Vildkattekilling er det problematisk, ( ik~
Fra : Jakob

Dato : 20-06-04 12:35

Nogen af vores bekendte har en vildkat på deres egendom. Nu er den
nedkommet med killinger i det fri, og de vil jo hellere sørge for at de
bliver afsat til nogen, end at de skal aflives.

Derfor er vi blevet spurgt (har ikke tidligere haft kat) og vi
overvejer. Jeg vil derfor i den forbindelse gerne vide om der er nogen
problemer i at tage sådan en vildkattekilling istedet for en
"huskattekiling". Killingerne er vant til at komme i hænder da vores
bekendte har et par børn der bruger megen tid på dem så kontakten til
mennnesker skulle være ok.

Men er der ellers noget man skal være opmærksom på, her tænker jeg på
temperaments spørgsmål, sygdom etc.

Og hvordan er det lige når man vælger en kat, er det som med hunde at
man skal lægge meget mærke til deres adfærd eller hvordan, gode tips
modtages med kyshånd så de værste fælder kan undgåes

MVH

Jakob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-06-04 16:44

Jakob wrote:

hej Jakob....

> Nogen af vores bekendte har en vildkat på deres egendom. Nu er den
> nedkommet med killinger i det fri, og de vil jo hellere sørge for at
> de bliver afsat til nogen, end at de skal aflives.

hvordan betragter de det som vildkat??
fodrer de den?
kommer den til dem når de er i nærheden?

> [...]
> "huskattekiling". Killingerne er vant til at komme i hænder da vores
> bekendte har et par børn der bruger megen tid på dem så kontakten til

der er mange andre faktorer der skal tages højde for...

> Men er der ellers noget man skal være opmærksom på, her tænker jeg på
> temperaments spørgsmål, sygdom etc.

tempramentet er ikke noget man umiddelbart kan forudsige i en
"vildkattekilling"... du kender ikke dens forældre og aner derfor intet om
sygdomshistorie og lignende... det er naturligvis en risikofaktor.... men
det er også en risiko som mange katteelskere tager med glæde..... bare husk
at der ingen garantier er ;)

men af faktorer jeg synes i bør tage med i overvejelserne er feks:
skal den være inde eller udekat?
skal den være alenekat?
hvordan vokser den op (er der adgang til mad, frisk vand, kattebakke, andre
katte, mennesker?)
hvornår skal den afhentes (husk killinger SKAL være 12 uger)
hvor meget tid vil i bruge på den?
er der afsat penge til nødvendige vacciner og dyrlæge besøg (hos jer, og evt
sørge for 1, vaccine hvis i er sikre på at i vil have den)
hvad lever den af de første uger (selvom det er en vildkat er det stadig
vigtigt at den får det rette foder)

husk at hvis den lever frit så er den altså ike vant til at bruge bakke når
i får den..... det går somregel nemt nok med at lære dem det, men husk at
det så bliver jer der skal lege "mor".....

> Og hvordan er det lige når man vælger en kat, er det som med hunde at
> man skal lægge meget mærke til deres adfærd eller hvordan, gode tips
> modtages med kyshånd så de værste fælder kan undgåes

hunde og katte kan ikke sammenlignes på det punkt..... katte er og bliver
"deres egen", og derfor synes jeg personligt man skal gå efter den killing
der "vælger selv"..... altså lade killingerne komme til jer, og se hvad der
sker......
--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Jakob

Dato : 20-06-04 20:06

> hvordan betragter de det som vildkat??
> fodrer de den?
> kommer den til dem når de er i nærheden?

Ja det er måske lidt for meget at sige vildkat, det er en kat der fulgte
med den ejendom de har overtaget, og de kan snakke med den og den kommer
indenfor engang imellem . Men killingerne er født udenfor, og lever
udenfor, men bliver tilset og kælet meget med af de børn der er der.

> men af faktorer jeg synes i bør tage med i overvejelserne er feks:
> skal den være inde eller udekat?
> skal den være alenekat?

Det skal vel være en udekat der skal være alene (altså kun en kat). Men
helt ærligt jeg ved ikke helt hvordan man gør. Som sagt er jeg vant til
hund og det er jo noget ganske andet.

> hvor meget tid vil i bruge på den?

Som helt almindelige katteejere vil jeg tro, hjemme om
eftermiddagen/aftenen.

Tak for tippene

mvh

Jakob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-06-04 17:01

Jakob wrote:

> [...]
> den kommer indenfor engang imellem . Men killingerne er født
> udenfor, og lever udenfor, men bliver tilset og kælet meget med af de

så spørger jeg lige igen*G* fodrer de den? ;)
jeg spørger fordi det kan have stor indflydelse på sundheden i
killingerne....
derudover er de forpligtet til at sørge for den, via lovgivningen ;)

> Det skal vel være en udekat der skal være alene (altså kun en kat).
> Men helt ærligt jeg ved ikke helt hvordan man gør. Som sagt er jeg
> vant til hund og det er jo noget ganske andet.

jamen så må du jo i gang med at søge info ;)
der er et par ting der er gode at have som man normalt ikke køber til en
hund*G ellers er det principielt de samme ting ;) (altså madskåle*G*)
men et kradsetræ og en kattebakke og grus (jeg vil anbefale klumpende
kattegrus) en bakke"skovl" med huller i så du kan tage klumperne op uden at
skulle skifte al gruset, en transportkasse, bordtennisbolde, pelsmus og
lignende legetøj.....

derudover skal katten vaccineres (det kan dyrlægen informere om hvornår det
skal gøres) og allerhelst både neutraliseres og øremærkes tidligt (jeg vil
sige senest når den er 5-6 mdr)....
den skal holdes inde de første 14 dag (MINDST allerhelst længere) så den
lærer sit domæne at kende, og i starten bør den ikke lukkes ud alene.....

når killingen skal vænnes til at bruge bakke skal man sørge for at det er
det allerførste den bliver vist når den flytter ind... altså sæt den direkte
op i kassen med grus..... de fleste killinger vil instinktivt vælge at bruge
bakken, men det kan være at i lige skal sørge for at vise bakken frem et par
gange..... husk at det IKKE hjælper at dyppe næsen eller skælde ud, som det
nogle gange sker med hunde....
husk at købe et godt og lødigt killingefoder til den, så du er sikker på at
den får den næring der skal til..... jeg kan anbefale Royal canin, iams
eller lignende mærker.......

> Som helt almindelige katteejere vil jeg tro, hjemme om
> eftermiddagen/aftenen.

medmindre den får fri adgang ud til (via kattelem eller åbent vindue) vil
jeg anbefale at du med det samme aftager to killinger..... hvis den kommer
til at være alene inde i huset hele dagen kommer den nemt til at kede sig,
og prøv at tænke på hvordan du selv ville have det med at være indespærret
på et lukket område alene, og kun have mad og vand itl at underholde dig....
og de få væsner der så endelig besøger dig sidst på dagen kan ikke engang
tale dit sprog ;)

husk iøvrigt at det er ulovligt at din kat løber ind på andres grunde... det
er din forpligtelse at holde den på din egen matrikel ;)

> Tak for tippene

your welcome ;)

Fra : Jakob

Dato : 21-06-04 20:21

> så spørger jeg lige igen*G* fodrer de den? ;)

Ja de sætter foder ud til dem

> derudover skal katten vaccineres (det kan dyrlægen informere om hvornår det
> skal gøres) og allerhelst både neutraliseres og øremærkes tidligt (jeg vil
> sige senest når den er 5-6 mdr)....

ok

> [...]

> det allerførste den bliver vist når den flytter ind... altså sæt den direkte

ok
husk at det IKKE hjælper at dyppe næsen eller skælde ud, som det
> nogle gange sker med hunde....

Nej det kunne jeg aldrig finde på, meget misforstået måde at træne også
hunde på.

Mht to katte kan jeg godt se dit synspunkt men jeg tror at det bliver
for meget i første omgang.

Men tak for dine inputs

Jakob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-06-04 21:23

Jakob wrote:

> husk at det IKKE hjælper at dyppe næsen eller skælde ud, som det
>
> Nej det kunne jeg aldrig finde på, meget misforstået måde at træne
> også hunde på.

rart at høre vi er enige ;)

> Mht to katte kan jeg godt se dit synspunkt men jeg tror at det bliver
> for meget i første omgang.

lige en lille sidebemærkning så....
to katte hverken fylder, larmer, grisser eller kræver mere opmærksomhed end
en..... tværtimod supplerer de hinanden på en måde et menneske og en kat
aldrig vil kunne, og du vil have dobbelt så meget glæde, sjov og hygge med
to som med en ;)
igen skal du huske at det på ingen måde er som at have en hund.... kattene
er individualister... hunde er flokdyr ;)

som katteejer (og tidligere hundeejer) kan jeg kun anbefale 2 frem for en
kat..... gerne to neutraliserede hankatte hvis man gerne vil sikre sig en
rolig, omgængelig tone i hjemmet ;) (ikke dermed ment at hunkatte og
hankatte ikke kan gå sammen, men neutraliserede hankatte er store "drenge"
hele livet, hvor pigerne kan blive lidt bitchede, selv når de er
neutraliserede*G*)
selv har jeg pt en kastereret hankat, en neutraliseret hunkat, en fertil
hunkat med en killing og en ilder ;) og nej.... der er IKKE mere arbejde i 3
katte end der er i en.... du skal stadig tømme bakken og fylde foder og
vandskålen ;) men jeg har tilgængæld den store glæde at dele mit hjem med 3
enorme personligheder der konstant kan overraske og glæde mig ;)

jeg er ikke ude på at presse 2 killinger ned over hovedet på dig*G* men jeg
synes du bør vide at det altså kun gør situationen nemmere at der er to...
to killinger kan lære af hinanden, de kan sørge for at give hinanden det
vigtige "kattesprog" som mange enekatte mister undervejs, især hvis de er
taget lidt for tidligt fra....... og to killinger der putter sammen er altså
for nuttet ;)

> Men tak for dine inputs

som sagt ;) your welcome....

Fra : Kate

Dato : 22-06-04 22:13

Hej Jakob

I forlængelse af Sabinas udmærkede svar vil jeg sige at jeg har en
killing efter en forvildet hunkat. Jeg vil understrege forskellen
mellem vild og forvildet fordi, hvis hunkatten er virkelig vild ville
den ikke lade sine killinger komme i nærheden af mennesker, men en
tidligere passet kat, som er forladt vil vide at mennesker _kan_ være
en god ting at ha' i "bagpoten"
Mowglis mor fødte ham og hans søskende hos en af denne gruppes
medlemmer og de var ude indtil de var 9 uger gammel. Alle killingerne
er godt præget på mennesker og jeg har aldrig oplevet problemer med
Mowgli. Han flyttede hertil da han var 15 uger gammel og har ikke
siden haft en pote udenfor og lader ikke til at vide at det kan være
anderledes.
Umiddelbart ville jeg ikke have skrupler hvis jeg stod i din
situation, men må dog også sige at jeg har haft katte i 15 år, med
alderspræsidenten Johan som lige er blevet 14 år.
Hvis den killing i har kig på ellers har været præget på mennsker og
har selvtilliden iorden så ville jeg personligt godt turde binde an
med en (eller som Sabina nævner 2) killing.

Kate

Fra : none

Dato : 28-06-04 21:07

> har selvtilliden iorden

Ved ikke om du stadig læser denne tråd, men hvilken addfærd kigger du
efter når du skal vælge killing ??

MVH

Jakob

Fra : Kate

Dato : 28-06-04 22:24

none <none@none.no> wrote in

> Ved ikke om du stadig læser denne tråd, men hvilken addfærd kigger
> du efter når du skal vælge killing ??
>
> MVH
>
> Jakob

Jeg formoder det er mig du spørger.....
Nu er det godt nok længe siden jeg sidst valgte killing. Mowgli min
yngste kat valgte jeg faktisk via et billede for han er født på
Vejle-kanten og jeg bor i Københavnsområdet

Dog vil jeg kigge efter den mest livlige og modige af killingerne,
den som kommer hen til mig og som ikke virker skræmt over at jeg aer
den. Dog er jeg mere end en gang faldet for en killing som ikke
heeelt levede op til disse ting, men det er fordi jeg er helt vild
med de stribede katte. Efter min mening fåes en kat ikke smukkere en
en stribemis
Så der er mange ting der kan spille ind når jeg falder for en
killing. Da jeg første gang så Mowgli live så var han overhovedet
ikke interesseret i mig, han ville hellere sove, mens hans bror meget
gerne ville nusses og lege bidelege med mig, men jeg har aldrig
fortrudt Mowgli for han er lige præcis så fræk og fuld af selvtillid
som jeg ønsker og iøvrigt haar han udviklet sig til en værre
kælepot

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : none

Dato : 28-06-04 23:29

> som jeg ønsker og iøvrigt haar han udviklet sig til en værre
> kælepot

OK tak for tippene