Christian Gynter Schram f ca 1773 i Københ~
Fra : Alexander Lange

Dato : 20-06-04 13:11

Jeg leter etter foreldrene og fødselsdatoen til en av mine forfedre.
Christian Gynter Schram skal være født ca 1770-1773 i København, med
foreldre fra Holstein. Han flyttet senere til Skagestrand, Island, der han
var kjøpmann.

Han giftet seg med Christina Anna Olmann (fra Karmøy, Rogaland, Norge) 14.
juni 1804. De fikk datteren Anna Henriette Charlotte Schram 15. oktober
1811.

Noen som kjenner til denne Schramfamilien?

Med vennlig hilsen
Alexander

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-06-04 18:21

Scripsit Alexander Lange:

> [...]
> Christian Gynter Schram skal være født ca 1770-1773 i København,
> med foreldre fra Holstein. Han flyttet senere til Skagestrand,

Du har vel allerede set ham på http://ddd.dda.dk men hvis ikke står
han i 1801-folketællingen for København.

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Sankt Annæ Øster
Kvarter, , Matr. 294, 1381, FT-1801

Jens Larsen Busch, 54, Gift, Huusbond, ...Købmand,
Anne Magdalene Bruun, 31, Gift, hans Kone, ,
Anne Magdalene [Busch], 21, Ugift, Datter, ,
Jensine Busch, 18, Ugift, Broderdatter, ,
Anne Marie Busch, 16, Ugift, Broderdatter, ,
Eggert Christian Busch, 20, Ugift, Brodersøn, Betj.v Isl.Hndl,
Julius Lassen Busch, 16, Ugift, Brodersøn, ,
Peder Frederik [Busch], 15, Ugift, Brodersøn, ,
Christian Jensen, 28, Ugift, Tjenestekarl, ,
Ellen Christine Frelsdatter, 26, Ugift, Tjenestepige, ,
Christian Gynther Schram, 28, Ugift, Logerende, Faktor p Island,

Lars Erik Bryld

Fra : Alexander Lange

Dato : 22-06-04 17:20

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message
> Christian Gynther Schram, 28, Ugift, Logerende, Faktor p Island,

Takk, Lars Erik! Jeg var inne på siden tidligere uten å finne han, så jeg må
ha gjort noe feil.

Men er det noen som vet hva en faktor er? Leste et sted at det er en
mellomting mellom handelsmann og diplomat. Stemmer det?

Mvh
Alexander

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 22-06-04 20:31

Scripsit Alexander Lange:

> Men er det noen som vet hva en faktor er? Leste et sted at det er en
> mellomting mellom handelsmann og diplomat. Stemmer det?

http://www.danbbs.dk/~stst/isl-art.htm

Kig på afsnit 3.6 for kildemateriale

Hvis du kontakter Friðrik Skúlason http://www.frisk.is/ kan han måske
fortælle dig hvad der måtte være på CGS i databasen Íslendingabók. Han
optræder med fødeåret 1771 og dødsdatoen 26. marts 1839.

Lars Erik Bryld

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-04 22:09

"Alexander Lange" <alexslekt@yahoo.no> wrote in message

> Men er det noen som vet hva en faktor er? Leste et sted at det er en
> mellomting mellom handelsmann og diplomat. Stemmer det?

En faktor er mig bekendt - i hvert fald her til lands - en overordnet på et
trykkeri.
--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

besøg min hjemmeside på www.baskholm.dk - den er foruden slægtsoptegnelser
behæftet med bl.a. ordbogen "Træsmedens Håndværktøj" og Køng kirkebog (Båg
herred).

"Sluttet sprog falde på plads oven på hoved"
Maskinel oversættelse af engelsk tekst.
"Ended language find place upon head"
Translation of text back to English. It was formerly translated by an
electroncal program.

Fra : Alexander Lange

Dato : 23-07-04 11:41

> [...]
> "Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message
>
> Takk, Lars Erik! Jeg var inne på siden tidligere uten å finne han, så jeg må

Jeg har fremdeles ikke funnet Christian Gynter Schram annet enn ved
bryllupet i 1804 og folketellingen i 1801, og har derfor ikke helt
gitt han opp...

Jeg finner en Johannes Christian Gynther i FT1787, København. Han er
16 år, og "Fast Dreng ved 3.Div 6.Comp No 102", og sønn av Christian
Gynther og Maria Gynther.
Er det noen mulighet for at dette kan være den samme Christian Gynther
Schram - og at han har lagt til Schram-navnet senere?

Er svært takknemlig for all hjelp!

Mvh
Alexander