Forskelllen på put and take ørred og kystø~
Fra : David Emil Jørgensen

Dato : 20-06-04 08:48

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man ser forskellen på selve fisken.

Jeg ved man kan se det på halefinnen, da den ofte ikke er intakt på grund af
bid fra andre fisk.
Jeg ved også at jeg tydeligt kan smage forskellen.

Men er der ellers flere måder at se det på ?.

....David

Fra : fish.iddx.net

Dato : 20-06-04 10:58

"David Emil Jørgensen" <a.nature@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> bid fra andre fisk.
> Jeg ved også at jeg tydeligt kan smage forskellen.
>
> Men er der ellers flere måder at se det på ?.

Well... Med al sandsynlighed for at lyde dumsmart, men tvivler på der er
nogen der ejer noget kyststrækning som kan indelukkes totalt, og dermed
bruges som put and take vand.

En kystørred er jo et vidt begreb. Der er jo flere slags "kystørreder". Der
er både regnbuer (salmo geidneri og havørred (salmo trutta). Og de ligner
absolut ikke hinanden, på andet end formen. Farver er vidt forskellige.

Man kan ikke nødvendigvis se noget på finnerne. Hvis en dambrugsfisk har
gået frit i lang tid, vokser finnerne jo ud.

/Thomas

Fra : fish.iddx.net

Dato : 20-06-04 13:55

En regnbueørred hedder jo gairdneri, og ikke geirdneri som jeg ved en fejl
skrev. Sorry

/Thomas

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 20-06-04 20:47

"fish.iddx.net" <NOSPAMg4@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En regnbueørred hedder jo gairdneri, og ikke geirdneri som jeg ved en fejl
> skrev. Sorry
>
> /Thomas

Ja, og de sidste 10 år har den heddet Onchorrynchus til fornavn i stedet for
Salmo

mvh

Steen Lindkvist
http://www.lilleaaen.dk

Fra : David Emil Jørgensen

Dato : 21-06-04 12:47

> [...]
>
> Man kan ikke nødvendigvis se noget på finnerne. Hvis en dambrugsfisk har
> gået frit i lang tid, vokser finnerne jo ud.

Hej Thomas
Undskyld men jeg spurgte jo ikke om hvor mange slags ørreder der er ved
kysten. Jeg spurgte kun om der var nogen der kendte til hvordan man kunne se
forskel, f.eks hvis der nu var en der ville prale med at have en god fangs
ved kysten,og ikke i en put and take sø.
....David

Fra : fish.iddx.net

Dato : 21-06-04 16:26

> [...]
> forskel, f.eks hvis der nu var en der ville prale med at have en god fangs
> ved kysten,og ikke i en put and take sø.

Du kan med stor sandsynlighed ikke se forskel. En vild regnbue på kysten, og
en regnbue fra et "godt" dambrug, kan ikke skelnes fra hinanden.

Du må have tillid til dine fiskevenner :oÞ

Men igen. Alle regnbuer i DK, er mig bekendt dambrugs regnbuer i den ene
eller anden form. Har endnu ikke hørt om at regnbuer gyder i DK, (desværre).

/Thomas

Fra : HB

Dato : 21-06-04 15:18

"David Emil Jørgensen" <a.nature@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bid fra andre fisk.
> Jeg ved også at jeg tydeligt kan smage forskellen.
>
> Men er der ellers flere måder at se det på ?.

Hej David

Jeg kan fortælle dig at man "let" kan genkende en regnbueørred på at den har
en masse små sorte prikker på selve halefinnen. Hvis du ser halen fra en
havørred vil der ikke være tæt på lige så mange. Men husk på at der godt kan
fanges regnbueørreder ved kysten, det sker jo fra tid til anden at de
undslipper fra et dambrug et sted.
Håber at du kan bruge svaret.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : HB

Dato : 21-06-04 15:25

"HB" <poocster@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> fanges regnbueørreder ved kysten, det sker jo fra tid til anden at de

http://images.google.com/imgres?imgurl=www.simpsontaxidermy.com/fish2a-rbtr.jpg&imgrefurl=http://www.simpsontaxidermy.com/PHOTOPAGE.htm&h=330&w=500&sz=69&tbnid=uJUvu-8BY0cJ:&tbnh=83&tbnw=125&start=46&prev=/images%3Fq%3DRainbow%2Btrout%26start%3D40%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26sa%3DN

Ovenstående link viser et billede af en regnbueørred, så du kan se hvad jeg
mener.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Poul Krogh

Dato : 21-06-04 19:28

hmm kan ikke finde hoved eller hale i denne tråd. Er det forskellen på en
"vild" regnbueørred og en der kommer direkte fra et dambrug ?? Eller er det
forskellen på en regnbueørred (vild eller tam) og en havørred. Eller er det
forskellen på en bækørred og en havørred eller eller ....Eller hvad er det
helt præcist du søger svaret på ?

Fra : David Emil Jørgensen

Dato : 22-06-04 04:58

Hej ...
På nuværende tidspunkt kan jeg forstå, at det kun er muligt at se om det er
en dambrugsfisk, hvis den kommer direkte fra et dambrug. Hvis den har været
en del i naturen ville den ikke være til at kende igen.
ØV ØV
....David

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-06-04 14:23

> [...]
været
> en del i naturen ville den ikke være til at kende igen.

Hvad er der for en ørredtype, du snakker om? Hvis der er tale om en
regnbueørred, vil den _altid_ komme fra et dambrug, lige meget hvor i
landet, den er fanget.

--
-Jens B.

Fra : David Emil Jørgensen