaren" <vegetarenNOMEAT@hotmail.com> skrev :

>Hva dølen, er det "min" bil du taler grimt om

Hej Bjarne !

Grimt ? Naehhhh..... Jeg nød sgu' køreturen hjem , vi tog den via
ævletoft, da vi jo havde pladsreservation *den* vej *hjemad ;)

>Den der "snøften" man bremser op har den gjort fra den dag jeg købte den.
>Min første bil med abs, så jeg tog det som et tegn på slid, en slags "lev
>med det"

Den skal ikke gøre det - men årsagen hitter jeg nok - foreløbigt er
den vasket og puttet iseng , jeg havde ventildækslerne af idag , for
lige at få de ventiler stillet - den knævrede jo en kende - og nu
holder den så absolut kaje.

Den er sgu for god til at slå ihjel, så Brormanden får ikke en 2.4'er
i sin sierra alligevel - han får nøjes med en 2 liter maskine.

>Kom i med den rigtige færge hjem

Joehhhh - og vi mødte sgu ham taxa-gutten i Ebeltoft, dog
standsmæssigt kørende ;) (denne gang)

Pyt - det blev alligevel endnu en sjov dag for løjserne !

til glæde for de fleste ...............

undtagen min nabo, som er grøn i lampen af misundelse - han fatter
simpelthen ikke hvordan jeg graver de biler op ;)

Du har vel set fortællingen på gruppens hjemmesider ?
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/molbohistorien/molbo.htm

--
jan@Stevns.Net

Fra : Vegetaren

Dato : 20-06-04 22:32

> [...]
> simpelthen ikke hvordan jeg graver de biler op ;)
>
> Du har vel set fortællingen på gruppens hjemmesider ?

Hej J
jeps, jeg fik helt tårer i øjnene da den holdt der på kajen, ,,, nå men
audien er nu også fed. Jeg skal have monteret de 16" hjul jeg har stående i
kælderen, de pynter jo lidt
Konen jamrer sig også lidt, som hun siger, Scorpioen klædte dig altså
bedre,, fnis

--
Venlig hilsen Vegetaren
Århus

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 22:57

> [...]
>audien er nu også fed. Jeg skal have monteret de 16" hjul jeg har stående i

Den så da også ganske fin ud ....

>Konen jamrer sig også lidt, som hun siger, Scorpioen klædte dig altså
>bedre,, fnis

Der er nu også noget elegant over de Scopior'ern - det må være det
hun mener ;)

Den skjulte bagtanke, er at brormanden skal *have* den - han blev sgu'
noget ked af det, da hans egen røg ... en træls historie, men siden
han ikke læser med i gruppen, før om en uges tid, og da er 3-400
indlæg jo passeret, kan jeg røbe det for alle andre end ham ;)

Da han fik sin (http://www.dkfritidbil.dk/koeb_salg/brugtbil50.htm)
var han helt solgt - og da han i dag ikke vil have en bil med
automatgear, qua historien om de stevnske oliekilder - er den her jo
perfekt til ham - hehe

--
jan@Stevns.Net

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-06-04 15:48

> [...]
>
> Spøjst, ikke sandt - men hva' hulen kan lave det nummer
>
> ABS lampen reagerer korrekt nok, er tændt når man sætter tænding på,

Min gør det samme....
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 22-06-04 19:38

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev :

>Min gør det samme....

Min 2.9'er gør det ikke, Brormandens ej heller - og den jeg hentede
gør ikke længere ....

tandkransen var defekt (rust)

--
jan@Stevns.Net

Fra : bme

Dato : 22-06-04 22:05

> Min 2.9'er gør det ikke, Brormandens ej heller - og den jeg hentede
> gør ikke længere ....
>
> tandkransen var defekt (rust)

hehe, hvad sagde jeg

/bo