Læseprogram
Fra : Jacob

Dato : 19-06-04 18:13

Hej NG

Vi har en søn dom skal op i 3. klasse efter ferien. Men han er lidt bagefter
i atlæse og stave. Det er svært at få ham til at øve nu hvor alle andre har
ferie. Tænkte at måske et program/spil til PC kunne interessere ham
Er det nogen der kender til noget sådant?

Mvh. Jacob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-06-04 08:17

Jacob wrote:
> [...]
> alle andre har ferie. Tænkte at måske et program/spil til PC kunne
> interessere ham
> Er det nogen der kender til noget sådant?

der findes mange udemærkede onlinespil derude... motivationen skal nok komme
lige pludselig...
min søn skal i 4. klasse efter ferien, og var også en "slow starter", men da
de kom ordentligt i gang i 3. klasse og begyndte med læsekurser kom der
rigtigt skub i det.... på nuværende tidspunkt kan han selv læse tekster på
tv (uden problemer) og er af sig selv begyndt at ville lære engelsk pga et
engelsksproget onlinespil...

prøv at finde noget der intresserer ham og lad ham spille der.... feks har
www.dr.dk nogle ok spil, som relaterer til det ungerne ser på tv.... det
samme har www.cartoonnetwork.com ....
jeg ville personligt prioritere at motivere lysten til at kunne læse, frem
for at presse ham til at arbejde med det.... og lysten kommer når han kan se
en fordel i at selv kunne læse..... som feks at kunne læse på nettet når der
spilles, eller chatte med vennerne via et spil, eller kunne læse selv når
der er en film på tv han gerne vil se som er tekstet...
motivationen er altafgørende ;) bemærk hvad der interesserer ham, uanset om
det er ko og kylling eller om det er ET, og brug det til at motivere ham....
men derudover.... lad være med at presse ham.... han skal have LYST til at
lære, og synes det er skægt.... ellers bliver det en sur pligt og dem er der
ingen der gider ;)

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Jacob

Dato : 21-06-04 21:09

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lære, og synes det er skægt.... ellers bliver det en sur pligt og dem er

Det har du ret i, men det er svært når klasselæreren siger, at han er så
langt bagefter at hendes undervisning i 3. klasse ikke vil "ramme" ham!!!
Hun anbefaler at han går 2. om (så er hun jo også fri for ham) mens
læsekonsulenten siger, at han er fornuftigt med. Og samlet siger de at det
er vores beslutning. !!
Men jeg tror personligt at vi ikke skal fokusere så voldsomt på hvor god han
er til at læse. Jeg var selv er sløv læser på det tidspunkt - men jeg har da
klaret mig fint.

MVH Jacob

Fra : Jane

Dato : 21-06-04 21:16

Jacob skrev i <news:gfHBc.15637$Vf.891301@news000.worldonline.dk>:

> mens læsekonsulenten siger, at han er fornuftigt med. Og samlet siger
> de at det er vores beslutning. !!

Jeg vil tro mere på en læsekonsulent, og så håbe klasselæreren
går på barsel eller noget så drengen får en ny og mere kompetent
lærer som er bedre til at lave differentiering af sin undervisning.

Men det er fordi jeg antager at drengen har det godt socialt i
klassen, har du eventuelt spurgt ham hvad han syntes?

Jane (har ingen børn selv)
--
æbleskrog.dk

Fra : Jacob

Dato : 22-06-04 05:52

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro mere på en læsekonsulent, og så håbe klasselæreren
> går på barsel eller noget så drengen får en ny og mere kompetent
> lærer som er bedre til at lave differentiering af sin undervisning.

Det gør vi også - og vi er også af skolelederen lovet hjælp til ham uanset
vores beslutning.
Læreren er skam meget kompentent, men eftersom vores søn ikke har været med
fra starten (kom ind i klassen fra en anden skole for 2 mdr. siden) så er
han ikke helt med på det niveau, som jeg har en fornemmelse af, at de andre
er blevet pisket op til. Det er som om læreren har en eller anden
forestilling om, at hendes klasse skal være en eliteklasse.

Tak for indlægget - mvh Jacob

Fra : Jane

Dato : 22-06-04 06:50

Jacob skrev i <news:mVOBc.15683$Vf.901381@news000.worldonline.dk>:

> været med fra starten (kom ind i klassen fra en anden skole for 2 mdr.
> siden) så er han ikke helt med på det niveau, som jeg har en

Jeg syntes det er meget tidligt den lærer udtaler sig om hans
evner til at fortsætte i næste klasse. Det er et spinkelt grundlag
og medmindre man er ekspert (læs læsekonsulenten) vil jeg sige
det næsten er utroværdigt at vurdere et barn på det grundlag.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Melanie

Dato : 22-06-04 08:16

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> er blevet pisket op til. Det er som om læreren har en eller anden
> forestilling om, at hendes klasse skal være en eliteklasse.

Er der ikke en paralel klasse din søn kan gå i? Så rykker han ikke en klasse
ned, og slipper for den dansklærer.

Jeg gik selv en klasse om som barn, og det var faktisk ret godt, så det
kunne blive en god løsning.
Senere sprang jeg pludselig en klasse op. Midt i 8. kl. kom jeg op i 9. kl.
og tog derfor 10. kl. også. Man bliver lidt forviret over at rykke rundt,
men det kan altså være det rigtige alligevel.

Hvad med specialundervisning? Min far er lærer og har stort set ikke andet
end specialundervisning af børn der ikke er helt med på klassens niavu i
div. fag. Det er tydligt at børnene der bliver hjulpet godt og kommer godt
med til sidst.

(Håber jeg er forståelig selv om jeg ikke staver korekt)

Held og lykke med det. Håber i finder en god løsning for jer/ham.

> Tak for indlægget - mvh Jacob

Mvh Melanie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-06-04 22:17

Jacob wrote:

> ham....
>
> Det har du ret i, men det er svært når klasselæreren siger, at han er
> så langt bagefter at hendes undervisning i 3. klasse ikke vil "ramme"
> ham!!!

hmmm.... ej det er bestemt ikke fedt.....
har hun overvejet om hun måske bør overveje at tilpasse undervisningen til
eleverne og ikek til hende ;)
min fornemmelse er klart at børn i 3 klasse ligger MEGET forskelligt i
nivau... og det generelt er drengene der er længst bagud....
jeg var selv meget overrasket over hvor hurtigt min søn lærte at læse da han
først havde været igennem de intensive læsekurser hans lærere arrangerede i
første halvår af 3.klasse....
pludselig gik han fra at ligge i bunden til nu at ligge i toppen af
klassen.... han har altid været stærk matematisk, men i dansk haltede
han...... og så pludselig gik det bare meget meget stærkt......

jeg har et par småting jeg er kommet til at tænke på at i kan prøve med
ham....
læs med ham..... lav en aftale om at i læser en lille historie hver dag (på
hans nivau, eller måske endda lidt lettere feks pixibøger) aftal med ham at
du (eller din kone) læser den højt igennem med ham, og han læser med.... og
dagen efter skal han så læse den højt for dig/din kone..... vælg den af jer
der har den største tålmodighed med ham :)
forklar ham at det er vigtigt at i gør det, også selvom han har ferie....
fortæl ham evt om fordelene..... at han selv kan læse underteksterne på den
nye harry potter film (et kæmpehit herhjemme*G*), og når spiderman 2 kommer
vil han også kunne læse teksterne på den.....

giv ham lidt udfordringer dagligt.... ikke noget vildt, men småting der
falder naturligt.... som feks hvis han spørger hvordan noget staves, så
spørg ham hvordan han tror det skal staves.... eller bed ham læse/stave
navnet på en pose slik, en pose sukker eller et eller andet nemt og
ligegyldigt ;) og brug tiden på at hjælpe ham hvis det går galt ;)

udnyt enhver chance han giver jer for at lære ham lidt..... så snart han
åbner op for at lære, så træk tiden ud af kalenderen og sæt jer sammen med
ham og udnyt det...... brug det som en måde at bruge tid sammen på.....
smid jer feks i haven med en bog ( en god bog han gider høre og læse med
i.... harry potter feks*G*) læg jer side om side og lad ham læse med....
spørg ham indimellem (uden pres) om han ikke kan prøve at læse et let ord
for dig...... og lad være med at blive irriteret hvis det ikke lige
interesserer ham der ;)

> Hun anbefaler at han går 2. om (så er hun jo også fri for ham)

noget siger mig at i måske ikke harmonerer så godt med den lærerinde, kan
det passe??
kunne det evt være en fordel at få ham flyttet til en anden linie på samme
skole?

> mens læsekonsulenten siger, at han er fornuftigt med. Og samlet siger
> de at det er vores beslutning. !!

hvis læsekonsulenten siger det, så ville jeg stole på det.... hun har større
belæg for at vurdere det.... men som jane også siger kan det være en fordel
at kigge på hvordan han fungerer socialt i klassen..... kik på om han nemt
distraheres, om han trives og har venner, på samspillet mellem ham og
lærerinden.... vurder om i synes han er bedst tjent med at blive i klassen,
eller om det bare er fordi i synes det er "synd" at han går et år om.....
jeg vil dog sige hellere tage et år om nu, end at skulle gøre det om et år
eller to.... HVIS det er nødvendigt....

> Men jeg tror personligt at vi ikke skal fokusere så voldsomt på hvor
> god han er til at læse. Jeg var selv er sløv læser på det tidspunkt -
> men jeg har da klaret mig fint.

det gør de fleste jo...... som jeg sagde sidst, motivationen skal nok komme
lige så snart han ser fordelene i det..... nogle er bare lidt langsommere
end andre ;)

Fra : Cat

Dato : 22-06-04 08:58

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
> [...]
kommer
> vil han også kunne læse teksterne på den.....

Børnene i vores datters klasse SKULLE læse mindst et kvarter hver dag lige
fra 1. klasse. Også i sommerferien. Efter sommerferien skulle de komme med
en bog, de havde læst (og det skal de stadig) og holde foredrag om den. Så
blev den lagt i klassebiblioteket, så de andre kunne læse den bagefter.

Nu i 5. siger læreren 30 minutter hver dag - dog må de gode læsere gerne
tage det som 10 timer en dag og ingenting i en uge. Problemet med at de ikke
læser helt automatisk ved slutningen af 3. klasse er, at de får andre fag,
hvor manglende læsefærdighed simpelthen er en hæmsko for at lære engelsk,
historie og natur&teknik.

Læs med ham som Sabina siger. Begynd nu og gør det hele sommerferien. Find
bøger på biblioteket, men insister på, at det er hver dag og gør det med
ham. Så er han sikkert med ved sommerferiens slutning.

Tine

Fra : kim

Dato : 28-06-04 17:23

"Cat" <ditmar123@hotmail.com> skrev
> Børnene i vores datters klasse SKULLE læse mindst et kvarter hver dag lige
> fra 1. klasse.

Vores datter skal op i 2 kl. efter sommerferien.
Hun går i privatskole, hvor det blev forældrene
pålagt at øve læsning ca. 30 min hver dag.
Og det fra starten af...

Jeg siger så at 5-10 min koncentreret er bedre
end 30 min ukoncentreret. Det er vigtigt at man
hver dag snakker og læser med sit barn samt
kommer ind i nogle gode vaner, hvor barnet
ved at man skal øve hver dag.

Og selvfølgelig tager vi nogle fridage

> Læs med ham som Sabina siger. Begynd nu og gør det hele sommerferien. Find
> bøger på biblioteket, men insister på, at det er hver dag og gør det med
> ham. Så er han sikkert med ved sommerferiens slutning.

Biblioteket er en god ting og gratis.
Dog fandt jeg ud af at man ikke lærer skråskrift
i skolen mere, i hvert til fald ikke i vores skole,
så jeg har købt følgende bøger som jeg varmt:
kan anbefale:
http://makeashorterlink.com/?D51731BA8
Skrivebog 1+2+3+4 - Skråskrift
Serie: Dansk i ...
Udgave: 1
Af: Ib Kokborg, Poul Rosenberg
Omfang: 40 sider
ISBN: 8700129089
Omslag: Mette von der Maase Koch
Pris: 50 kr. ex. moms

De har lavet en hel serie af disse bøger.
Jeg mener nemlig at har man problemer med
at skrive er det lettere også at få problemer med at læse.

Desuden har Bog & ide en masse tilbud disse dage
hvor jeg har købt en masse aktivitets-bøger med bl.a.:
http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=327&GroupID=2149
Dansk læsning-og skrivning
Regning læsning-og skrivning
Hvad er klokken ?
CD - At gange med sange kr 149,95
Leg med tal 3+ kr 49,95
Leg med tal 5+ kr 49,95
Min første regnebog kr 99,95
Min første regnebog og skrivebog (2 bøger) kr 149,95
Min første skrivebog kr 99,95
m.m

Så det er bare at komme igang...

Mvh kim

Fra : Jacob

Dato : 22-06-04 05:58

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> hmmm.... ej det er bestemt ikke fedt.....
> har hun overvejet om hun måske bør overveje at tilpasse undervisningen til
> eleverne og ikek til hende ;)

Ja, det ville være ønskeligt

> min fornemmelse er klart at børn i 3 klasse ligger MEGET forskelligt i
> nivau... og det generelt er drengene der er længst bagud....

Ja, og det er det som beroliger mig - det skal nok komme..

> [...]
> første halvår af 3.klasse....
> pludselig gik han fra at ligge i bunden til nu at ligge i toppen af

Nøjagtig ligesådan var det med vores 12 årige pige - det kom også overnight
og pludselig skulle alle Harry Potter bøgerne læses.

> [...]
(på
> hans nivau, eller måske endda lidt lettere feks pixibøger)

Det er netop lykkedes at overbevise ham om at det er en god ide. Så i går
fik han læst lidt småbøger og kom endda selv og spurgte om vi ikke lige
skulle læse en mere.

> [...]
> at kigge på hvordan han fungerer socialt i klassen..... kik på om han nemt
> distraheres, om han trives og har venner

Han har masser af venner - trives godt.

, på samspillet mellem ham og
> lærerinden....

hun er kontant - og det er nødvendigt - ellers løber han om hjørner med
hende. Det havde vi store problemer med på den anden skole.

> vurder om i synes han er bedst tjent med at blive i klassen,'

Det er det vi synes er bedst for ham.

> [...]
komme
> lige så snart han ser fordelene i det..... nogle er bare lidt langsommere

Ja, heldigvis er vi ikke ens -

Tak for indlægget

MVH Jacob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-06-04 11:21

Jacob wrote:

> Ja, det ville være ønskeligt

;)

> Ja, og det er det som beroliger mig - det skal nok komme..

sæfølig gør det det.... jeg så også lige at han kun har været i klassen i 2
mdr.... der skal man så også have i mente at han jo har en
"tilpasningsperiode" hvor undervisningen ikke rigtig synker ind....

> Nøjagtig ligesådan var det med vores 12 årige pige - det kom også
> overnight og pludselig skulle alle Harry Potter bøgerne læses.

netop ;)

> Det er netop lykkedes at overbevise ham om at det er en god ide. Så i
> går fik han læst lidt småbøger og kom endda selv og spurgte om vi
> ikke lige skulle læse en mere.

hvordan går det med projektet??

> fordel
>
> Han har masser af venner - trives godt.

dejligt....

> , på samspillet mellem ham og
>
> hun er kontant - og det er nødvendigt - ellers løber han om hjørner
> med hende. Det havde vi store problemer med på den anden skole.

altså er hun ikke helt håbløs ;)

> Det er det vi synes er bedst for ham.

så er det jo også bare at komme i gang med at hjælpe ham til at blive der,
og ikke ryge bagud ;)